2016-08-17, 21:40
Medlem
Har pluggat ord 2h/dag i mer än en månad nu. Är uppe i ca. 2500 ord och tanken är att lära mig minst 2000 till. Vet att det ska vara betydligt svårare att höja sig på den verbala delen, fruktar att jag kommer inte höja mig alls. Fick 6/20 i våras och då kände jag inte till nåt av orden. Läser också 2 st under streckare per dag. Vill höja mig från 0.5 till 1.0 på verb. Är detta ens möjligt inför höstens prov? Engelskan kan jag, men är katastrofal på ord, mek, läs.
Citera
2016-08-17, 22:12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.Island
Har pluggat ord 2h/dag i mer än en månad nu. Är uppe i ca. 2500 ord och tanken är att lära mig minst 2000 till. Vet att det ska vara betydligt svårare att höja sig på den verbala delen, fruktar att jag kommer inte höja mig alls. Fick 6/20 i våras och då kände jag inte till nåt av orden. Läser också 2 st under streckare per dag. Vill höja mig från 0.5 till 1.0 på verb. Är detta ens möjligt inför höstens prov? Engelskan kan jag, men är katastrofal på ord, mek, läs.

Det är nog hyfsat individuellt, men det låter ju som att du tar pluggandet på allvar så du borde definitivt höja dig en del. Skulle det inte nå hela vägen nu i höst så är det nog värt att försöka igen till våren.
Citera
2016-08-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag skulle anmäla mig till högskoleprovet idag men när jag klickar på att jag vill betala med kort så dyker en ruta upp där det längst ned i den står "vill du betala blablabla" men det går inte att scrolla nedåt i rutan vilket gör det omöjligt att besvara frågan så jag kommer inte vidare. Samma sak sker i både Chrome och Safari(använder alltså Mac OS X), någon annan som upplevt samma problem?
Blev så på min dator också.
Jag anmälde mig och betalade i telefon. Fungerar perfekt.
Citera
2016-08-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Blev så på min dator också.
Jag anmälde mig och betalade i telefon. Fungerar perfekt.
Tack för svaret, jag fick lösa det på samma sätt och då fungerade det bra. Lycka till!
Citera
2016-08-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är nog hyfsat individuellt, men det låter ju som att du tar pluggandet på allvar så du borde definitivt höja dig en del. Skulle det inte nå hela vägen nu i höst så är det nog värt att försöka igen till våren.

Blir så nervös, känns som att det handlar om tur och otur.
Citera
2016-08-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag skulle anmäla mig till högskoleprovet idag men när jag klickar på att jag vill betala med kort så dyker en ruta upp där det längst ned i den står "vill du betala blablabla" men det går inte att scrolla nedåt i rutan vilket gör det omöjligt att besvara frågan så jag kommer inte vidare. Samma sak sker i både Chrome och Safari(använder alltså Mac OS X), någon annan som upplevt samma problem?
Det går inte att scrolla musplattan? Nu har jag inte mac, men vet att en del kursare som har mac inte kan scrolla i vårt examensprogram med pilarna. Det är helt skilda saker, men det kan kanske bygga på samma kodning?
Citera
2016-08-18, 11:01
Medlem
Plugga ord genom att nöta listor med synonymer är helt befängt. Skrev första provet med 12/20 pluggade alla listor som finns i app-väg och de klassiska webbaserade. Höjde mig inget. Provet nu i våras hade jag 19/20 genom att läsa blandat litteratur inom de olika grenarna som är på provet t ex ekonomi, samhälle, kultur och medicin. Detta gäller även mek. Att bara plugga ord är som sagt dumt och per tidsenhet väldigt onödigt. Att läsa är bättre pga att du dels över läsförståelse samtidigt lär dig sammanhanget ordet används i. Jag läste 2 h per dag i t ex axess, SvDs understrecket, läkartidningen och skrev ned alla ord och kollade sedan upp betydelsen. Sen på kvällen gick jag igenom orden jag hade skrivit ned. Under 6 månader blev det säkert 3-4 block med ord jag hade svårt med.
Citera
2016-08-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Det går inte att scrolla musplattan? Nu har jag inte mac, men vet att en del kursare som har mac inte kan scrolla i vårt examensprogram med pilarna. Det är helt skilda saker, men det kan kanske bygga på samma kodning?
Det går inte att få scrollningen att fungera i det lilla fönstret vilket gör att kortbetalningen var omöjlig att genomföra. Nu löste jag det genom att gå in på sidan via telefonen istället så i mitt fall så är det löst.
Citera
2016-08-18, 22:54
Medlem
U-166s avatar
Hur löser man denna? Jäkla rundgång i huvudet.

x + y = a

x + 3y = b

Vad är då x-y?

a) 2a-b
b)3b+a
c)3a-b
d)2b+a
Citera
2016-08-18, 23:33
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166

x + y = a

x + 3y = b

Vad är då x-y?

a) 2a-b
b)3b+a
c)3a-b
d)2b+a
Finns antagligen en enklare lösning som någon annan kanske kan hjälpa till med men jag löste det genom simultana ekvationer.

x+y=a
x=a-y

x+3y=b

(a-y)+3y=b
a-y+3y=b
a+2y=b
2y=b-a
y=(b-a)/2

x=a-y
x=a-(b-a)/2

x-y = (a-(b-a)/2)-(b-a)/2
x-y=a-(b-a)/2-(b-a)/2

Här ser man direkt att (b-a)/2 finns det två av. De är båda negativa och när de subtraheras från varandra försvinner tvåan som de delas med och det blir istället -(b-a), (testa detta, föreställ dig att talet -(b-a)/2 istället är z. -z-z blir ju -z+-z vilket blir 2(-z). Om -z var delat på 2, dvs -z/2-z/2 hade vi fått 2(-z/2) vilket förstås blir -z). Alltså får vi

x-y=a-(b-a)
x-y=a-b+a
x-y=2a-b

Alltså svarsalternativ a).
Citera
2016-08-18, 23:34
Medlem
Citat:

x + y = a

x + 3y = b

Vad är då x-y?

a) 2a-b
b)3b+a
c)3a-b
d)2b+a

Inte optimalt tillvägagångssätt, men jag hade satt in siffror istället för de okända variablerna. Enklast är väl att sätta: x = 1, y = 2

1+2 = 3
1+6 = 7

1-2 = -1

Nu ska vi få fram -1 med hjälp av alternativ A-D

A = 6-7 = -1
B = 21+3 = 24
C = 9-7 = 2
D = 14+3 = 17

Som du ser är alternativ A korrekt.
Citera
2016-08-18, 23:54
Medlem
Citat:

x + y = a

x + 3y = b

Vad är då x-y?

a) 2a-b
b)3b+a
c)3a-b
d)2b+a
På den här uppgiften hade jag valt att kolla alternativen. 2a-b = (2x+2y)-(x+3y)= x-y
Alternativ a är alltså rätt.

Lite flyt att vi bara behövde testa alternativ a, men det går rätt snabbt att inte att resterande alternativ inte kommer fungera. B och D kan vi stryka direkt då de alternativen inte innehåller -. Alltså är A eller C möjliga. C fungerar dock inte av uppenbara skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in