Citat:
Ursprungligen postat av
Lowtech
Är du en sån som köper prius och tror att du gjort miljön en tjänst eller?
Några "få" skäl ja.
Vi har en 85hk som vi haft haft sen ny (15+år?) och ja den går lite, 10-20h per år kanske.
Och nej vi är inte "urfattiga" men knappast så mycket att vi kan lägga 100k på en motor som sällan används och väger mera, mera service och är tämligen garanterad att hamna i polen direkt med allt vad det innebär.
Verkligen skitbra jämförelse med biltrafik som går året om varje dag i många fall och båttrafik som är begränsad i stor del till 1 - 3 månader om året för många.
Sjön ska endast vara till för folk med över 1mille i åsinkomst eller?
Och eftersom du är så rik och miljömedveten kan du ju visa vart skåpet ska stå kör på eldrift enbart då.
Nej verkligen inte, kör mellanstor bil med 6 cylindrig motor med över 200 hästar. Bil har otroligt effektiv avgasreningen och är nödvändigt för många och inte ett fritidsnöje, märk skillnaden!
10-20 tim per år med 2-takt, du släpper alltså ut ca 110-220 liter bensin rakt ut i sjön då. Vilket enormt miljösvineri.
En modern bil med 4-takts motor och katalysator har inte i närheten av såna katastrofala miljövärden fast man kör 1000-1500 mil per år.
Vi ska inte förbjuda el håty beskatta saker som är nödvändiga såsom galningarna i Miljöpartiet t ex vill. En fritidsbåt är inte nödvändig och det finns bättre alternativ till gamla 2-takts motorer sedan länge därför ska dom förbjudas och kommer att ske ganska snart säkerligen.
1 miljon i årsinkomst? Haha, jag har medelinkomst ca 28-30 k brutto och bor själv och har råd med inköp av motorbåt typ ryds 530 dc, nyare 4-taktare på ca 70 hk (Ca 100 000 kr, en struntsumma man sparar ihop på 1 år heltidsarbete) och årskostnaden för båtklubb, service och försäkring blir ca 10000 kr när jag gjort kalkyler och ringt båtklubben. Med 10-20 tim användning tillkommer bensin 3500-7000 kr. Det är 1200-1400 kr i månaden totalt utslaget per år. Det är ju ingenting för att ha en fullstor motorbåt. Behöver man fortfarande vara miljonär eller ens rik för att ha båt menar du?
1400 kr/mån är 1/6 del av beloppet jag sparar per månad av min normala lön och då är jag inte ens sambo och får halverad hyra som många andra.