2015-03-02, 09:52
Medlem
Enydrions avatar
Det är ju en del goda råd ovan, hoppas några av dem funkar, när jag funderar så undrar jag hur många årtionden det tar innan hon får drägligt med pengar kvar om det fortsätter som nu?

Ett 'problem' då verkar ju vara att hon tjänar för mycket för att få skuldsanering (då räcker det att hon lever som nu i fem år) detta med för hög inkomst kanske går att åtgärda?

tar skuldsaneringen ingen som helst hänsyn till vilken ränta man har?

cyniska 'lärdomar' ha inte för hög lön, och ta inte 'lagom för mycket lån' utan extremt för mycket lån... - då får du en guldstjärna av samhället inte annars
Citera
2015-03-02, 10:26
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Antingen så ljuger läsaren, eller så drog läsaren på sig nya skulder. För något annat är ärligt talat verklighetsfrånvänt.
Han kanske blev tvungen att upprätta en avbetalningsplan? Beroende av vem som upprättar den, och i vems intresse som avbetalningsplanen upprättas så kan antalet nollor förökas exponentiellt på "nolltid" verkar det som när man börjar intressera sig för regelverkens konsekvenser...1700 kr. kan tydligen enkelt också förvandlas till 73 000 kr. medelst "ett penndrag" från någon paragrafryttare enligt DN...

http://www.dn.se/ekonomi/sa-vaxte-skulden-fran-1700-till-73-000-kronor/

Enligt DI är ju detta förfaringssätt med exponentiella skuldökningar på kort tid t.o.m. en affärsidé hos inkassobolagen, där tillvägagångssättet genererar vinst inom bolaget och avkastning hos aktieägarna...

Citat:
Svenskarnas skuldsättning har blivit till en miljardindustri. Ju fler som skuldsätter sig desto bättre går det för inkassobolagen. Samtidigt är det flera bolag som vill bli av med sina skulder, och i ett tidigt skede säljer hela portföljer med skulder vidare till inkassobolagen som får driva in skulderna.

När inkassobolagen har köpt gamla fordringar kan de tjäna pengar på dröjsmålsräntor. Och när ärendet går vidare till Kronofogden får inkassobolagen inkomster i form av avgifter.

Intrum Justitia rusade på börsen under fjolåret och siffrorna i årets första kvartalsrapport, som offentliggjordes nyligen, visade på fortsatt hög lönsamhet. Rörelsemarginalen ligger på höga 24 procent.

– Intrums avkastning är mycket hög, regelmässigt över 20 procent, vilket är över börsens snitt, säger finansanalytikern Peter Malmqvist som gått igenom siffrorna under en längre tid.
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/gyllene-tider-for-inkassobolagen_3602778.svd
Citera
2015-03-02, 10:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Han kanske blev tvungen att upprätta en avbetalningsplan?
[...]

1700 kr. kan tydligen enkelt också förvandlas till 73 000 kr. medelst "ett penndrag" från någon paragrafryttare enligt DN...

Artikeln du nämnde först hävdade "på tre månader", och nu jämför du med en avbetalningsplan på 58år.

Lite olika kontext där kanske?
Citera
2015-03-02, 10:41
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Artikeln du nämnde först hävdade "på tre månader", och nu jämför du med en avbetalningsplan på 58år.

Lite olika kontext där kanske?
Det beror på hur man subjektivt upplever situationen, IMO... jag försökte jämföra procentsatserna och begripa hur den inledande skuldens (det absoluta beloppet?) procentuella ökning "på papperet" kunde kunde jämföras över samma tidsperiod, men fixade inte det bättre än att;
50 000 -> 150 000 på tre mån. är en ökning med 200%...detta innebär en ökning om 200/3=67% per månad.
1700 -> 73 000 på 58 år är en ökning med 4 194%... detta innebär en ökning om 4194/58=72% per år => 72/12=6% per månad

... att skuldernas ökning är en affärsidé framgår ju i alla fall av DI's artikel...och en effektiv affärsplan som "maximerar företagets tillväxt" är ju ett accepterat förfaringssätt i Sverige numer, så varför skulle inte dessa två exempel i likhet med TS's exempel kunna vara äkta vara hämtade ur verkliga personers verkliga situation?

På motsvarande sätt kan man ju räkna ut hur lång tid det tar att betala av ett lån över hur lång tid som helst, och på detta sätt laborera med procentsatserna hit och dit...vad som är "ocker" eller inte upplöses ju då i sammanhanget, så länge som "marknadsräntan" betalas...?

Det har t.o.m. bildats ett "riksförbundet insolvens", så att problemet med överskuldsättning växer är uppenbart, IMO. Att detta hänger ihop med räntan är ju inget konstigt heller, och det verkar inte finnas några gränser, eftersom hela Grekland (m.fl.?) ju också är skuldsatt "upp över öronen"...
Senast redigerad av studentroland 2015-03-02 kl. 11:37.
Citera
2015-03-02, 19:09
Medlem
Crossmacks avatar
Sammanfogade trådar //mod
Citera
2015-03-08, 01:10
Medlem
Twhds avatar
Om man har en skuld på sisådär 60papp, bör man betala skulden eller skita i det?
Ingenting står på mitt namn, men jag planerar att ha ett ordentligt liv liksom.

Hur bör man göra om man vill betala delbetalning?
Ringer man skatteverket och förklarar skiten eller handläggaren?
Hur vet man vem som är ens handläggare?

Tack!
Citera
2015-03-08, 03:34
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twhd
Om man har en skuld på sisådär 60papp, bör man betala skulden eller skita i det?

Tack!

Vadå "Ingenting står på mitt namn"? Står skulden på någon annan?
Delbetalning funkar sällan, nästan aldrig, det blir löneutmätning. Delbetalning får man göra upp med kreditgivaren eller motsvarande, sedan är det upp till dom.
Men 60-tusen, det är ingen summa att snacka om. Det tar något halvår om du har jobb att pynta tillbaka.
Citera
2015-03-12, 15:29
Medlem
Jag tänkte kolla med ni som väljer att betala av kronofogden först.
Reagera inkasso bolagen då och vill ha betalt?
Citera
2015-03-12, 15:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Vaddå betala kronofogden först? Det är aldrig KFM man betalar , utan fordringsägarna som dock har KFM som ombud.

Inkassobolagen har inget med det att göra, utan får isåfall lägga sin fordran till KFM.
Citera
2015-03-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twhd

Tack!

Är det en skatteskuld? Skatteverket beviljar inga avbetalningsplaner alls. Kronofogden kan göra det när det gäller ett allmänt mål, vilket en skatteskuld blir, det innebär dock _INTE_ att du slipper undan eventuella utmätningar. Avbetalningsplanerna beviljas dessutom väldigt restriktivt.. tips är att försöka få fram 60000, annars blir det löneutmätning.
Citera
2015-04-07, 02:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masonics
Allting som befinner sig i ditt hem när utmätningsmannen/kronofogden kommer, kommer att tas i beslag.
Om det är så att du har en skuld på 10.000 kronor, och sammanlagda värdet på dina tillgångar förmodligen inte skulle uppnå 10.000 kr, så får INTE kronofogden ta något i beslag.
När de tar något måste det resultera i att skulden blir slutbetald.

Detta är resultatet av att man tillber den materiella världen och glömt bort Jesus Kristus.

Stämmer detta verkligen? Har du källa?
Citera
2015-04-17, 08:17
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Du menar om du gör dig skuldfri hos fogden så vaknar inkasso till liv? Japp, ofta så håller inkasso koll på ditt skuldsaldo hos fogden och väger om det är lönt eller inte att skicka vidare och när ditt skuldsaldo är noll, kan det fyllas på igen. Inkasso håller snorkoll i skatteåterbäringstider då många får minskade skuldsaldon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in