Citat:
Ursprungligen postat av
Brain Damage
Generellt sett inte. Visstidsanställningar gäller från och till de datum som avtalat och kan egentligen inte avbrytas i förtid, men är man överens så går ju i princip allt...
Enligt mitt kollektivavtal går det utmärkt. Det står lite otydligt i flera avtal och det kan finnas arbetsgivare som säger att det inte går.
Det står i de kollektivavtalen jag kollat att det måste stå i anställningskontraktet att arbetsgivaren och arbetstagaren kan bryta anställningen de första 6 månader. Men att man som arbetstagare kan avsluta sin anställning med 1 månads uppsägning när som vid en visstidsanställning.
Vi hade förra hösten även ett fall där en arbetstagare inte fick säga upp sig med hänvisning till att de tolkade det annorlunda. Efter fackliga förhandlingar så kunde facket visa och förklara att det visst gick och den anställda fick gå efter 1 månads uppsägningstid.
Sen har jag också hört från ett annat fackförbund om att det skall finnas ett fall som gick till domstol och där skall tydligen facket förlorat men det var inte samma kollektivavtal och jag vet inte vad det stod i det.