2015-03-15, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Får fortfarande ingen klarhet i detta.
Fonden verkar följa MSCI Europe NR EUR, men jag kan bara hitta en sida som visar det indexet:
http://www.4-traders.com/MSCI-EUROPE-NR-EUR-14350595/

Men jag förstår fortfarande inte hur -0.50% beräknas för 13:e!

någon?
Citera
2015-03-16, 00:33
Medlem
ölmages avatar
Hej skulle behöva lite hjälp/råd över hur jag ska göra med sparande.
Är 26 år nu och tar examen från högskola till sommaren och tänkte börja med långsiktigt sparande.
Har just nu 100 000 som jag tänkte investera i aktie index fonder. Och sedan fylla på med 2-3000 i månaden. Det jag mest undrar över är om det är dumt att gå in med de 100 000 nu när börsen är så högt värderad.
Är det bättre att vänta några år tills det blir en lågkonjunktur?
Citera
2015-03-16, 06:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölmage
Är 26 år nu och tar examen från högskola till sommaren och tänkte börja med långsiktigt sparande.
Har just nu 100 000 som jag tänkte investera i aktie index fonder. Och sedan fylla på med 2-3000 i månaden. Det jag mest undrar över är om det är dumt att gå in med de 100 000 nu när börsen är så högt värderad.
Vem vet.

Du kunde ju alltid petat in x antal kronor i månaden. Eller lite nu och lite senare, eller väntat, eller något helt annat.
Citera
2015-03-16, 06:52
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölmage

Läs igenom dessa 3 länkar så får du nog lite mer kött på benen

Del 1: http://www.rikatillsammans.se/2014/0...id-del-1-av-3/
Del 2: http://www.rikatillsammans.se/2014/0...r-tid-forts-2/
Del 3: http://www.rikatillsammans.se/2014/0...ver-tid-forts/
Citera
2015-03-16, 17:22
Medlem
1. När svenska börsen är stäng kan inte andra länder köpa på svenska marknaden korrekt?
2. Om det köps eller säljs massa aktier efter stängning, då påverkas börsen direkt när den öppnar kl: 09.00 korrekt, dvs då kommer aktien göra ett hopp eller ett ras?
Citera
2015-03-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
1. När svenska börsen är stäng kan inte andra länder köpa på svenska marknaden korrekt?
2. Om det köps eller säljs massa aktier efter stängning, då påverkas börsen direkt när den öppnar kl: 09.00 korrekt, dvs då kommer aktien göra ett hopp eller ett ras?

1. Nej
2. Ingen kommer att kunna köpa billigare än vad någon är villig att sälja för.
Om aktien går upp eller ner beror enbart på vad folk är villiga att betala, inte på vilken tid affären utförs.
Citera
2015-03-17, 02:28
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
1. Det är nog så att man kan handla med futures ia, jag vet inte, jag vet inte ens vad det egentligen är eller hur det fungerar.

2. Kl 08.45 öppnar börsen för orderläggning och det kommer eventuellt in köp- och säljordrar under denna före kl 09.00. När börsen sedan öppnar så genomförs de ordrar som matchade varandra om några och det blir öppningskursen (som är rätt orelevant för priset kan ju ändra sig direkt därpå ändå) och annars får du ju ett pris det har gjorts affär på när det väl görs en affär. Om det nu görs det alls. Gör ingen någon affär för hela dagen så har du ju ingen kurs alls för den dagen.

Före stängningen sker samma sak som före öppningen. Vill man vara rätt säker på att få följa med i dessa kan man ju överdriva prisnivån man är ok med men det finns ju en liten risk då att det andra bara är för syns skulle eller liknande och dras bort och att man står där med skägget i brevlådan. Så det finns ju en risk med det också. Så det är nog bäst att låta bli / ta det lugnt med det.
Citera
2015-03-17, 10:09
Medlem
Citat:

Det finns ju också för- och efterhandel på iG.
Citera
2015-03-17, 16:15
Medlem
Chris1991s avatar
Hej. Jag är kan ingenting om aktier men håller på och försöker lära mig.

Tänkte bara fråga, om jag vill investera i guldaktier nu när guldpriset är så lågt och dollarn så hög. När dollarn sen sjunker kommer guldpriserna stiga och med det antar jag att aktierna också gör det? Är det så enkelt, eller är det mycket mer komplicerat?
Citera
2015-03-17, 22:28
Medlem
Kan någon hjälpa mig att förstå hur stor exponeringen är mot olika delar av världen i nybörjarportföljen, vad gäller aktiefonderna.

http://www.rikatillsammans.se/2015/0...pa-shareville/
Citera
2015-03-19, 16:45
Medlem
Hej,

Ska försäljning av Avanza Zero deklareras?
Citera
2015-03-19, 17:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfoCom
Ska försäljning av Avanza Zero deklareras?
Det kommer förtryckt i din deklaration, du behöver inte göra nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in