2015-03-27, 23:23
Medlem
Kan någon insatt svara på följande två frågor?

1. Ett företag har personal som varit anställda 20-30 år på samma ställe och alltid skött sitt jobb tills en dag företaget beslutar sig för att göra om arbetsrutinerna. Arbetsbelastningen ökar men även momenten som ska utföras ändras vilket innebär att ett flertal av de anställda pga. ålder och kroppsliga fel, dåliga knän och liknande, inte längre klarar av att leva upp till kraven. Kan företaget då använda detta som argument för att avskeda dessa för "misskötsel" eller har de rätt till uppsägning (alltså i princip avgångsvederlag)?

2. Personal på samma företag som gått in i väggen pga. ovanstående och därför blivit sjukskrivna långa perioder, vad gäller för dem? Måste inte företaget erbjuda omplacering, rehab eller liknande? Är det anledning till att få sparken eller blir de uppsagda i detta fall?
2015-03-28, 18:16
Medlem
Skrev nyligen på ett kontrakt för sommarvikariat men nu skulle jag vilja söka andra jobb, kan jag bryta kontraktet som jag har över sommaren eller är jag tvungen att ta det?
2015-03-28, 23:30
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon
Kan någon insatt svara på följande två frågor?

1. Ett företag har personal som varit anställda 20-30 år på samma ställe och alltid skött sitt jobb tills en dag företaget beslutar sig för att göra om arbetsrutinerna. Arbetsbelastningen ökar men även momenten som ska utföras ändras vilket innebär att ett flertal av de anställda pga. ålder och kroppsliga fel, dåliga knän och liknande, inte längre klarar av att leva upp till kraven. Kan företaget då använda detta som argument för att avskeda dessa för "misskötsel" eller har de rätt till uppsägning (alltså i princip avgångsvederlag)?

2. Personal på samma företag som gått in i väggen pga. ovanstående och därför blivit sjukskrivna långa perioder, vad gäller för dem? Måste inte företaget erbjuda omplacering, rehab eller liknande? Är det anledning till att få sparken eller blir de uppsagda i detta fall?
Inget av exemplen du tar upp räcker för avsked. För att avskedas skall man grovt brutit mot sitt anställningsavtal.
1 Det är lite svårt att svara exakt iom att du beskriver luddigt. Om ex HM sadlar om från klädförsäljnig till biltillverkning uppstår arbetsbrist för kädförsäljning. De klädförsäljare som är anställda har rätt till omplacering till biltillverkning under förutsättning att de har kompetens för biltillverkning. Om det tar mindre än 6 månader att lära klädförsäljarna att tillverka bilar anses de inte vara uppsägningsbara. Att AG vill "skruva upp tempot" och att äldre anställda då inte orkar är inte skäl för vare sig avsked eller uppsägning. Kravet för att få säga upp någon pga ineffektivitet är mycket högt.

2 Företaget har ett rehabiliteringsansvar. Innan detta ansvar är uttömt, dvs att den anställde fått all möjlig rehab, är inte uppsägning aktuell öht. Om man fter rehab inte kan utföra arbete av värde för AG är det giltigt skäl för uppsägning som då sker på personliga skäl.
2015-03-28, 23:33
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Skrev nyligen på ett kontrakt för sommarvikariat men nu skulle jag vilja söka andra jobb, kan jag bryta kontraktet som jag har över sommaren eller är jag tvungen att ta det?
Rent formellt är du tvungen att ta jobbet du skrivit avtal om.
Ring och säg som det är, din tilltänkta AG har knappast problem att hitta en annan att anställa.
2015-03-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Rent formellt är du tvungen att ta jobbet du skrivit avtal om.
Ring och säg som det är, din tilltänkta AG har knappast problem att hitta en annan att anställa.

Ja än är det väl inte försent, men borde jag inte kunna sluta mitt sommaren med en uppsägningstid på 1 månad?
2015-03-29, 12:16
Medlem
Citat:
Inget av exemplen du tar upp räcker för avsked...

Tack för svar!
2015-03-29, 21:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Ja än är det väl inte försent, men borde jag inte kunna sluta mitt sommaren med en uppsägningstid på 1 månad?
Generellt sett inte. Visstidsanställningar gäller från och till de datum som avtalat och kan egentligen inte avbrytas i förtid, men är man överens så går ju i princip allt...
2015-03-29, 22:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Generellt sett inte. Visstidsanställningar gäller från och till de datum som avtalat och kan egentligen inte avbrytas i förtid, men är man överens så går ju i princip allt...

Enligt mitt kollektivavtal går det utmärkt. Det står lite otydligt i flera avtal och det kan finnas arbetsgivare som säger att det inte går.

Det står i de kollektivavtalen jag kollat att det måste stå i anställningskontraktet att arbetsgivaren och arbetstagaren kan bryta anställningen de första 6 månader. Men att man som arbetstagare kan avsluta sin anställning med 1 månads uppsägning när som vid en visstidsanställning.

Vi hade förra hösten även ett fall där en arbetstagare inte fick säga upp sig med hänvisning till att de tolkade det annorlunda. Efter fackliga förhandlingar så kunde facket visa och förklara att det visst gick och den anställda fick gå efter 1 månads uppsägningstid.

Sen har jag också hört från ett annat fackförbund om att det skall finnas ett fall som gick till domstol och där skall tydligen facket förlorat men det var inte samma kollektivavtal och jag vet inte vad det stod i det.
2015-03-29, 23:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Enligt mitt kollektivavtal går det utmärkt. Det står lite otydligt i flera avtal och det kan finnas arbetsgivare som säger att det inte går.

Det står i de kollektivavtalen jag kollat att det måste stå i anställningskontraktet att arbetsgivaren och arbetstagaren kan bryta anställningen de första 6 månader. Men att man som arbetstagare kan avsluta sin anställning med 1 månads uppsägning när som vid en visstidsanställning.

Vi hade förra hösten även ett fall där en arbetstagare inte fick säga upp sig med hänvisning till att de tolkade det annorlunda. Efter fackliga förhandlingar så kunde facket visa och förklara att det visst gick och den anställda fick gå efter 1 månads uppsägningstid.

Sen har jag också hört från ett annat fackförbund om att det skall finnas ett fall som gick till domstol och där skall tydligen facket förlorat men det var inte samma kollektivavtal och jag vet inte vad det stod i det.
Det var därför jag skrev "generellt sett". Visstidsanställningar helt enligt las är inte uppsägningsbara, men detta kan ändras i ett kollektivavtal. Helt naturligt gäller då olika regler i frågan utifrån det aktuella avtalets skrivningar.
2015-03-29, 23:04
Medlem
Citat:

Om det står till och med <datum> på anställningskontraktet visstid gäller 1 månads uppsägningstid.
2015-03-29, 23:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.svensson
Om det står till och med <datum> på anställningskontraktet visstid gäller 1 månads uppsägningstid.
Vad menar du? Är datumfältet inte ifyllt eller? En anställning som är avsedd att vara en viss tid, dvs mellan 2 bestämda datum, kan enligt LAS inte sägas upp i förtid. Ett kollektivavtal kan innehålla andra regleringar iom att § 5 och flera andra delar i LAS är semidispositiva.

Om datumfältet är tomt beror det på hur avtalet ser ut i övrigt. Det är inte omöjligt att det då tolkas som en tillsvidareanställning och då har du 1 månads uppsägningstid. Men även här finns avvikelser i kollektivavtal, ex är längre egen uppsägningstid vanlig i kollektivavtal på tjänstemannasidan.
2015-04-05, 19:45
Medlem
Beskrivning av problemet:
Har en tillsvidareanställning som jag är tjänstledig från t.o.m. maj.
Istället jobbar jag som "timanställd" på samma arbetsplats. Vilket fungerar som så att man gör intresseanmälningar på arbetspass. Som sedan arbetsgivaren antingen bekräftar eller nekar.
Detta gör arbetsgivaren oftast max ett par dagar i förväg.

Nu åkte jag på en olycka (under fritiden), så jag blev sjukskriven april-maj.

Frågeställning:
Har jag rätt till någon ersättning under tiden jag är sjukskriven?
Problemet är att jag har ju inga arbetspass bekräftade, så i den meningen förlorar jag ju ingen inkomst.

Första gången jag är borta från jobbet mer än ett par dagar, så har dålig koll på det här.

Kollektivavtal:
Ja. Transport.

Tack på förhand

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in