2015-03-13, 01:20
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Alm är nästintill inkompetent. Bara att konstatera att han kommer fortsätta ta ett flertal anmärkningsvärda beslut i fortsättningen.
Nu är du hård. Alm är inte inkompetent men blir det samma början på säsongen som tidigare år ställer jag mig frågan om det inte är dags för förnyelse. Alm har gjort AIK väldigt mycket gott men känns inte riktigt som en man med många ess i rockärmen. Det som stör mig är att många skulle bada i fontänen vid Sergels Torg om Norling presenteras medan jag mest skulle bli konfunderad. Verkar som att många glömt hur virrig Norling kunde va i slutet av sin AIK-sejour och att han fört Brann ner i skiten kommer givetvis inte komma påtal.

En fråga som faktiskt borde komma påtal (om vi nu ska snacka eventuella ersättare) är däremot om inte Novakovic är ett rimligt alternativ? Gerhardsson i Häcken vore också spännande.

Men nu ska jag sluta spekulera och ge Alm ytterligare en chans.
Citera
2015-03-13, 01:55
Medlem
Pickmylussys avatar
Ingen aning hur Nebo är, mest varit i bakgrunden så svårt att utvärdera han ju...

Klart häckens tränare är intressant med tanke på hur stabilt han har gjort häcken, frågan är om han är sugen. Tveksam till vem som skulle ersätta men tycker fortfarande Alm måste ersättas senast efter denna säsong om det fan inte blir bättre (speciellt spelmässigt).
Citera
2015-03-13, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asslikethat
Tycker Allsvenskan bör ha minst 1 EL lag per säsong, speciellt nu när lottningen är gjord så det är lättare att komma in för våra lag. Då funkar det inte att ett lag som sluta på elfteplats (säsongen innan) slår ut både Ellos och IFK Göteborg. Skandal tycker jag och de får båda lagen äta upp ekonomiskt nu.

Tycker trots vår dominans så andas det en positivet och en optimism angående vår fina liga. Härligt att Hammarby lyckades gå upp efter 5 (?) års kräftgång i en lägre divison. Hypen dom medför är guld värd.

Allsvenskan känns absolut hetare än på länge.

Hur skulle det vara lättare nu att gå in i EL? Vad har ändrats förutom att vi måste spela en runda till?

Om man ska tippa på vilket lag som lyckas kvala in i EL så ligger iaf Mff bäst till.
Senast redigerad av The_dude2 2015-03-13 kl. 03:05.
Citera
2015-03-13, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nu är du hård. Alm är inte inkompetent men blir det samma början på säsongen som tidigare år ställer jag mig frågan om det inte är dags för förnyelse. Alm har gjort AIK väldigt mycket gott men känns inte riktigt som en man med många ess i rockärmen. Det som stör mig är att många skulle bada i fontänen vid Sergels Torg om Norling presenteras medan jag mest skulle bli konfunderad. Verkar som att många glömt hur virrig Norling kunde va i slutet av sin AIK-sejour och att han fört Brann ner i skiten kommer givetvis inte komma påtal.

En fråga som faktiskt borde komma påtal (om vi nu ska snacka eventuella ersättare) är däremot om inte Novakovic är ett rimligt alternativ? Gerhardsson i Häcken vore också spännande.

Den kan du nog glömma direkt.
Citera
2015-03-13, 03:19
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Den kan du nog glömma direkt.
Precis som vi kunde glömma Eguren?
Citera
2015-03-13, 03:26
Medlem
Citat:
Precis som vi kunde glömma Eguren?
Nu är det inte samma sak, Eguren/horan gjorde 2 säsonger medans Gerhardsson gjorde 10 säsonger i Bajen.
Sen är ju Eguren inte svensk vilket spelar också spelar en roll i denna jämförelse.
Tror absolut aldrig någonsin att Peter kommer ta ett jobb i aik, om så blir fallet blir det dumstrut på för min del.
Citera
2015-03-13, 03:39
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Nu är det inte samma sak, Eguren/horan gjorde 2 säsonger medans Gerhardsson gjorde 10 säsonger i Bajen.
Sen är ju Eguren inte svensk vilket spelar också spelar en roll i denna jämförelse.
Tror absolut aldrig någonsin att Peter kommer ta ett jobb i aik, om så blir fallet blir det dumstrut på för min del.
150 matcher på 10 säsonger kontra 71 matcher på 2 säsonger i vasalund. ja jävlar vad han måste ha varit uppskattad.
har han ens uttalade sympatier med bajen?
Citera
2015-03-13, 10:26
Medlem
Citat:

Var du en av dom som fick sätta på dig dumstruten 19:e februari 2010?
Citera
2015-03-13, 11:32
Medlem
Citat:

Nu är ju jag inte AIKare men har följt AS drygt 40 år. Själv är jag bortsett från klubbhistorik intresse mm helt frågande till en sådan tränarvärvning.

För mig är ett tränarnamn också förknippat med en viss typ av fotboll. AIK har för mig stått för kraft, kollektiv styrka , intensitet men inte kvickhet och nätt snabbt spel och vindsnabba spelare. Ofta starkt försvar relativt anfall, alltså färre mål framåt och bakåt än andra AS-lag. Nu vet jag att det var annorlunda ifjol med mål men sett över längre tid. När det fungerat har det gått som mot IFK på Ullevi 2009 och 2014, för att ta några exempel, det har fordrats några starka individuella spelare. Men det är också ett bestående intryck från lång tid tillbaka, när den individuella nivån inte varit så stark har laget gått klart sämre. Notera då att merparten av AIK matcherna är mot IFK , även om det givetvis är flera matcher mot de mindre Göteborgslagen där AIKs truppstyrka haft generellt bättre relativ nivå.

Det är för mig AIK. Gerhardsson är rak motsats, ganska lättviktiga spelare som spelar snabbt, nätt och med teknik vilket när de haft toppklassiga avslutare Majeed, Ranegie , El Kabir gett bra resultat, många gånger särskilt hemma har de fullständigt spelat ut motståndarna men när straffområdet sviktar är de ineffektiva särskilt som Häckens försvar avsiktligt läcker dvs man prioriterar offensiv framför defensiv.

Kan förstå om du tycker det är spännande men om ett lag ska lägga om sin spelidé så radikalt så bör man tänka på om detta är en spelmodell som man långsiktigt tror på, för det krävs i princip en helt annan trupp och vad händer när spelarna/tränarna lämnar.

Tror att det är bättre att göra ett mindre radikalt byte men också fundera på strategisk inriktning i sitt spel i huvuddrag så att enskilda tränare betyder mindre. Sedan kan man ju då och då behöva göra radikala spelsystemförändringar och ta in ett sådant namn om det är den bedömningen man gör från klubbledning bara det att inriktningen bör man fundera på skild från tränaren när det är helomvändning det är frågan om.
Citera
2015-03-13, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Alm är nästintill inkompetent. Bara att konstatera att han kommer fortsätta ta ett flertal anmärkningsvärda beslut i fortsättningen.

Sett till AIKs ganska skrala resultat på titlar de senaste 70 åren så är han väl varken bu eller bä?

Ändå ett topplag.
Citera
2015-03-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Nu är ju jag inte AIKare men har följt AS drygt 40 år. Själv är jag bortsett från klubbhistorik intresse mm helt frågande till en sådan tränarvärvning.

För mig är ett tränarnamn också förknippat med en viss typ av fotboll. AIK har för mig stått för kraft, kollektiv styrka , intensitet men inte kvickhet och nätt snabbt spel och vindsnabba spelare. Ofta starkt försvar relativt anfall, alltså färre mål framåt och bakåt än andra AS-lag. Nu vet jag att det var annorlunda ifjol med mål men sett över längre tid. När det fungerat har det gått som mot IFK på Ullevi 2009 och 2014, för att ta några exempel, det har fordrats några starka individuella spelare. Men det är också ett bestående intryck från lång tid tillbaka, när den individuella nivån inte varit så stark har laget gått klart sämre. Notera då att merparten av AIK matcherna är mot IFK , även om det givetvis är flera matcher mot de mindre Göteborgslagen där AIKs truppstyrka haft generellt bättre relativ nivå.

Det är för mig AIK. Gerhardsson är rak motsats, ganska lättviktiga spelare som spelar snabbt, nätt och med teknik vilket när de haft toppklassiga avslutare Majeed, Ranegie , El Kabir gett bra resultat, många gånger särskilt hemma har de fullständigt spelat ut motståndarna men när straffområdet sviktar är de ineffektiva särskilt som Häckens försvar avsiktligt läcker dvs man prioriterar offensiv framför defensiv.

Kan förstå om du tycker det är spännande men om ett lag ska lägga om sin spelidé så radikalt så bör man tänka på om detta är en spelmodell som man långsiktigt tror på, för det krävs i princip en helt annan trupp och vad händer när spelarna/tränarna lämnar.

Tror att det är bättre att göra ett mindre radikalt byte men också fundera på strategisk inriktning i sitt spel i huvuddrag så att enskilda tränare betyder mindre. Sedan kan man ju då och då behöva göra radikala spelsystemförändringar och ta in ett sådant namn om det är den bedömningen man gör från klubbledning bara det att inriktningen bör man fundera på skild från tränaren när det är helomvändning det är frågan om.
AIKs tråkspel har väl inte gett så jättemånga titlar genom åren. Jag hade blivit väldigt mycket mer skraj för klubben om de anställer nån visionär som Gerhardsson än fortsätter med Alm eller nån annan seg tränare. Förstår inte egenvärdet med att spela tråkigt och kraftfullt.
Citera
2015-03-13, 12:15
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Märkligt att man fortfarande kan ha den inställningen efter att Blåvitt sedermera anställde den AIK-tränare som besegrade dem i sista och avgörande matchen om guldet 2009. Är det något som står klart är det väl att tränare nog är rätt så jävla pragmatiska i de där frågorna. Utbudet är inte så stort för svenska tränare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in