2015-03-08, 23:35
Medlem
Det du skriver kan mycket väl stämma, men det löser inte ett stort problem: för den enskilde båtägaren är det bara kostnader att byta från en gammal fungerande tvåtaktare till en ny fyrtaktare. Du kanske kan slanta upp 15K+ för att känna att du gör något för miljön, men jag tvivlar starkt på att de flesta av Sveriges båtägare kan det. Man byter helt enkelt motor när den gamla lagt av, inte förr.
Citera
2015-03-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner.
En 4-taktare är BETYDLIGT renare och släpper inte ut någon bensin/olja direkt då oljesmörjningen är separat.

Nu räknar jag lite på dessa uppgifter, det blir 11,25 liter bensin/timma som släppes ut i havet enligt detta.
Jag har en av dessa tvåtaktsmotorer, en på 2hk som jag har till gummibåten, kör inte upp några 10 liter bränsle på hela sommarn med denna, och den körs betydligt mer än 1 timma varje sommar. Hur skall då min motor kunna släppa ut 11,25 liter bränsle i vattnet för varje driftstimma?

När denna motor är dags att bytas ut, men inte förrän dess, så blir det en motor som är lämlig bland dem som säljs just då, om det blir en 4 taktare, en direktinsprutad 2 taktare, kanske en diesel, gasolmotor eller elmotor återstår att se.
Senast redigerad av Hakan10 2015-03-09 kl. 00:11.
Citera
2015-03-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan10
Nu räknar jag lite på dessa uppgifter, det blir 11,25 liter bensin/timma som släppes ut i havet enligt detta.
Jag har en av dessa tvåtaktsmotorer, en på 2hk som jag har till gummibåten, kör inte upp några 10 liter bränsle på hela sommarn med denna, och den körs betydligt mer än 1 timma varje sommar. Hur skall då min motor kunna släppa ut 11,25 liter bränsle i vattnet för varje driftstimma?

När denna motor är dags att bytas ut, men inte förrän dess, så blir det en motor som är lämlig bland dem som säljs just då, om det blir en 4 taktare, en direktinsprutad 2 taktare, kanske en diesel, gasolmotor eller elmotor återstår att se.

Det är beräknat på en storleksmässigt genomsnittlig 2-taktsmotor på 70-80 hästar. En del har har mindre och andra större.
En liten fjuttig 2 hästare släpper givetvis inte ut 10 -11 liter bensin per timme men fortfarande en tredjedel av det som förbrukas. Hur mycket dricker den per sjömil?

Varför inte köra alkylat i din lilla motor tills motorbytet och minska utsläppen med 20-950 ggr?
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-09 kl. 00:25.
Citera
2015-03-09, 00:44
Medlem
Citat:

Varför inte köra alkylat i din lilla motor tills motorbytet och minska utsläppen med 20-950 ggr?

Jag vet inte varför andra inta använder alkylatbensin, men jag vet varför jag inte gör det: det finns ingen mack i närheten av min båt som säljer alkylatbensin. Jag kan tänka mig att det finns i en ort tre timmars bilresa bort, men det känns som att miljövinsten då försvinner: tre timmar i bil på vägen dit, och tre timmar i bil på vägen hem, för att köpa ca 20 liter alkylatbensin. Och finns det inte i den orten så är det bara att inte ens fundera på för mig, då blir det väldigt många timmar i bil (och väldigt mycket utsläpp...) för att köpa en årsförbrukning alkylatbensin på en gång.
Citera
2015-03-09, 01:44
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Enligt en Chalmers rapport från 2001 där dom gjort labbtester på 2-taktare så konstaterades att en 20 hk 2-takts motor gör 11000 kubikmeter vatten odrickbart vid 1 tim körning

De där siffrorna ställer jag mig väldigt skeptisk till. För ett antal år sedan så fanns det säg (jag höftar till lite nu) 400.000* utombordare i Sverige (en del mindre än 20 hk och en del större, så 20 hk kanske är "medel") som säkert kördes 100 timmar per år (det är lågt räknat). Det skulle alltså innebära att 440000000000 kubikmeter vatten blev odrickbart och det motsvarar ungefär Vänern+Vättern+Mälaren+Hjälmaren och halva Storsjön... Varje år. Så frågan är vad exakt de menar med "odrickbart"? Att det finns spårämnen i vattnet eller att man kolavippar om man dricker mer än en liter?

* baserat på Båtlivsundersökningen 2004 och avser ruffade motorbåtar och motorbåtar med minst 10 hk utan övernattningsmöjligheter, räknar inte in mindre båtar eller segelbåtar osv. Totalt finns det 881.000 fritidsbåtar i Sverige 2010. 2004 var siffrorna något lägre men inte så mycket.
Citera
2015-03-09, 11:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner. [...] och bara 5% använder alkylatbensin fast den bara kostar någon spänn mer!
Bara några spänn mer? Den är ju ungefär dubbelt så dyr som vanlig bensin om man köper den på dunk. Här kan man köpa alkylatbensin på pump för 24 kr/l: http://www.entreprenadbutiken.se/aspen-acrylatbensin/ medan vanlig kostar runt 13 kr.

Vad jag däremot funderat på är att köra på E85. Man får justera/byta munstycke i förgasarna och tappar räckvidd men det kan det vara värt och det kostar snarare lite mindre än den vanliga bensinen. Nu är det ju 12-15 % vanlig bensin i E85 men det borde minska utsläppen av giftiga kolväten avsevärt ändå.

Citat:
2-takts motorerna släpper ut 50% mer skit än hela yrkestrafiken som är väldigt miljöbelastande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5127964
50 % mer än hela yrkestrafiken är ju nonsens. Det är inte ärlig argumentation att bara titta på kolväten som 2-taktare släpper ut mycket av och dieselmotorer nästan ingenting. Ta med cancerogena partiklar så får du ett helt annat förhållande där yrkestrafiken är den stora boven och utombordare är helt försumbara, särskilt i städer där de flesta människors näsor tenderar att befinna sig.

Här är en rapport om utsläpp från fritidsbåtar i det båttäta Stockholm: http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb1997_005.pdf

"Den största källan till de totala utsläppen av kolmonoxid, kolväten och kväveoxider i länet är
vägtrafiken. Under ett helt år står fritidsbåtarna för ca 6 % av utsläppen av kolmonoxid och
kolväten och ca 1 % av kväveoxidutsläppen."

Det är alltså vägtrafiken som är den stora boven även för kolväten som är 2-taktarnas stora problem men vägtrafiken är så oändligt mycket större så det blir skit av den i alla fall.

Citat:
Hur är man funtad om kör runt i dessa gamla skitkonstruktioner och dessutom sitter och andas in dessa oljeblandade bensinångor. Inte undra på cancerfallen skyrocketing nuförtiden. Folk är dumma i huvudet.
Kan du ange ungefär hur många cancerfall utombordare orsakar årligen i Sverige? Det är förstås omöjligt att säga exakt men någon som helst uppskattning vore ju på sin plats, inte ren gissning då utan i alla fall grundat på något vetenskapligt.

Citat:
Ni som vill ha källa på 270 liter bensin rakt ut i sjön per 24 tim drifttid kan se mitt inlägg 7 där det räknas ut med simpel matematik A på sin höjd.
Nu börjar jag förstå vad det är för typ av folk som kör gamla 2-taktare :-)
Nu är det ju väldigt många som inte ens tankar så mycket på hela året.

Vi kan väl nöja oss med att 2-taktare släpper ut en jäkla massa giftiga kolväten, 20-30 % av bensinen så kan ju var och en räkna på hur mycket de tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av FSGL
Du glömmer att tillverkningen av en ny motor innebär en miljöbelastning. Att tillverka en båtmotor kräver stora mängder energi(=Co2 utsläpp), att metaller framställs, transporter osv. Hur mycket behöver jag köra för att ge en miljövinst, jämför en 90 tals 2 takt mot en modern 4 taktare? Med tanke på att många bara kör 15-30 h/år och livslängden för en utombordare i snitt är säg 30 år, så är det inte självklart att det blir en miljövinst. Till lite äldre motorer så finns det även mängder med begagnade reservdelar, vilket också drar ner miljöpåverkan.
Men sedan kan man tänka mer egoistiskt, självklart vore det bra för våra svenska vatten om alla körde moderna 4 taktare, men det behöver inte vara en miljövinst globalt.
Det är inte många motordrivna apparater där tillverkningen är en större miljöpåverkan än användningen. Jag har inte sett någon livscykelanalys för utombordare men man kan ju se lite ungefär.

Om vi tar en liten lagom utombordare på 40 hp så väger den c:a 100 kg. Den mesta massan i motorn är av aluminium. Enligt http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/MetalProduction.pdf går det åt knappt 50 kWh att producera 1 kg aluminium (jungfrulig, ej återvunnen) och ger ett CO2-utsläpp på i sämsta fall 17 kg CO2/kg aluminium (om energin produceras med kolkraft vilket den inte alltid gör). 50*100=5000 kWh för att producera aluminiumet till en sådan motor alltså. Det är ungefär som energiinnehållet i 500 liter bensin.

Hm, man får ju köra djävligt mycket om man ska tjäna in det på minskad bensinförbrukning, å andra sidan kan den gamla motorn smältas ned till något nytt aluminiumföremål så man ska väl inte låta hela energimängden ligga den nya motorn till last.
Citera
2015-03-09, 12:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
De där siffrorna ställer jag mig väldigt skeptisk till. För ett antal år sedan så fanns det säg (jag höftar till lite nu) 400.000* utombordare i Sverige (en del mindre än 20 hk och en del större, så 20 hk kanske är "medel") som säkert kördes 100 timmar per år (det är lågt räknat). Det skulle alltså innebära att 440000000000 kubikmeter vatten blev odrickbart och det motsvarar ungefär Vänern+Vättern+Mälaren+Hjälmaren och halva Storsjön... Varje år. Så frågan är vad exakt de menar med "odrickbart"? Att det finns spårämnen i vattnet eller att man kolavippar om man dricker mer än en liter?

* baserat på Båtlivsundersökningen 2004 och avser ruffade motorbåtar och motorbåtar med minst 10 hk utan övernattningsmöjligheter, räknar inte in mindre båtar eller segelbåtar osv. Totalt finns det 881.000 fritidsbåtar i Sverige 2010. 2004 var siffrorna något lägre men inte så mycket.
"Odrickbart" måste ju avse att halten av något/några giftiga ämnen precis överstiger gränsvärdena för dessa, inte att man får citronös krafsetit och avlider direkt om man får en kallsup med vattnet i fråga. Vill man "skrämma upp" siffrorna går man ju på lägsta halt vilket ger största volym vid given utsläppsmängd.

Exempelvis är gränsvärdet för bensen (cancerogen aromat som utgör c:a 1 % av standardbensin) i dricksvatten 1 mikrogram/liter källa medan övriga aromater (som jag inte vet om de är lika giftiga) kan utgöra upp till 35 % av bensinen. (Alkylatbensin är så gott som aromatfri.)

Om vi avrundar bensinens densitet 0,75 till 1 för enkelhets skull så har vi 10 g bensen/liter, om 25 % av det slinker ut oförbränt genom en 2-taktare släpper den ut 2,5 g bensen/l soppa. I TS:s länk till Chalmers/Aspen stod att ~hälften av avgaserna stannar i vattnet (luddigt uttryck då det mesta av avgaserna är just vatten som torde kondensera fullständigt och stanna i sjön men jag antar att de menar de andra ämnena i avgaserna, själva äcklet). Då glömmer vi tidigare avrundning och landar på 1 g bensen till vattnet per liter soppa (och 1 g bensen till atmosfären som inte sabbar vattnet).

En 20 hp gammaldags 2-t drar väl c:a 10 l/h, alltså 10 g bensen till vattnet per drifttimma på full gas. Det är 10 000 000 mikrogram och med gränsvärdet 1 mikrogram/l vatten blir det att man skulle precis tangera gränsvärdet för bensen i 10 000 m³ vatten om det nu spreds ut jämnt i hela vattenmassan. Det stämde ju rätt precis med TS:s påstående. Nu var det ett enda av alla ämnen som finns men ett som har ett bestämt gränsvärde för dricksvatten, man släpper förstås ut sådär 20-30 gånger större mängd av andra ämnen som kanske inte har några gränsvärden men inte är så nyttiga ändå. Sen är ju detta ett teoretiskt resonemang då utblandningen inte blir perfekt. 1 h med en 20 hp är inte mycket, utblandningsvolyme kan vara både större och mindre, man dricker inte sjövatten men det är väl inte så bra för fisken osv.

Ska man sedan vara lite petig (vilket vi ju ofta är) så är inte sjövatten ok som dricksvatten ens utan några utombordsavgaser från första början...

Jag skulle säga att problemet måste erkännas, gamla 2-taktare är inte bra men om de bara används kort tid per år så vete katten om det är motiverat med förtida skrotning och om problemet är så stort. Jag skulle gärna se en undersökning mer i detalj på hur de påverkar djur- och växtliv, inte bara labbmätningar.
Citera
2015-03-09, 17:28
Medlem
Fiiskars avatar
Jag har en 5 meters båt med en Yamaha 50hk 2-taktare. Svinbra motor går som en klocka.
Skulle jag köpa en ny motor i samma storlek skulle den kosta över 60.000kr, mer än vad båt och motor kostade när jag köpte den.
Citera
2015-03-09, 18:04
Medlem
Ja vet inte vad trådskaparen vill uppnå med denna tråd mer än att bevisa sin hjärnas oförmåga att fungera! Att döma ut människors val av motorer genom att benämna dom som fattiglappar och luffare ger oss andra snarare uppfattningen om att du själv inte är förmögen att kunna köpa något eftersom du agerar i ett avundsjukt beteende! Att sedan försöka bevisa något genom källor gör knappast din position starkare eftersom du igentligen inte själv har något att komma med! Ja kör 2t insprut på båten, 2t cross och 2t snöskoter! Och fanns det så skulle ja köra 2t bil! Vill du bidra till miljöförbättringar, sälj dig själv till Asien som expert!
Citera
2015-03-09, 18:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanisback
Ja vet inte vad trådskaparen vill uppnå med denna tråd mer än att bevisa sin hjärnas oförmåga att fungera! Att döma ut människors val av motorer genom att benämna dom som fattiglappar och luffare ger oss andra snarare uppfattningen om att du själv inte är förmögen att kunna köpa något eftersom du agerar i ett avundsjukt beteende! Att sedan försöka bevisa något genom källor gör knappast din position starkare eftersom du igentligen inte själv har något att komma med! Ja kör 2t insprut på båten, 2t cross och 2t snöskoter! Och fanns det så skulle ja köra 2t bil! Vill du bidra till miljöförbättringar, sälj dig själv till Asien som expert!
Jag håller med så långt som att kalla folk för fattiglappar och sådant är oseriöst men jag förstår inte hur du kan skriva att källhänvisningar skulle vara något fel. Det är väl jättebra och något som alla borde belägga sina påståenden med. Sedan tycker jag TS brister i sin analys av vad källorna egentligen säger men just att komma med källor kan man ju inte kritisera.

Och kan man inte kritisera folk för någonting de gör som påverkar miljön? Det min granne släpper ut påverkar också mig så det tycker jag att jag har all rätt att ha synpunkter på.

Det man måste göra här är att se hur stort problem de gamla tvåtaktarna verkligen är. Skulle de verkligen stå för en stor förgiftning av hav och sjöar eller skada människors hälsa så får vi väl bita ihop och skrota dem även om de fungerar men jag tvivlar på att det är riktigt så illa.
Citera
2015-03-09, 19:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det man måste göra här är att se hur stort problem de gamla tvåtaktarna verkligen är. Skulle de verkligen stå för en stor förgiftning av hav och sjöar eller skada människors hälsa så får vi väl bita ihop och skrota dem även om de fungerar men jag tvivlar på att det är riktigt så illa.

Efter 70/80/90-talet med hundratusentals tvåtaktare som fräste runt hela somrarna i både Östersjön och insjöar så låter det på TS att allt nordiskt vatten är för evigt förlorat.

Men med ett lite trevligare och informativare sätt att föra ut sina åsikter så kunde nog TS vunnit lite röster och sympati, nu har han mest gjort sig ovän med folk eftersom han sitter till häst och talar ner till folk. Folk i allmänhet gillar ju inte att bli klappade på huvudet.
Citera
2015-03-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det du skriver kan mycket väl stämma, men det löser inte ett stort problem: för den enskilde båtägaren är det bara kostnader att byta från en gammal fungerande tvåtaktare till en ny fyrtaktare. Du kanske kan slanta upp 15K+ för att känna att du gör något för miljön, men jag tvivlar starkt på att de flesta av Sveriges båtägare kan det. Man byter helt enkelt motor när den gamla lagt av, inte förr.

Alkylatbensin??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in