2015-03-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det där blev ju lite lustigt med tanke på att en rad personer i tråden som ogillar intervjun uttrycker sig väldigt mycket grövre och hårdare mot andra, exempelvis olika folkgrupper som definitivt inte är starka i Sverige. Det blir ju ett enormt hyckleri om någon tycker Skavlan inte får ifrågasätta Åkesson men själv får man förolämpa och förnedra folk lite hursomhelst.

Så ska vi då säga att hycklare är starkt överrepresenterade i grupp A?

Om invandringskritiska fick en live-medieplattform och betedde sig så mot invandrare som Skavlan mot Åkesson så skulle jag säga ifrån också, tro inget annat:

Citat:
Invandrare: "Men invandring i sig är ju inte alltid negativt, se bara på de som kom från Jugoslavien på 80 och 90-talet ..." (avbruten)
Kritiker: "... som tagit 20-30 år på sig att närma sig de etniska svenskarnas sysselsättningsgrad men som inte är där än? Så du tycker att det är fint att inte göra rätt för sig?"
I: "Jo, jag tror nog att de flesta invandrare vill komma in i samhället och ..." (avbruten)
K: "... Jo och det visar ni då genom att ni anställer väldigt många svenskar i era pizzerior? Hur många etniskt svenska ungdomar har fått ett arbetstillfälle på det sättet tror du?"
I: "Men vi invandrare har också haft svårt att ta oss in i den svenska arbetsmarknaden i exempelvis tjänstemannayrken ... " (avbruten)
K: "Jojo, men man kan inte vara på kontor och skrika saker som "Aina", "Brushan", "Abo" och sånt fattar du väl? Eller gör du det?"
I: "Eh, men det är väl inte alla invandrare som ..." (avbruten)
K: "Tack för att du ville komma hit ikväll!" (reser sig upp och går ut)

Låter väl balanserat och rimligt sätt att intervjua, eller?
Citera
2015-03-29, 22:52
Medlem
GlennertOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej. Det beror helt på vilken sorts program/tidning o.s.v. det är. Skavlan är inte en objektiv nyhetskälla..

Jo. Journalisternas ursprungliga syfte är förhålla sig objektiva till personer som de intervjuar samt till nyhetsrapportering i stort. De är på intet sätt några politiker och ska inte heller tala om för människorna hur dessa skall tänka eller tycka i olika sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Och tycker du att Skavlan skulle hållit sig helt känslolös och okritisk även om han intervjuat en barnvåldtäktsman? Klart som fan han måste få ifrågasätta rasism inom Sveriges tredje största parti.

Frågan om barnvåldtäktsmannen är hypotetisk och saknar därför relevans i detta sammanhang.

Kritiskt granskande journalistik på objektiva grunder, är en sak. Denna form av journalistik tillvaratar läsarens eller lyssnaren intresse av att få reda på hur saker och ting faktiskt förhåller sig, vilket naturligtvis är bra journalistik.
Subjektiv journalistik däremot, likt den Skavlan bedrev mot Åkesson och som går ut på att försöka tysta personer man anser ha "obekväma åsikter", är någonting helt annat. Den sistnämnda formen är exempel på dålig journalistik, och skall således inte få förekomma överhuvudtaget.
Senast redigerad av GlennertO 2015-03-29 kl. 23:02.
Citera
2015-03-29, 22:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag gillar avslutningen:
Citat:
Skavlan: -Du får ingen (dålig?) smak i munnen av denna filmen?
Jimmie: -Nej, det får jag inte.
Skavlan: -Men du förstår att "gräshoppor och parasiter", det är inte bra? Det förstår du?
Jimmie: -Ja, det förstår jag, så uttrycker man sig inte, men jag såg inga gräshoppor i den här filmen.

Och lämnar ordet "parasiter" hängande i luften för alla tittare att fylla i själv. Jimmie såg inga gräshoppor i filmen, bara parasiter. Hade Skavlan inte varit så förblindad av sin egen fejkade indignation och pk-förträfflighet hade han kunnat nappa på det och skapat löpsedlar och rubriker i veckor framåt.
Citera
2015-03-29, 23:01
Medlem
Rysssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Japp. Det var ett mycket avslöjande svar från Skavlan.

http://www.svt.se/kultur/har-svarar-skavlan-pa-kritiken-1

Intressant video. Det gav ett svar precis som du säger. Då har vi fått det verifierat att Skavlans upprördhet bara var ett skådespel i syftet av att inte sticka ut gentemot andra journalister och det faktum att han innerst inne troligen kände en hel del press. Hur som haver så var intervjun en katastrof och Skavlan får ta konsekvenserna.
Citera
2015-03-29, 23:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
... journalistikens etiska regler är sedan länge överträdda, såväl i Sverige som utomlands ...

Du resonerar precis som Skavlan. Denne försvarar sig med:

"Om jag inte hade ställt tuffa frågor hade jag varit den första journalisten som hade
intervjuat Jimmie Åkesson utan att ställa tuffa frågor.
"

http://www.svt.se/kultur/har-svarar-skavlan-pa-kritiken-1

Jag gör, som alla andra gör, är inte någon etisk kompass. Tyvärr kan väl varken du själv eller Skavlan (eller likasinnade) begripa det.
Citera
2015-03-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag har inga problem med din definition av yttrandefrihet, jag har problem med de som vill tysta och skada för att någon säger något som de inte håller med om, detta oberoende om de heter Skavlan, Åkesson eller Charlie. Är detta något som vi kan vara överens om?

Definitivt, i min åsikt.
Citera
2015-03-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Om invandringskritiska fick en live-medieplattform och betedde sig så mot invandrare som Skavlan mot Åkesson så skulle jag säga ifrån också, tro inget annat:

Låter väl balanserat och rimligt sätt att intervjua, eller?

Det är bra att du är konsekvent, jag skrev inte att alla var det (och egentligen gjorde jag bara en fråga av det hela), fast jag vet inte om det där var en likvärdig intervju med vad jag hörde från Skavlan.

Att avbryta är inte trevligt, men Skavlan avbröt inte främst för att byta ämne och gå vidare utan främst för att hålla kvar det på ämnet och lyfta fram det igen när han tyckte det svävade iväg. Överlag när man ser politiker intervjuas så kan det bli en hel del avbrott från intervjuaren då politikerna gärna bär iväg på onödigt långa svar för att se till att de inte säger för mycket (paradoxalt nog).

Men min poäng var mer att det blev lustigt att man i tråden sett en rad SD-förespråkare uttrycka rätt grova negativa och nedvärderande saker men samtidigt var det Skavlan gjorde "inhumant och vidrigt". För mig passar det lite illa ihop, samtidigt som jag själv skulle spara adjektiv som dessa till värre saker än att bete sig lite illa i en intervjusituation.
Citera
2015-03-29, 23:12
Medlem
svallerbyttans avatar
Fler norska politiker visar nu sin sympati för Åkesson.
Citat:
I en kommentar på sin Facebook-sida, som beskriver Per Sandberg Sverigedemokraterna Erna Jimmie Åkesson som "briljant" och Skavlan som "hatiskt".

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10805603.ece
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-03-29 kl. 23:18.
Citera
2015-03-29, 23:18
Medlem
De som påstår att denna intervju var mobbning vet inte vad mobbning är. I Skavlan har vi tidigare sett Juholt och han blev mobbad när samtliga andra gäster i studion inklusive Skavlan satt och hånflinade och pikade Juholt. Det är mobbning det! Detta med Åkesson var en helt vanlig intervju. Lär er skillnaden paranoida idioter! Vad norrmännen säger är helt ovidkommande eftersom de flesta av dem har noll koll på svensk politik.
Citera
2015-03-29, 23:19
Medlem
Citat:
Tidligere Frp-leder Carl I. Hagen ble sjokkert over Fredrik Skavlans intervju med Jimmie Åkesson, men er overbevist om at Sverigedemokratarna ler sist.

– Skavlan virket nesten dum, mener den mangeårige Frp-lederen om fredagens utskjelte intervju.

Citat:
– Begynnelsen på intervjuet var greit, men så oppførte Skavlan seg som en ufordragelig bølle. Han skaffet nok Sverigedemokratarna en prosent eller to til med oppslutning. Makan til oppførsel! Det er helt greit at Skavlan er uenig i politikken, men det går an å oppføre seg som en voksen. Han stilte spørsmål og ga ikke tid til å svare, og så insinuerte han at Åkesson var ansvarlig for hva 10.000 medlemmer måtte finne på å si, tordner den tidligere Frp-lederen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sverige/journalister-tror-de-kan-ta-rotta-paa-oss-paa-den-maaten/a/23425895/
Citera
2015-03-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Men min poäng var mer att det blev lustigt att man i tråden sett en rad SD-förespråkare uttrycka rätt grova negativa och nedvärderande saker men samtidigt var det Skavlan gjorde "inhumant och vidrigt". För mig passar det lite illa ihop, samtidigt som jag själv skulle spara adjektiv som dessa till värre saker än att bete sig lite illa i en intervjusituation.

Viss förståelse för SD måste man ändå ha. Det är naturligtvis svårt att känna medlidande med svaga och utsatta om man har beslag på alla offerkoftor själv!
Citera
2015-03-29, 23:22
Medlem
Passepartouts avatar
De människor som har reagerat negativt (och det verkar även vara de som är av en annan politisk åsikt än SD), kan se hur public service fortsätter att vinkla händelsen. Det blir förfärande tydligt att kejsaren är naken.

SVT tummar på neutraliteten och undanhåller fakta men det hjälper inte eftersom en gräns är nådd, folk som har sett programmet bildar sig en egen uppfattning. Jag tror att det här är början på en mer öppen debatt om SVT:s och SR:s vinklingar och osanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in