2014-12-15, 16:09
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Ja det är sant... vad hände med "satsningen" att behålla alla tre Gotland?

Vet inte men Saab har i alla fall fått en order på renovering/uppgradering av
HMS Södermanland så jag tror nog att man har för avsikt att behålla alla tre ubåtar
i Gotlandsklassen plus då HMS Södermanland.

http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2014---12/Saab-Receives-Order-for-HMS-Sodermanland-Overhaul/#.VI75BnsgtiE
Citera
2014-12-15, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Vet inte men Saab har i alla fall fått en order på renovering/uppgradering av
HMS Södermanland så jag tror nog att man har för avsikt att behålla alla tre ubåtar
i Gotlandsklassen plus då HMS Södermanland.

http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2014---12/Saab-Receives-Order-for-HMS-Sodermanland-Overhaul/#.VI75BnsgtiE
Men om man bara nämner två, kan det vara en ekonomiskt fråga rörande ett visst budgetår?

Men det lät så förra gången också därav min fråga.

Och varför ska man uppgradera bara en av Södermanlands klassen?

Konstigt, undrar om det finns någon att fråga och som även kan och får svara på dessa frågor!
Citera
2014-12-19, 12:15
Medlem
Ulvhamns avatar
Jag tror att A26 bara kommer att byggas i 2 exemplar. Det är troligen en mycket bra ubåt men inte för framtida svenska behov. Sverige kommer fokusera mer på spaning och till viss del ubåtsjakt, alltså nära botten och låg profil kommer att prioteras i nästa generation av ubåtar. Att Saab fått beställning på två A26 är för att bibehålla produktionskapacitet och utveckla sensorer och ledningenssystem. Jag är också övertygad att FMV/Saab kommer snart (1 - 2 år) få uppdrag till en förstudie om nästa generation ubåtar och då tillbaka till flundran tänket. Något tornlöst och inte cirkulärt tryckskrov. Naturligtvis stirlingmotor men även sjömålsrobotar och lv dito. Dock är attackförmågan sekundär, för spaning tror jag att någon typ av drönare med navelsträng (inte självförsörjande) kommer att ingå i systemet.

Det finns en del länder som kan tänkas vara intresserade av sådan typ av ubåt, där nästan en helt stilla liggande ubåt i veckor bevakar typ utloppet finska viken, inloppet Östersjön och liknade "fasta" objekt. Saabs intresse för Kockums är nog för de tänker på att göra om JAS39 framgången men denna gång undervattnet. Detta är min tro och övertygelse.
Citera
2014-12-19, 18:24
Medlem
perry2s avatar
Jag tror att alla framtida ubåtssystem kommer att passa våra behov men även snegla på vad andra resursstarka småländer kan behöva.
Våra egna behov är ej nog för att hålla alla ingenjörer och duktiga svetsare med jobb.
Citera
2014-12-19, 21:51
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag tror att alla framtida ubåtssystem kommer att passa våra behov men även snegla på vad andra resursstarka småländer kan behöva.
Våra egna behov är ej nog för att hålla alla ingenjörer och duktiga svetsare med jobb.

Håller med... Vilka behov ser du för hos småländer? För det känns lite speciellt med Saab ubåt och hela övertagandet, Kockums hjälpkärra (Stirling) kan väl inte värt, MP på raid och "Vi ska bygga ett nytt varv om det behövs". Jag tror att det finns mera i företaget av spännande tankar, nytänkande kring skrovutformning mm. Detta med en bottenavkännde ubåt som glider överbotten... en rocka, inte en haj, en flundra på svenska. Vad jag minns snackades det en heldel ny skrovutformning i Viking studien vilket i sin tur hade sitt ursprung i "Flundran". Viking blev sedan A26 men nästan hela tiden fans tanken på rockan. En spännande tanke var att använda lyftkraften tillsammans med ett "spolformat" skrov för att omvandla detta till en horisontal drivkraft. Detta skulle vara absolut tyst och borde generera några knops fart till priset höjd. A26 port i stäven och det minskade antalet torpedtubor har med en ny roll för ubåtsvapnet har fått. Mindre verkan med egna vapen utan mer leda in andras vapen. Porten kan naturligtvis användas av specialförband men jag håller för troligt att huvudsyftet är det någon form av drönare (vad heter det på ubåtska?) som ska använda porten.
Citera
2014-12-20, 17:35
Medlem
Ja ska man behålla 5 ubåtar i tjänst så måste man ju betala för alla tre ubåtar i Gotland-klassen.
Alternativet är att beställa fler A26 ubåtar direkt, men det blir betydligt dyrare också.
Citera
2015-01-07, 20:11
Medlem
Down under har dom pratat om japanska båtar men inget beslut är taget. Får hoppas SAAB har en chans där.

http://www.defencetalk.com/australia-yet-to-decide-on-submarine-fleet-plan-ministry-61297/
Citera
2015-01-07, 20:50
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Håller med... Vilka behov ser du för hos småländer? .

Mindre rika länder typ Sve Nor Ned Aus eller liknande.

Mina privata funderingar:

A De flesta kommer att ha mellan 4-10 enheter. Det lilla antalet gör att det är lättare att hålla koll på fartygen särskilt i hamn. Med dagens satelitövervakning kommer dolt uppträdande även vid kaj vara viktigt. Motståndaren skall ej veta vilka enheter som är inne eller ute på uppdrag. Bygg hangarer eller liknande för att hindra satelitspaning, ej bombskydd som är dyrare. Ut och inpassering till hemmahamn enbart nattetid.

B Ute på patrull är tystnad och svårighet att märkas viktigare än eldkraft.

C Observation genom drönare eller andra fartyg på avstånd från moderubåten. Moderubåten bara ligger still som ett hot som finns på okänd koordinat.

D Fler besättningar än antalet båtar för att kunna hålla båtar ute från hamnen.

E Möjlighet till transport av specialstyrkor men det kommer ej att vara huvudaktivitet.

F Något förlängd tid för uppdrag 3-4 veckor i uläge.
Citera
2015-02-20, 16:23
Medlem
motarbetars avatar
verkar som det har skitit sig för Sverige att få tillverka ubåtarna till Australiens flotta. Tycker det är ganska anmärkningsvärt att Kockums inte ens få vara med och lägga anbud på jobbet.

Polen, Nederländerna, Canada och Norge verka vilja ha nya ubåtar inom en snar framtid, kan hoppas Kockums få några av dessa
Senast redigerad av motarbetar 2015-02-20 kl. 16:27.
Citera
2015-02-20, 17:13
Medlem
EMNEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
verkar som det har skitit sig för Sverige att få tillverka ubåtarna till Australiens flotta. Tycker det är ganska anmärkningsvärt att Kockums inte ens få vara med och lägga anbud på jobbet.

Polen, Nederländerna, Canada och Norge verka vilja ha nya ubåtar inom en snar framtid, kan hoppas Kockums få några av dessa

Jag är inte så insatt själv men tycker sånt här är lite intressant ändå. Norge och Nederländerna borde väl kunna vara intresserade? Vi har ju ett någorlunda samarbete med dessa och det handlar ju också om relationer tänker jag?
Citera
2015-02-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar

Hovedargumentet slik som som statsminister Tony Abbott la det frem er at de i Sverige ikke er bygget ubåter siden 1996.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/australien-nobbar-saabs-ubatar_4350237.svd
Citera
2015-02-21, 11:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hovedargumentet slik som som statsminister Tony Abbott la det frem er at de i Sverige ikke er bygget ubåter siden 1996.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/australien-nobbar-saabs-ubatar_4350237.svd
Det är Kockums som byggt upp Australiens kapacitet så det argumentet är helt tomt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in