2015-03-13, 12:39
Medlem
Jag visste inte om jag skulle lägga i länken här eller i supportertråden, men enligt en undersökning som Aftonbladet genomfört så är allsvenskan mer populär än alla andra ligor bland svenskarna. Egentligen borde det vara en självklarhet, men jag blev ändå positivt överraskad eftersom jag trodde att PL skulle vara mer populärt.
Citera
2015-03-13, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Jag visste inte om jag skulle lägga i länken här eller i supportertråden, men enligt en undersökning som Aftonbladet genomfört så är allsvenskan mer populär än alla andra ligor bland svenskarna. Egentligen borde det vara en självklarhet, men jag blev ändå positivt överraskad eftersom jag trodde att PL skulle vara mer populärt.

Mest förvånad då landslaget är under all kritik. Vi är ganska svaga på framgångar och namnen i elvan är inte av samma karaktär som innan.

Trodde starkt landslag = bra intresse för ligan, men tydligen tvärtom.
Citera
2015-03-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nu är du hård. Alm är inte inkompetent men blir det samma början på säsongen som tidigare år ställer jag mig frågan om det inte är dags för förnyelse. Alm har gjort AIK väldigt mycket gott men känns inte riktigt som en man med många ess i rockärmen. Det som stör mig är att många skulle bada i fontänen vid Sergels Torg om Norling presenteras medan jag mest skulle bli konfunderad. Verkar som att många glömt hur virrig Norling kunde va i slutet av sin AIK-sejour och att han fört Brann ner i skiten kommer givetvis inte komma påtal.

En fråga som faktiskt borde komma påtal (om vi nu ska snacka eventuella ersättare) är däremot om inte Novakovic är ett rimligt alternativ? Gerhardsson i Häcken vore också spännande.

Men nu ska jag sluta spekulera och ge Alm ytterligare en chans.
Jag tycker Alm gjort det bra, jämfört med hans senaste företrädare, känns som Gnaget har hamnat som ett stabilt top-lag. Med det sagt - titlar är titlar.

Spännande ersättare hade varit Mjällby, med den svenska tränarkarusellen - Axén.
Citera
2015-03-13, 22:52
Medlem
Barbus avatar
Citat:

Jag tycker man märker en pendelrörelse tillbaka till allsvenskan just nu. Det har pågått 3-4 år iaf. Mitten på 05-10 tyckte jag det var extremt mycket runk till utländska ligor. Efter 2010 tycker jag det känns som att allsvenskan dragit tillbaka mycket fokus.

Har säkert flera orsaker, en att det varit lite rockader i den europeiska toppfotbollen. Ex Inter, Man U, Milan etc är på dekis och dessa klassiska lag plockas inte upp av kidsen, samtidigt som de som ersatt dessa, Atletico Madrid, Monaco, PSG, inte haft samma bas att få supportrar med. Oftast är de som tagit över nyrika klubbar med shejker och det är ganska osympatiskt generellt sett.

Sen har givetvis allsvenskan blivit bättre kvalitetsmässigt. Konstgräsexplosionen har lett till bättre träning bland juniorer vilket gör att de blivit mer tekniska. Givetvis är de sämre defensivt också, men en teknikhöjning + defensiv försämring av de allsvenska spelarna generellt ger bra utslag på underhållningsvärdet.

Supporterskapen har också påverkat, det har blivit en grej att vara "äkta" supporter och stödja sitt lokala lag.
Citera
2015-03-13, 23:59
Medlem
Citat:
Väldigt enkelt, Malmö gick till CL och Bajen gick upp.
Citera
2015-03-14, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Väldigt enkelt, Malmö gick till CL och Bajen gick upp.

Är du allvarlig eller har du svårt att tänka ett steg längre? Visst, de är två faktorer men det finns fler orsaker.

Jag skulle vilja lägga till faktorer som att vi helt plötsligt har fått Allsvenska spelare (Förutom den evigt unge kungen Anders Svensson) som fått chansen i landslaget i riktiga landskamper, det skapar intresse hos marginalåskådaren som gärna vill se landslagsmän live och framför allt barn lockas av landslagsstjärnor. När jag var liten och började gå på fotboll så var det två spelare man ville se i Borås, Anders Svensson och Fredrik Berglund. Stjärnspelare eller riktigt stora talanger lockar.

Sen har ju fotbollen i Sverige utvecklats enormt under 2000-talet, jag säger inte att vi är mycket bättre idag men det spelas generellt en mer attraktiv fotboll idag.
Citera
2015-03-14, 11:19
Medlem
Keldons avatar
Rasmus elm har nu börjat träna med boll och Viktor Elm är på ingång.
Med Elm Elm Ismael så skulle Kff i mitt tycke ha allsvenskans vassaste mittfält!
Men visst det är mycket kvar som ska klaffa innan de tre spelar tillsammans i god form, men ändå.
Citera
2015-03-14, 13:38
Medlem
motvalls avatar
Citat:
I alla undersökning i alla tider jag någonsin sett så har allsvenskan varit den mest populära fotbollsligan för oss i Sverige, precis som det är i alla andra - man föredrar sig egen nationella liga. Någon direkt nyhet är alltså inte detta utan en självklarhet.

(Det enda landet där jag kan tänka mig som skulle vara annorlunda är Norge. Mitt intryck är att de föredrar PL före sin egen.)
Citera
2015-03-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Är du allvarlig eller har du svårt att tänka ett steg längre? Visst, de är två faktorer men det finns fler orsaker.

Jag skulle vilja lägga till faktorer som att vi helt plötsligt har fått Allsvenska spelare (Förutom den evigt unge kungen Anders Svensson) som fått chansen i landslaget i riktiga landskamper, det skapar intresse hos marginalåskådaren som gärna vill se landslagsmän live och framför allt barn lockas av landslagsstjärnor. När jag var liten och började gå på fotboll så var det två spelare man ville se i Borås, Anders Svensson och Fredrik Berglund. Stjärnspelare eller riktigt stora talanger lockar.

Sen har ju fotbollen i Sverige utvecklats enormt under 2000-talet, jag säger inte att vi är mycket bättre idag men det spelas generellt en mer attraktiv fotboll idag.
Jag tror även vi kan lägga till ett antal nya arenor.
Citera
2015-03-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag tror även vi kan lägga till ett antal nya arenor.

Självklart, det glömde jag. Arenorna har en stor effekt. Går lägga till lite fler faktorer också.
Citera
2015-03-15, 22:49
Medlem
Cliffords avatar
Angående Alm-diskussionen här tidigare så fanns det lite intressant statistik i nya Offside. Alm är den tränare på 2000-talet som har högst poängsnitt i Allsvenskan: 1,86 p/match. Hareide är tvåa (1,77) och Lennartsson trea (1,75).
Citera
2015-03-16, 18:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Angående Alm-diskussionen här tidigare så fanns det lite intressant statistik i nya Offside. Alm är den tränare på 2000-talet som har högst poängsnitt i Allsvenskan: 1,86 p/match. Hareide är tvåa (1,77) och Lennartsson trea (1,75).
Intressant, dessutom den tränare i AIK med bäst vinststatistik genom tiderna.

-

Och till ett par väldigt oväntade nyheter så kan Dickson Etuhu missa premiären mot HBK. Råka ut för en bristning i baksida lår i senaste träningsmatchen mot Gefle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in