Citat:
Ursprungligen postat av
Jirki88
Well, du vill ju mena att svaret ska bero på huruvida man lägger större värdering i t.ex. "occasionaly vague" än i "clear", i "enjoyable" än i "stylistic"... Mja, visst, en del handlar ju om att värdera ord. Men ska de gå så mycket? jag fick 19 av 20 rätt på ENG-delen så jag tror inte att min ordvärdering är så helt jävla off rent generellt, för då hade jag nog fått lite fler fel där. Jag håller fast vid att jag tycker att 37an är en pissfråga med väldigt otydliga svarsalternativ i varje fall. Sen får alla tycka som de vill.

Jag valde att svara mycket på grund av ditt höga resultat, jag är inte mycket för att kasta pärlor till svin ...
Jag har gjort 7 övningsprov och fått 20/20 på varje ELF förutom det här. På LÄS har jag ett snitt på ca 19.
Nej, det är inte vad jag vill mena. Jag menar att du lägger för mycket värde i vissa ord, exempelvis "occasionally". Även den tydligaste författaren i världen är occasionally vague. Språket är mer eller mindre per definition vagt. Det enda språket som inte är vagt är matematiken (fast jag tror di lärde tvistar även om den saken).
I texten pekar skribenten ut ett ställe där han tycker att författaren är otydligt, vilket betyder att skribenten tycker att författaren ibland -- per ordets definition, dess objektiva värde -- är otydlig. Du väljer dock att ignorera ordets objektiva värde och lutar dig på din subjektiva värdering som sannolikt grundas på hur ibland används i vardagligt språk. Ibland > 0%. Man kan säga att gravitationen verkar på jorden ibland, eftersom ibland's värdemängd inkluderar 100% även om ordet aldrig används så.
Du blundar för detta och menar att skribenten ju säger att författaren är tydlig flera gånger och att detta då väger tyngre än att han är vag på ett ställe. Det visar bara på att du lägger in ett värde i ordet "occasionally" som inte finns där. Det är vad jag menar.
Samma värdeförskjutning gör du med andra ord. Och du är i gott sällskap, alla gör vi dessa värdeförskjutningar hela tiden. Därav uppkomsten av språkfilosofi.