2015-03-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför skulle den inte falla?

Varför skulle någon vilja betala lika mycket för aktien efter man har rätt till utdelning som före?

Varför skulle någon vilja betala lika mycket för ett företag som har en miljon i kassan som för samma företag som precis gav bort sin kassa till ägarna?

Varför skulle inte företagen dela ut enorma summor hela tiden om det inte minskade värdet på företaget?

Och så vidare... Många frågor blir det, om utdelningen inte skulle minska värdet på bolaget med motsvarande summa.

Givetvis sjunker företagets värde med varje krona som företaget ger bort.

Så långt är jag med, tack! Men jag tänkte mer utifrån ett aktieägarperspektiv, är det sant att man då går +-0 med exemplet jag tog upp? Man hör ju så mycket om utdelning och direktavkastning så jag tänker ju att jag tänker fel någonstans.
Citera
2015-03-03, 00:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Så långt är jag med, tack! Men jag tänkte mer utifrån ett aktieägarperspektiv, är det sant att man då går +-0 med exemplet jag tog upp? Man hör ju så mycket om utdelning och direktavkastning så jag tänker ju att jag tänker fel någonstans.
Utdelning ger inte högre avkastning. En mix av aktier med hög utdelning går inte bättre än en mix av aktier utan utdelning, enbart med avseende på utdelningen.

Sen kan man hävda att företag med lång historik av stabil eller ökande utdelning är ett säkrare kort, men det går också att visa att det inte går att förutspå med hjälp av utdelning heller. Tex skiljer sig dagens Dividend aristocrats från listan för 10 år sedan.
Citera
2015-03-03, 11:48
Medlem
svampdamps avatar
Förvaltningsavgiften på DNB global indeks ligger på 0,30%. Det är väl endå en förhållandevis låg avgift på en relativt hög avkastning?

Hur ska jag tänka när det kommer till avgifter?
Citera
2015-03-03, 12:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Förvaltningsavgiften på DNB global indeks ligger på 0,30%. Det är väl endå en förhållandevis låg avgift på en relativt hög avkastning?
Ja, den är låg. Länsförsäkringar Global Index har dock lägre, om det är globalindexfonder man är ute efter.
Citat:
Hur ska jag tänka när det kommer till avgifter?
Så låg som möjligt, bland de fondalternativ man är intresserad av.
Citera
2015-03-03, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ja, den är låg. Länsförsäkringar Global Index har dock lägre, om det är globalindexfonder man är ute efter.

Varför har du inte bytt till LF? Hur ser ditt innehav ut? Har du inte nått två miljoner än?
Citera
2015-03-03, 15:02
Medlem
Varför har vissa aktiebolag så extremt många aktier? Tänker på de som ligger på typ 0.00000001 kr styck?
Citera
2015-03-03, 15:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Varför har du inte bytt till LF?
Jag började flytta för en dryg månad sen och började med en halv miljon, hela mitt innehav av SPP USA samt delar av DIGI. Det tog dock flera dagar längre än räknat med och börsen fortsatte tappert uppåt under tiden så jag tappade ett tiotal sköna tusenlappar eller så.

Jag har inte flyttat resten än, jag gör det när jag känner för det.
Citat:
Hur ser ditt innehav ut? Har du inte nått två miljoner än?
Just nu har jag dryga halva miljonen vardera i AZ, LF Global och DIGI, samt 100K i Corporate Bond och inte riktigt 100K likvida. Ca 1,7 miljoner alltså.

Jag hoppas på 2 miljoner innan detta året är slut, men jag ser det som väldigt optimistiskt.
Citera
2015-03-03, 15:51
Medlem
Citat:
Jag började flytta för en dryg månad sen och började med en halv miljon, hela mitt innehav av SPP USA samt delar av DIGI. Det tog dock flera dagar längre än räknat med och börsen fortsatte tappert uppåt under tiden så jag tappade ett tiotal sköna tusenlappar eller så.

Jag har inte flyttat resten än, jag gör det när jag känner för det.

Just nu har jag dryga halva miljonen vardera i AZ, LF Global och DIGI, samt 100K i Corporate Bond och inte riktigt 100K likvida. Ca 1,7 miljoner alltså.

Jag hoppas på 2 miljoner innan detta året är slut, men jag ser det som väldigt optimistiskt.

Celeno får man fråga hur länge du har sparat?
samt hur mycket av dessa 1,7 milj. Är dina egna insatta pengar jämfört med det du tjänat?
Har du inga aktier utan enbart fonder?
Citera
2015-03-03, 16:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkagubben
Celeno får man fråga hur länge du har sparat?
Sedan 2010, ungefär samtidigt som jag blev medlem på fb.

Edit: Fast jag hade en grundplåt på strax under 200.000 från en husförsäljning, och om man räknar amorteringarna på huset så har jag sparat sedan början av 2000.
Citat:
samt hur mycket av dessa 1,7 milj. Är dina egna insatta pengar jämfört med det du tjänat?
Vet ej

Är väldigt dålig på att dokumentera mitt sparande. Har tänkt nån gång att jag skulle gå igenom transaktionerna och portföljrapporterna på Avanza, men har inte orkat.

Tippar på att ca 1,2 milj är insatt och 500.000 är vinst.
Citat:
Har du inga aktier utan enbart fonder?
Ja, sedan ett drygt halvår tillbaks så har jag enbart fonder.
Senast redigerad av Celeno 2015-03-03 kl. 16:12.
Citera
2015-03-03, 17:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Sedan 2010, ungefär samtidigt som jag blev medlem på fb.

Edit: Fast jag hade en grundplåt på strax under 200.000 från en husförsäljning, och om man räknar amorteringarna på huset så har jag sparat sedan början av 2000.

Vet ej

Är väldigt dålig på att dokumentera mitt sparande. Har tänkt nån gång att jag skulle gå igenom transaktionerna och portföljrapporterna på Avanza, men har inte orkat.

Tippar på att ca 1,2 milj är insatt och 500.000 är vinst.

Ja, sedan ett drygt halvår tillbaks så har jag enbart fonder.
Sparat en miljon på fem år alltså?

Har ingen aning om vad du tjänar men känns ju som starkt jobbat oavsett

Hade något annat boende då som du fortfarande har kvar?
Citera
2015-03-03, 18:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

DNB Global Indeks är lite billigare. Titta inte bara på förvaltningsavgiften. Det finns fler kostnader i en fond.
Citera
2015-03-03, 18:13
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hur påverkar minusräntan oss som just hade tänkte börja spara i aktiefonder? Bör man avvakta med köp av fonder eller är det bara att köra på som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in