2015-03-29, 22:37
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Brott & Straff är en "rich and comprehensible" bok men inte fan var den i närheten av att vara "enjoyable".

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Sorry om detta skrivits tidigare, men vet någon när normeringen släpps?
http://www.uhr.se/sv/Om-UHR/Press/Pressmeddelanden/Hogskoleprovet-28-mars--fragor-och-facit/
Normeringstabellen publiceras på studera.nu den 20 april
Senast redigerad av Dreamfall 2015-03-29 kl. 22:41.
Citera
2015-03-29, 22:37
Medlem
Citera
2015-03-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden

20 april.
Citera
2015-03-29, 22:43
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Hans böcker är väldigt religiöst präglat(Kristendom).

Jasså du skrev denna gång också?

Osäker att 1.9 inte håller till HHS?

Är i USA så kunde inte skriva provet men kollade självklart igenom frågorna.
Citera
2015-03-29, 22:46
Medlem
Theomans avatar
Jag skrev 0.8 förra året, våren 2014. Antagligen 1.4 igår beroende på vad det blir för normering. Har inte pluggat nämnvärt mycket. Kanske 10h matte totalt och läst två-tre böcker!

Jag tror att det gick så mycket bättre andra gången för jag la upp tiden bättre, samt gjorde DTK-delen först och sedan började med första uppgiften.
Citera
2015-03-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Jag skrev 0.8 förra året, våren 2014. Antagligen 1.4 igår beroende på vad det blir för normering. Har inte pluggat nämnvärt mycket. Kanske 10h matte totalt och läst två-tre böcker!

Jag tror att det gick så mycket bättre andra gången för jag la upp tiden bättre, samt gjorde DTK-delen först och sedan började med första uppgiften.

Skulle aldrig våga göra så. Med så tajt med tid som på HP så skulle jag bli nervös av att bläddra fram och tillbaka istället för att göra uppgifterna i nummerordning. Men whatever floats your boat....
Citera
2015-03-29, 23:17
Medlem
Citat:
Well, du vill ju mena att svaret ska bero på huruvida man lägger större värdering i t.ex. "occasionaly vague" än i "clear", i "enjoyable" än i "stylistic"... Mja, visst, en del handlar ju om att värdera ord. Men ska de gå så mycket? jag fick 19 av 20 rätt på ENG-delen så jag tror inte att min ordvärdering är så helt jävla off rent generellt, för då hade jag nog fått lite fler fel där. Jag håller fast vid att jag tycker att 37an är en pissfråga med väldigt otydliga svarsalternativ i varje fall. Sen får alla tycka som de vill.

Jag valde att svara mycket på grund av ditt höga resultat, jag är inte mycket för att kasta pärlor till svin ...
Jag har gjort 7 övningsprov och fått 20/20 på varje ELF förutom det här. På LÄS har jag ett snitt på ca 19.

Nej, det är inte vad jag vill mena. Jag menar att du lägger för mycket värde i vissa ord, exempelvis "occasionally". Även den tydligaste författaren i världen är occasionally vague. Språket är mer eller mindre per definition vagt. Det enda språket som inte är vagt är matematiken (fast jag tror di lärde tvistar även om den saken).

I texten pekar skribenten ut ett ställe där han tycker att författaren är otydligt, vilket betyder att skribenten tycker att författaren ibland -- per ordets definition, dess objektiva värde -- är otydlig. Du väljer dock att ignorera ordets objektiva värde och lutar dig på din subjektiva värdering som sannolikt grundas på hur ibland används i vardagligt språk. Ibland > 0%. Man kan säga att gravitationen verkar på jorden ibland, eftersom ibland's värdemängd inkluderar 100% även om ordet aldrig används så.

Du blundar för detta och menar att skribenten ju säger att författaren är tydlig flera gånger och att detta då väger tyngre än att han är vag på ett ställe. Det visar bara på att du lägger in ett värde i ordet "occasionally" som inte finns där. Det är vad jag menar.

Samma värdeförskjutning gör du med andra ord. Och du är i gott sällskap, alla gör vi dessa värdeförskjutningar hela tiden. Därav uppkomsten av språkfilosofi.
Citera
2015-03-29, 23:19
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yegori
Skulle aldrig våga göra så. Med så tajt med tid som på HP så skulle jag bli nervös av att bläddra fram och tillbaka istället för att göra uppgifterna i nummerordning. Men whatever floats your boat....

Haha ja, förstår vad du menar! Men jag vet att min starkaste del är DTK och jag är rätt snabb på den. När jag skrev första provpasset hade jag 15 uppgifter kvar när jag hade 5 minuter kvar. Tänkte skita i resten av provet när Flashback kom till undsättning med testprovsbekräftelsen
Citera
2015-03-29, 23:24
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Jag valde att svara mycket på grund av ditt höga resultat, jag är inte mycket för att kasta pärlor till svin ...
Jag har gjort 7 övningsprov och fått 20/20 på varje ELF förutom det här. På LÄS har jag ett snitt på ca 19.

Nej, det är inte vad jag vill mena. Jag menar att du lägger för mycket värde i vissa ord, exempelvis "occasionally". Även den tydligaste författaren i världen är occasionally vague. Språket är mer eller mindre per definition vagt. Det enda språket som inte är vagt är matematiken (fast jag tror di lärde tvistar även om den saken).

I texten pekar skribenten ut ett ställe där han tycker att författaren är otydligt, vilket betyder att skribenten tycker att författaren ibland -- per ordets definition, dess objektiva värde -- är otydlig. Du väljer dock att ignorera ordets objektiva värde och lutar dig på din subjektiva värdering som sannolikt grundas på hur ibland används i vardagligt språk. Ibland > 0%. Man kan säga att gravitationen verkar på jorden ibland, eftersom ibland's värdemängd inkluderar 100% även om ordet aldrig används så.

Du blundar för detta och menar att skribenten ju säger att författaren är tydlig flera gånger och att detta då väger tyngre än att han är vag på ett ställe. Det visar bara på att du lägger in ett värde i ordet "occasionally" som inte finns där. Det är vad jag menar.

Samma värdeförskjutning gör du med andra ord. Och du är i gott sällskap, alla gör vi dessa värdeförskjutningar hela tiden. Därav uppkomsten av språkfilosofi.

Mjaja, jag ser din poäng, men jag håller inte med om hela! Oavsett vilket är det ju klart att jag har majoriteten emot mig gällande den frågan så jag kör på en strategisk reträtt här.
Citera
2015-03-29, 23:31
Medlem
EvilGs avatar
Citat:

På tal om språkfilosofi, är det värt att läsa detta för att bli bättre på LÄS? Förutom själva läsningen då. Jag menar om ämnet tillför något till just läsförståelsen i sig självt.
Citera
2015-03-29, 23:31
Medlem
Citat:
Mjaja, jag ser din poäng, men jag håller inte med om hela! Oavsett vilket är det ju klart att jag har majoriteten emot mig gällande den frågan så jag kör på en strategisk reträtt här.

De säger att hoppet är det sista som lämnar en man, jag är benägen att tro att det är egot

Flanera i frid, Jirki88, och låt inte stoltheten stiga er över huvudet.
Citera
2015-03-29, 23:46
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
De säger att hoppet är det sista som lämnar en man, jag är benägen att tro att det är egot

Flanera i frid, Jirki88, och låt inte stoltheten stiga er över huvudet.

Äsch, oavsett vilket är det ju vad facit säger som gäller, så spela roll. Jag kanske behöver acceptera det, men jag behöver inte gilla det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in