Citat:
Ursprungligen postat av
Kommunistfittan
Jag visste inte om jag skulle lägga i länken här eller i supportertråden, men enligt en undersökning som Aftonbladet genomfört så är
allsvenskan mer populär än alla andra ligor bland svenskarna. Egentligen borde det vara en självklarhet, men jag blev ändå positivt överraskad eftersom jag trodde att PL skulle vara mer populärt.
Jag tycker man märker en pendelrörelse tillbaka till allsvenskan just nu. Det har pågått 3-4 år iaf. Mitten på 05-10 tyckte jag det var extremt mycket runk till utländska ligor. Efter 2010 tycker jag det känns som att allsvenskan dragit tillbaka mycket fokus.
Har säkert flera orsaker, en att det varit lite rockader i den europeiska toppfotbollen. Ex Inter, Man U, Milan etc är på dekis och dessa klassiska lag plockas inte upp av kidsen, samtidigt som de som ersatt dessa, Atletico Madrid, Monaco, PSG, inte haft samma bas att få supportrar med. Oftast är de som tagit över nyrika klubbar med shejker och det är ganska osympatiskt generellt sett.
Sen har givetvis allsvenskan blivit bättre kvalitetsmässigt. Konstgräsexplosionen har lett till bättre träning bland juniorer vilket gör att de blivit mer tekniska. Givetvis är de sämre defensivt också, men en teknikhöjning + defensiv försämring av de allsvenska spelarna generellt ger bra utslag på underhållningsvärdet.
Supporterskapen har också påverkat, det har blivit en grej att vara "äkta" supporter och stödja sitt lokala lag.