2015-03-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
D.v.s. MS 2002 var en övning precis som jag skrev.
Försöker du komma undan istället för att acceptera att du invände med "övning" som ursäkt för att trycka ner RYTU eftersom det inte gick att förneka källan genom innehållet?
http://dictionary.reference.com/browse/war+game
Jag skrev War Game exercise där simuleringar ingick! Du förstår inte eller hur?war game
Citat:
a simulated military operation, carried out to test the validity of a war plan or operational concept..

Ska du leka kategorier nu? Det blir mer rätt att kalla det en simulering än en bara "övning" just i sammanhanget.
Resten av ditt inlägg var rasistiskt trams och säger mer om dig än iranier.
Citera
2015-03-09, 19:43
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Försöker du komma undan istället för att acceptera att du invände med "övning" som ursäkt för att trycka ner RYTU eftersom det inte gick att förneka källan genom innehållet?
Jag skrev War Game exercise där simuleringar ingick! Du förstår inte eller hur?war game

Ska du leka kategorier nu? Det blir mer rätt att kalla det en simulering än en bara "övning" just i sammanhanget.

Vad är en simulering om inte en övning, man simulerar ett tänkt scenario, alltså övar på något som ev kan hända. har du lite svårt med språket eller?

Sluta med offerkoftan om rasism det är så genomskinligt att när det inte finns något reellt försvar då blir allt rasism.

Nej ni kan inte sänka ett hangarfartyg, ni är minst 30 år efter väst i utvecklingen oavsett era dåliga filmer på mockups som alla ser är fejk.
Citera
2015-03-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Vad är en simulering om inte en övning, man simulerar ett tänkt scenario, alltså övar på något som ev kan hända. har du lite svårt med språket eller?

Sluta med offerkoftan om rasism det är så genomskinligt att när det inte finns något reellt försvar då blir allt rasism.

Nej ni kan inte sänka ett hangarfartyg, ni är minst 30 år efter väst i utvecklingen oavsett era dåliga filmer på mockups som alla ser är fejk.
Vad som återstår som fakta är Ormens oärliga taktik i diskussionen.
Bra och när RYTU valde det rätta i sammanhanget, alltså simulering, så gjorde han rätt.
Men frågan är varför du invänder mot mitt inlägg men inte Ormens? Vad kan det bero på tror du?
Det stämmer heller inte att det bara är en övning, det var tester för reflektera över sina network-centriska doktriner.
Det är alltså i första hand doktrinen och inte taktik eller strategierna som är i fokus.

O oroa er inte jag kommer svara på era frågor, men jag vill att alla först ventilerar sig lite..

Ditt andra påstående stämmer inte heller.
För i samma "simuleringar" användes taktiker från WW2 som dessvärre din superman inte kunde neutralisera.
Citera
2015-03-09, 20:21
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Vad som återstår som fakta är Ormens oärliga taktik i diskussionen.
Bra och när RYTU valde det rätta i sammanhanget, alltså simulering, så gjorde han rätt.
Men frågan är varför du invänder mot mitt inlägg men inte Ormens? Vad kan det bero på tror du?
Det stämmer heller inte att det bara är en övning, det var tester för reflektera över sina network-centriska doktriner.
Det är alltså i första hand doktrinen och inte taktik eller strategierna som är i fokus.

O oroa er inte jag kommer svara på era frågor, men jag vill att alla först ventilerar sig lite..

För i samma "simuleringar" användes taktiker från WW2 som dessvärre din superman inte kunde neutralisera.

Ditt val av sk svåra ord imponerar inte på en svensk av normalgraden för vi är utbildade sen liten ålder, du kanske imponerar på obildade från ditt eget land men inte här.

Klart det var en övning och ditt försök att bortförklara det genom påhittade genrer tror ingen på.
Att sen försöka byta fokus och säga att det är doktriner istället för en övning visar bara hur desperat i ordvalet du är för att behålla skenet uppe.

Fakta kvarstår, du och ditt land har inte större chans än en snöboll i helvetet att sänka ett hangarfartyg eller överleva ett anfall från USA trots alla fiskare som spanar över havet.
Citera
2015-03-09, 20:23
Medlem
Citat:

Har du ens läst om övningen i någon seriös studie? Den kan inte användas för något annat än systemanalys som ren ledningsövning då det inte var ett krigsspel i den bemärkelsen (dvs om man "styr" de inblandade så blir det inget krigsspel eller ens en utvärderingsövning för något annat än precis inom de parametrar man satt upp).
Det var ju bland annat en del helt absurda ingångsvärden för blueforce initialt och därefter för opforce. Kustnära och utan försvarssystem så kan man lika gärna simulera oljetankers (och det vet vi hur det blir med utgångspunkt från '87). Likaså blir det ju märkligt i alla andra aspekter än för just en systemövning med mängder med restriktioner för den försvarande sidan.
Men det är ytterst vanligt och en ytterst vanlig reaktion från de inblandade (alla militärer älskar krigsspel och hatar andra typer av övningar som är styrda för att mäta alla de obskyra detaljer som definierar och möjliggör större operationer). Det blir liksom så när man kommer till fotbollsplanen och förväntar sig en riktig match medan det visar sig att tränaren styrt upp lite dribblingsövningar mellan koner med enda syfte att klocka spelarna och testa vilka som har den rätta attityden och vilka som hamnar utanför startelvan.
Citera
2015-03-09, 20:29
Moderator
T-80Us avatar
Istället för att diskutera en ovidkommande övning för 13 år sedan, så kan vi väl diskutera hur det har gått när US-Navy och iranska sjöstridskrafter stridit mot varandra på riktigt?

Jag har full förståelse för att IR5 med polare gärna vill tona ned diskussion om det, men i rättvisans namn borde det ju vara lika aktuellt som en övning som hölls för 13 år sedan, särskilt då de amerikanska stridskrafterna tar 5 steg framåt i utbildning, kapacitet och teknik när Iran tar 1...
Citera
2015-03-09, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Sluta fjanta dig med din jävla judeskit nu din värdelösa lilla sandapa. Det är så förbannat tröttsamt när ni börjar tjata om era jävla judekonspirationer i var och varannan tråd. Du får ju för fan IR5 att framstå som vettig så som du dravlar.

Mycket kan man säga om IR5, men han har iaf inte tjatat om judekonspirationer här i tråden, och det är jag innerligt tacksam för.

Så, se nu till att debattera som folk, eller sök dig i annat fall till dina likar i KoAT.

Oj, nu svär vi. Dra åt helvete jävla nolla.

Han skrev så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Hamas raketer är ett skämt och de kommer från Iran. Snyggt.

Debattera som folk? Hamas raketer är Hamas raketer. Det är som att skriva att svenska bilar kommer från japan eftersom folk kör toyota här. Ingen är så dum, det är en medveten förvrängning.

Och tennsoldatmajoren skrev rena anti-irangrejer, hade inget med militär att göra. Så jag gav tillbaka. De började. Och du började svära åt mig.
Senast redigerad av RYTU 2015-03-09 kl. 20:33.
Citera
2015-03-09, 20:37
Bannlyst
Citat:
Istället för att diskutera en ovidkommande övning för 13 år sedan, så kan vi väl diskutera hur det har gått när US-Navy och iranska sjöstridskrafter stridit mot varandra på riktigt?

Jag har full förståelse för att IR5 med polare gärna vill tona ned diskussion om det, men i rättvisans namn borde det ju vara lika aktuellt som en övning som hölls för 13 år sedan, särskilt då de amerikanska stridskrafterna tar 5 steg framåt i utbildning, kapacitet och teknik när Iran tar 1...

Citat:
Iran's scientific progress is reported to be the fastest in the world.[2][3][4] Iran has made great strides in different sectors, including aerospace, nuclear science, medical development, as well as stem cell and cloning research.[5]

Citat:
Iran's growth rate in science and technology is 11 times more than the average growth of the world's output in 2009 and in terms of total output per year,

http://en.wikipedia.org/wiki/Science_and_technology_in_Iran

Jag kan diskutera, men bara om folk är realistiska och inte primärt vill håna. Jag säger inte att Iran är bäst för det är vi inte, men jag accepterar inte lögner och hån heller.
Citera
2015-03-09, 20:47
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU
Så nu börjar du ljuga? Vilka är det som alltid ljuger?

http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Electronics_Industries

Åfan, så det statliga elektronikmonopolet,
som bl.a. sysslar med sådan avancerad elektronisk forskning
som att tillverka kikare och prismor till stridsvagnar,
underhålla stationära datorer och tillverka mekanikkomponenter,
är så enormt att det är 1,5% så stort som Apple i personal
(men självfallet inte i omsättning)
och med hela 40 man per teknikområde
(förutsatt att ingen jobbar på forskningsavdelningen)

När SIPRI ställde upp sin årliga lista på olika länders försvarsexport per capita 2011,
så kom Iran inte ens med på top 25.
Det gjorde däremot tekniskt framstående länder som Saudiarabien och Uzbekistan.
2005 så var Iran listade som nummer 37 av 40.

Citat:

Jag har inte påstått att det "bara var en övning".
Jag har påstått att det var en övning.
Övningar i den civiliserade delen av världen inkluderar alltid simuleringar.

D.v.s. en övning är mer än bara en simulering.
En övning innebär dock också begränsningar i uppträdandet.
För att alla ska få möjlighet att öva så kan högre befäl
tvingas ändra sin stridsplan, från det optimala till en rent ut av dålig stridsplan,
helt enkelt eftersom det t.ex. inte ger så mycket för personalen i pansarskyttekompanierna
i en övning med pansarbataljons anfallsstrid, om bataljonschefen hela tiden
väljer att framrycka med sina två stridsvagnskompanier i täten
och sina två pansarskyttekompanier i reserv.
Jag vet t.ex. inte hur många bataljonsanfall som jag har genomfört där den anfallande bataljonen
gick med alla kompanierna i bredd, helt utan reserver,
inte eftersom det var ett vettigt sätt att anfalla, utan eftersom man ville att så många soldater, gruppchefer, vagnchefer, plutonchefer och kompanichefer som möjligt skulle få öva.

Vidare så är större övningar extremt dyra, så när man väl genomför dem
så vill man öva på ett relativt typiskt (eller t.o.m. stereotypiskt) sätt.

Vill man följa optimala stridsplaner
(t.ex. med en stor del av personalen i reserv, luftlandsättningsförband som
s.a.s. agerar "fleet in being" i.s.f. användas aktivt o.s.v.)
och om man vill pröva nya metoder, så gör man inte det under större övningar,
utan vid renodlade simuleringar och stabsövningar.
Det är nämligen då som det är (relativt) billigt att öva alternativa tillvägagångssätt
(alternativa tillvägagångssätt som normalt sett inte faller väl ut)
Citera
2015-03-09, 20:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Oj, nu svär vi. Dra åt helvete jävla nolla.

Han skrev så här:

Debattera som folk? Hamas raketer är Hamas raketer. Det är som att skriva att svenska bilar kommer från japan eftersom folk kör toyota här. Ingen är så dum, det är en medveten förvrängning.

Och tennsoldatmajoren skrev rena anti-irangrejer, hade inget med militär att göra. Så jag gav tillbaka. De började. Och du började svära åt mig.

Jamen svär tillbaka då, men lägg ner judetjafset. Ni snyftar om att folk är rasistiska mot er, men rasism går tydligen utmärkt att använda som något slags skruvat argument så fort det är judar som berörs, och det alldeles oavsett om personen du skriver med är jude eller inte. Ska ni anklaga andra för att vara rasister är det nog bäst att sopa lite framför egen dörr först...

Det är ett faktum att Hamas använder flera olika typer av raketer, bl.a. iranska kopior på Grad-raketer och också iranska Fajr-5.
Citera
2015-03-09, 21:01
Medlem
Citat:

Nu var det ju i sammanhanget om luftvärnssystem och robotar som du valde att kommentera Palestinska robotar och det är verkligen ingen hemlighet att Iran förser Palestinierna med robotar (det är till och med något som Iranska företrädare skrutit om).

Den enda medvetna förvrängningen är det DU som står för när du försöker insinuera att alla raketer som skjuts är kassa palestinska skämt till hemmabyggen för att du inser att det annars motbevisar uttalandena om de fantastiska Iranska robotarna (inte för att det behövs oavsett) och det märks att du inser problemet.
Citera
2015-03-09, 21:06
Bannlyst
Citat:
Det är ett faktum att Hamas använder flera olika typer av raketer, bl.a. iranska kopior på Grad-raketer och också iranska Fajr-5.
Nu har för sig Fajr-5 bara 90 kg i spräng..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in