Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Efter 70/80/90-talet med hundratusentals tvåtaktare som fräste runt hela somrarna i både Östersjön och insjöar så låter det på TS att allt nordiskt vatten är för evigt förlorat.
Men med ett lite trevligare och informativare sätt att föra ut sina åsikter så kunde nog TS vunnit lite röster och sympati, nu har han mest gjort sig ovän med folk eftersom han sitter till häst och talar ner till folk. Folk i allmänhet gillar ju inte att bli klappade på huvudet.
Jag tycker det känns som att fritidsbåtanvändningen har minskat senaste decenniet min hemmahamn som det förr var flera års kö att få plats i har nu flera tomma platser och folk kastar båtar efter en nästan. Det borde ju också reducera utsläppen en del men några siffror på båtanvändningen har jag inte.
En till viktig faktor är förstås hur länge utsläppen finns kvar. Släpper man ut metaller, CO2 och en del andra grejer finns de kvar och påverkar miljön i hundratals år eller i princip för evigt. Så är det ju inte med bensin utan den bryts ned relativt snabbt av mikroorganismer om den inte hinner avdunsta innan. I aerob miljö (god syrgastillgång) och under förutsättning att det inte går över toxisk halt som skulle inhibera nedbrytningen (genom att förgifta organismer som annars bryter ned kolväten) bryts de flesta ämnena i bensin ned nästan fullständigt på ett par veckor. Nu är ju inte syrgastillgången så god överallt i Östersjön men där det är syrgasbrist kanske inte soppan gör något större skada ändå, inte så mycket liv att skada liksom.
Alltså, det mesta av bensinutsläppen ackumuleras inte över tid utan planar ut på en halt som inte nödvändigtvis måste hinna bli så farlig. Det är det vi borde ta reda på, TS kan ju gärna göra det så slipper jag.
En liten undersökning från IVL:
Rena Turen - Utvärdering av miljöanpassade bränslen i fritidsbåtar säger bl a:
"Standardbensin gav höga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, bland annat bensen, PAHer och formaldehyd. En liter bensin gav cirka 2,3 g PAH. Alkylatbensin och etanolbränslet E85 gav betydligt mindre utsläpp. Sveriges fritidsbåtar släpper uppskattningsvis ut 75 ton PAH per år. Avgasvatten från utombordare var giftigt för bakterier, alger och kräftdjur. Standardbensin var giftigast för bakterier och kräftdjur. Alkylatbensin var mindre giftig mot bakterier och kräftdjur. För alger var skillnaden liten mellan standardbensin, alkylatbensin och E85. Merparten av fritidsbåtarnas förbrukning av bensin och diesel sker i kustvatten. Trots det kan det vara i sjöar och mindre vattendrag som effekterna av utsläppen är störst."
Se där, E85 var inte så dumt. Billigt och minskar giftutsläppen avsevärt. Det är ju bara att borra upp munstycket då.
Att "avgasvattnet" kan vara giftigt kan man ju räkna ut med röven men vad jag saknar är hur det är i de halter som kan uppstå i verklig användning. Man kör ju inte motorn hemma i akvariet. Var fasen finns en sådan undersökning då? Det är ju det enda intressanta.
De 75 ton PAH per år från utombordare som står där är ju en djävla massa om man jämför med
SNV:s siffror för PAH-utsläpp till luft för hela Sverige på c:a 11 ton. Något måste vara uppknullat med siffrorna här. Om småbåtmotorer bara står för några få % av Stockholms läns utsläpp av kolväten så kan inte PAH-utsläppen till vatten vara större än totala PAH-utsläppen till luft för hela riket. PAH och andra kolväten går normalt hand i hand. Det kanske skulle stått 75 kg?
Jag har kollat på andra ställen och 11 ton totala PAH till atmosfär står lite här och där så det verkar stämma.
Jo just, PAH är inte lättnedbrytbart utan riskerar skapa ackumulerande farliga halter i sediment.