Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Det finns ganska gott om prylar i Saab och FMVs lokaler som ingen utom de närmast berörda fått se. Det finns materiel och prylar från så långt tillbaka som 60 och 70 talet som jag inte ens idag hört nämnas varken bland FM-anställda eller ens på forum eller media.
Gällande UAVer så finns det sådana som inte är större än att de kan hanteras genom tuberna men det är ju en väldigt begränsning i dimensioner och dessutom i kabel (om du måste ha något annat än simpel tråd).
Klart som korvspad att FM inte går ut och berättar vad man skall med en hemlig portal till på ubåten. Oavsett så är det inte en jätteförlust att bli av med självförsvarstuberna. Jag har aldrig riktigt begripit vitsen med att släpa runt på olika dimensioner av torpeder heller. Det måste, om det är nödvändigt, gå att lösa med anpassningsbara större tuber.
Saab och FMV har säkert fullt av prototyper som inte blivit produkter och produkter som inte har satts i produktion, vore lustigt annars. Men vad som räknas är inköpta system som övas med, och sådant är jag mycket tveksam till att det skulle smygas med till den grad att de förnekar att det alls finns något.
Att bara ha en typ av torpedtuber och "skjuta underkalibrigt" med hjälp av en sabot borde gå att lösa tycker jag. Däremot har jag ingen detaljkunskap om de olika typerna av torpeder. Jag antar att kraven på en ubåtsjakttorped är att den ska vara så lätt och rörlig som möjligt medan en fartygstorped ska ha så stor sprängladdning som smöjligt.
Jag tycker för övrigt att det är bra med många torpedtuber, främst för att jag anser att ubåtar ska ha sjömålsrobotar så att de blir ett större hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Men vad säger du om att lägga ut automa (och förhoppningsvis neutrala/anonyma) sensorplattformar som kan fungera under lång tid, litet som den uppgift ubåtarna haft (har), men inte kunnat "delegera"?
Att ingen kommer att bekräfta vad slussen är tänkt för kan vi ju lugnt räkna med. Men om Praetoris kompisar ("Hemliga Arne" på ubåtsavdelningen) ÖNSKAR sig en stor sluss finns det ju något som säger att det också kan finnas syften. Antingen är det en uppenbar "need-to have" på alla moderna ubåtar eller så är det en mer kreativ "nice-to-have" - där det finns konkreta ideer.
Klart det är en bra idé med autonoma sensorplattformar. Men nu är vi ju tillbaka till drömmar om framtiden i stället för en konkret plan.
Jag tror allt bottnar i en tid då invasionsförsvar var löjligt och ubåtsvapnet letade efter en mening med livet. I stället för att sänka fartyg skulle ubåtar användas i olika FN-operationer, därav automatkanon i tornet, dykarsluss, oceangående.
Behövs sådant i ett invasionsförsvar? Knappast. Automatkanon är ingen nackdel. Slussen är vad vi diskuterar. A26 har färre besättning och färre torpedtuber men är längre och tyngre än Gotland, "blue-water capacity" är snarast en nackdel om man gömmer sig i skärgårdar (dock är det trevligt om det innebär längre uthållighet). Det mesta pekar på exportstöd.