2015-03-19, 21:01
  #4909
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hur skulle du ställa dig till att bli nedröstad om föreningen röstade för att tillåta uthyrning rent generellt?

Då är det förstås det som gäller men om det blev vanligt med uthyrning skulle jag sannolikt flytta.
Citera
2015-03-19, 21:02
  #4910
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Om det görs genom politiskt beslut så är det, enligt principen om representativ demokrati som gäller i Sverige, ett demokratiskt fattat beslut. Ingen principiell skillnad mot att en förening röstat för det alltså.
Jag håller helt enkelt inte med dig även om jag ser de positiva aspekterna med ditt resonemang.
Citera
2015-03-19, 21:03
  #4911
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Ja, men även ägarlägenheter är bra.

Ägarlägenheter innebär fortfarande flerfamiljshus, dvs. ett kollektivt boende och det verkade du starkt emot. Du har tillsammans med övriga ett gemensamt ansvar för fastigheten ni bor i.

Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Transaktionskostnad och kapitalbindning.

BR är inte ekvivalent med HR och varje gång ni försöker försöker sminka över bristen på hyrt boende genom att vifta med BR hoppas jag ni får hemorrojder.

Transaktionskostnad och kapitalbindning, det är alltså för dyrt säger du. Du är alltså inte nöjd med marknadspriset utan vill ha något till lägre pris.
Citera
2015-03-19, 21:06
  #4912
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ägarlägenheter innebär fortfarande flerfamiljshus, dvs. ett kollektivt boende och det verkade du starkt emot. Du har tillsammans med övriga ett gemensamt ansvar för fastigheten ni bor i.
Ja, men med ett mycket tydligare fokus på individens äganderätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Transaktionskostnad och kapitalbindning, det är alltså för dyrt säger du. Du är alltså inte nöjd med marknadspriset utan vill ha något till lägre pris.
Jag vill ha en annan boendeform. Sluta tramsa
Citera
2015-03-19, 21:14
  #4913
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Bostadsrätten infördes som ett förbud mot privat ägande av enskild lägenhet.
Ja det är ett socialistiskt påfund mot elaka kapitalistiska fastighetsägare. Men förbud mot privat ägandet vet jag inte om jag kan skriva under på, då bostadsrätten i sig fortfarande i gruden handlar om just privat ägande.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Så du skulle acceptera om din förening röstade för att tillåta uthyrning utan att godtagbara skäl krävs?

Ja om föreningen demokratiskt kommer fram till det. Men det är ingen risk för det ingen som vill ha det som du.
Citera
2015-03-19, 21:16
  #4914
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Ja, men med ett mycket tydligare fokus på individens äganderätt.

Jag vill ha en annan boendeform. Sluta tramsa

Du vill ha ett lägre pris än gällande marknadspris. Vill du ha en lägenhet i Stockholms innerstad kan du få det till en kostnad av ca 60-70 kkr/kvm första månaden och resterande månader ca: 50 kr/kvm men den månadsavgiften är högre än vad du vill betala.
Citera
2015-03-19, 21:18
  #4915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Transaktionskostnad och kapitalbindning, det är alltså för dyrt säger du. Du är alltså inte nöjd med marknadspriset utan vill ha något till lägre pris.
Nog för att en bostadsrätt i grund och botten är ett köpt hyreskontrakt, men poängen med hyresmarknaden är ju att man som boende inte är den som lägger ut eller binder upp kapital, vare sig innan inflyttning eller vid behov (renovering av lägenhet, gemensamma utrymmen eller fasad). Det är alltså helt irrelevant att säga att man kan köpa nyttjanderätt av ett boende, med allt vad det innebär, när man säger att man är intresserad av att hyra, som innebär helt andra rättigheter och skyldigheter.
Citera
2015-03-19, 21:20
  #4916
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja om föreningen demokratiskt kommer fram till det. Men det är ingen risk för det ingen som vill ha det som du.

I min förening röstade vi fram strängare regler för uthyrning och det var inte någon som hade annan uppfattning. De flesta vill nog ha möjligheten att hyra ut när det finns speciella och temporära skäl men när det är bestående är det bättre att sälja så att det är ägare som bor i lägenheterna.
Citera
2015-03-19, 21:21
  #4917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är ett socialistiskt påfund mot elaka kapitalistiska fastighetsägare. Men förbud mot privat ägandet vet jag inte om jag kan skriva under på, då bostadsrätten i sig fortfarande i gruden handlar om just privat ägande.
Kollektivt ägande. Innan det infördes kunde man äga sin egen lägenhet. Skillnaden mot att hyra en lägenhet i en förening man är medlem i är enorm.

Citat:
Ja om föreningen demokratiskt kommer fram till det. Men det är ingen risk för det ingen som vill ha det som du.
Du vill inte tillåta uthyrning eftersom att föreningen kommer gå under då alla börjar hyra ut. Men du kan inte ge exempel på det, trots att du har hela världen och ett antal föreningar i Stockholm att ta exempel ifrån. Och du säger att ingen vill hyra ut sin BR...

I fablernas värld...
Citera
2015-03-19, 21:22
  #4918
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nog för att en bostadsrätt i grund och botten är ett köpt hyreskontrakt, men poängen med hyresmarknaden är ju att man som boende inte är den som lägger ut eller binder upp kapital, vare sig innan inflyttning eller vid behov (renovering av lägenhet, gemensamma utrymmen eller fasad). Det är alltså helt irrelevant att säga att man kan köpa nyttjanderätt av ett boende, med allt vad det innebär, när man säger att man är intresserad av att hyra, som innebär helt andra rättigheter och skyldigheter.

Fortfarande så är det just kostnaden du då argumenterar att du inte är nöjd med. Dvs. du accepterar inte marknadspriset utan vill ha något som är subventionerat.
Citera
2015-03-19, 21:22
  #4919
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du hade alltså inga som helst stöd för dina påståenden, det var ingen större förvåning där med andra ord. Du är förstås välkommen att börja komma med annat än fria fantasier i framtiden.
Varför skulle jag inte ha det? Varför tror du att ägarlägenheter inte är så populära? det finns inga hinder för att bygga sådana.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Bygga, bygga, bygga... De allra flesta som köper vill köpa med ganska kort varsel, nybyggen är ett sämre alternativ. Och då finns helt plötsligt inget alternativ utöver BR om man vill bo i lägenhet.
Varför skulle nybygge vara sämre? Bor själv i ett nybygge och är mycket nöjd med det. Tror nog JM:s ägarlägenheter på Lidingö är ganska trevliga de också.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Vad sägs om att du försöker bemöta det jag skriver i stället för att börja sväva iväg? Tar det emot så mycket att erkänna att utbudet av BR är skapat av ett förbud mot ägarlägenheter, eller att "nybyggt" inte är det enda folk köper?
Det är du som fått för dig att ägarlägenheter är förbjudna. Det är dom inte. JM bygger sådana, men de var väldigt dyra.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Om "alla" börjar hyra ut så har du ju fullständigt fel i att folk föredrar att bo i egna BR.
Ja sådana personer ska inte köpa BR.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det finns BRF som tillåter uthyrning. Tror du att de är på väg att gå under? Kan du ge exempel på BRF som gått under på grund av tillåten uthyrning?
Ingen aning, men i grund och botten så tror jag att man i första hand måste bo i huset man äger BR i.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Varför skulle en BRF upplösas om folk började hyra ut sina BR?
Därför att man måste sköta om sitt hus kanske? Vad har en hyresgäst för incitament att göra det?

I en BRF tar man hand om förvaltningen själv och man är rädd om sitt gemensamma hus. Det kan aldrig en hyresgäst vara på samma sätt.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
När skrev jag det? Jag vet att jag skrivit att jag tycker att det är rimligt att en förening kan ställa i princip vilka krav som helst på hyresgäster (men inte förbjuda dem helt) så det verkar väldigt underligt...
Kanske blandade ihop dig med någon annan i tråden då. Men i princip så tycker ni ju samma sak. Jag motsätter mig sådana åsikter och det gör nog mina grannar i min förening också.
Citera
2015-03-19, 21:26
  #4920
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
I min förening röstade vi fram strängare regler för uthyrning och det var inte någon som hade annan uppfattning. De flesta vill nog ha möjligheten att hyra ut när det finns speciella och temporära skäl men när det är bestående är det bättre att sälja så att det är ägare som bor i lägenheterna.

Precis. Samma tongångar går här. Varför ska tomtarna som inte bor i hyresrätt lägga sig i vad vi i bostadsrätter gör och inte gör? Passar inte boendeformen. hyr eller köp något annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in