2015-02-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globalmoney
Jag har en vän som har skulder hos KFM på ~380 000. X blev nekad skuldsanering då hon tjänade för bra enligt KFM. De drar sedan 10 månader tillbaka ca. 8500 kr av lönen som ska gå åt att betala tillbaka alla de lån X har tagit. När jag kollade igenom pappret visade sig att X har 366 000kr kvar av skulden. X har alltså betalat in runt 85 000 och blivit av med 14 000, hur är det ens möjligt?

De hänvisade X till att räntorna var så pass stora. Personen är helt knäckt och jag har ingen koll hur att gå tillväga här? Lånen som adderar upp till 380K är spridda på ca. 20 långivare. KFM "splittar" den måntliga betalningen och betalar ut lite till alla. Detta är ju rent idiotiskt, får de verkligen göra så? Det måste väl i sin tur generera högre kostnader i form av påminnelser och dylikt, eller har jag fel här?

Har ni förslag hur man kan gå tillväga så skulle det uppskattas enormt. Ganska knäckande för denna person att betala runt 8500 varje månad i nästan ett år och se sin skuld endast ha gått ner med 14 000.

din kompis betalar in 85000/mån, jag antar att det som återstår är ca:existensminimum.
Skuldsanering i 5år med 8500kr/mån hade blivit 510.000kr, så det låter som sanering är en dum ide.

Satsa på att få FRYST RÄNTA. Och fortsätt betala av som du gör.
Citera
2015-02-27, 06:45
Medlem
Citat:
Jag har en vän som har skulder hos KFM på ~380 000. X blev nekad skuldsanering då hon tjänade för bra enligt KFM. De drar sedan 10 månader tillbaka ca. 8500 kr av lönen som ska gå åt att betala tillbaka alla de lån X har tagit. När jag kollade igenom pappret visade sig att X har 366 000kr kvar av skulden. X har alltså betalat in runt 85 000 och blivit av med 14 000, hur är det ens möjligt?

De hänvisade X till att räntorna var så pass stora. Personen är helt knäckt och jag har ingen koll hur att gå tillväga här? Lånen som adderar upp till 380K är spridda på ca. 20 långivare. KFM "splittar" den måntliga betalningen och betalar ut lite till alla. Detta är ju rent idiotiskt, får de verkligen göra så? Det måste väl i sin tur generera högre kostnader i form av påminnelser och dylikt, eller har jag fel här?

Har ni förslag hur man kan gå tillväga så skulle det uppskattas enormt. Ganska knäckande för denna person att betala runt 8500 varje månad i nästan ett år och se sin skuld endast ha gått ner med 14 000.

Finns det betalningsförmåga på 8500:-/månad, och en skuld på 380,000:-. Då är inte, och skall det inte vara aktuellt med skuldsanering. Det är fullt möjligt att betala av skyndsamt.

Om det är så, att det påförs avgifter eller liknande beror det på att din "vän" inte samarbetar, på ett eller annat sätt.

Samtala med KF, och red ut.
Citera
2015-02-27, 16:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
En skuld hos kfm tickar inte ränta. Och det debiteras inte påminelse avgifter heller.

Men jag förstår inte hur det har endast sjunkit med 14K.

Det tickar visst ränta. Sprid inte felaktig information i tråden om saker du uppenbarligen inte har koll på.
Citera
2015-02-27, 16:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightinsider
Finns det betalningsförmåga på 8500:-/månad, och en skuld på 380,000:-. Då är inte, och skall det inte vara aktuellt med skuldsanering. Det är fullt möjligt att betala av skyndsamt.

Om det är så, att det påförs avgifter eller liknande beror det på att din "vän" inte samarbetar, på ett eller annat sätt.

Samtala med KF, och red ut.

Kronofogden kan tyvärr inte göra så mycket mer än att ge en lista på vilka skulder som är inne hos dem och vilka belopp det rör sig om. Vill man försöka göra någon form av uppgörelse som stoppar utmätningen på lönen så måste det ske med fordringsägarna som i så fall återkallar de ärenden de har inne hos fogden.

Att vända sig till en kommunal budget- och skuldrådgivare låter som en bra idé hur som helst.
Citera
2015-02-27, 19:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
En skuld hos kfm tickar inte ränta. Och det debiteras inte påminelse avgifter heller.

Fel, räntan "tickar" visst i den takt som fordringsägaren satt upp.

Visst, du får inga påminnelseavgifter, men KFM har engrundavgift som läggs på skulden varje år (600kr)
Senast redigerad av EckiEcki 2015-02-27 kl. 19:39.
Citera
2015-02-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det tickar visst ränta. Sprid inte felaktig information i tråden om saker du uppenbarligen inte har koll på.

Kronofogden sätter ingen ränta, dem tar en årlig avgift för varje skuld på 600kr som borgenären måste betala, oftast.

Ränta sätter borgenären när han ansöker hos kfm och den summan gäller hela året, Borgenären kan höja räntan om han känner för det men oftast sker det en gång om året.

Hoppas du lärde dig något nytt.
Citera
2015-03-01, 07:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Har hon kontaktat en kommunal skuldrådgivare för att diskutera vad går att göra med lånen, för att få ner räntorna?

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagledning/Budget--och-skuldradgivning/
Citera
2015-03-01, 22:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Kronofogden sätter ingen ränta, dem tar en årlig avgift för varje skuld på 600kr som borgenären måste betala, oftast.

Ränta sätter borgenären när han ansöker hos kfm och den summan gäller hela året, Borgenären kan höja räntan om han känner för det men oftast sker det en gång om året.

Hoppas du lärde dig något nytt.

Tack du har inget att lära mig på det här området.

Du skrev:

Citat:
En skuld hos kfm tickar inte ränta.

Vilket naturligtvis inte går ihop med det du skrev ovan. Särskilt inte om man ser till hur verkligheten är. Det finns säkert en och annan privat fordringsägare som inte yrkar någon löpande ränta på sina skulder. Den vanliga, kommersiella borgenären gör det så gott som alltid.

Jag har aldrig påstått att Kronofogden sätter ränta - Kronofogden är inte borgenär utan dess enda uppdrag är att utöva sitt monopol på tvångsåtgärder vad gäller pengar och egendom och hjälpa fordringsägare att få betalt.

Det är för övrigt bara fånigt att försöka rädda ansiktet i trådar genom hårklyverier. Privatekonomiska problem är allvarliga saker. Ge inte människor råd om du inte har på fötterna hur det faktiskt funkar.
Citera
2015-03-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Några SMS-lån på 10000:- med en årsränta på 350% eller mer hos fogden. Haha.

Utan inkomst. Haha.

Detta, efter 1 år hos fogden kommer landa på 35000:- bara första året (räntan tickar på så länge skulden är obetald, även om skulden ligger åt KF att mäta ut) + Kronofogdens utmätningsavgift (eller vad det heter) på 600:- och 8% ränta på den sexhundringen. Låt oss säga du inte har medel att börja betala tillbaka detta om 6 år 35000:- första året, sedan ränta på ränta + KF + KF:s ränta.

Ja, kanske en halv miljon, om inte mer, kanske mycket mer, att börja beta av år 2021 alltså? Till detta så gott som omöjligt att skaffa eget boende och tillhörande grejer som abonnemang m.m.

..och du ville inte sälja grejer för att pynta av sketna 10-papp. Det är ju för fan växelpengar.

Lycka till
din "ränteberäkning" stämmer inte, årseffektiva räntan kan säkert vara 350%, men det är under förutsättning att man fortsätter förnya sin kredit, får betala nya avgifter till låneföretaget osv, inga sådana förnyelseavgifter kommer till på en kredit som via inkasso gått till kronofogden..
Har man inte särskilt avtalat om ränta i dröjsmål lär det bli 6§ räntelagen som gäller, 8 eller 8.5% är det i år, så om skulden är på 10000, och 10000 är räntebärande, så blir det 800-850 kr i ränta på ett år, om nu inte det finns en avtalad dröjsmålsränta, vilket det säkert kan göra, den är då gissningsvis kring 30-35%.

KF tar inte ut någon ränta alls, det är inte någon ränta på grundavgiften om 600 kr heller, däremot kan det bli dyrt om det är många skulder, då det kommer en grundavgift per skuld, så har TS tex 10 SMS lån som ramlat till KFM, så blir det 6000 per år som tillkommer i grundavgifter, så länge nu borgenärerna väljer att inte återkalla verkställigheten, vilket inte är ovanligt om man inte får betalt. I det läget fortsätter man att bevaka för att se om det kommer igång någon löneutmätning, och då kan det rulla in verkställgihetsansökningar på nytt..

så, TS kommer efter ett år att ha en skuld på 10000 kr plus 850 kr i ränta (eller typ 3500 om det finns avtalad ränta i dröjsmål) och grundavgifter på 600 kr multiplicerat med det antal skulder det gäller.
Tillkommer gör så klart påminnelseavgifter, inkasso, avgift för eget arbete/ombudsarvode samt ansökningsavgift för betalningsföreläggande, per skuld (50-60+180+380+300).
För TS skuld får man väl hoppas att det inte är så många skulder det är frågan om.

Lasse
Citera
2015-03-02, 00:43
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack du har inget att lära mig på det här området.
Du skrev:
Vilket naturligtvis inte går ihop med det du skrev ovan. Särskilt inte om man ser till hur verkligheten är. Det finns säkert en och annan privat fordringsägare som inte yrkar någon löpande ränta på sina skulder. Den vanliga, kommersiella borgenären gör det så gott som alltid.

Jag har aldrig påstått att Kronofogden sätter ränta - Kronofogden är inte borgenär utan dess enda uppdrag är att utöva sitt monopol på tvångsåtgärder vad gäller pengar och egendom och hjälpa fordringsägare att få betalt.

Det är för övrigt bara fånigt att försöka rädda ansiktet i trådar genom hårklyverier. Privatekonomiska problem är allvarliga saker. Ge inte människor råd om du inte har på fötterna hur det faktiskt funkar.
Wow... en mycket bra definition som jag inte hört förut...och den stämmer bra, IMO... en "ögonöppnare"... tackar!
Citera
2015-03-02, 01:17
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Wow...mycket bra...jag skriver på FB för att lära mig nya saker, och eftersom jag redan känner till tack vare Dante att Inferno (helvetet) är indelat i olika nivåer, så finner jag nu att skuldsättningshelvetet kan vara indelat mellan vanliga skulder, skulder med marknadsränta och skulder med ockerränta...innan man inträder i evighetsgäldenärens och sedermera kanske t.o.m. hemlöshetens inferno... kanske finns ytterligare indelningar?
Jag har hittat ytterligare en nivå i skuldsättningshelvetet...s.k. "straffränta/dröjsmålsavgift"...

http://na.se/nyheter/orebro/1.2620624-kronofogden-skulder-kan-bli-omojliga-att-gora-sig-fri-fran

http://www.gp.se/konsument/granskningar/1.919615-dyr-straffranta-om-du-missar

i en kommentar till artikeln i Nerikes Allehanda berättar en läsare om att skulden på 50 000 ökade med 100 000 på tre (3) månader, och efter 10 år är den fortfarande lika hög... en annan jämför inkassobolagen med Hells Angels...
Senast redigerad av studentroland 2015-03-02 kl. 01:30.
Citera
2015-03-02, 07:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
berättar en läsare om att skulden på 50 000 ökade med 100 000 på tre (3) månader

Antingen så ljuger läsaren, eller så drog läsaren på sig nya skulder. För något annat är ärligt talat verklighetsfrånvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in