Citat:
Ursprungligen postat av
Overkiller
Finns det ingen möjlighet att ha vid "courtagerutan" en tabell, eller liknande där man kan se gränserna exakt för vilken courtageklass som blir billigast för ens planerade affär?
För att göra det tydligare med ett exempel så handlar jag för 1534 kr och undrar om Small eller Medium(eller vad den nu heter) blir mest prisvärt utan att behöva räkna ut det själv. Så kan jag se i tabellen direkt att courtageklass X- är det jag ska använda mig av.
Hoppas min poäng går ( Exemplet är just ett exempel och inget ur verkliga livet) fram även fast det kanske inte blev så bra skrivet...
Med reservation för ev tankefel kanske den här sammanställningen kan vara till hjälp.
På affärer upp till 15 796 kr är
Mini att föredra.
På affärer mellan 15 400 kr - 46 326 kr är
Small att föredra.
På affärer mellan 45 667 kr - 144 188 kr är
Medium att föredra.
På affärer från 142 754 kr är
Fast Pris att föredra.
Avanza eller Nordnet?
Om man ställer Avanzas prisplan (Mini, Small, Medium och FastPris) mot Nordnets aktuella prisplan (”Nordnetdirekt" dock ej ISK, Mini och Standard) visar det sig att
-Nordnet är att föredra för kunder som gör avslut i intervallet 2 801 kr - 26 000 kr.
-För affärer mellan 26 001 kr – 46 000 kr har de båda samma avgifter.
-I övrigt dvs för affärer understigande 2 801 kr och överstigande 46 000 kr är Avanza vinnare. Vidare gör Avanzas FastPris på 99 kr att courtaget för stora avslut blir avsevärt lägre hos dem än hos Nordnet.