2015-03-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Hur har höjningskurvan sett ut för dig? Antar att du fick 0.7 på första och 1.5 på sista, det vill säga igår?

0.7, 1.0, 1,35, 1.5.
Har pluggat till de två sista proven på liknande sätt.
Citera
2015-03-29, 20:29
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceSpringstein
Personligen gick jag från 1.2 i HP år 2011 till 1.7 i år med tre dagars förberedelse. Om man vill bli riktigt duktig på HP kan jag rekommendera aktiehandel. Jag har läst kanske 30 böcker om aktier och då det även behandlar stundtals avancerad matte så får man båda delarna i en smäll. Sedan upptäckte jag under testprovet att det kan vara skönt psykologiskt att börja med DTK, sedan XYZ och spendera ytterst lite tid på NOG. Med den här taktiken kan jag spendera 10 minuter på att titta igenom mina svar och frågorna och hitta slarvfel. Även när jag fastnar på en uppgift så hoppar jag över till nästa. Ibland när det passerat 20 min kommer jag tillbaka till den svåra uppgiften och ser uppgiften med helt nya ögon. Andra tips är att kladda mycket i häftena, även på verb. På verb tillämpar jag samma taktik, att bli färdig fortast möjligt och sedan skumma igenom svarsalternativen och frågorna. HP handlar tror jag väldigt mycket om metodik snarare än skär intelligens.
Skulle va jävligt nice om du kunde tipsa om böcker. Jag själv hade tänkt att lära mig aktiehandel för intressets skull, så ifall man slår två flugor i en smäll blir det perfekt.
Citera
2015-03-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceSpringstein
Personligen gick jag från 1.2 i HP år 2011 till 1.7 i år med tre dagars förberedelse. Om man vill bli riktigt duktig på HP kan jag rekommendera aktiehandel. Jag har läst kanske 30 böcker om aktier och då det även behandlar stundtals avancerad matte så får man båda delarna i en smäll. Sedan upptäckte jag under testprovet att det kan vara skönt psykologiskt att börja med DTK, sedan XYZ och spendera ytterst lite tid på NOG. Med den här taktiken kan jag spendera 10 minuter på att titta igenom mina svar och frågorna och hitta slarvfel. Även när jag fastnar på en uppgift så hoppar jag över till nästa. Ibland när det passerat 20 min kommer jag tillbaka till den svåra uppgiften och ser uppgiften med helt nya ögon. Andra tips är att kladda mycket i häftena, även på verb. På verb tillämpar jag samma taktik, att bli färdig fortast möjligt och sedan skumma igenom svarsalternativen och frågorna. HP handlar tror jag väldigt mycket om metodik snarare än skär intelligens.
Hur antecknar du i på verbdelen?
När du kör igenom proven så snabbt, blir det inte mycket slarvfel då? Personligen kör jag på det motsatta, hinner med så många uppgifter men försökrar mig om att det är rätt, alla fall på kvant. På verb är jag så jävla dålig så där hinner jag inte med allt i alla fall.

På verb brukar jag köra denna taktiken:
1. Svenska läs (de korta)
2. Engelska läs (de korta)
3. ORD
4. MEK
5. Engelska läs (den långa)
6. Svenska läs (den långa, vilket jag aldrig hinner)

Jag gillar den här taktiken för det är skönt med en paus i mitten där man inte behöver sitta på helspänn med en text och förstå varenda ord. Kan rekommendera den även fast mitt verbresultat inte är något att skriva hem om.
Citera
2015-03-29, 20:42
Medlem
Skulle någon kunna förklara lite i detalj hur poängbestämmningen (normeringen) fungerar? Blir lite kluven när man läser.
Citera
2015-03-29, 20:44
Medlem
Kanske går ifrån ämnet lite här nu, men har en fråga ang. hur högskolor använder sig av högskoleprovets resultat.

Tänkte söka till ett program i höst, som alltid ligger runt 0.9-1.0 vad gäller antagning med högskoleprovet. Jag borde (enligt gamla normeringstabeller) ligga mellan 1.1-1.15 och undrar hur stor chans det är att man klarar sig på dessa poäng? Om många söker på ca. 1.0 på hp, gör de då en extra sållning med betygen i fokus?
Citera
2015-03-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
Hur länge sedan var det du fick 1.0? Och vilken utbildning vill du komma in i?

Var 3 år sedan jag skrev 1.0. Skrivit provet totalt 3 ggr tidigare och fått 1.0, 1.35, 1.75. Studerade till 1.75 resultatet. Satsar på läkare.
Citera
2015-03-29, 20:58
Medlem
Antagningspoängen för olika utbildningar kommer ju fram genom urval 1&2, räknas den sist antagna reserven med i urval 2?
Citera
2015-03-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Provpass 5 fråga 12:

"12. Ger texten någon förklaring till varför det är viktigt med en korrekt artbestämning av de beskrivna vivlarna, och vilken är förklaringen i så fall?

A Ja, det är nödvändigt för att kunna skilja honor och hanar åt.
B Ja, det görs allt fler observationer av en stor variation inom släktet.
C Ja, det krävs för att förstå vivlarnas släktskap.
D Nej, texten ger ingen förklaring till detta."

Rätt svar är D, jag svarade A. Är det jag som har gjort en jätteblunder? Det står varför det är viktigt med en korrekt artbestämning. Är det inte viktigt att kunna skilja på honar och hanar?

"Generellt kan det vid artbestämning av vivlar vara nödvändigt att känna till om djuret man har framför sig är en hona eller hane..."

Är det för att det står "kan" som det inte är nödvändigt? Någon som kan vara en klippa och förklara?
Jag tänker att han inleder sin text likt en representant och berättar om vikten av korrekt artbestämnning Därefter går han över i en mer vetenskaplig stil och ger en specifik analys av just olika sorter vivlar. Alltså har han ändå lämnat sin mening om vikten av korrekt artbestämning och gått vidare till att hjälpa folk på traven att se skillnad på olika vivlar.

Så texten ger ingen förklaring till varför det är viktigt med korrekt artbestämning av just dessa vivlar. Utan han säger bara i början att det är viktigt med korrekt artbestämning. Jag svarade D.
Citera
2015-03-29, 21:19
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modellplanet
Skulle någon kunna förklara lite i detalj hur poängbestämmningen (normeringen) fungerar? Blir lite kluven när man läser.
Man försöker hålla svårighetsgraden på proven jämn från provtillfälle till provtillfälle, men det är oundvikligt att den varierar lite. Skulle man söka in på råpoäng eller ha fasta poänggränser, säg t.ex. att 73+ alltid ger 2.0 på en provdel, så skulle det innebära att vissa prov så skulle relativt många få 2.0 och vid vissa prov skulle nästan inga alls får det. Därför anpassar man (normerar) istället poänggränserna efter provresultaten så att det ska bli en likartad fördelning - är det ett svårt prov så blir poänggränserna lägre, ett lätt prov så blir de högre. Mer exakt hur den processen går till går att läsa på hemsidan.

Så i nuläget vet man inte säkert hur mycket ens poängresultat är värda, men man kan få en ungefärlig uppskattning genom att titta på tidigare tabeller. Här finns dock ett undantag, hösten 2014 gjorde man medvetet den kvantitativa delen lättare för att öka spridningen i resultaten och poänggränserna steg därför kraftigt. Om du utgår från tidigare års normeringstabeller så kommer du därför att få ett för högt resultat, i det här fallet har vi egentligen bara ht 2014 att jämföra med.
Citera
2015-03-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Man försöker hålla svårighetsgraden på proven jämn från provtillfälle till provtillfälle, men det är oundvikligt att den varierar lite. Skulle man söka in på råpoäng eller ha fasta poänggränser, säg t.ex. att 73+ alltid ger 2.0 på en provdel, så skulle det innebära att vissa prov så skulle relativt många få 2.0 och vid vissa prov skulle nästan inga alls får det. Därför anpassar man (normerar) istället poänggränserna efter provresultaten så att det ska bli en likartad fördelning - är det ett svårt prov så blir poänggränserna lägre, ett lätt prov så blir de högre. Mer exakt hur den processen går till går att läsa på hemsidan.

Så i nuläget vet man inte säkert hur mycket ens poängresultat är värda, men man kan få en ungefärlig uppskattning genom att titta på tidigare tabeller. Här finns dock ett undantag, hösten 2014 gjorde man medvetet den kvantitativa delen lättare för att öka spridningen i resultaten och poänggränserna steg därför kraftigt. Om du utgår från tidigare års normeringstabeller så kommer du därför att få ett för högt resultat, i det här fallet har vi egentligen bara ht 2014 att jämföra med.
Varför ville man få större spridning?
Citera
2015-03-29, 21:22
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superhenrik
Kanske går ifrån ämnet lite här nu, men har en fråga ang. hur högskolor använder sig av högskoleprovets resultat.

Tänkte söka till ett program i höst, som alltid ligger runt 0.9-1.0 vad gäller antagning med högskoleprovet. Jag borde (enligt gamla normeringstabeller) ligga mellan 1.1-1.15 och undrar hur stor chans det är att man klarar sig på dessa poäng? Om många söker på ca. 1.0 på hp, gör de då en extra sållning med betygen i fokus?

Du bör klara dig om de inte minskat antalet platser betydligt vilket är mindre sannolikt.
Att hp skulle öka med över 0,1 bör inte ske om de alltid senaste åren legat på 0,9-1.0 då talar ju allt att det bör fortsätta så om inte något speciellt skett senaste året, vilket skulle lett till ett kraftigt ökat söktryck. Du har ju även en säkerhetsmarginal på 0,1 att det ökar med ännu mer är ovanligt vad jag sett.

Om 2 personer slåss om sista platsen och de har samma hp-poäng brukar det vara standard att gå efter betygen i sådana fall som sorteringsprocess. För mig att jag läste att det är så det sker. Verkar logiskt.

Jag uppskattar din chans som stor att komma in. Skål
Citera
2015-03-29, 21:29
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
"Dehaene lets the answer to this question remain a mystery until the end, while he takes the reader on a fascinating tour of the neuroscience of reading. It is a rich and comprehensive book by a clear writer and a fine scientist."

Stilistisk briljans är ett mer specifikt påstående. Det enda som påstås om författarens stil är att han är tydlig (utom i något enstaka parti där han är lite vag ), och det är inte riktigt tillräcklig för att man ska hoppa till att hans stil är briljant. Detta i kombination med att boken skulle vara intellektuellt krävande, vilket inte står att hitta någonstans i recensionen, gör B till ett kasst svarsalternativ. Mitt tips är att om du har tre svarsalternativ som inte stämmer alls och ett som nästan stämmer, välj det som nästan stämmer.

Mja jag tycker väl inte att B är ett perfekt svar heller, men jag tycker inte alls att D är ett särskilt mycket bättre svar. Det enda i den som klart framgår i texten är ju "scientific insights". "Rich and comprehensive" känns inte heller som en synonym till "enjoyable". Brott & Straff är en "rich and comprehensible" bok men inte fan var den i närheten av att vara "enjoyable".

Tycker bara den frågan är luddig och svaret känns oerhört beroende av hur man värderar orden där... Vilket kan skilja sig radikalt från person till person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in