2009-07-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
När väl kriget brutit ut kommer det att vara över innan en enda bandvagn skruvats ihop, även om produktionslinan kör för full fart. Det är inte den industriella kapaciteten och utnötning som kommer att vara avgörande, utan beredskap mot överaskning och själva skickligheten i stridens förande. Yom Kippur 1973 snarare än östfronten 1944.

Fast det är inte allt eller inget. Man kan tänka sig ett scenario där en konflikt bryter ut i full styrka och pågår ett par dagar, vilket sedan följs av åratal eller till och med decennier av otroligt kyliga relationer mellan Sverige och valfri grannstat där det gäller att upprätthålla en militär beredskap utifall den händelse att det skulle braka loss igen.
Citera
2009-07-11, 00:09
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Fast det är inte allt eller inget. Man kan tänka sig ett scenario där en konflikt bryter ut i full styrka och pågår ett par dagar, vilket sedan följs av åratal eller till och med decennier av otroligt kyliga relationer mellan Sverige och valfri grannstat där det gäller att upprätthålla en militär beredskap utifall den händelse att det skulle braka loss igen.
Eftersom svenska politiker inte kommer att börja rusta upp mer än ett år, i bästa fall, innan kriget bryter ut så spelar det ingen större roll.

Istället för att vi får ett nytt vapensystem på 4 år får vi det på 5.

PS. Alltså, om scenariot du beskriver inträffade skulle Sverige förstås sätta upp inhemsk produktion efter det korta kriget, antingen av egenutvecklad materiel eller av licensfordon.
Senast redigerad av Starvid 2009-07-11 kl. 00:18.
Citera
2009-07-11, 17:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Svenska ingenjörer är det inga fel på, men jag vågar nog påstå att kvalitén är sjunkande. Dels genom de större högskolekullarna, dels genom att större tid får ägnas åt att ge studenterna grundläggande färdigheter (eftersom gymnasieskolan suger), dels genom att studenterna kan välja minsta motståndets väg, dels genom att begreppet helt håller på att tappa sitt innehåll (se tex denna goding http://www.studentum.se/Innovation_och_produktdesign_hoegskoleingenjoerspr ogram_45328.htm ), dels för att naturvetenskapliga utbildningar har det allmänt motigt i Sverige och slutligen för att utbildningspremien är på tok för låg i landet (vilket driver bort sökanden).

sen vågar jag påstå att man törs jämföra försvarsindustri med annan industri, förutsatt att man jämför den med motsvarande civil industri.

Vad är det för jävla tramsdebatt, lär dig läsa och försök vidga vyerna. Den debatt vi har här i Sverige gällande skolans förfall finns över hela västvärlden i en eller annan form.
Att svenska ingenjörer skulle vara sämre än vilka? Tyska, Ryska, Amerikanska?? Nonsens.
Citera
2009-07-13, 19:43
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad är det för jävla tramsdebatt, lär dig läsa och försök vidga vyerna. Den debatt vi har här i Sverige gällande skolans förfall finns över hela västvärlden i en eller annan form.
Att svenska ingenjörer skulle vara sämre än vilka? Tyska, Ryska, Amerikanska?? Nonsens.

Mina vyer är vida nog, skrev jag att de var sämre än några andra nationers (även om indier och kineser skulle kunna tänkas vara vassare, men plagiat tycks vara ganska utbrett fenomen i den delen av världen) nej jag skrev att kvalitén var sjunkande med det kan förstås att de är sämre än sina föregångare.
Om man nu ska gå in på nationella särdrag så tror jag nog att den som gått rysk,finsk eller tysk grundskola har mer än ett litet försteg den dag högre studier inom naturvetenskap blir aktuellt.

Är du möjligtvis en liten MDH "ingenjör" som känner sig lite trampad på tårna? Känns det lite surt? Ingen fara, vi har ett utbrett socialt skyddsnät i sverige som kan ta hand om dig.
Citera
2009-07-13, 21:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Mina vyer är vida nog, skrev jag att de var sämre än några andra nationers (även om indier och kineser skulle kunna tänkas vara vassare, men plagiat tycks vara ganska utbrett fenomen i den delen av världen) nej jag skrev att kvalitén var sjunkande med det kan förstås att de är sämre än sina föregångare.
Om man nu ska gå in på nationella särdrag så tror jag nog att den som gått rysk,finsk eller tysk grundskola har mer än ett litet försteg den dag högre studier inom naturvetenskap blir aktuellt.

Är du möjligtvis en liten MDH "ingenjör" som känner sig lite trampad på tårna? Känns det lite surt? Ingen fara, vi har ett utbrett socialt skyddsnät i sverige som kan ta hand om dig.

Dravel, svenska ingenjörer står sig mycket väl i konkurrensen, och Kinesiska och Indiska ingenjörer finns det många av, därmed inte sagt att kvantitet är en kvalitet när det gäller ingenjörer.
Citera
2009-09-12, 12:52
Medlem
Jag har nyligen haft endel skoj med att jämnföra kostnaderna för ubåtarna och hangarfartygen.

Ett Amerikanskt Hangarfartyg kostar tydligen ungefär 5000mil $ och en Svensk Gotland ubåt cirka 100mil $

Ställer man ett Hangarfartyg emot en ensam ubåt så rör det sig om ungefär 6'000man mot 35man, I runda slängar 171 mot 1.

Men jag har lite problem att jämnföra deras pris. 50 ubåtar till priset för ett Hangarfartyg är nämligen inte speciellt troligt eftersom allt sånthär blir många gånger billigare att bygga ju fler man beställer. Priset 100mil $ baseras ju bara för FoU + Konstruktion av 3 stycken. Så för 5000mil $ får du förmodligen nånstanns mellan 75 och 250 stk Gotland/A26 ubåtar. Men jag har ingen aning om hur fan man kan räkna ut en rimmlig siffra.

Någon som har en aning om hur man kan uppskatta sånthär? Det borde finnas modeller eller kurvor för hur (Militära) produktionskostnader sjunker med ökade volymer.

Kan man approximera att det rimliga antalet bör ligger nära manskaps jämnförelsen? (170)

Hade Sverige haft en jämnförlig militärbudget med USA (per capita) skulle vi haft råd med iaf 30-40 stycken och kunnat dominera haven i vår närhet rätt ordentligt Lär bli ännu viktigare I framtiden när allt mer Olja och vind/vågkraft eller alg & fisk odlingar samt broar & tunnlar blir strategiskt värdefulla.
Citera
2009-09-12, 15:09
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Hur menar du nu - Som information kan jag beratta att bade Leopard 2 och Abrams fortfarande tillverkas och att den senare vagnen byggts i mer an dubbelt sa manga exemplar och anvands forutom av US Army och USMC snart av 5 ovriga lander - men nu forstar jag inte vad du vill komma.

Han vill nog komma till att det inte exportframgångar är det samma som hur bra en produkt är. Ibland debatterar du så, även om du antagligen inte anser att det gäller exempelvis Merkava vagnarna. Israel borde ju ha köpt bättre grejer (exempelvis Leopard 2)
Citera
2009-09-12, 15:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Han vill nog komma till att det inte exportframgångar är det samma som hur bra en produkt är. Ibland debatterar du så, även om du antagligen inte anser att det gäller exempelvis Merkava vagnarna. Israel borde ju ha köpt bättre grejer (exempelvis Leopard 2)
Merkava vagnarna har/är försedda med exportförbud.

För Israels krav är även Merkava mer lämplig än Leopard 2, Merkava 3 ( som tillverkats sedan 1989 och som är den Merkava version som finns i flest antal) + Merkava 4 har även modulärt pansarskydd som är mycket enkelt att byta ut vid stridsskador eller vid en uppgradering av skyddet.
Citera
2009-09-12, 15:29
Medlem
gurexs avatar
Oväntat försvarstal samt beskrivelse hur jävla bra dom är
Tycker du inte själv att det är konstigt att det aldrig är samma regler för ffa Israel som för alla andra länder när du argumenterar?
Citera
2009-09-12, 15:36
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Oväntat försvarstal samt beskrivelse hur jävla bra dom är
Tycker du inte själv att det är konstigt att det aldrig är samma regler för ffa Israel som för alla andra länder när du argumenterar?
På vilket sätt då...
Merkava stridsvagnarna är framtagna efter Israels erfarenheter i krigen 1967 och 1973 och där bla utrymmet bak i vagnen är en viktig del.

Jag förstår inte vad du vill komma.
Citera
2009-09-18, 02:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segol
Jag har nyligen haft endel skoj med att jämnföra kostnaderna för ubåtarna och hangarfartygen.

Ett Amerikanskt Hangarfartyg kostar tydligen ungefär 5000mil $ och en Svensk Gotland ubåt cirka 100mil $

Ställer man ett Hangarfartyg emot en ensam ubåt så rör det sig om ungefär 6'000man mot 35man, I runda slängar 171 mot 1.

Men jag har lite problem att jämnföra deras pris. 50 ubåtar till priset för ett Hangarfartyg är nämligen inte speciellt troligt eftersom allt sånthär blir många gånger billigare att bygga ju fler man beställer. Priset 100mil $ baseras ju bara för FoU + Konstruktion av 3 stycken. Så för 5000mil $ får du förmodligen nånstanns mellan 75 och 250 stk Gotland/A26 ubåtar. Men jag har ingen aning om hur fan man kan räkna ut en rimmlig siffra.

Någon som har en aning om hur man kan uppskatta sånthär? Det borde finnas modeller eller kurvor för hur (Militära) produktionskostnader sjunker med ökade volymer.

Kan man approximera att det rimliga antalet bör ligger nära manskaps jämnförelsen? (170)

Hade Sverige haft en jämnförlig militärbudget med USA (per capita) skulle vi haft råd med iaf 30-40 stycken och kunnat dominera haven i vår närhet rätt ordentligt Lär bli ännu viktigare I framtiden när allt mer Olja och vind/vågkraft eller alg & fisk odlingar samt broar & tunnlar blir strategiskt värdefulla.
Problemet med hangarfartyg är att utan en jävla massa svindyra flygplan så är dom inget.
En ubåt kan du använda med förhållandevis billiga torpeder och minor.
Citera
2009-09-18, 17:33
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet med hangarfartyg är att utan en jävla massa svindyra flygplan så är dom inget.
En ubåt kan du använda med förhållandevis billiga torpeder och minor.
Problemet är att många länders flottor saknar stor slagkraft då de inte har några supercarriers, och att det för en ubåt som Gotland skulle bli mycket svårt att få skottläge mot ett Amerikanskt hangarfartyg ( och ännu svårare att lyckas sänka fartyget).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in