2015-03-03, 20:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Tråden har mynnat ut i en tragikomisk och stagnerad batalj mellan en skara US-fanboys och iranska patrioter

Njae, man behöver knappast vara USA-fan för att ta till sig olikheterna i utrustning och beväpning, samt USAs totala överlägsenhet över Iran vad gäller vapenmakt.
Citera
2015-03-03, 21:16
Medlem
shponglads avatar
Tog upp den "realistiska" övningen med speedboats mot plast hangarfartyget med en vän som också råkar vara från Iran, inte speciellt militärt intresserad.

Han började bara asgarva och "att man blir van vid såna utspel som Iranie, det är en show helt enkelt".
"och det sker på andra områden också, inte bara militära"
Citera
2015-03-03, 21:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Tog upp den "realistiska" övningen med speedboats mot plast hangarfartyget med en vän som också råkar vara från Iran, inte speciellt militärt intresserad.

Han började bara asgarva och "att man blir van vid såna utspel som Iranie, det är en show helt enkelt".

Exakt. Propaganda för inhemskt bruk helt enkelt. Konstruerat att vara imponerande och se mäktigt ut för de som saknar bildning och kunskap.

Precis som i Nordkorea, Sovjet, Rumänien under Ceaușescu o.s.v.
Citera
2015-03-04, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Exakt. Propaganda för inhemskt bruk helt enkelt. Konstruerat att vara imponerande och se mäktigt ut för de som saknar bildning och kunskap.

Precis som i Nordkorea, Sovjet, Rumänien under Ceaușescu o.s.v.

Jag vill konstatera att din propaganda mot onda människor inte fungerar i detta fall. Att du kommer och svarar med den inställningen löser inte problemet med system som överväldigas och upptäckter som inte går att göra mycket åt. Är du intresserad av diskussionen så förklara istället för att dra in Sovjet och Nordkorea, för detta tyder på dina brister i argumentation och inte det som presenterades av mig.

Hittills har inte jag ens bemött detta utifrån en ideologisk perspektiv, så jag föreslår att du diskuterar ämnet och inte mig.

Du har ett hangarfartyg med sin eskort som måste befinna sig långt ifrån Irans kuster, någonstans i indiska oceanen eller liknande. Detta betyder alltså på att du har en situation här som inte går att dirigera enligt din beskrivning i ett krig. Du kan ju inte lämna allt du har i persiska viken, för med denna aktion så har du övergivit allt du har i området.

Du måste kunna eskortera ut dina intressen, med vad? Med dina fasoner om Rumänien kanske?
Ett sådant krig börjar förberedelser och en buildup, och när du är beroende av din fiende per dagens datum, för att upprätthålla en säkerhet, så innebär det att det är deras vilkor som gäller varje gång du kommer in och ut från sundet. Du använder i många fall deras korridorer..

Förstår du inte? Eller vill du inte förstå?
Sitter du där i indiska oceanen så har du begränsat ditt flyg, du har inte tillräckligt på kort sikt att koordinera effektiva bombningskampanjer.. Dessutom kan Irans flygvapen utgöra ett hot när du sitter där alldeles för länge.. Det handlar om tid.. TIDen går.. vad har du förutom Rumänien och att svartmålningar i media`?
Att bara undersöka ifall Iran kan sänka ett hangarfartyg sker inte i ett vakuum av påståenden om tekniska data.. Det finns taktiska verkligheter i striderna och i detta fall en upptrappning.
USA kan mycket väl förlora ett sådant krig..

Citat:

Tvärtom väldigt realistiska.. hälsa din vän https://www.youtube.com/watch?v=jCnPJ6HISNI&t=203

Citat:
US Navy Fast Attack Craft Test This is a test done by the US Navy. The ship firing the weapons is the USS Howard, and the weapons are the 5 inch gun, CIWS/20mm, and small arms.
http://www.liveleak.com/view?i=c76_1200107941

Tillbaka till sandsäckar..rekommenderas starkt!
Senast redigerad av IR5 2015-03-04 kl. 03:59.
Citera
2015-03-04, 07:12
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5

US Navy Fast Attack Craft Test This is a test done by the US Navy. The ship firing the weapons is the USS Howard, and the weapons are the 5 inch gun, CIWS/20mm, and small arms.
http://www.liveleak.com/view?i=c76_1200107941

Tillbaka till sandsäckar..rekommenderas starkt!

Testet genomfördes på över 4km avstånd, hur nära måste dom små båtarna komma(som visade i demonstrationen).ca 500 m skulle jag gissa på. Dessutom så behöver inte båtarna explodera för att bli utslagna, dom där båtarna i klippet såg nog ut som schweizerost efteråt.

5 tums luftbrisaden såg jävligt effektiv ut.

Titta på luftbrisaderna i det här klippet, båtarna SER hela ut men har garanterat hundratals hål i sig och alla som skulle varit ombord är döda+ all utrustning

https://www.youtube.com/watch?v=rldn9Hvzih4
Citera
2015-03-04, 12:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag vill konstatera att din propaganda mot onda människor inte fungerar i detta fall. Att du kommer och svarar med den inställningen löser inte problemet med system som överväldigas och upptäckter som inte går att göra mycket åt. Är du intresserad av diskussionen så förklara istället för att dra in Sovjet och Nordkorea, för detta tyder på dina brister i argumentation och inte det som presenterades av mig.

Hittills har inte jag ens bemött detta utifrån en ideologisk perspektiv, så jag föreslår att du diskuterar ämnet och inte mig.

Du är sedan länge tillintetgjord faktamässigt. Vi har presterat tusentals enskilda stycken fakta som alla samstämmigt säger det vi sagt hela tiden, nämligen att Iran i nuvarande militär konfiguration inte har någon större möjlighet att sänka ett amerikanskt hangarfartyg.

Det enda du presterat, sida upp och sida ner, är intetsägande svammel.

Jämförelsen med t.ex. Nordkorea är väldigt relevant, då de också kör med samma propaganda. I brist på förmåga att t.ex. slå Sydkorea i militär strid så matar man den inhemska befolkningen med bombastisk propaganda för att skyla över sina egna misslyckanden och sin egen inkompetens.

Citat:
Du har ett hangarfartyg med sin eskort som måste befinna sig långt ifrån Irans kuster, någonstans i indiska oceanen eller liknande. Detta betyder alltså på att du har en situation här som inte går att dirigera enligt din beskrivning i ett krig. Du kan ju inte lämna allt du har i persiska viken, för med denna aktion så har du övergivit allt du har i området.

Redan bemött, tiotals gånger av olika skribenter, samt samtliga "argument" krossade. Gå tillbaka och läs om tråden.

Citat:
Du måste kunna eskortera ut dina intressen, med vad? Med dina fasoner om Rumänien kanske?
Ett sådant krig börjar förberedelser och en buildup, och när du är beroende av din fiende per dagens datum, för att upprätthålla en säkerhet, så innebär det att det är deras vilkor som gäller varje gång du kommer in och ut från sundet. Du använder i många fall deras korridorer..

Redan bemött, tiotals gånger av olika skribenter, samt samtliga "argument" krossade. Gå tillbaka och läs om tråden.

Citat:
Sitter du där i indiska oceanen så har du begränsat ditt flyg, du har inte tillräckligt på kort sikt att koordinera effektiva bombningskampanjer..

Jodå, man har både landbaserat och hangarfartygsbaserat flyg att tillgå, samt strategiskt bombflyg från Diego och det kontinentala USA.

Svammel och trams som vanligt från dig.

Citat:
Dessutom kan Irans flygvapen utgöra ett hot när du sitter där alldeles för länge.. Det handlar om tid.. TIDen går.. vad har du förutom Rumänien och att svartmålningar i media`?

Det som är kvar av Irans flygvapen något dygn in i striden utgör inget hot mot någon CSG.

Citat:
Att bara undersöka ifall Iran kan sänka ett hangarfartyg sker inte i ett vakuum av påståenden om tekniska data.. Det finns taktiska verkligheter i striderna och i detta fall en upptrappning.
USA kan mycket väl förlora ett sådant krig..

Japp, det finns taktiska verkligheter, och i den taktiska verkligheten så kommer Iran aldrig i närheten av någon CSG och är relativt snart utslagna som meningsfull krigsmaskin.
Citera
2015-03-04, 16:42
Medlem
Citat:
Testet genomfördes på över 4km avstånd, hur nära måste dom små båtarna komma(som visade i demonstrationen).ca 500 m skulle jag gissa på. Dessutom så behöver inte båtarna explodera för att bli utslagna, dom där båtarna i klippet såg nog ut som schweizerost efteråt.

5 tums luftbrisaden såg jävligt effektiv ut.

Titta på luftbrisaderna i det här klippet, båtarna SER hela ut men har garanterat hundratals hål i sig och alla som skulle varit ombord är döda+ all utrustning

https://www.youtube.com/watch?v=rldn9Hvzih4
Som jag redan har skrivit gällande båtarna gäller följande:
Båtarna kommer att hållas på längre avstånd än 4 km. Hela CIWS kan man alltså glömma..De kommer bara mata systemet med missvisande mål. De fungerar helt enkelt som eskort för Iranska FACs som väntar någonstans för att sjö sättas i rätt situation med Noor,Kowsar och torpeder.
En annan faktor som du bortser ifrån är att Iran även kommer att angripa via sina UAVs, som kan bära nasr och kowsar..
Dessutom så befinner du dig i ett trafikerat område, vilket innebär att fienden i asymmetriskt kan nyttja mindre civila handelsbåtar för att hela tiden hålla koll på situationen..
Kowsar 2 behöver ingen fire control system.. vilket kan innebära att fienden utrustat även sina handelsbåtar..
Det är en galenskap att försöka ens förklara att fartygen klarar sig i dessa situationer.

I filmen som Iran visar kommer dessa båtar närmare efter första lyckade attackerna..
Senast redigerad av IR5 2015-03-04 kl. 16:44.
Citera
2015-03-04, 17:22
Medlem
Literals avatar
Citat:
Njae, man behöver knappast vara USA-fan för att ta till sig olikheterna i utrustning och beväpning, samt USAs totala överlägsenhet över Iran vad gäller vapenmakt.
Sådana svar säger ingenting .Sure,resursstarka med tekniskt acancerad utrustning,men fortfarande ingenting mot speedboats.
Citat:
Du är sedan länge tillintetgjord faktamässigt. Vi har presterat tusentals enskilda stycken fakta som alla samstämmigt säger det vi sagt hela tiden, nämligen att Iran i nuvarande militär konfiguration inte har någon större möjlighet att sänka ett amerikanskt hangarfartyg.

Det enda du presterat, sida upp och sida ner, är intetsägande svammel.

Jämförelsen med t.ex. Nordkorea är väldigt relevant, då de också kör med samma propaganda. I brist på förmåga att t.ex. slå Sydkorea i militär strid så matar man den inhemska befolkningen med bombastisk propaganda för att skyla över sina egna misslyckanden och sin egen inkompetens.

Redan bemött, tiotals gånger av olika skribenter, samt samtliga "argument" krossade..
Jag har faktiskt läst hela den här tråden.Det är förbryllande att du ständigt upprepar att det är IR5 som propagerar.
Bemött?Räcker det med att upprepa att man bemött något?När då?Vilka skribenter?Kan vi få se något som styrker dina påståenden?
Citera
2015-03-04, 17:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Sådana svar säger ingenting .Sure,resursstarka med tekniskt acancerad utrustning,men fortfarande ingenting mot speedboats.

Vilket är helt irrelevant eftersom man inte behöver möta några speed boats.

Det är ju det här ni inte fattar: USA behöver inte strida på Irans termer. De kan slå ut hela Iran och göra det som är kvar av dess försvar till en desorienterad skock fria krigare, helt utan att överhuvudtaget sätta ett enda fartyg inom räckvidd för iranska vapen.

Ni har inte förstått skillnaden i kapacitet, och det är därför ni fortsätter att mala om samma saker hela tiden.

Citat:
Jag har faktiskt läst hela den här tråden.

Skitsnack. Om du hade läst hela tråden så hade du varit på det klara med EXAKT varför vi säger det vi säger.

Det handlar inte om hat mot Iran, utan det handlar om militärtaktiska och strategiska realiteter. Sådana rår man inte på genom att spy ur sig intetsägande svammel om hemliga vapen och "assymetriska taktiker".

Citat:
Bemött?Räcker det med att upprepa att man bemött något?När då?Vilka skribenter?Kan vi få se något som styrker dina påståenden?

Jag tänker inte lägga en halvtimme på att klistra in inlägg som du uppenbarligen inte förstått första gången du läste dem, i den fåfänga förhoppningen att du ska förstå dem nu.

Om du hade läst hela tråden, vilket du påstår att du gjort, så hade du hittat en myriad faktabaserade inlägg, ofta med länkar, siffror och förklaringar, som dementerar de knasigheter den iranska regimen vräker ur sig, och IR5 så blint tror på.

Försök för helsike att inse att det här inte handlar om något slags hat mot Iran, utan om militära realiteter.
Citera
2015-03-04, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu har det gått ett par dygn, har du hunnit fundera på nedanstående fråga från i förrgår:
Jag har börjat tvivla på mina information själv nu, inte hittat något övertigande igår, jag citerar dig igen om jag kan bevisa att det existerar.
Citera
2015-03-04, 18:48
Bannlyst
Delvis sant teori, däremot förnekar vi inte att Iranier har en viss satellitkapacitet och OTH-radarer, vilket är någorlunda bättre, däremot håller det inte på längden för att sätta upp målet på räckvidd, det borde däremot kunna placeras radarsystem inom 300 km räckvidd på öarna så täcker man större räckvidd.. Iran en halvfungerande AWACS, men en massa mindre som bygger på IR140 flygplanet, som inte har räckvidd på mer än 100 km i spaning.
Citera
2015-03-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Delvis sant teori, däremot förnekar vi inte att Iranier har en viss satellitkapacitet och OTH-radarer, vilket är någorlunda bättre, däremot håller det inte på längden för att sätta upp målet på räckvidd, det borde däremot kunna placeras radarsystem inom 300 km räckvidd på öarna så täcker man större räckvidd.. Iran en halvfungerande AWACS, men en massa mindre som bygger på IR140 flygplanet, som inte har räckvidd på mer än 100 km i spaning.

Du får ha en antennmast som är sex stycken Burj Khalifa staplade på varandra i höjd om du skall kunna mäta in ett hangarfartyg på 300km med en fast landinstallation. Just saying.
OTH radar har sina syften men inte när det gäller att positionsbestämma fartyg om du inte har ett omfattande nätverk med stor geografisk spridning (som NATO i Atlanten med sensorer på flera sidor) och inte ens då är det "bra" jämfört med andra metoder.
Syftet med OTH radar är egentligen något helt annat, vind och vågor gör det svårt för att inte säga omöjligt att ens få tillförlitliga ekon vid havsytan och än mindre möjligt att positions eller typbestämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in