Citat:
Ursprungligen postat av
Mercinho
Hej Avanza baroner,
Hur kan jag blanka? Hur lång tid tar det innan man är klar för att blanka?
Efter man har blivit klar med pappersarbetet, kan man själv välja vid vilken tidpunkt man kan blanka eller ska man anmäla tidspunkten för blankningen?
Kan man blank i ett investeringssparkonto? På Avanza står det man blanka i ett aktie - och fondkonto.
Jag har ingen erfarenhet utav blanka i aktier och funderar på att börja med lite små summor för att samla på erfarenhet.
Tjena,
Du kan endast blanka på ett Aktie och fondkonto, anledningen till varför det inte går att blanka på ett ISK är att det inte är tillåtet enligt lag att ha en negativ position på kontot över natten. För att kunna blanka på ett Aktie och fondkonto så behöver du signera blankningsavtal, ramavtal för värdepapperslån samt ha en godkänd kredit på kontot. När detta är klart så går det att blanka de aktier som vi godkänt via hemsidan (det står om en aktie är blankningsbar vid aktieinformationen). Du säljer helt enkelt en aktie som du inte har.
Det kan vara värt att läsa igenom den information som vi har på vår hemsida under frågor och svar innan du sätter igång. Se
denna länk. Självklart så är det bara att slå en signal in till oss vid oklarheter!
I övrigt så vill jag poängtera att många använder certifikat, exempelvis de från
Avanza Markets 
, för att korta en aktie. Nordea har även
en del certifikat som har "Blanka" i namnet. De är certifikat utan hävstång och som är tänkta att användas istället för att blanka en aktie (man slipper på så sätt mecket med avtal och kredit).
/Dan, Avanza