2013-05-19, 09:55
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atmR
Hej, Jag kör lastbil med kran och jag fick nyss reda på detta.

Jag fick precis höra av en kollega att inom transport så när det handlar om övertidstimmar så ska vi få betalt per vecka. Då menar jag att om vi t.ex. jobbar 60h vecka 1 och 20h vecka2 så skall vi få betalt 20h övertid även fast det totalt blir 80h över 2veckors period. Ni förstår hur jag menar va?

Som det är på våran firma så ibland kan vi jobba på det här viset men i slutändan så kommer vi ändå bara upp i 160h/månad i snitt och då får vi ingen övertidsersättning även fast vi tycker att vi borde ha det när vi slitit 12h dagar lite då och då medans andra dagar kanske vi bara gör 4h per dag. Men det är ju inget vi själva bestämmer att vi bara vill jobba halv dag utan vi blir ju "tvingade" (om jag får uttrycka mig så) pga det inte finns mer jobb just denna dag.

Hur är det egentligen med övertiden? hur skall det räknas? månadsvis eller veckovis?
Vi är anslutna till Transport.

Tack på förhand!
Din fråga är i det närmaste omöjlig att svara på utan närmare detaljkunskap om Transport kollektivavtal. Jag föreslår att du kontaktar Transports avdelning på din ort för rådgivning.
2013-05-19, 15:21
Medlem
Melinskis avatar
Beskrivning av problem:
Jag arbetar deltid på en restaurang parallellt med mina studier. En gång per år åker personal i ledande positioner med på en "Konferensresa". Ändamålet med resan är att festa, förutom några inslag av arbetsmöten. För cirka två månader sedan tackade jag ja till att följa med på denna resa som avgår nu på tisdag. Jag har nu fått förhinder och kan därför inte följa med och lämnade därför återbud. Chefen som jag lämnade återbud till svarade att det inte går att göra ändringar och att "Kostnaden är X:- vilket vi inte kommer stå för."

Frågeställning:
Min fråga är om en arbetsgivare har rätt att kräva återbetalning av en arbetstagare på detta sätt? Ingen information om att man kommer bli återbetalningsskyldig vid avbokning har kommunicerats av cheferna. Det muntliga kontrakt jag gått med på är att följa med på en resa, som betalas av arbetsgivaren. Inget annat har nämnts.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
HRF, är själv dock ej medlem i facket.

Jag är tacksam för snabba svar.
2013-05-19, 16:56
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melinski
Beskrivning av problem:
Jag arbetar deltid på en restaurang parallellt med mina studier. En gång per år åker personal i ledande positioner med på en "Konferensresa". Ändamålet med resan är att festa, förutom några inslag av arbetsmöten. För cirka två månader sedan tackade jag ja till att följa med på denna resa som avgår nu på tisdag. Jag har nu fått förhinder och kan därför inte följa med och lämnade därför återbud. Chefen som jag lämnade återbud till svarade att det inte går att göra ändringar och att "Kostnaden är X:- vilket vi inte kommer stå för."

Frågeställning:
Min fråga är om en arbetsgivare har rätt att kräva återbetalning av en arbetstagare på detta sätt? Ingen information om att man kommer bli återbetalningsskyldig vid avbokning har kommunicerats av cheferna. Det muntliga kontrakt jag gått med på är att följa med på en resa, som betalas av arbetsgivaren. Inget annat har nämnts.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
HRF, är själv dock ej medlem i facket.

Jag är tacksam för snabba svar.
Givetvis kan en arbetsgivare kräva betalning för en påstådd fodran. Det möter inga hinder. Han kan tillskriva dig en faktura med betalningskrav, vilket du i sådana fall omgående och skriftligen bör bestrida. Om arbetsgivaren däremot verkställer beslut om löneavdrag utan ditt medgivande för att kvitta sin fodran, bryter han mot kvittningslagen. Du bör lämpligen söka medlemskap i facket för hjälp om situationen uppstår.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700215.HTM
2013-05-19, 17:24
Medlem
Ghandi_IIs avatar
LOL, skulle de försöka dra något på min lön så skulle de få veta att de lever det kan jag säga.

Som jag ser det så har du ingen som helst skyldighet att betala för något som JOBBET står för. Det kostar dessutom inte mer för att du inte följer med.
2013-05-22, 08:19
Medlem
Jag har en fråga angående semester och vilka villkor som gäller för nyanställda.

Har nyligen fått en heltidstjänst på ett av Sveriges ledande industribolag. Startdatumet är den 12 augusti 2013, alltså om drygt 3 månader. Jag har fått två alternativ till semester kommande år:

Alt 1) Semesterår 1 130401 - 140331 får jag 5 obetalda semesterdagar och under Semesterår 2 140401 - 150331 får jag 9 förskottssemesterdagar

Alt 2) Är att jag avstår från förskottsemester helt och kan ta ut x (väljer själv) antal obetalda semesterdagar under semesterår 2 140401-150331.

Jag vet inte riktigt vad som gäller här. Får jag absolut ingen betald semester att ta ut under nästa sommar (sommar 2014) eller får jag bara ta ut 9 förskottsemesterdagar då?

Har man vanligtvis inte någon inarbetat semester som jag kan ta ut nästa sommar?

Är nyexad så det här är lite nytt för mig!
2013-05-24, 21:08
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Hej,

Har precis fått jobb i Danmark, en heltdisställning och vid arbetsintervjun så frågade de mig hur jag såg på helgjobb, och då kom vi fram till att det kanske behövdes jobbas 3 av 4 lördagar ibland.

Jag fick jobbet, men har fått jobba så oerhört mycket mer helgen än jag trott. Jag jobbar 8 timmar per dag, förutom fredagar där jag har 9 timmar.

Jag har 2 timmars pendling till och från Malmö per dag med.

Jag är uppsatt på alla 5 lördagar i juni och totalt tror jag att jag har 13 raka lördagar om man räknar med juni.

Jag har prövotid juni ut, så jag vill inte klaga och riskera att åka ut, men visst fan känns det sjukt? Eller det är fullt lagligt så länge jag bara gör mina timmar som jag ska arbeta?

Jag får aldrig 2 dagars ledigt i rad, känner jag håller på att bli utbränd av jobbet och förra veckan fick jag en stressattack pga av detta med tror jag.

Någon som haft samma erfarenhet? Vad har jag för rättigheter? Eller det är kanske helt okej så länge jag kommer upp i mina timmar i Danmark?
2013-05-24, 23:30
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Hej,

Har precis fått jobb i Danmark, en heltdisställning och vid arbetsintervjun så frågade de mig hur jag såg på helgjobb, och då kom vi fram till att det kanske behövdes jobbas 3 av 4 lördagar ibland.

Jag fick jobbet, men har fått jobba så oerhört mycket mer helgen än jag trott. Jag jobbar 8 timmar per dag, förutom fredagar där jag har 9 timmar.

Jag har 2 timmars pendling till och från Malmö per dag med.

Jag är uppsatt på alla 5 lördagar i juni och totalt tror jag att jag har 13 raka lördagar om man räknar med juni.

Jag har prövotid juni ut, så jag vill inte klaga och riskera att åka ut, men visst fan känns det sjukt? Eller det är fullt lagligt så länge jag bara gör mina timmar som jag ska arbeta?

Jag får aldrig 2 dagars ledigt i rad, känner jag håller på att bli utbränd av jobbet och förra veckan fick jag en stressattack pga av detta med tror jag.

Någon som haft samma erfarenhet? Vad har jag för rättigheter? Eller det är kanske helt okej så länge jag kommer upp i mina timmar i Danmark?
Svensk lagstiftning på området följer EU-lagstiftning och det gör säkert Danmark med. EU/Svensk lagstiftning säger att man har rätt till veckovila etc. Just för veckovilan innebär det att man ska ha 36 timmar fri tid per varje period om 7 dagar. Ditt nuvarande arbetsschema strider mao mot arbetstidslagen i Sverige iom att din veckovila uteblivit.

Du har att fixa detta själv eller gå med i facket och få hjälp...
2013-05-25, 00:13
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Svensk lagstiftning på området följer EU-lagstiftning och det gör säkert Danmark med. EU/Svensk lagstiftning säger att man har rätt till veckovila etc. Just för veckovilan innebär det att man ska ha 36 timmar fri tid per varje period om 7 dagar. Ditt nuvarande arbetsschema strider mao mot arbetstidslagen i Sverige iom att din veckovila uteblivit.

Du har att fixa detta själv eller gå med i facket och få hjälp...

Ok, stort tack för hjälpen.
2013-05-26, 08:12
Medlem
Hej!

Jag jobbar i en klädbutik som butiksförsäljare. Jag har varit med sedan butiken öppnades, dvs augusti 2011.
Redan från start har min anställning varit Allmän visstidsanställning och jag har jobbat där som extra eftersom jag pluggar.
Under dessa år har jag jobbat mer eller mindre 1-4 lördagar i månaden. Under den senaste tiden har jag knappt varit schemalagd, men de har ringt mig vid behov ändå.

Den 2:a april mailade jag butiksschefen och bad om 3 veckors semester i juli som önskemål då de bad alla anställda om önskad semester till sommaren.

Inte förrän igår (fredagen den 24:e maj) blev jag kallad på möte ang. mina önskemål.
I detta möte sa butiksschefen att min semester ej kan beviljas för att de har för tillfället få anställda och behöver nyanställa.
Han sa till mig att om jag ej kan jobba under dessa 3 veckor, kan de heller inte erbjuda mig mer jobb efter sommaren. De ställde ett ultimatum till mig: Antingen jobbar jag under sommaren eller så vill dem att jag säger upp mig. Dessutom krävde dem av mig att jag svarar dem idag (lördag) Jag blev uppringd idag, lördag, och pressad att svara. Jag bad om att få vänta med svar till måndag då jag behövde tänka lite på det och prata med min familj. Men de krävde ett svar direkt. Jag svarade till slut att ja, jag kan jobba dessa veckor i juli eftersom jag inte vill förlora mitt jobb.
Frågorna lyder: Har jag rätt att ta semester dessa veckor?
Har de rätt att säga upp mig under dessa kriterier?
Kan de säga upp mig och nyanställa andra direkt efteråt?

Detta företag har inget kollektivavtal. Jag får ingen betald semester, däremot får vi ut semesterersättning (12% av intjänad lön) som klumpsumma juni månad varje år.

Mitt anställningsavtal började med provanställning (3 månader) efter det gick det över till "allmän visstidsanställning" utan sagda datum. Uppsägningstid är 1 månad.

Så här står det ang. semester på medföljda papper "All semesterersättning betalas ut i en klumpsumma 25/6. Timanställda får 12% extra på lönen (som betalas ut i klump) Semestern planeras och beviljas av närmaste chef med hänsyn till både den anställdes önskemål och butikens krav"
2013-05-26, 12:12
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Ingen kan tvinga dig att säga upp dig. Dessutom verkar det ett skitföretag att jobba på. Oavsett om de har rätt eller ej så hade jag bara sagt "dra åt helvete" i telefonen och lagt på. Sen hade de fått ge mig sparken med en månads uppsägningstid. Naturligtvis hade de inte velat ha mig i butiken under den tiden och betalat lön ändå (dvs arbetsbefriad).
2013-05-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerlon
Jag har en fråga angående semester och vilka villkor som gäller för nyanställda.

Har nyligen fått en heltidstjänst på ett av Sveriges ledande industribolag. Startdatumet är den 12 augusti 2013, alltså om drygt 3 månader. Jag har fått två alternativ till semester kommande år:

Alt 1) Semesterår 1 130401 - 140331 får jag 5 obetalda semesterdagar och under Semesterår 2 140401 - 150331 får jag 9 förskottssemesterdagar

Alt 2) Är att jag avstår från förskottsemester helt och kan ta ut x (väljer själv) antal obetalda semesterdagar under semesterår 2 140401-150331.

Jag vet inte riktigt vad som gäller här. Får jag absolut ingen betald semester att ta ut under nästa sommar (sommar 2014) eller får jag bara ta ut 9 förskottsemesterdagar då?

Har man vanligtvis inte någon inarbetat semester som jag kan ta ut nästa sommar?

Är nyexad så det här är lite nytt för mig!

Semesterlagen bestämmer bland annat hur mycket semester du har rätt till och hur lång din sommarsemester kan vara.

Alla anställda tjänar in semester. Semestern ska tas ut som ledighet året efter att den intjänats eftersom det är en skyddslag för att ge anställda semesterledighet.

Anställs du före 31 augusti har du rätt till 25 obetalda semesterdagar. Anställs du efter 31 augusti har du rätt till 5 obetalda semesterdagar.

Nyanställda som inte har hunnit tjäna in betald semester har rätt till semester utan lön första året. Har man inte tjänat in betald semester kan man i stället för obetald ledighet välja att arbeta.

Du har alltså rätt till 25 dagars obetald semester i år. Och ca 9 dagars betald semester nästa år + 16 obetalda dagar.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/
2013-05-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rouser
Hej!

Jag jobbar i en klädbutik som butiksförsäljare. Jag har varit med sedan butiken öppnades, dvs augusti 2011.
Redan från start har min anställning varit Allmän visstidsanställning och jag har jobbat där som extra eftersom jag pluggar.
Under dessa år har jag jobbat mer eller mindre 1-4 lördagar i månaden. Under den senaste tiden har jag knappt varit schemalagd, men de har ringt mig vid behov ändå.

Den 2:a april mailade jag butiksschefen och bad om 3 veckors semester i juli som önskemål då de bad alla anställda om önskad semester till sommaren.

Inte förrän igår (fredagen den 24:e maj) blev jag kallad på möte ang. mina önskemål.
I detta möte sa butiksschefen att min semester ej kan beviljas för att de har för tillfället få anställda och behöver nyanställa.
Han sa till mig att om jag ej kan jobba under dessa 3 veckor, kan de heller inte erbjuda mig mer jobb efter sommaren. De ställde ett ultimatum till mig: Antingen jobbar jag under sommaren eller så vill dem att jag säger upp mig. Dessutom krävde dem av mig att jag svarar dem idag (lördag) Jag blev uppringd idag, lördag, och pressad att svara. Jag bad om att få vänta med svar till måndag då jag behövde tänka lite på det och prata med min familj. Men de krävde ett svar direkt. Jag svarade till slut att ja, jag kan jobba dessa veckor i juli eftersom jag inte vill förlora mitt jobb.
Frågorna lyder: Har jag rätt att ta semester dessa veckor?
Har de rätt att säga upp mig under dessa kriterier?
Kan de säga upp mig och nyanställa andra direkt efteråt?

Detta företag har inget kollektivavtal. Jag får ingen betald semester, däremot får vi ut semesterersättning (12% av intjänad lön) som klumpsumma juni månad varje år.

Mitt anställningsavtal började med provanställning (3 månader) efter det gick det över till "allmän visstidsanställning" utan sagda datum. Uppsägningstid är 1 månad.

Så här står det ang. semester på medföljda papper "All semesterersättning betalas ut i en klumpsumma 25/6. Timanställda får 12% extra på lönen (som betalas ut i klump) Semestern planeras och beviljas av närmaste chef med hänsyn till både den anställdes önskemål och butikens krav"

Konstiga avtal ni har. Inget som facket skulle godta. Men tyvärr är det väl så att om man är visstidsanställd (timanställd/vikarie el likn) så har man inte så många rättigheter. Men läs gärna vad lagen säger om semester. Den kan ingen komma ifrån

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in