2015-03-28, 22:57
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrBa
Pojkar med moped=x
Pojkar utan moped=y
Flickor med moped=z
Flickor utan moped=w

x+y+z+w=24
x=y (hälften av pojkarna har moped)
w+z=y => w=y-2
w+4=z

y+y+((y-2)+4)+y-2=24
4y=24
y=6 (pojkar utan moped är alltså 6 stycken)
osv…sen går den att lösa
Inte världens bästa förklaring kanske, men hoppas du förstår.

Tack för att du bevisade att det är möjligt, men det där hade jag aldrig kommit igenom sittandes med tidspress i ett kvavt klassrum alltså.
Citera
Medlem
Fyfan vad ont det gjorde att rätta kvantitativa delen.

Kändes jättelätt på provet och trodde att jag skulle kunna gå mer eller mindre felfri. Fick 12 fel! Blev lätt chockad men gladdes över att verbala gått bättre än jag trott så det vägde åtminstone upp besvikelsen.
Nu när jag gick igenom talen upptäckte jag att mina 12 del var 7 slarvfel, 2 missade jag ord i frågan och 2 gjorde jag allt rätt men markerade fel svar. Ett enda "faktiskt" fel. Usch. Tidigare har jag gjort 1-2 slarvfel per provdel.

Hur många slarvfel gjorde ni andra? Hur många gör ni i snitt hemma?
Citera
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Jag är inte så insatt, men kan det leda till att normeringen höjs? Eftersom så många verkar ha fått "lägre" på VERB än vanligt?

Jag har gjort provet fem gånger nu och förra högskoleprovet var betydligt lättare, tror jag fick 35 på båda verbala delarna och kvantitativa var väldigt lätt också. Detta högskoleprov är den svåraste av alla fem KVA/VERB jag gjort så jag är ganska säker på att normeringen höjs. Speciellt då den sänktes på grund av den var så enkel förra högskoleprovet.
Citera
Medlem
Einsteinium99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Är för trött för att tänka nu, snälla förklara så jag kan sova.

Det här är det första felet jag fått på NOG-delen sedan 2011. Förstår inte hur (2) kan vara tillräcklig information, hur vet jag hur många flickor/pojkar det finns i klassen?

28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.

x=pojkar som inte har moped
x+2= flickor utan moped
2x+2= totalt antal utan moped

Det står i texten att hälften av pojkarna har moped så 2x är totalt antal pojkar
x-2= flickor som har moped
x+2+x-2= 2x = totalt antal flickor

dvs antal pojkar = antal flickor

12 flickor

4 flickor i klassen har moped och 8 har det inte
Citera
2015-03-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Sånt är livet , bara att acceptera och söka nåt annat. Själv så pluggade jag flera månader och förbättrade endast med få poäng och jag har gjort provet 5 gånger nu! Livet är tufft!
Grattis till förbättringen! Jag pluggade på ord och matte ca två-tre månader innan hp och läste en hel del artiklar osv, vilket jag inte hade gjort tidigare, men det gav mig ingenting... sant, men jag kommer inte på något annat. Hade tänkt köra juristprogrammet i Lund, men 1,5 räcker ju knappast.
Citera
2015-03-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
en kvinnlig lappskoterförare menar du.

Den texten du länkar till är ju helt absurd, närmast religiös.
"Filmen fick fyra Oscar, bland annat för foto, men också för bästa visuella effekter. Priset inkluderar då också sinnebilden för den samlade ondskan i Sagan om ringens universum – som alltså är en kvinnas eldsflammande, avgrundssvarta kön. Se på den. Så förfärligt banalt att man nästan drar sig för att påpeka det. Så många satsade miljoner och så resulterar de i en animerad version av dassklotter. Den fräser förstås och växer i storlek och skrämmer väl också, men det ändrar inte saken i sig: det handlar om arketypiska bilder grundade på kvinnohat."

Haha, asså

Det där var nog det sjukaste jag läst. Hur ska man kunna ta den där texten seriöst under ett provtillfälle? Personen som skrev det där måste ju ha skämtat alternativt ha någon diagnos som bäst behandlas med vadderade väggar.

Citat:
Är för trött för att tänka nu, snälla förklara så jag kan sova.

Det här är det första felet jag fått på NOG-delen sedan 2011. Förstår inte hur (2) kan vara tillräcklig information, hur vet jag hur många flickor/pojkar det finns i klassen?

28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.

24 elever. Hälften av pojkarna har moped.

F(UM) = 2+P(UM)

F(UM) = F(MM)+4

F(MM)+4 = 2+P(UM)
F(MM)+2 = P(UM)

P(UM) = P(MM)

F(MM)+F(UM)+P(UM)+P(MM) = 24
P(UM)-2+2+P(UM)+P(UM)+P(UM) = 24
4P(UM) = 24
P(UM) = 6

Där UM = Utan moped och MM = Med moped
Citera
2015-03-28, 23:03
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Fyfan vad ont det gjorde att rätta kvantitativa delen.

Kändes jättelätt på provet och trodde att jag skulle kunna gå mer eller mindre felfri. Fick 12 fel! Blev lätt chockad men gladdes över att verbala gått bättre än jag trott så det vägde åtminstone upp besvikelsen.
Nu när jag gick igenom talen upptäckte jag att mina 12 del var 7 slarvfel, 2 missade jag ord i frågan och 2 gjorde jag allt rätt men markerade fel svar. Ett enda "faktiskt" fel. Usch. Tidigare har jag gjort 1-2 slarvfel per provdel.

Hur många slarvfel gjorde ni andra? Hur många gör ni i snitt hemma?

Fick 15 fel på kvantitativa...rätt fail. Fick bara 5 fel totalt på verb dock så det blev okej antar jag. Känns generellt som om folk fick fler fel än vanligt på kvant denna gång.

Gör betydligt fler fel när jag bara övar hemma, så skönt att stundens allvar har en positiv inverkan på en iaf
Citera
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowraincoat
Grattis till förbättringen! Jag pluggade på ord och matte ca två-tre månader innan hp och läste en hel del artiklar osv, vilket jag inte hade gjort tidigare, men det gav mig ingenting... sant, men jag kommer inte på något annat. Hade tänkt köra juristprogrammet i Lund, men 1,5 räcker ju knappast.

Har också pluggat matte i typ 2-3 månader men ord men det måste vara det svåraste att plugga då det kan komma vilket ord som helst, det bästa är att memorisera alla suffix,prefix och läsa SVD och krönikor och wikipedia. Brukar oftast få 7/10 8/10 på orddelen endast med denna studiemetod.

Tycker dock att det är onödigt att låsa in dig på en stad, med 1.5 kan du dock komma in Juristprogrammet i Uppsala om man kollar på ht2014. Dock så önskar jag lycka till om du med plugget om du önskar att göra om högskoleprovet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrBa
Pojkar med moped=x
Pojkar utan moped=y
Flickor med moped=z
Flickor utan moped=w

x+y+z+w=24
x=y (hälften av pojkarna har moped)
w+2=y => w=y-2
w+4=z

y+y+((y-2)+4)+y-2=24
4y=24
y=6 (pojkar utan moped är alltså 6 stycken)
osv…sen går den att lösa
Inte världens bästa förklaring kanske, men hoppas du förstår.

okej hänger med nu. tack
Citera
2015-03-28, 23:04
Medlem
G.W.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Tack för att du bevisade att det är möjligt, men det där hade jag aldrig kommit igenom sittandes med tidspress i ett kvavt klassrum alltså.

Tror att tanken var att man först skulle komma på att (1) fungerade och sedan testa med (2), man skulle då se att det gick att lösa och stämde men endast om det var lika många pojkar som flickor. Man kunde på så vis fatta att (2) innebar att det måste vara lika många pojkar som flickor och då behövde man inte (1) för att lösa den.
Vet inte riktigt om du förstår men så jag tänkte på provet iallafall.
Citera
2015-03-28, 23:05
Medlem
Citat:
Jag har gjort provet fem gånger nu och förra högskoleprovet var betydligt lättare, tror jag fick 35 på båda verbala delarna och kvantitativa var väldigt lätt också. Detta högskoleprov är den svåraste av alla fem KVA/VERB jag gjort så jag är ganska säker på att normeringen höjs. Speciellt då den sänktes på grund av den var så enkel förra högskoleprovet.

Glädjer mig, då jag utan att ha pluggat inför provet (är dock högskolestudent om det har någon betydelse angående plugget) har höjt mig från 79 poäng till 95 poäng. Enligt HT-14 blev det 1.0, får hoppas på ett 1.1
Citera
2015-03-28, 23:07
Medlem
Citat:
Många här i tråden tyckte att verbala var svårare, jag personligen tyckte också det men allt är relativt och det beror ju på om hjärnan hängde med raderna eller inte. Kvantitativa var definitivt svårare än förra högskoleproven.
Jag tyckte särskilt andra VERB delen (sista passet) var väldigt svår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in