2015-03-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Ni som skriver bra på den verbala delen, läser ni mycket? Vad för litteratur?

Jag läser inte så mycket annat än vetenskaplig litteratur och iofs. en del dagstidningar och typ forskning och framsteg. Fick ~1,7 på verbala nu första gången jag skrev.

Att gå igenom svåra ord ger en hel del tycker jag.
Citera
2015-03-28, 21:14
Bannlyst
Citat:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/

Läs så fort det kommer en ny!
Citera
2015-03-28, 21:16
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edic
Någon mer än jag som ångrar grovt att man inte skrev ner sina svar? lat som man är..

Det fanns en uppgift i DTK som handlade om två stycken byar. Uppgiften gick ut på att t.ex mäta hur långt det är från A till B...

Vilken by (eller hus, watever, ni förstår nog) ligger i nordnordvästlig riktning, vad är skillnaden mellan nordvästlig och nordnordvästlig riktning? Har tidigare hört det, men aldrig fattat galoppen. Tacksam för klargörelse.
Nordnordvästlig riktning innebär den riktning som är mitt emellan nordlig (90 grader gentemot ekvatorn) och nordvästlig riktning (45 grader), d.v.s en fjärdedels rätvinkel (22,5 grader) väster om nord.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4derstreck ytterligare sexton ännu mer specifika väderstreck som är en smula jobbiga, så i regel anger man grader.
Anges grader så gäller medurs riktning på kompassen.
Nordnordväst blir därmed 337,5 grader medan nordnordöst blir 22,5 grader.
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-03-28 kl. 21:26.
Citera
2015-03-28, 21:17
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:

Jag har läst mycket sen tidig ålder. B.Wahlströms ungdomsböcker (Bröderna Hardy, Tvillingdeckarna, etc) la en bra grund, sen gick jag främst vidare till deckare och fantasy (höhö), men har läst ganska mycket annat också. Intresserad av historia och filosofi så det har hjälpt att läsa en massa, och så läser jag väldigt mycket sportnyheter (jotjena relevans). Läser ruggigt mycket serier också (Knasen, Serieparaden, Ernie, Pondus, Nemi, etc ).

Vet inte om det är så viktigt VAD man läser, bara man faktiskt har läsvana och därmed kan sitta och läsa lite vad som helst om man får tråkigt nog.
Citera
2015-03-28, 21:17
Medlem
messiasibids avatar
57 på kvant och 68 på verb. Helt ok då jag var ute och söp natten innan fram tills klockan 5 på morgonen så fick endast 1 timmes sömn. Hade väl blivit något poäng till med lite mer sömn och mindre bakis.

Men nöjd ändå
Citera
2015-03-28, 21:18
Medlem
Citat:
Läser mest biografier, populärvetenskap och reportageböcker. En del skönliteratur men de är ganska blandat så ja kan inte precisera så mycket. Läste mer förut, nu kanske ja läser två böcker i månaden, förut läste jag nog en i veckan ungefär.

Annars läser jag rätt mycket DN, även pretto kultur delarna osv. Under strecket är de som nästan alla rekomenderar, börja där.
Citera
2015-03-28, 21:18
Medlem
mophrs avatar
Citat:

Läser mycket, allt möjligt. Nobelprisvinnare, deckare, historia, vetenskapliga grejer på internet. Burkar väl få 1,9-2,0 på verbal-delen. Men jag har haft de läsvanorna sedan jag var liten så man får kanske hålla på ett tag innan man får det i blodet så att säga
Citera
2015-03-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
57 på kvant och 68 på verb. Helt ok då jag var ute och söp natten innan fram tills klockan 5 på morgonen så fick endast 1 timmes sömn. Hade väl blivit något poäng till med lite mer sömn och mindre bakis.

Men nöjd ändå

Kul det där med hur alla verkar gå ut och festa kvällen innan ett av de viktigaste proven man skriver i sitt liv.

Och sedan den obligatoriska kommentaren: "Jag var bakis som faaaaan, hade jag inte varit det hade jag fått bättre resultat."
Citera
2015-03-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nordnordvästlig riktning innebär den riktning som är mitt emellan nordlig (90 grader gentemot ekvatorn) och nordvästlig riktning (45 grader), d.v.s en fjärdedels rätvinkel (22,5 grader) väster om nord.

Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Inte helt 100 men tror att det har att göra med att nordnordvästlig är riktigt nordvästlig ritktning, dvs nästan rakt år norr, medans bara nordvästlig avser typ 45%.

Ah, givetvis! att jag inte visste det.. jaja, tack för svar. Fortsatt trevlig kväll
Citera
2015-03-28, 21:22
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakeem
Om de nämns skulle de väl vara nån genusanalys om motståndet mot kvinnliga skoterförare i norrbotten..

Ja gick en förberedelsekurs för hp å ledaren för kursen nämner att det en gång var en text som gjorde honom så irriterad att han knappt kunde fortsätta provet. Luskat fram den nu å den är verkligen ren lyteskomik :

http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/fragor/las/vt2007las1

läs å förundras
en kvinnlig lappskoterförare menar du.

Den texten du länkar till är ju helt absurd, närmast religiös.
"Filmen fick fyra Oscar, bland annat för foto, men också för bästa visuella effekter. Priset inkluderar då också sinnebilden för den samlade ondskan i Sagan om ringens universum – som alltså är en kvinnas eldsflammande, avgrundssvarta kön. Se på den. Så förfärligt banalt att man nästan drar sig för att påpeka det. Så många satsade miljoner och så resulterar de i en animerad version av dassklotter. Den fräser förstås och växer i storlek och skrämmer väl också, men det ändrar inte saken i sig: det handlar om arketypiska bilder grundade på kvinnohat."
Citera
2015-03-28, 21:24
Medlem
m0ffins avatar
Citat:

Skrev 71 på detta prov och läser mest skönlitteratur. Läser sporadiskt. Ibland varje kväll, ibland inget på flera veckor. Just nu läser jag Kallocain av Karin Boye (innan dess Kjesarn av Portugallien, Selma L.) simultant som Thinking Fast And Slow - Daniel Kahneman. Läser även ibland, nu snackar vi max en gång i veckan, artiklar på sidor som bla. finns i början av tråden Axess, DN, SvD osv.

Viktigaste tycker jag är att träna på att inte "zona ut" när man läser. Ibland kan man komma på sig själv "läsa", ögonen går av sig själv men man har heelt driftat iväg på en annan planet. Det kan vara lite jobbigt när man stöter på dessa... artiklar med träsmak
Citera
2015-03-28, 21:25
Medlem
Var det någon annan som reagerade på det där med "5 miljoner judar och romer"? Siffrorna tycks fluktuera en hel del...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in