2015-03-08, 13:16
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Haha 60 liter per timme, ni ser :-D och en tredjedel av bensinen går rakt ut i sjön. Det är som att stå hälla en 20 liter dunk i sjön för en halvdagstur till bastuön.

Jag brukar inte hata på internet, men du min vän är så dum att om du går in i ett stall så går hästen ut..
Citera
2015-03-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag brukar inte hata på internet, men du min vän är så dum att om du går in i ett stall så går hästen ut..

Naw, tog känslorna över pga att du har fel? Stolthet knäckt och känner dig dålig som förgiftar naturen med din ruttna 2-taktare?
Kom med argument istället vad som inte stämmer av det jag skriver och lägg fram din egna synpunkt.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-08 kl. 13:56.
Citera
2015-03-08, 14:28
Medlem
då verkningsgraden på dagens 2-taktare och 4-taktare är likvärdig förstår jag inte ditt problem.

Titta på Evinrudes E-Tec till exempel.
Citera
2015-03-08, 15:14
Medlem
Citat:
10-15 k är ingenting. Dessutom är det en investering och 4-taktare och båtar i allmänhet håller andrahandsvärdet otroligt bra i Sverige tillskillnad från t ex bilar. Går ju inte ens hitta en 4-takt med 10 år på nacken på blocket ens för halva nypriset. Eller så kan du använda alkylatbensin och miljövänlig olja och reducera skadliga emissioner och ca 30-40 liter bensin i vattnet med 90%.

Ta ditt ansvar för miljön nu din skitgris. Har du inget samvete? Dom cancerogena ämnena kommer rakt tillbaka in i ditt och mitt käk sen genom kretsloppet.

För MIG så är 10-15 en betydande summa. Speciellt på en båt som kostade 30k när den köptes och som jag får kanske 25k för idag.

Dessutom är min miljöpåverkan en droppe i havet om man jämför med all inrikes flygtrafik tex i sverige.
Hacka på alla lata jävlar som flyger vart de än ska istället för att ta tåget.

Den här planeten har redan gått åt helvete, tror inte den kommer räddas för att jag köper en 4-taktare till min eka
Citera
2015-03-08, 17:11
Medlem
behövs betydligt mer än att byta ut gamla 2 taktare för att rädda jorden. 2 taktare är bra för att dom är väldigt simpla och kräver få reservdelar medan 4 taktare är mkt mer invecklade och går sönder oftare PGA mer rörliga delar.

som någon skrev så får man även tänka på all extra metall som krävs för en 4 taktare och de extra utsläppen från fabriken, hur långt tid tar det att tjäna in det när man kör motorn 10-20 timmar per år?

precis som alla som tankar etanol och tror dom är miljövänliga när etanolen fraktas långt ifrån med skepp samt produktion som släpper ut mer än om de kört på bensin...

pengar går före ALLT idag, miljön är tyvärr inget undantag.
Citera
2015-03-08, 17:18
Medlem
Miljöpartiet har väl på tydligast möjliga vis satt ribban här... - dvs i med så mycket skit som möjligt i sjön så blir det bra och du är en sann miljövän!

Sedan är det nog bra att se till helheter istället, bensinen i sjön är säkert oumbärlig för att lösa de betydligt större mängder av skit & kemikalier man får i sig via livsmedels- & besprutningsbranschen.
Citera
2015-03-08, 18:05
Medlem
Som vanligt så skall lilla Sverige framstår som boven i världens problematik angående miljön!
Enda anledningen jag skulle köra 4takt är för att det drar mindre bensin.
Citera
2015-03-08, 21:41
Medlem
lasternassummas avatar
Om man ska skippa värderingarna och se till fakta, ser det ut ungefär så här.
Det tre vanligaste motortyperna på fritidsbåtar är tvåtaktare och fyrtaktare
som drivs med bensin och dieselmotorer. De har olika egenskaper och alla
tre har fördelar och nackdelar. Ungefär så här:
Vikteffektivitet: 2-taktare bäst, diesel sämst.
Bränsleeffektivitet: diesel bäst, 2-taktare sämst.
Investeringskostnad: 2-taktare billigast, diesel dyrast.

Många parametrar påverkar när man ska köpa båtmotor.
Effektbehov, vikt, investeringskostnad, driftskostnad, miljöpåverkan, t.ex.

Jag hade en 5m hardtop, max ca 33 knop, marchfart ca 27 knop,
drog ca 0,5 liter/NM vid marchfart. 75hk tvåtaktare.
Nynäshamn-Visby, ca 80NM, ca 40 liter, drygt 3 timmar, om
man skulle vilja och vädret var fint.

Jag har en 4,5m sportbåt med en 25hk 2-takt utombordare som väger
ca 25-30 kg. Kör inte mycket, men den gör ca 25 knop med god ekonomi.
Jag kan själv lyfta in motorn för vinterförvaring.

Jag försöker inte säga att en 2-takts bensinmotor är överlägsen. Alla
tre varianter har sina användningsområden. Ur miljösynpunkt är 2-taktaren
inte bra. Dieselmotorn är för tung för en liten sportbåt.
Jag har sett sportbåtar med en 4-taktsmotor som knappt planat
för att motorn var för tung. Det blir dålig bränsleekonomi.

Om det fanns batterier som var tillräckligt effektiva så kanske alla
båtar skulle ha elmotor. Men det finns ju inte. Ännu.

mvh/Bo
Citera
2015-03-08, 22:05
Avslutad
Citat:
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner.
En 4-taktare är BETYDLIGT renare och släpper inte ut någon bensin/olja direkt då oljesmörjningen är separat.

200.000 båtar, var tredje båt kör fortfarande runt med en vanlig 2-taktare och bara 5% använder alkylatbensin fast den bara kostar någon spänn mer! Min farsa har använt alkylatbensin i sin 4-takts motorgräsklippare enda sen 90-talet minns jag.
2-takts motorerna släpper ut 50% mer skit än hela yrkestrafiken som är väldigt miljöbelastande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5127964

Hur är man funtad om kör runt i dessa gamla skitkonstruktioner och dessutom sitter och andas in dessa oljeblandade bensinångor. Inte undra på cancerfallen skyrocketing nuförtiden. Folk är dumma i huvudet.
Har man inte råd med en 4-taktare, en 2-taktare med direktinsprutning typ evinrude E-tec eller alkylatbensin så ska man inte ha båt år 2015. Jag hoppas dom förbjuder alla gamla 2-taktare nu snart och smälter ned dom till skrot och pissar på.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.451447/darfor-kommer-fritidsbatarnas-motorer-att-forbjudas

Jag funderar själv på att köpa båt för första gången och och vägrar att ha något annat än en 4-takts motor och även alkylatbensin som jag kommer bunkra upp på båtmackarna. Sitta med en bullrig blårykande 2-taktare som spyr ut skit för att åka på fritidsnöje är ju vansinne.

Jag är inte direkt någon miljökämpe, vänster eller så men när det gäller sån här omfattande miljöförstöring helt i onödan för fritidsnöje och när det dessutom finns ny teknik och andra alternativ som är minst lika bra och bättre så finns det inget att snacka om.

Förbjud skiten omgående och återgå även till 1.0 promille sjöfyllergräns som pre 2010 så folk kan njuta lite en solig sommarkväll i skärgården. Vi hade inga olyckor eller dödsolyckor med båtar att tala om pga av fyllskallar på sjön, enstaka per år. 0.2 promille på sjön med dom avståndsmarginalerna och låga farterna är ju ett skämt. England har 0.8 promille för bilkörning och har samma antal dödsolyckor per capita trots sämre smalare vägar. Resten av europa har ofta 0.5 för bil.
En rib jag körde i jobbet för något år sedan, 2x200+ hp yamaha någonting var fruktansvärt bullrig att köra, 60% och uppåt på gasreglagen betydde ont i öronen. Samma sak som 2 takterna...

hos mindre motorer så är haken med 4-takt att dom väger mycket mer. Min 15hp evinrude vägde nästan 10kg mindre än motsvarande 4-taktare som inte hade gått att ha bakpå leksaksbåten jag hade då

köp segelbåt, segel släpper inte ut några avgaser.
Citera
2015-03-08, 22:06
Medlem
Borhemmas avatar
Spännande tråd!
Gamla tvåtaktare med förgasare är riktiga miljöbovar, där en ganska stor del går oförbränt ut i avgaserna, helt klart!
Men dessa håller på att fasas ut, iom att inga nya får säljas. Om 20 år tror jag att förgasarmotorer är jävligt sällsynta, med all rätt.
Även förgasarmotorerna på 4-taktsidan börjar bli omoderna, och finns väl bara upp till typ 30 hk?
Faktum är att moderna 2-taktare gått om moderna 4-taktare gällande utsläpp, kolla bara på Evinrude G2
Citera
2015-03-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Spännande tråd!
Gamla tvåtaktare med förgasare är riktiga miljöbovar, där en ganska stor del går oförbränt ut i avgaserna, helt klart!
Men dessa håller på att fasas ut, iom att inga nya får säljas. Om 20 år tror jag att förgasarmotorer är jävligt sällsynta, med all rätt.
Även förgasarmotorerna på 4-taktsidan börjar bli omoderna, och finns väl bara upp till typ 30 hk?
Faktum är att moderna 2-taktare gått om moderna 4-taktare gällande utsläpp, kolla bara på Evinrude G2

Intressant om Evinrude G2, har bara hört talas om deras e-tec motorer. Kollade lite på informationsvideos på youtube och den ser kalasfin ut och verkar precis som du säger något snällare mot miljön än 4-taktare.
Nu har alla slöa jävlar som inte orkar göra oljebyte och vill ha en lätt motor ännu en mindre ursäkt för att inte skrota den gamla 2-taktaren med teknologi från 40-talet.
Citera
2015-03-08, 23:17
Medlem
Enligt en Chalmers rapport från 2001 där dom gjort labbtester på 2-taktare så konstaterades att en 20 hk 2-takts motor gör 11000 kubikmeter vatten odrickbart vid 1 tim körning och att aromatiska kolväten påverkar fiskars gener och kolhydratsystem och anrikar bensen och andra ämnen upp i näringskedjan upp till oss genom olika vägar, ett kraftigt cancerframkallande ämne.
Sen påverkar sot, partiklar och allt annat skit i avgaserna föraren och den lokala luftkvaliten som gör vi får cancer.

En 2-takts motor från år 2001 släpper ut ca 10 ggr mer skit än en 4-takt från samma år.
En äldre 2-takt från 80-talet och den från 2001 släpper ut mindre skit om den körs på alkylat än en 4-taktare från 2001 som kör på bensin.

Kör man en 4-takts motor med alkylat blir utsläppen 10 ggr lägre än om man kör samma motor med bensin. (Nere på nivåer som en katalysator renad modern bil)

Kör man en gammal 80/90-tals 2-taktare med alkylatbensin och miljövänlig olja minskar man utsläppen med mellan 20-950 ggr!

Källa: http://www.aspen.se/Files/PDF/Technology/Chalmers,%20text,%20exjobb%20sammanf.PDF?TS=634117 757006438750
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-08 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in