2015-04-07, 23:50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJo
Beskrivning av problemet:
Har en tillsvidareanställning som jag är tjänstledig från t.o.m. maj.
Istället jobbar jag som "timanställd" på samma arbetsplats. Vilket fungerar som så att man gör intresseanmälningar på arbetspass. Som sedan arbetsgivaren antingen bekräftar eller nekar.
Detta gör arbetsgivaren oftast max ett par dagar i förväg.

Nu åkte jag på en olycka (under fritiden), så jag blev sjukskriven april-maj.

Frågeställning:
Har jag rätt till någon ersättning under tiden jag är sjukskriven?
Problemet är att jag har ju inga arbetspass bekräftade, så i den meningen förlorar jag ju ingen inkomst.

Första gången jag är borta från jobbet mer än ett par dagar, så har dålig koll på det här.

Kollektivavtal:
Ja. Transport.

Tack på förhand
Förutom att ert upplägg med tjänstledigt för arbeta åt samma arbetsgivare som "daglönearbetare" isf sin ordinarie tillsvidareanställning är bland det märkligaste jag hört så är du med all sannolikhet rökt på sjukersättningen.
2015-04-10, 08:53
Medlem
DigitalAngels avatar
Bakgrund:

Planerar ev att byta arbetsgivare, dvs att säga upp mig och tacka Ja till erbjudande från en annan. I mitt jobb har haft mycket e-postkontakt med kunder och kollegor.

Fråga:

Har min nuvarande (inom kort gamla) arbetsgivare rätt att läsa min e-post när jag slutar/slutat? Har jag lov att rensa och tömma/radera alla mina gamla mail? Även om det är relevant information kring pågående ärenden/jobb/åtaganden hos kunder.
2015-04-10, 09:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Bakgrund:

Planerar ev att byta arbetsgivare, dvs att säga upp mig och tacka Ja till erbjudande från en annan. I mitt jobb har haft mycket e-postkontakt med kunder och kollegor.

Fråga:

Har min nuvarande (inom kort gamla) arbetsgivare rätt att läsa min e-post när jag slutar/slutat? Har jag lov att rensa och tömma/radera alla mina gamla mail? Även om det är relevant information kring pågående ärenden/jobb/åtaganden hos kunder.

Har de rätt att läsa? Knepig fråga som har en del att görs med kollektivavtal och liknande, men i de flesta fall är svaret "ja".

Har du rätt att förstöra information relevant till din arbetsgivares affärer? nej.

Har du rätt att skicka ut "ni hittar mig infortsättningen på firma X" Nix, absolut inte.
2015-04-10, 09:16
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Har de rätt att läsa? Knepig fråga som har en del att görs med kollektivavtal och liknande, men i de flesta fall är svaret "ja".

Har du rätt att förstöra information relevant till din arbetsgivares affärer? nej.

Har du rätt att skicka ut "ni hittar mig infortsättningen på firma X" Nix, absolut inte.

Tack för svar. Det jag bör och kan göra är att rensa ut personlig information, som inte är kopplat till pågående ärenden inom jobbet alltså.
2015-04-10, 20:27
Medlem
Jerrans avatar
Bakgrund:
Jag jobbar hos ett tv/radio servicecenter med arbetsuppgift "operatör/montör och övrigt anvisat arbete".

Företaget kommer ursprungligen från Tyskland, och har ca 50 anställda hos det svenska servicecentret.

Jag är ej utbildad inom området och har varit hos företaget i ca 2½ år nu.

Blev i början på december tillfrågad om jag var intresserad att få en mer avancerad arbetsuppgift då personen som hade den positionen skulle sluta vid nyår. Jag svarade att jag var intresserad men att jag då ville ha en löneökning, något som chefen skulle diskutera med min andra chef och sedan återkomma med besked. Jag var sedan ledig ett par veckor extra efter jul och kom därför tillbaka till jobbet någon vecka efter att positionen blivit ledig. Då hade företaget redan anställt personen som skulle ta min gamla position, och fortfarande inte återkommit till mig med besked. Fick då svaret att jag skulle få en "testperiod" på den nya positionen innan dom skulle ta några beslut. Eftersom mina chefer alltid hoppas på att dom anställda ska glömma bort sådana här saker så har dom inte tagit upp det än, vilket gjorde att jag själv fick pusha fram att vi ska hålla detta möte nästa vecka.

Fråga 1:
Om jag inte är nöjd med lönen jag blir erbjuden, kan jag helt enkelt säga nej, och då bara få flytta tillbaka till min tidigare position? Eller skulle det räknas som arbetsvägran? (Bör tillägga att jag inte fått något av ovanstående skriftligt)

Fråga 2:
Hur blir det med minimilön när jag saknar utbildning? Cheferna tycker uppenbarligen att jag har tillräcklig kompetens för att fixa arbetsuppgiften, men just nu ligger jag ca 5000 kr/mån under minimilönen.

Kollektivavtal: Elektrikerna

Tack på förhand!
Senast redigerad av Jerran 2015-04-10 kl. 20:35.
2015-04-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerran
Bakgrund:
Jag jobbar hos ett tv/radio servicecenter med arbetsuppgift "operatör/montör och övrigt anvisat arbete".

Företaget kommer ursprungligen från Tyskland, och har ca 50 anställda hos det svenska servicecentret.

Jag är ej utbildad inom området och har varit hos företaget i ca 2½ år nu.

Blev i början på december tillfrågad om jag var intresserad att få en mer avancerad arbetsuppgift då personen som hade den positionen skulle sluta vid nyår. Jag svarade att jag var intresserad men att jag då ville ha en löneökning, något som chefen skulle diskutera med min andra chef och sedan återkomma med besked. Jag var sedan ledig ett par veckor extra efter jul och kom därför tillbaka till jobbet någon vecka efter att positionen blivit ledig. Då hade företaget redan anställt personen som skulle ta min gamla position, och fortfarande inte återkommit till mig med besked. Fick då svaret att jag skulle få en "testperiod" på den nya positionen innan dom skulle ta några beslut. Eftersom mina chefer alltid hoppas på att dom anställda ska glömma bort sådana här saker så har dom inte tagit upp det än, vilket gjorde att jag själv fick pusha fram att vi ska hålla detta möte nästa vecka.

Fråga 1:
Om jag inte är nöjd med lönen jag blir erbjuden, kan jag helt enkelt säga nej, och då bara få flytta tillbaka till min tidigare position? Eller skulle det räknas som arbetsvägran? (Bör tillägga att jag inte fått något av ovanstående skriftligt)

Fråga 2:
Hur blir det med minimilön när jag saknar utbildning? Cheferna tycker uppenbarligen att jag har tillräcklig kompetens för att fixa arbetsuppgiften, men just nu ligger jag ca 5000 kr/mån under minimilönen.

Kollektivavtal: Elektrikerna

Tack på förhand!
Kan inte svara på de första frågorna men minimilönen gäller ju oavsett vem du är när du är anställd hos ett företag som tecknat kollektivavtal. Låter riktigt dpligt att du ligger 5000 under. Är du med i facket? Prata med dom omedelb art isåfall alternativt gå med!
2015-04-10, 23:52
Medlem
Beskrivning av problem:
Precis fått en timanställning och ett sommarvikariat på ett gruppboende för funktionshindrade, jobbar mestadels natt (tio timmar) utan en enda rast. Luften på avdelningen är fruktansvärd och tio timmar utan en nypa friskluft är rätt påfrestande. Vi är två om nätterna som delar på ansvaret på ''min'' avdelning med fyra boende och på den andra avdelningen med 24 boende. Tre av brukarna på min avdelning sover igenom hela natten (den enda som kan vakna till är sängliggande) och likaså alla förutom två på den andra avdelningen. Det larmar ungefär två gånger per natt, av att tantalotta bestämde sig för att hon ville klaga lite allmänt bara. En av mina boende kan få kramper, händer väldigt sällan och det behövs endast en personal om detta händer.

Dessutom var jag nog lite för snabb på att skriva på kontraktet, då jag nu i efterhand inser att jag inte får någon semesterersättning. Och ob-tilläggen verkar det inte finnas någon information om alls.

Frågeställning:
1. Eftersom vi ändå är två, borde vi inte åtminstone få en rast på ynka fem minuter? Då vi på dagarna när vi är två får en rast på 30min.
2. Borde inte jag få semesterersättning?
3. Vad ligger ob-tillägget på under timmarna 21.00-07-00?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
HÖK.
2015-04-11, 14:43
Medlem
Jerrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty474
Kan inte svara på de första frågorna men minimilönen gäller ju oavsett vem du är när du är anställd hos ett företag som tecknat kollektivavtal. Låter riktigt dpligt att du ligger 5000 under. Är du med i facket? Prata med dom omedelb art isåfall alternativt gå med!

Jag är inte med i facket, men funderar på att gå med. Är du helt 100 på att minimilönen gäller alla? I avtalet står det "Minimilöner per månad och som förutsätter fullgjord utbildning". Kanske är olika minimilön för utbildade och outbildade?
2015-04-12, 09:04
Medlem
docktorhexs avatar
Hej

Kan man bli muntligt avskedad kl 23.00 en fredagkväll då vi är ute på krogen av en platschef.
Bråket som det gäller är en rolig bild på en av våra clowner på firman som alltid jävlas med alla på arbetstid som fritid.
Jag gav igen med en rolig bild och ett klistermärke på clownen som var dyngfull kl 16:00.

Vi hade en såkallad firmafest efter arbetstid och obetald. Senare på kvällen på en krog inne i stan brast det för platchefen som kom fram dyngfull och gav mig muntligt avsked och ska vara på firman kl07.00 måndag morgon.

Min chef anser jag är den absolut bästa på jobbet och har rykte om vara en av de bästa i staden på det jag gör.

1 Gäller detta avsked eller står ord mot ord från min plastchef?

För mig är det skitsamma för jag har fått nytt jobb och ska träffa ny arbetsgivare idag för skriva kontrakt inom bygg igen. Alt 2 ska förhandla om min lönn rejält imorgon kl 07.00 alt så lämnar jag in allt.
2015-04-12, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerran
Jag är inte med i facket, men funderar på att gå med. Är du helt 100 på att minimilönen gäller alla? I avtalet står det "Minimilöner per månad och som förutsätter fullgjord utbildning". Kanske är olika minimilön för utbildade och outbildade?
Nej då är jag absolut inte helt hundra, låter på citatet som att det jag sa inte stämmer. Står det inget om annan minimilön? Du borde verkligen gå med, vi kan alltid sitta här och gissa men du tjänar på facket då du har rätt till att bli företrädd juridiskt osv.
2015-04-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Hej

Kan man bli muntligt avskedad kl 23.00 en fredagkväll då vi är ute på krogen av en platschef.
Bråket som det gäller är en rolig bild på en av våra clowner på firman som alltid jävlas med alla på arbetstid som fritid.
Jag gav igen med en rolig bild och ett klistermärke på clownen som var dyngfull kl 16:00.

Vi hade en såkallad firmafest efter arbetstid och obetald. Senare på kvällen på en krog inne i stan brast det för platchefen som kom fram dyngfull och gav mig muntligt avsked och ska vara på firman kl07.00 måndag morgon.

Min chef anser jag är den absolut bästa på jobbet och har rykte om vara en av de bästa i staden på det jag gör.

1 Gäller detta avsked eller står ord mot ord från min plastchef?

För mig är det skitsamma för jag har fått nytt jobb och ska träffa ny arbetsgivare idag för skriva kontrakt inom bygg igen. Alt 2 ska förhandla om min lönn rejält imorgon kl 07.00 alt så lämnar jag in allt.
Du kan vara rätt lugn.

Både avskedande och uppsägning måste ske skriftligt och dessutom måste det finnas "godtagbara skäl".

Läs mer här: https://lagen.nu/1982:80#R7
Senast redigerad av smokieknife 2015-04-12 kl. 18:24.
2015-04-12, 18:22
Medlem
dubbel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in