2024-12-30, 11:13
Avslutad
Påtvingad övertid

Hej!

Jag ser nu på brooklin 99, ofta händer det att något sker vilket gör att alla ”måste” stanna över helgen. Jag förstår att det är ett annat land men tycker ändå det är intressant. Man kanske har andra regler där men bör ändå finnas likheter.

Nu till frågan. Jag undrar om det verkligen är tillåtet att göra så? Flera gånger har det hänt mig på jobb och kommer ju säkert ske i framtiden när möten blir sena och så vidare. Man får ju alltid övertid men kan de verkligen tvinga en stanna? Jag menar om jag slutar 17:00 så får jag väl någonstans gå då också?
2024-12-30, 11:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2024-12-30, 12:54
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hej!

Jag ser nu på brooklin 99, ofta händer det att något sker vilket gör att alla ”måste” stanna över helgen. Jag förstår att det är ett annat land men tycker ändå det är intressant. Man kanske har andra regler där men bör ändå finnas likheter.

Nu till frågan. Jag undrar om det verkligen är tillåtet att göra så? Flera gånger har det hänt mig på jobb och kommer ju säkert ske i framtiden när möten blir sena och så vidare. Man får ju alltid övertid men kan de verkligen tvinga en stanna? Jag menar om jag slutar 17:00 så får jag väl någonstans gå då också?
Tänk vad en sökning på nätet är bra, här står allt du vill veta förutom de särregleringar som förekommer i de flesta kollektivavtal, https://www.primusjuridik.se/2020/10/22/kan-arbetsgivaren-beordra-overtid-har-jag-ratt-till-kompensationsledighet/
2025-01-03, 12:16
Medlem
Ha ett extrajobb en dag i veckan. Tillåtet enligt lagen?

Jag jobbar idag ett deltidschema. Alltså ej ett heltidschema. Ett vanligt morgonschema. Jag såg idag en annons som lät intressant. Man jobbar natt en dag i veckan enligt annonsen. Vad säger lagen? Kan man ha två jobb samtidigt? Och blir det problem för min nuvarande arbetsgivare? De är inga konkurrenter.
2025-01-03, 12:19
Medlem
NyaHenriksss avatar
Inga problem så länge du har en deltidstjänst att ta en annan deltidstjänst.
Du behöver inte informera någon, bara jobba på 👍
2025-01-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Inga problem så länge du har en deltidstjänst att ta en annan deltidstjänst.
Du behöver inte informera någon, bara jobba på 👍

Antar dock att jag måste lägga in nuvarande arbetsgivare och befattning på CV för det nya tjänsten?
2025-01-03, 12:27
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Antar dock att jag måste lägga in nuvarande arbetsgivare och befattning på CV för det nya tjänsten?

Ja det är inga problem.
2025-01-03, 12:35
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Din nuvarande arbetsgivare har inget ned den "nya" tjänst såvida den inte utgör konkurerande verksamhet, har en negativ inverkan på nuvarande tjänst eller bryter mot lagen, regler eller andra gällande föreskrifter.
2025-01-03, 13:17
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Din nuvarande arbetsgivare har inget ned den "nya" tjänst såvida den inte utgör konkurerande verksamhet, har en negativ inverkan på nuvarande tjänst eller bryter mot lagen, regler eller andra gällande föreskrifter.

Sant.
Hade ts haft en heltidstjänst idag och velat komplettera med en annan deltidstjänst ska ts informera sin huvudarbetsgivare.
Dom kan säga nej till extrajobb.
2025-01-03, 13:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag jobbar idag ett deltidschema. Alltså ej ett heltidschema. Ett vanligt morgonschema. Jag såg idag en annons som lät intressant. Man jobbar natt en dag i veckan enligt annonsen. Vad säger lagen? Kan man ha två jobb samtidigt? Och blir det problem för min nuvarande arbetsgivare? De är inga konkurrenter.

Om arbetsgivaren frågar dig om du har en bisyssla - så bör du ju informera om ditt extrajobb. Men så länge det inte handlar om konkurrerande verksamhet och du sköter ditt nuvarande jobb är det ingen fara. Det är många som gör så.
2025-01-03, 13:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2025-01-03, 14:26
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om arbetsgivaren frågar dig om du har en bisyssla - så bör du ju informera om ditt extrajobb. Men så länge det inte handlar om konkurrerande verksamhet och du sköter ditt nuvarande jobb är det ingen fara. Det är många som gör så.

En deltidstjänst är inte en bisyssla om du inte har ett heltidsjobb.
Endast heltidsanställning kan säga nej till deltidsanställning sidan om.
Givetvis ska inte konkurrerande verksamhet vara inblandad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in