Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Man måste räkna in tidsandan för när de byggdes också. Driftsäkerheten, räckvidderna och skadeverkan jämfört med en numerärt mångtalig fiende på ytan krävde fler torpeder i vattnet. I dagsläget är det potentiellt färre men fetare mål men med våra moderna torpeder är räckvidden dubbelt så bra mot tidigare och även driftsäkerheten och verkan i målet är större. Med dagens betydligt snabbare omladdning så finns inte samma behov av att kunna dra iväg 6 torpeder i snabba salvor eftersom man kan skjuta från betydligt längre avstånd och därmed försätta ubåten i mindre risk. På längsta avstånd tar det närmare 30min innan torpederna har nått sitt mål och möjligen kunde fler tuber här vara av nytta eftersom du inte kan ladda om utan att bryta tråden men detsamma gäller ju även för Gotlandsklassen (då egenskyddstuberna ändå inte ger räckvidden).
Jag tycker det är lite synd att jämföra effekt med Gotland då den är ett steg på nedtrappningen. Västergötland/Södermanland åker (nåja) ju fortfarande omkring med flest tuber av någon genom tiderna.
Jag ser många tuber främst som ett sätt att avfyra en salva sjömålsrobotar, eftersom jag anser att en ubåt blir ett mycket större hot om den har den förmågan. Ett
Vertical launching system skulle fungera men kräver mycket utrymme vilket skulle göra ubåten större. Torpedtuber är den bästa kompromissen.
Jag tror som du att man antagligen inte behöver avfyra så många torpeder samtidigt, samtidigt som det alltid är bra att ha den förmågan ifall situationen kräver, särskilt om man vill trådstyra dem så långt som möjligt. Motmedel mot torpeder har hittills mest handlat om skenmål och liknande, men system som ger sig efter själva torpeden börjar dyka upp så det är möjligt att man i den nära framtiden måste skicka fler torpeder för att få önskad effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
AlwaysAllIn
Hur vi än vrider och vänder oss så är två djävla Ubåtar helt satans onödigt och har INGEN djävla verkan på något sätt.
Det här är enbart en industrisatsning och skall betraktas utifrån det perspektivet.
FM idag har ingen djävla nytta av två sketna ubåtar som inte kan göra ett piss för att skydda landet eller ens betraktas som en avskräckande faktor för ens en sketen sekund.
Två U-båtar, vilket djävla jippo till en lekstuga vid namn FM i Sverige.
Pansarbrigader med Lv och Artilleri, det får någon att fundera 1-2-3-4 gånger innan man drar till med något djävulstyg.
Åtta miljarder ner i "sjön" så att säga!

Jag håller med dig om att det mest liknar ett stödköp för att hålla igång industrin och hjälpa till med export, sånt gillar regeringar. (Att ta några försvarspolitiska poäng skadar inte heller.) Samtidigt är det en stor del av försvarsbudgeten som går åt så det vore sorgligt om det visade sig vara halvbra produkter som köptes in till priset av att Försvaret fick gå på sparlåga.
Jag tycker det hela känns igen från köp av Gripen, alla är så stolta över hur många vi har, men ingen tänker på att de flesta Gripen står undanställda längst bak i några hangarer och resten har dåligt med allt som behövs kring dem. På samma sätt ligger flera av våra ubåtar mest vid kaj vad jag har förstått.
Jag vet att du önskar dig hela baskern full av pansarbrigader men sådana kommer vi inte se på länge, för dyrt. På marksidan kan vi möjligen se att Sverige köper Norges Archer. Luftvärn har nämnts i samma mening som "inköp" men jag har inte forskat närmare. Och värnplikt debatteras hit och dit. Men allt det hör till en annan tråd.
PS. Jag lägger till förklaringar och länkar till Wikipedia ibland. Det är inte för att jag tror att just den person jag svarar till inte förstår vad som menas utan för att jag vet att många bara smyger i trådarna och läser utan att posta. Alltid bra att vara tydlig och inte använda en massa krångliga
akronymer.