2015-03-07, 13:13
Medlem
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner.
En 4-taktare är BETYDLIGT renare och släpper inte ut någon bensin/olja direkt då oljesmörjningen är separat.

200.000 båtar, var tredje båt kör fortfarande runt med en vanlig 2-taktare och bara 5% använder alkylatbensin fast den bara kostar någon spänn mer! Min farsa har använt alkylatbensin i sin 4-takts motorgräsklippare enda sen 90-talet minns jag.
2-takts motorerna släpper ut 50% mer skit än hela yrkestrafiken som är väldigt miljöbelastande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5127964

Hur är man funtad om kör runt i dessa gamla skitkonstruktioner och dessutom sitter och andas in dessa oljeblandade bensinångor. Inte undra på cancerfallen skyrocketing nuförtiden. Folk är dumma i huvudet.
Har man inte råd med en 4-taktare, en 2-taktare med direktinsprutning typ evinrude E-tec eller alkylatbensin så ska man inte ha båt år 2015. Jag hoppas dom förbjuder alla gamla 2-taktare nu snart och smälter ned dom till skrot och pissar på.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.451447/darfor-kommer-fritidsbatarnas-motorer-att-forbjudas

Jag funderar själv på att köpa båt för första gången och och vägrar att ha något annat än en 4-takts motor och även alkylatbensin som jag kommer bunkra upp på båtmackarna. Sitta med en bullrig blårykande 2-taktare som spyr ut skit för att åka på fritidsnöje är ju vansinne.

Jag är inte direkt någon miljökämpe, vänster eller så men när det gäller sån här omfattande miljöförstöring helt i onödan för fritidsnöje och när det dessutom finns ny teknik och andra alternativ som är minst lika bra och bättre så finns det inget att snacka om.

Förbjud skiten omgående och återgå även till 1.0 promille sjöfyllergräns som pre 2010 så folk kan njuta lite en solig sommarkväll i skärgården. Vi hade inga olyckor eller dödsolyckor med båtar att tala om pga av fyllskallar på sjön, enstaka per år. 0.2 promille på sjön med dom avståndsmarginalerna och låga farterna är ju ett skämt. England har 0.8 promille för bilkörning och har samma antal dödsolyckor per capita trots sämre smalare vägar. Resten av europa har ofta 0.5 för bil.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-07 kl. 13:33.
Citera
2015-03-07, 13:36
Medlem
Det kanske spelar viss roll hur mycket man använder tvåtaktaren. Om jag kör 20 timmar under sommaren med en tvåtaktare så lär den släppa ut totalt mindre skit än min moderna fyrtaktare i bilen, eftersom jag använder den långt mer än 20 timmar på ett år.

Sedan spelar privatekonomin en stor roll också: nya motorer är inte gratis, och skall man tjäna in vad de kostar på mindre bränsleförbrukning måste de användas väldigt mycket.
Citera
2015-03-07, 13:44
Medlem
Det är mångt och mycket en ekonomisk fråga. Varför skrota en helt fungerade motor och köpa en ny motor som är väldigt dyr?
Citera
2015-03-07, 14:14
Medlem
Tvåtaktare är lätta, billiga och kräver minimalt underhåll. Få och okomplicerade delar ger driftsäkerhet och lågt servicebehov. Därför passar de ypperligt som "säsongsmotorer" i exempelvis små fritidsbåtar och gräsklippare. Bara att ställa in i boden under vintern och plocka fram igen när värmen kommer.
Sen är det ju mest små utombordare för fritidsbåtar det rör sig om. De används för att puttra runt i motorbåten några timmar i veckan under sommaren, eller för att köra segelbåten in och ut ur hamnen.
Citera
2015-03-07, 14:44
Medlem
Så det är av några få bekvämlighetsskäl, mindre service och ekonomisk hänsyn till utfattiga människor som naturen ska förpestas, djurlivet förstöras och massor få cancer? Kanske vi ska ta bort katalysatorer på bilar också igen eftersom nybilspriset blir högre och även när den behöver bytas ut på beg bilar?

Redan för 20 år sen 1995 diskuterades detta med alkylatbensin men ingenting har hänt.
http://data.riksdagen.se/dokument/GI02Jo660

År 2006 förbjuds nyförsäljning av vanliga 2-taktare. Nu har det gått 10 år snart sen dess och det är dags att kasta dessa motorer på skroten. Luffare och fattiglappar sitter och kör dessa motorer i decennium och bonnreparerar. Om ni kör dom så lite som ni säger (vilket inte alla gör, var och varannan båt jag tittar på blocket har en 2-takts 70 hästars motor från 80-90 talet) så kommer ni sitta på dessa motorer i decennium till.

Det borde omgående nu i år införas förbud och stränga straff mot vanlig bensin och olja i 2-takts båtar, mopeder och arbetsredskap och krav på alkylatbensin. Detta kommer göra det besvärligare för folk vilket kommer vara en morot att skaffa nya grejer. Sen borde dom totalförbjudas om några år runt 2018-2020. Har man inte råd med båt sen så får man ha roddbåt, kajak el cykla eller hålla sig till beg bilar. Men det lär nog inte bli något problem då en ny 4-10 hästars 4-takts snurra inte kostar många tusenlappar.

Står jag och häller ut en 10 liters hink med bensin i sjön och polisen ser det kommer jag åka dit för miljöbrott men om man tar en 2-taktare och kör runt lite så är det lagligt? Hahaha

Det är alltid dom som tjänar på nuvarande ordning som sitter och motarbetar förändringar och en bättre framtid fast dom innerst inne vet dom har fel alternativt inte använder hjärnan. Detta gäller allt från nya bra lagar under människans utveckling, kritik från moderater som får betala mer skatt under välfärdssamhällets uppbyggnad f rom 40-talet, förbud mot 2-takts motorer från dom som äger skräpet själva eller avskaffandet av adeln, feodalismen och införande av allmogejakt som gynnar nästan alla människor till det bättre förutom dom mindre antal svinen som var adel och utnyttjade andra människor och slapp betala skatt.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-07 kl. 15:06.
Citera
2015-03-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner.
En 4-taktare är BETYDLIGT renare och släpper inte ut någon bensin/olja direkt då oljesmörjningen är separat.

200.000 båtar, var tredje båt kör fortfarande runt med en vanlig 2-taktare och bara 5% använder alkylatbensin fast den bara kostar någon spänn mer! Min farsa har använt alkylatbensin i sin 4-takts motorgräsklippare enda sen 90-talet minns jag.
2-takts motorerna släpper ut 50% mer skit än hela yrkestrafiken som är väldigt miljöbelastande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5127964

Hur är man funtad om kör runt i dessa gamla skitkonstruktioner och dessutom sitter och andas in dessa oljeblandade bensinångor. Inte undra på cancerfallen skyrocketing nuförtiden. Folk är dumma i huvudet.
Har man inte råd med en 4-taktare, en 2-taktare med direktinsprutning typ evinrude E-tec eller alkylatbensin så ska man inte ha båt år 2015. Jag hoppas dom förbjuder alla gamla 2-taktare nu snart och smälter ned dom till skrot och pissar på.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.451447/darfor-kommer-fritidsbatarnas-motorer-att-forbjudas

Jag funderar själv på att köpa båt för första gången och och vägrar att ha något annat än en 4-takts motor och även alkylatbensin som jag kommer bunkra upp på båtmackarna. Sitta med en bullrig blårykande 2-taktare som spyr ut skit för att åka på fritidsnöje är ju vansinne.

Jag är inte direkt någon miljökämpe, vänster eller så men när det gäller sån här omfattande miljöförstöring helt i onödan för fritidsnöje och när det dessutom finns ny teknik och andra alternativ som är minst lika bra och bättre så finns det inget att snacka om.

Förbjud skiten omgående och återgå även till 1.0 promille sjöfyllergräns som pre 2010 så folk kan njuta lite en solig sommarkväll i skärgården. Vi hade inga olyckor eller dödsolyckor med båtar att tala om pga av fyllskallar på sjön, enstaka per år. 0.2 promille på sjön med dom avståndsmarginalerna och låga farterna är ju ett skämt. England har 0.8 promille för bilkörning och har samma antal dödsolyckor per capita trots sämre smalare vägar. Resten av europa har ofta 0.5 för bil.

"Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid." Den källan skulle jag vilja se. Du påstår alltså att över 10liter bensin går läcker ut per timme?
Citera
2015-03-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msw82
"Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid." Den källan skulle jag vilja se. Du påstår alltså att över 10liter bensin går läcker ut per timme?

Det stämmer nog.
En båt drar ungefär 5 ggr mer än en bil och vi säger marschfart är 25 knop. Då kommer man ca 45 km per timme och båten drar då ca 25 liter, speciellt om det är en törstig 2-takt. En tredjedel går rakt ut i sjön vilket är minst 8 liter. Det blir 192 liter per 24 tim driftstid så dom har nog räknat på maxfart el så drar en 2-taktare aningen mer än vad jag tror.

Här är ett inlägg att hans båt med en standard 75 hk drar 0.9 per sjömil och det i marschfart bara.

(FB) Ska köpa motorbåt, men vad drar dom ungefär?

"Vi hade en örnvik 500 med 75 hk 2 takt som låg runt 0,9 per distans i marsh (stavning) fart. Körde man vattenskidor så drog det betydligt mer. Vi tankade 20 liter och det räckte kanske i en halvtimme 45 minuter max.

Nu har vi en Skibsplast 655 med 115 hk 4-takt som ligger runt 0,8 per distans. Inte lekt med denna så vet inte hur mycket den drar heller.

Men kan tänka mig att en 115 hk 2-takt ligger runt 1,1-1,2 per distans. Beroende på båt och annat. Gasa sedan till och det drar mer. Hur mycket vet jag inte men tror du kan räkna med det dubbla. "
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-07 kl. 15:00.
Citera
2015-03-07, 15:28
Moderator
Carlboms avatar
Jag hade en Optimax 90hkr (2-takt). Inte alls att jämföra med gamla 2-taktare från 70-80-talet. Den drog lite, var nästan lika tyst som en 4-taktare och var rapp som satan. Det enda som gjorde att jag bytte till en 115EFI (4-takt) var egentligen lukten när man puttrade fram. Vinden från fel håll och kabinen fylldes med avgaser. Man luktade som en moppepojk hela dagen sen.
Citera
2015-03-07, 15:40
Medlem
Terugflitss avatar
Evinrude E-TEC:

http://bergshamravarv.se/motorer/evinrude.html

Det finns alternativ, och vill man verkligen värna om naturen så skall man skaffa sej en roddbåt.
Citera
2015-03-07, 20:32
Medlem
Citat:
Så det är av några få bekvämlighetsskäl, mindre service och ekonomisk hänsyn till utfattiga människor som naturen ska förpestas, djurlivet förstöras och massor få cancer? Kanske vi ska ta bort katalysatorer på bilar också igen eftersom nybilspriset blir högre och även när den behöver bytas ut på beg bilar?

Är du en sån som köper prius och tror att du gjort miljön en tjänst eller?

Några "få" skäl ja.
Vi har en 85hk som vi haft haft sen ny (15+år?) och ja den går lite, 10-20h per år kanske.
Och nej vi är inte "urfattiga" men knappast så mycket att vi kan lägga 100k på en motor som sällan används och väger mera, mera service och är tämligen garanterad att hamna i polen direkt med allt vad det innebär.

Verkligen skitbra jämförelse med biltrafik som går året om varje dag i många fall och båttrafik som är begränsad i stor del till 1 - 3 månader om året för många.

Sjön ska endast vara till för folk med över 1mille i åsinkomst eller?

Och eftersom du är så rik och miljömedveten kan du ju visa vart skåpet ska stå kör på eldrift enbart då.
Citera
2015-03-07, 20:56
Medlem
Citat:
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid.

Jag funderar själv på att köpa båt för första gången och och vägrar att ha något annat än en 4-takts motor och även alkylatbensin som jag kommer bunkra upp på båtmackarna.
Källa på den uppgiften. Du själv bör nog nöja dig med en roddbåt!
Citera
2015-03-07, 21:16
Medlem
NavyOfficers avatar
Citat:
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid.

//Officeren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in