2015-03-07, 21:32
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msw82
"Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid." Den källan skulle jag vilja se. Du påstår alltså att över 10liter bensin går läcker ut per timme?

Han är naturligtvis helt ute och cyklar, det blir så när man skriver i affekt.
Citera
2015-03-08, 03:07
Medlem
Ni som vill ha källa på 270 liter bensin rakt ut i sjön per 24 tim drifttid kan se mitt inlägg 7 där det räknas ut med simpel matematik A på sin höjd.
Nu börjar jag förstå vad det är för typ av folk som kör gamla 2-taktare :-)
Citera
2015-03-08, 10:34
Medlem
kvarterets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Ni som vill ha källa på 270 liter bensin rakt ut i sjön per 24 tim drifttid kan se mitt inlägg 7 där det räknas ut med simpel matematik A på sin höjd.
Problemet är ju att du räknar med fel värden och att du inte verkar förstå detta själv. Du har ju dessutom hittat på värden. Exempelvis vill jag ju gärna veta var du fått siffran "en tredjedel går rätt ut i sjön".

Har du föresten hört talas om Evinrude E-Tec? Den får köras i Gardasjön vilket rätt få motorer får göra. Du vet föresten att handelsfartyg är tvåtaktsdieslar som drar flera ton om dygnet va? Detta stör dig inte eller?

Detta är en tråd där TS skriver något helt banalt som alla i tråden sedan dementerar men TS vägrar inse det och så åller det på så i 11 sidor.
Citera
2015-03-08, 10:39
Medlem
Jag kör runt med en 2-takt 8hk johnson från mitten av 90 talet. Den är en riktigt miljöbov, det håller jag med dig om. Men den sitter på min SEGELbåt vilket gör att jag använder den max 5 timmar per sommmar för att puttra in o ut i hamnen med, samt lägga till vid någon ö ibland. Använder båten mest på helgerna och mest till dagsutflykter.

Så om jag ska köpa en ny 4-taktare tex 6hk så kostar de runt 10-15k. För att använda den 5 timmar per år max. Skulle inte tro det ditt stolpskott.
Citera
2015-03-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Är du en sån som köper prius och tror att du gjort miljön en tjänst eller?

Några "få" skäl ja.
Vi har en 85hk som vi haft haft sen ny (15+år?) och ja den går lite, 10-20h per år kanske.
Och nej vi är inte "urfattiga" men knappast så mycket att vi kan lägga 100k på en motor som sällan används och väger mera, mera service och är tämligen garanterad att hamna i polen direkt med allt vad det innebär.

Verkligen skitbra jämförelse med biltrafik som går året om varje dag i många fall och båttrafik som är begränsad i stor del till 1 - 3 månader om året för många.

Sjön ska endast vara till för folk med över 1mille i åsinkomst eller?

Och eftersom du är så rik och miljömedveten kan du ju visa vart skåpet ska stå kör på eldrift enbart då.

Nej verkligen inte, kör mellanstor bil med 6 cylindrig motor med över 200 hästar. Bil har otroligt effektiv avgasreningen och är nödvändigt för många och inte ett fritidsnöje, märk skillnaden!

10-20 tim per år med 2-takt, du släpper alltså ut ca 110-220 liter bensin rakt ut i sjön då. Vilket enormt miljösvineri.
En modern bil med 4-takts motor och katalysator har inte i närheten av såna katastrofala miljövärden fast man kör 1000-1500 mil per år.
Vi ska inte förbjuda el håty beskatta saker som är nödvändiga såsom galningarna i Miljöpartiet t ex vill. En fritidsbåt är inte nödvändig och det finns bättre alternativ till gamla 2-takts motorer sedan länge därför ska dom förbjudas och kommer att ske ganska snart säkerligen.

1 miljon i årsinkomst? Haha, jag har medelinkomst ca 28-30 k brutto och bor själv och har råd med inköp av motorbåt typ ryds 530 dc, nyare 4-taktare på ca 70 hk (Ca 100 000 kr, en struntsumma man sparar ihop på 1 år heltidsarbete) och årskostnaden för båtklubb, service och försäkring blir ca 10000 kr när jag gjort kalkyler och ringt båtklubben. Med 10-20 tim användning tillkommer bensin 3500-7000 kr. Det är 1200-1400 kr i månaden totalt utslaget per år. Det är ju ingenting för att ha en fullstor motorbåt. Behöver man fortfarande vara miljonär eller ens rik för att ha båt menar du?

1400 kr/mån är 1/6 del av beloppet jag sparar per månad av min normala lön och då är jag inte ens sambo och får halverad hyra som många andra.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-08 kl. 11:08.
Citera
2015-03-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Förstår inte hu du tänker? Hur menar du att 270liter bensin går rakt ut i sjön? Läckage? Dålig förbränning?
Citera
2015-03-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteret
Problemet är ju att du räknar med fel värden och att du inte verkar förstå detta själv. Du har ju dessutom hittat på värden. Exempelvis vill jag ju gärna veta var du fått siffran "en tredjedel går rätt ut i sjön".

Har du föresten hört talas om Evinrude E-Tec? Den får köras i Gardasjön vilket rätt få motorer får göra. Du vet föresten att handelsfartyg är tvåtaktsdieslar som drar flera ton om dygnet va? Detta stör dig inte eller?

Detta är en tråd där TS skriver något helt banalt som alla i tråden sedan dementerar men TS vägrar inse det och så åller det på så i 11 sidor.

Läser du ens inlägg? Denna länk finns i trådstarten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5127964

"en tredjedel av bränslet går rakt ut i sjön"

En grundskoleelev kan göra den uträkningen om man vet vad en båtmotorer drar och med faktan från min länkar att en 2-takt släpper ut en 1/3 del av bensinen rakt ut i sjön.
Enligt min uträkning släpper en vanlig motorbåt i marschfart ut 192 liter bensin i sjön per 24 tim driftstid. Detta är alltså i marschfart dvs som att köra i 90 på landsväg när bilen drar som minst. Dom flesta busar runt i sina båtar och drar mer än så. 270 liter per 24 tim driftstid har jag läst och det stämmer garanterat. Letar efter källan på google fast det egentligen inte behövs då det går att räkna ut enkelt själv vilket jag gjort.
Gör en egen uträkning då som du tycker stämmer ist för att kritisera min?
Och ja, i mitt huvudinlägg har jag nämnt evinrude e-tec direktinsprutade 2-taktare och att dom släpper ut betydligt mindre skit...

Handelsfartyg är nödvändigt för handel mellan länder, det är inte fritidsbåtar.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-08 kl. 10:58.
Citera
2015-03-08, 11:16
Medlem
FSGLs avatar
Du glömmer att tillverkningen av en ny motor innebär en miljöbelastning. Att tillverka en båtmotor kräver stora mängder energi(=Co2 utsläpp), att metaller framställs, transporter osv. Hur mycket behöver jag köra för att ge en miljövinst, jämför en 90 tals 2 takt mot en modern 4 taktare? Med tanke på att många bara kör 15-30 h/år och livslängden för en utombordare i snitt är säg 30 år, så är det inte självklart att det blir en miljövinst. Till lite äldre motorer så finns det även mängder med begagnade reservdelar, vilket också drar ner miljöpåverkan.
Men sedan kan man tänka mer egoistiskt, självklart vore det bra för våra svenska vatten om alla körde moderna 4 taktare, men det behöver inte vara en miljövinst globalt.
Citera
2015-03-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JafC
Jag kör runt med en 2-takt 8hk johnson från mitten av 90 talet. Den är en riktigt miljöbov, det håller jag med dig om. Men den sitter på min SEGELbåt vilket gör att jag använder den max 5 timmar per sommmar för att puttra in o ut i hamnen med, samt lägga till vid någon ö ibland. Använder båten mest på helgerna och mest till dagsutflykter.

Så om jag ska köpa en ny 4-taktare tex 6hk så kostar de runt 10-15k. För att använda den 5 timmar per år max. Skulle inte tro det ditt stolpskott.

10-15 k är ingenting. Dessutom är det en investering och 4-taktare och båtar i allmänhet håller andrahandsvärdet otroligt bra i Sverige tillskillnad från t ex bilar. Går ju inte ens hitta en 4-takt med 10 år på nacken på blocket ens för halva nypriset. Eller så kan du använda alkylatbensin och miljövänlig olja och reducera skadliga emissioner och ca 30-40 liter bensin i vattnet med 90%.

Ta ditt ansvar för miljön nu din skitgris. Har du inget samvete? Dom cancerogena ämnena kommer rakt tillbaka in i ditt och mitt käk sen genom kretsloppet.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-08 kl. 11:27.
Citera
2015-03-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSGL
Du glömmer att tillverkningen av en ny motor innebär en miljöbelastning. Att tillverka en båtmotor kräver stora mängder energi(=Co2 utsläpp), att metaller framställs, transporter osv. Hur mycket behöver jag köra för att ge en miljövinst, jämför en 90 tals 2 takt mot en modern 4 taktare? Med tanke på att många bara kör 15-30 h/år och livslängden för en utombordare i snitt är säg 30 år, så är det inte självklart att det blir en miljövinst. Till lite äldre motorer så finns det även mängder med begagnade reservdelar, vilket också drar ner miljöpåverkan.
Men sedan kan man tänka mer egoistiskt, självklart vore det bra för våra svenska vatten om alla körde moderna 4 taktare, men det behöver inte vara en miljövinst globalt.

Du har rätt i att det blir en belastning på miljön med nyproduktion. Hur stor vet jag inte (och säkert inte du helller) men om man smälter ner alla miljösvins gamla 2-taktare här och använder råmaterialet till nya motorer så blir det nog ganska låga utsläpp
Skillnaden är att utsläppen från fabriker rökgasrenas ofta, dom tillverkas långt bort och koldixoid utsläpp är ganska irrelevant jämfört med giftiga utsläpp i naturen som påverkar människor och djur direkt genom kretsloppet.

Med ditt resonemang borde vi behållit gamla trabants med 2-takts motorer och underhållit dom med bonnalagningar som dom gör med sina 50-tals bilar på cuba.
Miljön är som bekant otroligt mycket bättre idag än på den tiden.
Citera
2015-03-08, 11:38
Medlem
mjohan84s avatar
Våran 100hk 2takt drog 60liter/timme på maxvarv
Den havererade dock förra sommarn och nu har en ny 4taktare införskaffats.

Jag har alltid haft åsikten att inget tar en 2taktare i acceleration , i synnerhet då vid wakeboard-åkning men oj vad utvecklingen har gått framåt.. Den nya motorn är helt brutal

MEN hade inte den gamla gått sönder (en 89a) så hade vi nog inte köpt en ny för 120k
Då vi kanske bara är ute 7 ggr / sommar

Det är nog detta som är problemet , de gamla 2taktarna bara går och går.
Många resonerar nog som oss, man tycker att man är ute för lite för att investera
Citera
2015-03-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Våran 100hk 2takt drog 60liter/timme på maxvarv

Haha 60 liter per timme, ni ser :-D och en tredjedel av bensinen går rakt ut i sjön. Det är som att stå hälla en 20 liter dunk i sjön för en halvdagstur till bastuön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in