2015-03-16, 11:16
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hej, timanställd inom handels.

Har fåtal timmar i kontrakt, men jobbar och har fått fler fasta tider utöver det.

Såg nu att jag vart inlagd tider jag inte har som "fasta" heller. Med mindre än en månad innan.

Kan inte jobba ena dagen, hur är det med det?

Vad gäller i övrigt, om man har några timmar i kontrakt samt några "fasta" tider. Som inte är skrivna i kontrakt utan har blivit regelbundna allt eftersom. Vad gäller kring dom? Är tillsvidareanställd

Hur mycket semester kan jag ta ut som tillsvidareanställd på timme? Samt hur långt innan bör man ansöka ledighet och semester?
Givet är att du har en arbetsplikt på dina överenskomna timmar. All tid därutöver är mertid och övertid. För att arbetsgivare ska kunna beordra t.ex. mertid krävs stöd i kollektivavtalet. Jag har ett tummat ex av Handels avtal och kan inte se att avtalet medger det. Enligt min mening kan du fritt tacka nej till mertid, men risken är naturligtvis uppenbar att arbetsgivaren inte tillfrågar dig nästa gång om extra tid.

Du har alltid rätt till 25 dagars semesterledighet. Däremot beror din rätt till semesterlön på vilken tidpunkt du blev anställd. Enligt Handels avtal är semesterlönen 13 procent på din inkomst under semesteråret 1 april - 31 mars.
2015-03-16, 22:56
Medlem
Jag ska börja plugga till hösten och kommer ansöka om tjänstledighet för ett år. Blev tillfrågad om att åka på en roadtrip i 2 veckor månaden innan plugget börjar. Har jag rätt att du ut 2 veckor semester, jobba 2 veckor och sedan gå på tjänstledighet?
2015-03-16, 23:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilahar
Jag ska börja plugga till hösten och kommer ansöka om tjänstledighet för ett år. Blev tillfrågad om att åka på en roadtrip i 2 veckor månaden innan plugget börjar. Har jag rätt att du ut 2 veckor semester, jobba 2 veckor och sedan gå på tjänstledighet?

Hur menar du rätt?

Du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Resten av tiden bestämmer din arbetsgivare över när du får ledigt.

Så svaret är "det beror på".
2015-03-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur menar du rätt?

Du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Resten av tiden bestämmer din arbetsgivare över när du får ledigt.

Så svaret är "det beror på".

Jag menar att jag vill ta ut två veckor semester fastän jag månaden efter tar tjänstledigt, utan att arbetsgivaren kan säga något om det? Tänkte ta semester i augusti
2015-03-17, 07:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilahar
Jag menar att jag vill ta ut två veckor semester fastän jag månaden efter tar tjänstledigt, utan att arbetsgivaren kan säga något om det? Tänkte ta semester i augusti

Arbetsgivaren kan säga mycket om det. Arbetsgivaren har all rätt att säga "nej, du får ta din sommarsemester i juni eftersom du tänker ta tjänstledigt"

Så, allt är en förhandlingsfråga.
2015-03-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Arbetsgivaren kan säga mycket om det. Arbetsgivaren har all rätt att säga "nej, du får ta din sommarsemester i juni eftersom du tänker ta tjänstledigt"

Så, allt är en förhandlingsfråga.

Då är det bara att vässa tungan och börja förhandla med chefen då. Tack EckiEcki.
2015-03-17, 21:39
Medlem
Exfactors avatar
Ett dilemma gällande uppsägning vid säsongsanställning.

Hade sökt ett jobb på företag A och B. Fick gå på intervju på båda och blev erbjuden jobb på företag B, vilket är en säsongsanställning med fast start o slutdatum. Har fått gå på utbildningsdagar samt hunnit jobba i fyra dagar på det nya jobbet. Har inte fått tagit något större ansvar, utan väldigt mjukstart/intro.

Företag A som jag helst ville jobba hos hörde av sig idag och vill träffa mig på en intervju för en annan tjänst hos dem. Detta är skitkul verkligen!

Ponera att jag skulle bli erbjuden ett nytt jobb hos företag A och jag vill ha det, vad i helskotta gör man då? Jag ville verkligen jobba hos företag A, det är mer lr mindre en dröm arbetsgivare!

Det står ingenting om uppsägningstid på mitt kontrakt men anställningen omfattas av kollektivavtal. Jag finner dock ingen information på deras hemsida vad som gäller vid uppsägning vid säsongsarbete.

Är det någon som har koll på vad som gäller? En arbetsgivare kan inte tvinga en att komma till jobbet direkt. Vidare är det precis i inledningen av det nya jobbet. Jag har googlat runt o då står det följande "En tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning först vid anställningstidens utgång. Arbetstagaren i ditt exempel har alltså bundit sig för anställning under X månader och har inte rätt att genom uppsägning avsluta anställningen i förtid".

Stämmer detta? Det finns ju ett kollektivavtal. Arbetsgivare kan väl inte tvinga någon dit om de vet att man inte vill?
Senast redigerad av Exfactor 2015-03-17 kl. 21:56.
2015-03-20, 07:44
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exfactor
Ett dilemma gällande uppsägning vid säsongsanställning.

Hade sökt ett jobb på företag A och B. Fick gå på intervju på båda och blev erbjuden jobb på företag B, vilket är en säsongsanställning med fast start o slutdatum. Har fått gå på utbildningsdagar samt hunnit jobba i fyra dagar på det nya jobbet. Har inte fått tagit något större ansvar, utan väldigt mjukstart/intro.

Företag A som jag helst ville jobba hos hörde av sig idag och vill träffa mig på en intervju för en annan tjänst hos dem. Detta är skitkul verkligen!

Ponera att jag skulle bli erbjuden ett nytt jobb hos företag A och jag vill ha det, vad i helskotta gör man då? Jag ville verkligen jobba hos företag A, det är mer lr mindre en dröm arbetsgivare!

Det står ingenting om uppsägningstid på mitt kontrakt men anställningen omfattas av kollektivavtal. Jag finner dock ingen information på deras hemsida vad som gäller vid uppsägning vid säsongsarbete.

Är det någon som har koll på vad som gäller? En arbetsgivare kan inte tvinga en att komma till jobbet direkt. Vidare är det precis i inledningen av det nya jobbet. Jag har googlat runt o då står det följande "En tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning först vid anställningstidens utgång. Arbetstagaren i ditt exempel har alltså bundit sig för anställning under X månader och har inte rätt att genom uppsägning avsluta anställningen i förtid".

Stämmer detta? Det finns ju ett kollektivavtal. Arbetsgivare kan väl inte tvinga någon dit om de vet att man inte vill?
Utifrån bestämmelserna i anställningsskyddslagen, LAS, kan inte en tidsbegränsad anställning avslutas i förväg eftersom anställningstidens början och slut är överenskommen redan vid anställningens ingående. I realiteten ger LAS ett långtgående skydd mot godtycklig uppsägning av tidsbegränsade anställningar (undantaget provanställning), men det innebär samtidigt skyldigheter att arbeta under tiden.

Emellertid kan det finnas andra bestämmelser i kollektivavtalet. Det är nämligen inte alls ovanligt att kollektivavtalen medger att en tidsbegränsad anställning kan sägas upp i förväg med en uppsägningstid om 14 dagar. Vad som gäller här vet vi dock inte, efter TS inte uppgivit vilket kollektivavtal som är aktuellt. Bäst är alltid att höra med det egna fackförbundet om vad som gäller på arbetsplatsen.
2015-03-20, 08:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Utifrån bestämmelserna i anställningsskyddslagen, LAS, kan inte en tidsbegränsad anställning avslutas i förväg eftersom anställningstidens början och slut är överenskommen redan vid anställningens ingående. I realiteten ger LAS ett långtgående skydd mot godtycklig uppsägning av tidsbegränsade anställningar (undantaget provanställning), men det innebär samtidigt skyldigheter att arbeta under tiden.

Emellertid kan det finnas andra bestämmelser i kollektivavtalet. Det är nämligen inte alls ovanligt att kollektivavtalen medger att en tidsbegränsad anställning kan sägas upp i förväg med en uppsägningstid om 14 dagar. Vad som gäller här vet vi dock inte, efter TS inte uppgivit vilket kollektivavtal som är aktuellt. Bäst är alltid att höra med det egna fackförbundet om vad som gäller på arbetsplatsen.
Long time no see, skönt att du är tillbaka i tråden!

Exakt den synen har även jag på tidsbegränsade anställningar men ofta hävdas att avvikande uppsägningsregler i det enskilda anställningsavtalet, utan stöd i KA, skulle kunna ta över LAS. Där menar jag att sådana uppsägningsregler skulle kunna jämkas till LAS lydelse mht Avtalslagen 1915:218 36§, eller enklare Avtalslagen 2010 angående oskäliga villkor. Typexemplet vi ser i denna tråd är provanställningar där AT åläggs en varseltid och visstidsanställningar med ömsesidig uppsägningstid, utan stöd i KA.

Håller du med mig?
2015-03-22, 18:37
Medlem
Exfactors avatar
^^^

Tack för svar!! Jag hittade kollektivavtalet (detaljerat) på intranätet och där står det att tidsbegränsad anställning har en månads uppsägning.

Hoppas man får gå på dagen från jobb B OM det e så att arbetsgivare A erbjuder mig jobbet.
2015-03-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exfactor
^^^

Tack för svar!! Jag hittade kollektivavtalet (detaljerat) på intranätet och där står det att tidsbegränsad anställning har en månads uppsägning.

Hoppas man får gå på dagen från jobb B OM det e så att arbetsgivare A erbjuder mig jobbet.
Frågan är om dom vidtar nån åtgärd om du skiter i det..
2015-03-23, 19:53
Medlem
Exfactors avatar
Snabba puckar här. Blev erbjuden jobb på företag A. Fy vilken ångest det blir imorgon när jag måste ta upp det med min chef att jag säger upp mig efter en veckas tid...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in