Citat:
Ursprungligen postat av
MrSolarium1984
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner. [...] och bara 5% använder alkylatbensin fast den bara kostar någon spänn mer!
Bara några spänn mer? Den är ju ungefär dubbelt så dyr som vanlig bensin om man köper den på dunk. Här kan man köpa alkylatbensin på pump för 24 kr/l:
http://www.entreprenadbutiken.se/aspen-acrylatbensin/ medan vanlig kostar runt 13 kr.
Vad jag däremot funderat på är att köra på E85. Man får justera/byta munstycke i förgasarna och tappar räckvidd men det kan det vara värt och det kostar snarare lite mindre än den vanliga bensinen. Nu är det ju 12-15 % vanlig bensin i E85 men det borde minska utsläppen av giftiga kolväten avsevärt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSolarium1984
2-takts motorerna släpper ut 50% mer skit än hela yrkestrafiken som är väldigt miljöbelastande.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5127964
50 % mer än hela yrkestrafiken är ju nonsens. Det är inte ärlig argumentation att bara titta på kolväten som 2-taktare släpper ut mycket av och dieselmotorer nästan ingenting. Ta med cancerogena partiklar så får du ett helt annat förhållande där yrkestrafiken är den stora boven och utombordare är helt försumbara, särskilt i städer där de flesta människors näsor tenderar att befinna sig.
Här är en rapport om utsläpp från fritidsbåtar i det båttäta Stockholm:
http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb1997_005.pdf
"Den största källan till de totala utsläppen av kolmonoxid, kolväten och kväveoxider i länet är
vägtrafiken. Under ett helt år står fritidsbåtarna för ca 6 % av utsläppen av kolmonoxid och
kolväten och ca 1 % av kväveoxidutsläppen."
Det är alltså vägtrafiken som är den stora boven även för kolväten som är 2-taktarnas stora problem men vägtrafiken är så oändligt mycket större så det blir skit av den i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSolarium1984
Hur är man funtad om kör runt i dessa gamla skitkonstruktioner och dessutom sitter och andas in dessa oljeblandade bensinångor. Inte undra på cancerfallen skyrocketing nuförtiden. Folk är dumma i huvudet.
Kan du ange ungefär hur många cancerfall utombordare orsakar årligen i Sverige? Det är förstås omöjligt att säga exakt men någon som helst uppskattning vore ju på sin plats, inte ren gissning då utan i alla fall grundat på något vetenskapligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSolarium1984
Ni som vill ha källa på 270 liter bensin rakt ut i sjön per 24 tim drifttid kan se mitt inlägg 7 där det räknas ut med simpel matematik A på sin höjd.
Nu börjar jag förstå vad det är för typ av folk som kör gamla 2-taktare :-)
Nu är det ju väldigt många som inte ens tankar så mycket på hela året.
Vi kan väl nöja oss med att 2-taktare släpper ut en jäkla massa giftiga kolväten, 20-30 % av bensinen så kan ju var och en räkna på hur mycket de tankar.
Citat:
Ursprungligen postat av
FSGL
Du glömmer att tillverkningen av en ny motor innebär en miljöbelastning. Att tillverka en båtmotor kräver stora mängder energi(=Co2 utsläpp), att metaller framställs, transporter osv. Hur mycket behöver jag köra för att ge en miljövinst, jämför en 90 tals 2 takt mot en modern 4 taktare? Med tanke på att många bara kör 15-30 h/år och livslängden för en utombordare i snitt är säg 30 år, så är det inte självklart att det blir en miljövinst. Till lite äldre motorer så finns det även mängder med begagnade reservdelar, vilket också drar ner miljöpåverkan.
Men sedan kan man tänka mer egoistiskt, självklart vore det bra för våra svenska vatten om alla körde moderna 4 taktare, men det behöver inte vara en miljövinst globalt.
Det är inte många motordrivna apparater där tillverkningen är en större miljöpåverkan än användningen. Jag har inte sett någon livscykelanalys för utombordare men man kan ju se lite ungefär.
Om vi tar en liten lagom utombordare på 40 hp så väger den c:a 100 kg. Den mesta massan i motorn är av aluminium. Enligt
http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/MetalProduction.pdf går det åt knappt 50 kWh att producera 1 kg aluminium (jungfrulig, ej återvunnen) och ger ett CO2-utsläpp på i sämsta fall 17 kg CO2/kg aluminium (om energin produceras med kolkraft vilket den inte alltid gör). 50*100=5000 kWh för att producera aluminiumet till en sådan motor alltså. Det är ungefär som energiinnehållet i 500 liter bensin.
Hm, man får ju köra djävligt mycket om man ska tjäna in det på minskad bensinförbrukning, å andra sidan kan den gamla motorn smältas ned till något nytt aluminiumföremål så man ska väl inte låta hela energimängden ligga den nya motorn till last.