2015-03-12, 08:25
Medlem
Hela sändningen från igår för dom som missade, över 5h:
https://www.youtube.com/watch?v=Vo5mczcaxLQ
Citera
2015-03-12, 19:16
Medlem
Sven2s avatar
Varför DAX försenad för 15 minuter?
Är det möjligt att köpa aktier efter börsen timmar?
Citera
2015-03-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Varför DAX försenad för 15 minuter?
Är det möjligt att köpa aktier efter börsen timmar?

Du kan lägga en order, men den behandlas först nästa dag.

15 minutes fördröjning är ett standardkrav från de allra flesta aktiebörser. Det handlar om pengar. Snabbare uppdateringar kostar.
Senast redigerad av Aktien 2015-03-12 kl. 19:33.
Citera
2015-03-12, 22:33
Medlem
Finns det ingen möjlighet att ha vid "courtagerutan" en tabell, eller liknande där man kan se gränserna exakt för vilken courtageklass som blir billigast för ens planerade affär?

För att göra det tydligare med ett exempel så handlar jag för 1534 kr och undrar om Small eller Medium(eller vad den nu heter) blir mest prisvärt utan att behöva räkna ut det själv. Så kan jag se i tabellen direkt att courtageklass X- är det jag ska använda mig av.

Hoppas min poäng går ( Exemplet är just ett exempel och inget ur verkliga livet) fram även fast det kanske inte blev så bra skrivet...
Citera
2015-03-13, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Finns det ingen möjlighet att ha vid "courtagerutan" en tabell, eller liknande där man kan se gränserna exakt för vilken courtageklass som blir billigast för ens planerade affär?

För att göra det tydligare med ett exempel så handlar jag för 1534 kr och undrar om Small eller Medium(eller vad den nu heter) blir mest prisvärt utan att behöva räkna ut det själv. Så kan jag se i tabellen direkt att courtageklass X- är det jag ska använda mig av.

Hoppas min poäng går ( Exemplet är just ett exempel och inget ur verkliga livet) fram även fast det kanske inte blev så bra skrivet...

Gör en själv. Ingen avancerad matematik. Avanza har inget intresse av att du ska betala så lågt courtage som möjligt, tvärtom.
Citera
2015-03-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller

Med reservation för ev tankefel kanske den här sammanställningen kan vara till hjälp.

På affärer upp till 15 796 kr är Mini att föredra.
På affärer mellan 15 400 kr - 46 326 kr är Small att föredra.
På affärer mellan 45 667 kr - 144 188 kr är Medium att föredra.
På affärer från 142 754 kr är Fast Pris att föredra.

Avanza eller Nordnet?

Om man ställer Avanzas prisplan (Mini, Small, Medium och FastPris) mot Nordnets aktuella prisplan (”Nordnetdirekt" dock ej ISK, Mini och Standard) visar det sig att

-Nordnet är att föredra för kunder som gör avslut i intervallet 2 801 kr - 26 000 kr.
-För affärer mellan 26 001 kr – 46 000 kr har de båda samma avgifter.
-I övrigt dvs för affärer understigande 2 801 kr och överstigande 46 000 kr är Avanza vinnare. Vidare gör Avanzas FastPris på 99 kr att courtaget för stora avslut blir avsevärt lägre hos dem än hos Nordnet.
Senast redigerad av Clyo 2015-03-13 kl. 09:22.
Citera
2015-03-13, 10:06
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Med reservation för ev tankefel kanske den här sammanställningen kan vara till hjälp.

Avanza eller Nordnet?

Om man ställer Avanzas prisplan (Mini, Small, Medium och FastPris) mot Nordnets aktuella prisplan (”Nordnetdirekt" dock ej ISK, Mini och Standard) visar det sig att

-Nordnet är att föredra för kunder som gör avslut i intervallet 2 801 kr - 26 000 kr.
-I övrigt dvs för affärer understigande 2 801 kr och överstigande 46 000 kr är Avanza vinnare. Vidare gör Avanzas FastPris på 99 kr att courtaget för stora avslut blir avsevärt lägre hos dem än hos Nordnet.

Du nämner inte Köp-Sälj utan bara Avslut. Om du har 1-10 aktier så kan man inte sälja alla på en gång, utan en och en, där man betalar courtage för varje försäljning/avslut, således borde det vara svårt att i förväg veta vilken summa man hamnar på.
Citera
2015-03-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Gör en själv. Ingen avancerad matematik. Avanza har inget intresse av att du ska betala så lågt courtage som möjligt, tvärtom.
Givetvis, men självklart vill de ha nöjda kunder och jag tror säkert folk skulle vara tacksamma över att få veta exakt vart gränserna går. Tråden är väl just till för att få säga vad man tycker saknas på siten och detta är något jag tycker vore bra, är nog inte ensam om det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo

Avanza eller Nordnet?

Smidigt! Tack för det!

Sedan är Nordnets sida så utdaterad så jag inte direkt blir sugen av att handla där. Fler fördelar generellt med Avanza vad jag märkt.
Citera
2015-03-13, 22:32
Medlem
När ska ni lägga till funktionen att man kan dela in sina konton i egna underkategorier och inte bra aktier/fonder?
Citera
2015-03-15, 10:37
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Du nämner inte Köp-Sälj utan bara Avslut. Om du har 1-10 aktier så kan man inte sälja alla på en gång, utan en och en, där man betalar courtage för varje försäljning/avslut, således borde det vara svårt att i förväg veta vilken summa man hamnar på.

Nej, nu missuppfattade du han lite bara.
Citera
2015-03-15, 18:56
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
När ska ni lägga till funktionen att man kan dela in sina konton i egna underkategorier och inte bra aktier/fonder?

Håller med om detta. Att kunna dela upp kontot i t.ex : aktier, aktiefonder, räntefonder etc. vore bra.

En mindre detalj är att jag skulle vilja kunna ställa in färgerna på t.ex glidande medelvärden på teknisk analys.
Citera
2015-03-16, 13:51
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Håller med om detta. Att kunna dela upp kontot i t.ex : aktier, aktiefonder, räntefonder etc. vore bra.

En mindre detalj är att jag skulle vilja kunna ställa in färgerna på t.ex glidande medelvärden på teknisk analys.

Tack för all feedback! Vi får ta med oss det och ha det i åtanke då filar vidare på eventuella förändringar för kontoöversikten. Beträffande färgläggning i grafen så är det något som vi tidigare har snackat om, det ligger sannolikt inte högst upp på utvecklingsagendan, men vi har pratat om fördelen med att kunna anpassa båda färg och storlek på linjerna. Kanske kan det bli aktuellt lite längre fram i tiden.

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in