Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskStandard
Alltså det här med att supa under pågående roaccutan-kur, hur illa är det egentligen? Har nu käkat medicinen i cirkus fyra månader, och ska till helgen för första gången sedan jag började med medicinen nu dricka alkohol. Det kommer inte att vara överdrivet stökigt, men det är ändå en del som ska ner. Kan detta som en engångsföreteelse vara direkt farligt? Eller påverkas bara behandlingen lite negativt?
Det finns massor med information om detta online. För mig sade läkaren att det är okej att ta någon öl men att man kanske nödvändigtvis inte måste bli dyngrak, med all sannolikhet för att olika personer reagerar olika under medicineringen. Jag upplevde att jag blev mer lättpåverkad på gott och ont, framför allt så kunde jag bli väldigt trött och slö när jag drack, dåligt med energi helt enkelt. Men utöver det så kan jag inte minnas någonting speciellt, faktum är att jag blev så van vid att äta roaccutan att jag helt enkelt glömde bort rekommendationen att inte dricka alkohol under medicineringen.
Om det påverkar behandlingen negativt - Ja med all sannolikhet. Alkohol blir kalorier och kalorier göder acnen. Folk med acne som dricker mycket läsk t.ex. Bör ta sig en rejäl tankeställare då läsk förmodligen är den stora boven i dramat. Hade jag druckit en 0,5L cola så syntes det på en gång i ansiktet. Men jag menar, dricker man en gång i veckan på helgen så var det väl hänt.