Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja det måste förhålla sig på det sättet. Annars hade utbudet av nya ägarlägenheter varit betydligt större. Problemet är troligtvis finansieringsbiten. Priset på en ägarlägenhet är betydligt högre och det är få som får lån på så höga summor. Därför väljer man istället bostadsrätten.
Det finns inga hinder i lagen för att bygga ägarlägenheter, men dessa är inte så populära ännu. Hade de varit mer populära hade utbudet också varit betydligt större.
Du hade alltså inga som helst stöd för dina påståenden, det var ingen större förvåning där med andra ord. Du är förstås välkommen att börja komma med annat än fria fantasier i framtiden.
Citat:
Jaha vad beror det på då? Finns det några hinder för att bygga ägarlägenheter menar du?
nja det är inte riktigt så. Skillnaden är bara att det är mer krångligt att köpa ägarlägenhet, eftersom du behöver betala lagfart och hosta upp större kontantinsatser. Men i grunden har du betydligt större friheter i en ägarlägenhet än i en bostadsrätt.
Jag tror att det har andra orsaker. Finansieringsbiten väger tungt. Man får mer för pengarna om man köper bostadsrätt och slipper lagfart mm.
Bygga, bygga, bygga... De allra flesta som köper vill köpa med ganska kort varsel, nybyggen är ett sämre alternativ. Och då finns helt plötsligt inget alternativ utöver BR om man vill bo i lägenhet.
Vad sägs om att du försöker bemöta det jag skriver i stället för att börja sväva iväg? Tar det emot så mycket att erkänna att utbudet av BR är skapat av ett förbud mot ägarlägenheter, eller att "nybyggt" inte är det enda folk köper?
Citat:
Jo om alla börjar hyra ut har man ingen BRF längre. Det finns stora risker med det och jag skulle inte vilja bo i en sådan förening.
Om "alla" börjar hyra ut så har du ju fullständigt fel i att folk föredrar att bo i egna BR.
Det finns BRF som tillåter uthyrning. Tror du att de är på väg att gå under? Kan du ge exempel på BRF som gått under på grund av tillåten uthyrning?
Varför skulle en BRF upplösas om folk började hyra ut sina BR?
Citat:
Du pratade ju själv om att det var din ensak att göra flyktingförläggning av din bostad. Ett bra exempel på varför jag inte tycker uthyrningens ska vara fri.
När skrev jag det? Jag vet att jag skrivit att jag tycker att det är rimligt att en förening kan ställa i princip vilka krav som helst på hyresgäster (men inte förbjuda dem helt) så det verkar väldigt underligt...