2015-03-09, 20:23
Medlem
Gatukontoret.s avatar
Hur mycket kan man köra med en äldre 2-taktsmotor innan man kommer upp i miljöutsläppen för den nytillverkade motorn?

Mycket snack om att nya bilar ska va så jävla bra för miljön, har för mig att jag läst att man kan köra med sin äldre 80-90 tals bil i 15-20 år innan man kommer upp i de mängder miljöutsläpp att man hade tjänat på att köpa en ny bil.

Är helt på att man ska värna om miljön men det finns så mycket andra mindre omfattande sätt att göra det på, tex fabriker och allt slöseri med resurser (mat, el, kläder, nytillverkning) man tjänar mycket på om saker tillverkades för att hålla alternativt gå att laga istället för att köpa en ny när det gamla går sönder.

Ett stort plus med 2-takts maskiner är den goda lukten på avgaserna den släpper ut
Luktar sommar helt enkelt!
Citera
2015-03-09, 20:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Efter 70/80/90-talet med hundratusentals tvåtaktare som fräste runt hela somrarna i både Östersjön och insjöar så låter det på TS att allt nordiskt vatten är för evigt förlorat.

Men med ett lite trevligare och informativare sätt att föra ut sina åsikter så kunde nog TS vunnit lite röster och sympati, nu har han mest gjort sig ovän med folk eftersom han sitter till häst och talar ner till folk. Folk i allmänhet gillar ju inte att bli klappade på huvudet.
Jag tycker det känns som att fritidsbåtanvändningen har minskat senaste decenniet min hemmahamn som det förr var flera års kö att få plats i har nu flera tomma platser och folk kastar båtar efter en nästan. Det borde ju också reducera utsläppen en del men några siffror på båtanvändningen har jag inte.

En till viktig faktor är förstås hur länge utsläppen finns kvar. Släpper man ut metaller, CO2 och en del andra grejer finns de kvar och påverkar miljön i hundratals år eller i princip för evigt. Så är det ju inte med bensin utan den bryts ned relativt snabbt av mikroorganismer om den inte hinner avdunsta innan. I aerob miljö (god syrgastillgång) och under förutsättning att det inte går över toxisk halt som skulle inhibera nedbrytningen (genom att förgifta organismer som annars bryter ned kolväten) bryts de flesta ämnena i bensin ned nästan fullständigt på ett par veckor. Nu är ju inte syrgastillgången så god överallt i Östersjön men där det är syrgasbrist kanske inte soppan gör något större skada ändå, inte så mycket liv att skada liksom.

Alltså, det mesta av bensinutsläppen ackumuleras inte över tid utan planar ut på en halt som inte nödvändigtvis måste hinna bli så farlig. Det är det vi borde ta reda på, TS kan ju gärna göra det så slipper jag.

En liten undersökning från IVL: Rena Turen - Utvärdering av miljöanpassade bränslen i fritidsbåtar säger bl a:

"Standardbensin gav höga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, bland annat bensen, PAHer och formaldehyd. En liter bensin gav cirka 2,3 g PAH. Alkylatbensin och etanolbränslet E85 gav betydligt mindre utsläpp. Sveriges fritidsbåtar släpper uppskattningsvis ut 75 ton PAH per år. Avgasvatten från utombordare var giftigt för bakterier, alger och kräftdjur. Standardbensin var giftigast för bakterier och kräftdjur. Alkylatbensin var mindre giftig mot bakterier och kräftdjur. För alger var skillnaden liten mellan standardbensin, alkylatbensin och E85. Merparten av fritidsbåtarnas förbrukning av bensin och diesel sker i kustvatten. Trots det kan det vara i sjöar och mindre vattendrag som effekterna av utsläppen är störst."

Se där, E85 var inte så dumt. Billigt och minskar giftutsläppen avsevärt. Det är ju bara att borra upp munstycket då.

Att "avgasvattnet" kan vara giftigt kan man ju räkna ut med röven men vad jag saknar är hur det är i de halter som kan uppstå i verklig användning. Man kör ju inte motorn hemma i akvariet. Var fasen finns en sådan undersökning då? Det är ju det enda intressanta.

De 75 ton PAH per år från utombordare som står där är ju en djävla massa om man jämför med SNV:s siffror för PAH-utsläpp till luft för hela Sverige på c:a 11 ton. Något måste vara uppknullat med siffrorna här. Om småbåtmotorer bara står för några få % av Stockholms läns utsläpp av kolväten så kan inte PAH-utsläppen till vatten vara större än totala PAH-utsläppen till luft för hela riket. PAH och andra kolväten går normalt hand i hand. Det kanske skulle stått 75 kg?

Jag har kollat på andra ställen och 11 ton totala PAH till atmosfär står lite här och där så det verkar stämma.

Jo just, PAH är inte lättnedbrytbart utan riskerar skapa ackumulerande farliga halter i sediment.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-03-09 kl. 20:33.
Citera
2015-03-09, 20:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatukontoret.
Hur mycket kan man köra med en äldre 2-taktsmotor innan man kommer upp i miljöutsläppen för den nytillverkade motorn?

Mycket snack om att nya bilar ska va så jävla bra för miljön, har för mig att jag läst att man kan köra med sin äldre 80-90 tals bil i 15-20 år innan man kommer upp i de mängder miljöutsläpp att man hade tjänat på att köpa en ny bil.

Är helt på att man ska värna om miljön men det finns så mycket andra mindre omfattande sätt att göra det på, tex fabriker och allt slöseri med resurser (mat, el, kläder, nytillverkning) man tjänar mycket på om saker tillverkades för att hålla alternativt gå att laga istället för att köpa en ny när det gamla går sönder.

Ett stort plus med 2-takts maskiner är den goda lukten på avgaserna den släpper ut
Luktar sommar helt enkelt!
Jag räknade ju lite på det i tidigare inlägg, läste du inte det? Jag hävdar inte att det är någon komplett LCA men i alla fall en viss riktningsvisare.

Det du skriver om bilar är däremot mer tveksamt just för att bilar används så mycket mer än fritidsbåtar. För egen del tankar jag c:a 30 gånger större mängd bensin i bilen än i båten per år. Sedan har jag faktiskt missat att det är så många som säger att nya bilar är så djävla bra för miljön, det är väl det som är problemet att de fortfarande inte är det. Bränslet står för c:a 85 % av en bils energianvändning under livscykeln medan tillverkningen står för resterande 15 % men nu snackar vi ju båtar.

Jag tvivlar på att du menar det du skrev på slutet. Jag kan tycka en gammal dieselmotors avgaser luktar lite gott i låg dos men fan inte en tvåtaktares, det vet jag ingen som gillar.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-03-09 kl. 20:32.
Citera
2015-03-09, 20:36
Medlem
Här är en några sidor med alla sjömackar och tankmöjligheter för alkylat bensin i landet.

http://sjomackar.stockholmbatguide.se/html/batbransle.php

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar/bulkkunder-2012-13.pdf

Det finns b la flertalet sjö och landmackar som säljer alkylat på pump i Stockholm iaf.
Tydligen kan man få ut marginellt högre effekt per liter alkylatbensin så det högre priset på 1-1.50 per liter kanske t om tjänas in.
Citera
2015-03-09, 20:56
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
.

Jag tvivlar på att du menar det du skrev på slutet. Jag kan tycka en gammal dieselmotors avgaser luktar lite gott i låg dos men fan inte en tvåtaktares, det vet jag ingen som gillar.

Håller med om detta.

Som jag skrev innan så var just avgaserna egentligen enda anledningen till att jag bytte motor. Min 2t var ändå en 07:a med modern teknik. Det hjälpte dock inte när man körde i 6-7 knop. Då fick man in avgaserna (ej i form av rök dock) och man mådde riktigt illa.

Doften av 2-takt kan vara nostalgisk på avstånd en solig vårdag men att sitta brevid en 90-hästare ger mer nostalgisk lukt än jag tror någon människa pallar någon längre stund.
Citera
2015-03-09, 20:57
Medlem
Gatukontoret.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag räknade ju lite på det i tidigare inlägg, läste du inte det? Jag hävdar inte att det är någon komplett LCA men i alla fall en viss riktningsvisare.

Det du skriver om bilar är däremot mer tveksamt just för att bilar används så mycket mer än fritidsbåtar. För egen del tankar jag c:a 30 gånger större mängd bensin i bilen än i båten per år. Sedan har jag faktiskt missat att det är så många som säger att nya bilar är så djävla bra för miljön, det är väl det som är problemet att de fortfarande inte är det. Bränslet står för c:a 85 % av en bils energianvändning under livscykeln medan tillverkningen står för resterande 15 % men nu snackar vi ju båtar.

Har du aldrig känt doften när grannen kör med motorsågen? Eller när en äldre moppe drar förbi lite på avstånd?
Nu menar jag inte att man ska sätta näsan i avgasröret men.
Citera
2015-03-09, 21:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Här är en några sidor med alla sjömackar och tankmöjligheter för alkylat bensin i landet.

http://sjomackar.stockholmbatguide.se/html/batbransle.php

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar/bulkkunder-2012-13.pdf

Det finns b la flertalet sjö och landmackar som säljer alkylat på pump i Stockholm iaf.
Tydligen kan man få ut marginellt högre effekt per liter alkylatbensin så det högre priset på 1-1.50 per liter kanske t om tjänas in.
Hur kan du få ut mer effekt med ett bränsle som har lägre energiinnehåll både mätt per liter och per kg som inte innehåller några syreavgivande grupper och inte har annorlunda oktantal?

Och var hittar du så billig alkylatbensin? Jag tittade på ett par mackar i listan men såg inga priser. Den macken jag länkade tidigare tog 24 kr/l (på pump, i dunk kostar det över 30) att jämföra med vanlig bensin som ligger runt 13 kr/l. Då snackar vi 11 kr extra och inte 1-1,50, inte så försumbart längre. Men visa vilken mack du sett det på så ändrar jag mig genast.

Då tycker jag E85 verkar bättre. Även det ger avsevärt snällare avgaser men kostar lite mindre än vanlig bensin (korrigerat för skillnad i energiinnehåll) men kräver smärre modifiering av motorn och man måste tanka oftare. Om man blandar oljan i tanken måste man köpa rätt sort då inte alla är blandbara med E85 men har man separat oljetank spelar det ingen roll.

Mer om sådan konvertering här: http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php

Sidan är gammal och de osäkerheter de uttryckte längst ned gällande E85 och vattenmiljön eliminerades av IVL:s test som jag länkade tidigare.
Citera
2015-03-09, 21:30
Medlem
Citat:
Nej verkligen inte, kör mellanstor bil med 6 cylindrig motor med över 200 hästar. Bil har otroligt effektiv avgasreningen och är nödvändigt för många och inte ett fritidsnöje, märk skillnaden!

10-20 tim per år med 2-takt, du släpper alltså ut ca 110-220 liter bensin rakt ut i sjön då. Vilket enormt miljösvineri.
En modern bil med 4-takts motor och katalysator har inte i närheten av såna katastrofala miljövärden fast man kör 1000-1500 mil per år.
Vi ska inte förbjuda el håty beskatta saker som är nödvändiga såsom galningarna i Miljöpartiet t ex vill. En fritidsbåt är inte nödvändig och det finns bättre alternativ till gamla 2-takts motorer sedan länge därför ska dom förbjudas och kommer att ske ganska snart säkerligen.

1 miljon i årsinkomst? Haha, jag har medelinkomst ca 28-30 k brutto och bor själv och har råd med inköp av motorbåt typ ryds 530 dc, nyare 4-taktare på ca 70 hk (Ca 100 000 kr, en struntsumma man sparar ihop på 1 år heltidsarbete) och årskostnaden för båtklubb, service och försäkring blir ca 10000 kr när jag gjort kalkyler och ringt båtklubben. Med 10-20 tim användning tillkommer bensin 3500-7000 kr. Det är 1200-1400 kr i månaden totalt utslaget per år. Det är ju ingenting för att ha en fullstor motorbåt. Behöver man fortfarande vara miljonär eller ens rik för att ha båt menar du?

1400 kr/mån är 1/6 del av beloppet jag sparar per månad av min normala lön och då är jag inte ens sambo och får halverad hyra som många andra.

Vad behöver du en 6a till med över 200hk? Antagligen like mycket nytta som ditt evt framtida båtåkande.
Och väldigt passande att skippa dom sakerna som gör att vi inte byter. Mupp.
Citera
2015-03-09, 21:39
Medlem
batakis avatar
Citat:
Och var hittar du så billig alkylatbensin? Jag tittade på ett par mackar i listan men såg inga priser. Den macken jag länkade tidigare tog 24 kr/l (på pump, i dunk kostar det över 30) att jämföra med vanlig bensin som ligger runt 13 kr/l. Då snackar vi 11 kr extra och inte 1-1,50, inte så försumbart längre. Men visa vilken mack du sett det på så ändrar jag mig genast.
Har för mig att jag gav 19:-/l för akrylatbensinen förra året(behövde köpa minst 10 liter för att få det priset.) 98oktan kostade 15:-/l. Körde mest med det för jag tyckte motorn gick bättre på det.

4-takt skulle nog vara trevligt, men stöldrisken ökar markant och de kostar en del i underhåll.
Citera
2015-03-09, 22:00
Medlem
Citat:
Det är beräknat på en storleksmässigt genomsnittlig 2-taktsmotor på 70-80 hästar. En del har har mindre och andra större.
En liten fjuttig 2 hästare släpper givetvis inte ut 10 -11 liter bensin per timme men fortfarande en tredjedel av det som förbrukas. Hur mycket dricker den per sjömil?

Varför inte köra alkylat i din lilla motor tills motorbytet och minska utsläppen med 20-950 ggr?

För min del är det inte intressant vad den dricker per sjömil, den gör av med så pass lite så det inte spelar någon större roll. Jag tycker inte heller att det spelar så stor roll vad dieselåtgången i motorseglaren är per sjömil. Vet dock hur mycket jag brukar tanka, och hur ofta.

Har jag sagt något om jag kör den på alkylat eller inte?
Citera
2015-03-19, 19:56
Medlem
För att folk väntar på nästa generations elutombordare som är ännu renare än 4-taktare och utan all jobbig och dyr service. Går redan att köpa 40hk-varianter men de är fortfarande lite dyra.

http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/deep-blue
Citera
2015-03-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
För att folk väntar på nästa generations elutombordare som är ännu renare än 4-taktare och utan all jobbig och dyr service. Går redan att köpa 40hk-varianter men de är fortfarande lite dyra.

http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/deep-blue

Intressant.

Ställer mig frågande hur det är möjligt med utombordare på el med tanke på en motorbåt drar ca 5 ggr mer per körd sträcka än en bil. Batterierna måste ju bli aptunga för att orka med driva en så energislukande farkost som en båt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in