Citat:
Ursprungligen postat av
BruceSpringstein
Personligen gick jag från 1.2 i HP år 2011 till 1.7 i år med tre dagars förberedelse. Om man vill bli riktigt duktig på HP kan jag rekommendera aktiehandel. Jag har läst kanske 30 böcker om aktier och då det även behandlar stundtals avancerad matte så får man båda delarna i en smäll. Sedan upptäckte jag under testprovet att det kan vara skönt psykologiskt att börja med DTK, sedan XYZ och spendera ytterst lite tid på NOG. Med den här taktiken kan jag spendera 10 minuter på att titta igenom mina svar och frågorna och hitta slarvfel. Även när jag fastnar på en uppgift så hoppar jag över till nästa. Ibland när det passerat 20 min kommer jag tillbaka till den svåra uppgiften och ser uppgiften med helt nya ögon. Andra tips är att kladda mycket i häftena, även på verb. På verb tillämpar jag samma taktik, att bli färdig fortast möjligt och sedan skumma igenom svarsalternativen och frågorna. HP handlar tror jag väldigt mycket om metodik snarare än skär intelligens.
Hur antecknar du i på verbdelen?
När du kör igenom proven så snabbt, blir det inte mycket slarvfel då? Personligen kör jag på det motsatta, hinner med så många uppgifter men försökrar mig om att det är rätt, alla fall på kvant. På verb är jag så jävla dålig så där hinner jag inte med allt i alla fall.
På verb brukar jag köra denna taktiken:
1. Svenska läs (de korta)
2. Engelska läs (de korta)
3. ORD
4. MEK
5. Engelska läs (den långa)
6. Svenska läs (den långa, vilket jag aldrig hinner)
Jag gillar den här taktiken för det är skönt med en paus i mitten där man inte behöver sitta på helspänn med en text och förstå varenda ord. Kan rekommendera den även fast mitt verbresultat inte är något att skriva hem om.