Jag har nyligen haft endel skoj med att jämnföra kostnaderna för ubåtarna och hangarfartygen.
Ett Amerikanskt Hangarfartyg kostar tydligen ungefär 5000mil $ och en Svensk Gotland ubåt cirka 100mil $
Ställer man ett Hangarfartyg emot en ensam ubåt så rör det sig om ungefär 6'000man mot 35man, I runda slängar 171 mot 1.
Men jag har lite problem att jämnföra deras pris. 50 ubåtar till priset för ett Hangarfartyg är nämligen inte speciellt troligt eftersom allt sånthär blir många gånger billigare att bygga ju fler man beställer. Priset 100mil $ baseras ju bara för FoU + Konstruktion av 3 stycken. Så för 5000mil $ får du förmodligen nånstanns mellan 75 och 250 stk Gotland/A26 ubåtar. Men jag har ingen aning om hur fan man kan räkna ut en rimmlig siffra.
Någon som har en aning om hur man kan uppskatta sånthär? Det borde finnas modeller eller kurvor för hur (Militära) produktionskostnader sjunker med ökade volymer.
Kan man approximera att det rimliga antalet bör ligger nära manskaps jämnförelsen? (170)
Hade Sverige haft en jämnförlig militärbudget med USA (per capita) skulle vi haft råd med iaf 30-40 stycken och kunnat dominera haven i vår närhet rätt ordentligt

Lär bli ännu viktigare I framtiden när allt mer Olja och vind/vågkraft eller alg & fisk odlingar samt broar & tunnlar blir strategiskt värdefulla.