2015-03-09, 21:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu har för sig Fajr-5 bara 90 kg i spräng..

Oookej... Och med det vill du säga... Ja vad?

Är det i dina ögon, t.ex. en förmildrande omständighet om någon skjuter en annan människa i huvudet med en .22:a, eftersom han lika gärna hade kunnat använda en 9 mm pistol, eller kanske en .44 magnum?
Citera
2015-03-09, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Är det i dina ögon, t.ex. en förmildrande omständighet om någon skjuter en annan människa i huvudet med en .22:a, eftersom han lika gärna hade kunnat använda en 9 mm pistol, eller kanske en .44 magnum?
Jag menar att man inte kan mäta effekten på Iransk teknologi med det, om du nu gjorde det.
Citera
2015-03-09, 21:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag menar att man inte kan mäta effekten på Iransk teknologi med det, om du nu gjorde det.

Nej. Påståendet var att inga raketer som Hamas avfyrade var iranska. Det är ett falskt påstående, oavsett hur kraftig eller klen sprängladdning de bär.
Citera
2015-03-09, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Åfan, så det statliga elektronikmonopolet,
som bl.a. sysslar med sådan avancerad elektronisk forskning
som att tillverka kikare och prismor till stridsvagnar,
underhålla stationära datorer och tillverka mekanikkomponenter,
är så enormt att det är 1,5% så stort som Apple i personal
(men självfallet inte i omsättning)
och med hela 40 man per teknikområde
(förutsatt att ingen jobbar på forskningsavdelningen)

När SIPRI ställde upp sin årliga lista på olika länders försvarsexport per capita 2011,
så kom Iran inte ens med på top 25.
Det gjorde däremot tekniskt framstående länder som Saudiarabien och Uzbekistan.
2005 så var Iran listade som nummer 37 av 40.

Citat:
The vast majority of Saudi Arabia's military equipment is imported from European and North American suppliers.[6] However, the Al-Fahd Infantry fighting vehicle and the Al-Faris 8-400 armored personnel carrier, used by Saudi land forces, were manufactured by the Abdallah Al Faris Company for Heavy Industries, based in Dammam.[28] Also, Al-Kaser and Al-Mansour armored vehicles and the Al-Masmak MRAP which has achieved very high protection, all are Saudi-made[29][30] Ashibl 1 and Ashibl 2 are Saudi-made armored vehicles used by the Royal Saudi Land Forces and the kingdom's most elite special operations units of Battalion 85. Saudi Arabia has also recently unveiled the new Tuwaiq MRAP[31][32]

http://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Saudi_Arabia

Deras export är vidareexport av andras grejer. Antagligen många på listan är så. Dessutom är vapenexport superpolitiskt och Iran är under sanktioner.

Kanske de också har hand om enklare grejer, det måste man för att driva ett land. Men de har också high tech vilket jag visat.

Så du skriver här i första hand för att håna Iran, inte diskutera militär?

Irans militärindustri:

http://en.wikipedia.org/wiki/Defense_Industries_Organization
Citera
2015-03-09, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nu var det ju i sammanhanget om luftvärnssystem och robotar som du valde att kommentera Palestinska robotar och det är verkligen ingen hemlighet att Iran förser Palestinierna med robotar (det är till och med något som Iranska företrädare skrutit om).

Den enda medvetna förvrängningen är det DU som står för när du försöker insinuera att alla raketer som skjuts är kassa palestinska skämt till hemmabyggen för att du inser att det annars motbevisar uttalandena om de fantastiska Iranska robotarna (inte för att det behövs oavsett) och det märks att du inser problemet.

Citat:
Mark Perry states that the "vast majority of the rockets are unsophisticated Qassams, with a 10-20 kg warhead and no guidance system".

http://en.wikipedia.org/wiki/2014_Israel%E2%80%93Gaza_conflict#Rockets

När man talar om militär hårdvara och säger Hamas raketer så menar man qassam.
Senast redigerad av RYTU 2015-03-09 kl. 21:51.
Citera
2015-03-09, 21:49
Bannlyst
Citat:
Jamen svär tillbaka då, men lägg ner judetjafset. Ni snyftar om att folk är rasistiska mot er, men rasism går tydligen utmärkt att använda som något slags skruvat argument så fort det är judar som berörs, och det alldeles oavsett om personen du skriver med är jude eller inte. Ska ni anklaga andra för att vara rasister är det nog bäst att sopa lite framför egen dörr först...

Det är ett faktum att Hamas använder flera olika typer av raketer, bl.a. iranska kopior på Grad-raketer och också iranska Fajr-5.

Om man diskuterar fordonsindustri och säger svenska bilar menar man Volvo och SAAB. Inte Ford eftersom de körs här.

edit:

angående hånen, det har varit sjukt mycket hån mot iran i denna tråd, sen ger jag tillbaka och folk blir ledsna i ögat. Jag har inte anklagat nån, jag ger tillbaka.

Jag har insett att denna tråd främst handlar om att håna Iran. Tråkigt för er att jag inte är så snäll.
Senast redigerad av RYTU 2015-03-09 kl. 21:56.
Citera
2015-03-09, 22:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU
http://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Saudi_Arabia

Deras export är vidareexport av andras grejer. Antagligen många på listan är så. Dessutom är vapenexport superpolitiskt och Iran är under sanktioner.

Kanske de också har hand om enklare grejer, det måste man för att driva ett land. Men de har också high tech vilket jag visat.

Så du skriver här i första hand för att håna Iran, inte diskutera militär?

Irans militärindustri:

http://en.wikipedia.org/wiki/Defense_Industries_Organization

Läste du ens fortsättningen på den paragraf du fetade lite av där?

Då ska vi se hur mycket av de iranska vapensystemen som är iranska:

Pansarbandvagnar/Stridsfordon/Stridsvagnar: 16 av 23 typer är utländska eller kopior på utländska vagnar.

Självgående och dragna artillerisystem: 20 av 27 typer är utländska eller kopior på utländska system.

AT-robotsystem: 10 av 10 system är utländska eller kopior på utländska system.

Sjömålsrobotar: 3 av 7 system är utländska eller kopior på utländska system.

Flygplan/helikoptrar i flygvapnet: 30 av 37 typer är utländska system.

Tja...
Citera
2015-03-09, 22:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Om man diskuterar fordonsindustri och säger svenska bilar menar man Volvo och SAAB. Inte Ford eftersom de körs här.

edit:

angående hånen, det har varit sjukt mycket hån mot iran i denna tråd, sen ger jag tillbaka och folk blir ledsna i ögat. Jag har inte anklagat nån, jag ger tillbaka.

Jag har insett att denna tråd främst handlar om att håna Iran. Tråkigt för er att jag inte är så snäll.

Då har du nog missat att det knappt hade förekommit något hån alls mot Iran i den här tråden om man hade diskuterat på ett vettigt sätt. Jag har flera gånger efterfrågat en diskussion där vi på ett seriöst sätt diskuterar vad landet Iran faktiskt skulle kunna åstadkomma i en krigssituation mot t.ex. USA, men jag har talat för döva öron.

Om jag startade en tråd om Sveriges förmåga att invadera Ryssland, och sen i över 200 sidor satt och hittade på fantasiscenarion för hur bra det skulle gå, även om varenda normalt funtad människa visste att det var rena tramset, så hade jag också fått ta en del skit.

Starta en tråd om realistiska scenarion där Iran med lite skicklighet och tur skulle kunna åstadkomma något, och du kommer att slippa alla påhopp.

Alternativet är att ni börjar diskutera här utifrån realistiska scenarion och slutar fantisera, så kommer ni också att successivt bemötas av mindre uppgivna tramsinlägg och hån.
Citera
2015-03-09, 23:58
Medlem
Citat:
Jag har insett att denna tråd främst handlar om att håna Iran.

Jaså. Mer att vi försöker berätta att nej, Iran kan inte sänka ett hangarfartyg. Men det kan inte Sverige heller om du nu tycker det känns bättre.
Citera
2015-03-10, 00:42
Medlem
Citat:

Nej då skriver man i det här sammanhanget ingenting eftersom det då blir fullständigt meningslöst att ta upp Iron Dome med de urvalskriterierna (och helt irrelevant dessutom). Du gjorde dock ingen sådan distinktion utan DU valde specifikt att dra upp Israeliska system för att försöka visa på brister i att robot-LV inte är 100%-iga och försöker sedan trolla bort deras extremt goda faktiska resultat för för att du är medveten om att Israels motståndare inte bara skjuter "skämt" till raketer utan även olika varianter av dina magiska "Iranska" robotar, som man med din logik som du använde (och förenklade med bilar) då i verkligheten borde kalla Ryska eller Kinesiska.
Men så fort man använder prestandan hos dessa ryska eller kinesiska vapen som diskussionsunderlag så försöker du återigen byta spår med att hänvisa till Iransk teknisk ingenjörskonst. Tröttsamma cirkelresonemang där du ändrar definitionerna som det passar dig gör att det blir i princip omöjligt att föra någon form av vettig diskussion och när du känner dig trängd så försöker du slänga in svepande anklagelser om sionister till höger och vänster vilket knappast främjar en vettig diskussion heller.
Citera
2015-03-10, 01:13
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Nu har för sig Fajr-5 bara 90 kg i spräng..

Citat:

Hamas förfogar även över m302 - även om de flesta numera tagits ut av israelerna. 144 kg sprängkraft, upp till 160 km räckvidd. Varken 90 eller 144 kg är sprängkraft ngn levande varelse vill stå i vägen för. Speciellt inte med tanke på att Hamas inriktar sig främst på civila mål.

Citat:

Nej, man menar också grad, m75 och m302.

Citat:
..det har varit sjukt mycket hån mot iran ..

Nej, snarare har hånet riktat sig mot dig personligen då och då. Mest för att du uppträder som en okunnig idiot till antisemit. Folk skrattar åt dig av goda anledningar.
Senast redigerad av hundensår 2015-03-10 kl. 01:41.
Citera
2015-03-10, 02:28
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Jaså. Mer att vi försöker berätta att nej, Iran kan inte sänka ett hangarfartyg. Men det kan inte Sverige heller om du nu tycker det känns bättre.
Sverige har större (än om små chanser) än Iran att faktiskt skada ett hangarfartyg.
3 st Gotland-klass med "lite" tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in