2015-04-21, 19:27
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskStandard
Alltså det här med att supa under pågående roaccutan-kur, hur illa är det egentligen? Har nu käkat medicinen i cirkus fyra månader, och ska till helgen för första gången sedan jag började med medicinen nu dricka alkohol. Det kommer inte att vara överdrivet stökigt, men det är ändå en del som ska ner. Kan detta som en engångsföreteelse vara direkt farligt? Eller påverkas bara behandlingen lite negativt?
Generellt så ska det inte vara någon fara, men man vet ju aldrig. Finns inget 100% svar.
Citera
2015-04-21, 20:05
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Alltså det här med att supa under pågående roaccutan-kur, hur illa är det egentligen? Har nu käkat medicinen i cirkus fyra månader, och ska till helgen för första gången sedan jag började med medicinen nu dricka alkohol. Det kommer inte att vara överdrivet stökigt, men det är ändå en del som ska ner. Kan detta som en engångsföreteelse vara direkt farligt? Eller påverkas bara behandlingen lite negativt?
Det finns massor med information om detta online. För mig sade läkaren att det är okej att ta någon öl men att man kanske nödvändigtvis inte måste bli dyngrak, med all sannolikhet för att olika personer reagerar olika under medicineringen. Jag upplevde att jag blev mer lättpåverkad på gott och ont, framför allt så kunde jag bli väldigt trött och slö när jag drack, dåligt med energi helt enkelt. Men utöver det så kan jag inte minnas någonting speciellt, faktum är att jag blev så van vid att äta roaccutan att jag helt enkelt glömde bort rekommendationen att inte dricka alkohol under medicineringen.

Om det påverkar behandlingen negativt - Ja med all sannolikhet. Alkohol blir kalorier och kalorier göder acnen. Folk med acne som dricker mycket läsk t.ex. Bör ta sig en rejäl tankeställare då läsk förmodligen är den stora boven i dramat. Hade jag druckit en 0,5L cola så syntes det på en gång i ansiktet. Men jag menar, dricker man en gång i veckan på helgen så var det väl hänt.
Citera
2015-04-21, 20:39
Medlem
teasardigs avatar
Finns inget generellt samband mellan läsk och finnar. Men har man så mycket finnar att det ser ut som om man har böldpest då har man redan tagit sig en funderare. Man har oftast testat alla jag-är-så-duktig-råd som folk utan finnar kommer med. Träna regelbundet, sova mycket, duscha ofta, duscha lite, inte äta choklad, chips, inte dricka läsk, inte potatis, inte ljust bröd, sluta röka... Typ ingen säger "jo men jag skiter i om jag ser motbjudande ut bara jag får dricka min 0,5 l cola varje dag..."
Citera
2015-04-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molotowtoy
Det finns massor med information om detta online. För mig sade läkaren att det är okej att ta någon öl men att man kanske nödvändigtvis inte måste bli dyngrak, med all sannolikhet för att olika personer reagerar olika under medicineringen. Jag upplevde att jag blev mer lättpåverkad på gott och ont, framför allt så kunde jag bli väldigt trött och slö när jag drack, dåligt med energi helt enkelt. Men utöver det så kan jag inte minnas någonting speciellt, faktum är att jag blev så van vid att äta roaccutan att jag helt enkelt glömde bort rekommendationen att inte dricka alkohol under medicineringen.

Om det påverkar behandlingen negativt - Ja med all sannolikhet. Alkohol blir kalorier och kalorier göder acnen. Folk med acne som dricker mycket läsk t.ex. Bör ta signi en rejäl tankeställare då läsk förmodligen är den stora boven i dramat. Hade jag druckit en 0,5L cola så syntes det på en gång i ansiktet. Men jag menar, dricker man en gång i veckan på helgen så var det väl hänt.

Vad gör de om de är KALORIER i alkohol? Kalorier finns i allt.
Citera
2015-04-21, 22:41
Medlem
Jag söp en torsdag fredageb lördagen

För två veckor sedan söp jag o drack väl kanske 6 bärs. Gjorde de samma 3 dagar efter.

Söp även nu i helgen o drack väl runt 7.

Är de värt o kolla upp levervärderna innan jag tar mitt slutliga prov i maj?
Citera
2015-04-21, 22:56
Medlem
Citat:

Om det påverkar behandlingen negativt - Ja med all sannolikhet. Alkohol blir kalorier och kalorier göder acnen. Folk med acne som dricker mycket läsk t.ex. Bör ta sig en rejäl tankeställare då läsk förmodligen är den stora boven i dramat. Hade jag druckit en 0,5L cola så syntes det på en gång i ansiktet. Men jag menar, dricker man en gång i veckan på helgen så var det väl hänt.

Ja, någon öl sa min läkare med var okej. Men att kalorier = acne? LOL

Teasardig, precis vad jag ville skriva men visste inte hur, +1, right on!
Citera
2015-04-21, 23:57
Medlem
Citat:

Har druckit (rejält) en gång mellan varje blodprov (dvs 4 skapliga fyllor vid det här laget). Blodproverna ser bra ut än så länge. Nytt blodprov på tisdag (sista förhoppningsvis), hoppas på att senaste fyllan inte gett utslag. M.a.o fritt fram på valborg i så fall
Citera
2015-04-22, 00:06
Medlem
De enda som är kvar på min hud just nu är

-Stora porer
-Rödhet
-Ojämnheter
-Lite färg

Om jag drar fingret över pannan, med lite lkraft så känner man hur de går upp o ner, dock inget man ser jätte tydligt.

Kan ni några produkter emot stora porer, vilket gör att huden ser ofräsch ut?

Krämer emot rödhet, och små rödafläckar?

Vad kan jag göra emot ojämnheter, alltså inte ärr. Vissa små inbukningar o utbukningar.
Citera
2015-04-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K800
Byt till en privat hudläkare då. Har du mycket akne så borde du få det, Roaccutan är det enda som fungerar typ

Citat:
Du skall inte tro på allt du hör. Vissa har lite acne jämfört med vad andra har. Läkare vill alltid oavsett läkemedelskategori att man stegvis jobbar sig uppåt tills man uppnår de önskade effekterna. Om du har provat olika receptfria samt receptbelagda kurer tidigare utan nämnvärt resultat så säger det sig självt att du behöver något starkare. Nu var det förvisso länge sen jag gick på min roa-kur men mig frågade dom om jag testat alla andra metoder så som Basiron, Tetralasyl mm. Vilket jag hade. Det är inte dumt att testa dessa först i vilket fall eftersom roaccutan är väldigt dyrt, en laddning vill jag minnas är ungefär 800kr så funkar något billigare så är det ju bara bra. Dessutom brukar man få biverkningar i form av flagnande hud, försämrad blåsa, mer lättpåverkad för alkohol, dåligt eller svängande humör mm. Oftast är biverkningarna inte farliga men dom kan vara irriterande, men för arr bli av med finnarna så är det förstås värt att gå igenom processen.
Tack för svaren!
Jo, du har väl rätt. Har dock bara gått på tetralysal (och salva med klindamycin och benzoylperoxid), men hoppas det räcker.
Citera
2015-04-22, 18:30
Medlem
Var hos hudläkare för ca en vecka sedan och fick tetralysal (2*300mg/dag) samt epiduo om kvällarna. Skulle tillbaka till henne om 2-3 månader och är det inte bättre skulle jag få roa om så önskas.

Blir förjävla torr, speciellt runt munnen av det jag tar nu. Det riktigt bränner i ansiktet efter man tagit på ett tunt lager epiduo om kvällarna också. Tar återfuktning morgon samt ibland på eftermiddag(som läkaren rekommenderade).

Kommer roa bli ett helvete ifall jag tycker detta är lite jobbigt?
Citera
2015-04-22, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sensess
Var hos hudläkare för ca en vecka sedan och fick tetralysal (2*300mg/dag) samt epiduo om kvällarna. Skulle tillbaka till henne om 2-3 månader och är det inte bättre skulle jag få roa om så önskas.

Blir förjävla torr, speciellt runt munnen av det jag tar nu. Det riktigt bränner i ansiktet efter man tagit på ett tunt lager epiduo om kvällarna också. Tar återfuktning morgon samt ibland på eftermiddag(som läkaren rekommenderade).

Kommer roa bli ett helvete ifall jag tycker detta är lite jobbigt?

Antagligen. Men det är fortfarande värt det. Är själv inne på min fjärde månad nu, inte vart så här fin i ansiktet på många många år.
Citera
2015-04-22, 20:57
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Finns inget generellt samband mellan läsk och finnar. Men har man så mycket finnar att det ser ut som om man har böldpest då har man redan tagit sig en funderare. Man har oftast testat alla jag-är-så-duktig-råd som folk utan finnar kommer med. Träna regelbundet, sova mycket, duscha ofta, duscha lite, inte äta choklad, chips, inte dricka läsk, inte potatis, inte ljust bröd, sluta röka... Typ ingen säger "jo men jag skiter i om jag ser motbjudande ut bara jag får dricka min 0,5 l cola varje dag..."
Möjligt men i mitt fall så förvärrade alla typer av sötsaker situationen, åtminstone tillfälligt. Alla reagerar säkerligen olika men man måste nog vara både blind och dum om man bestämt hävdar att det inte finns ett samband i vissa fall. Som sagt, unnade jag mig en Cola så kunde jag vakna upp med en massa vita prickar i ansiktet färdiga att klämmas, alltid efter choklad och läsk och det är ingen slump.

Att säga att man ser motbjudande ut beror på dåligt självförtroende, jag har aldrig sett något finnigt monster än om jag förstår din poäng. Om man tror att man blir kvitt alla problem bara man blir finnfri så är man trångsynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in