2015-05-09, 13:58
Medlem
TheatreOfDreamss avatar
Har startat upp en ISK på Avanza för pensionssparande (30-35 år).
Kan således ta en högre risk med merparten av innehavet i aktier/aktiefonder.

Är dock nybörjare och skulle behöva lite tips på hur en enkel portfölj skulle kunna se ut.
Har tänkt börja med att spara 1000:-/månad.
Citera
2015-05-09, 14:05
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheatreOfDreams

Är dock nybörjare och skulle behöva lite tips på hur en enkel portfölj skulle kunna se ut.

Du kan ju börja här kanske? Det har jag gjort.

http://www.rikatillsammans.se/2014/07/31/en-bra-portfolj-for-nyborjaren-som-vill-bygga-en-pengamaskin/
Citera
2015-05-09, 14:07
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheatreOfDreams

Jag skulle rekommendera billiga och breda indexfonder. Med tanke på hur länge du har tänkt att spara så är det väsentligt med låga avgifter. Min tips är detta:

Avanza Zero - 40%
Länsförsäkringar global index - 30%

Swedbank Robur Asien index eller SPP Aktiefond USA resterande 30 % beroende på om du tror på Asien eller USA i framtiden. Eller så blandar du 15/15 om du vill
Citera
2015-05-09, 17:29
Medlem
trattfans avatar
Vad är skillnaden mellan

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/98410/swedbank-robur-indexfond-asien

och

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/134/swedbank-robur-asienfond

den första har ju 0.2% i förvaltningsavgift och asienfonden har ju 1.42%.
För jag såg nu att jag har valt den dyrare (missade att det fanns 2 med hyfsat likt namn ).

Har ju bara satt in en liten korvsumma så det är ju lugnt men tanken är ju att månadsspara i x antal år framöver i fonder där en utav dessa är just swedbank robur asien.

Bör jag byta nu eller vad har den dyrare för fördelar?
Citera
2015-05-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Vad är skillnaden mellan

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/98410/swedbank-robur-indexfond-asien

och

För jag såg nu att jag har valt den dyrare (missade att det fanns 2 med hyfsat likt namn ).

Har ju bara satt in en liten korvsumma så det är ju lugnt men tanken är ju att månadsspara i x antal år framöver i fonder där en utav dessa är just swedbank robur asien.

Byt!
Citera
2015-05-09, 17:50
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Vad är skillnaden mellan

och

Byt så snart du bara kan! Avgiften spelar STOR roll på längre sikt.

Den första är en passivt förvaltad indexfond, därav den låga avgiften. Och som du då kan räkna ut är fond nr 2 en aktivt förvaltad fond.

Undvik generellt sett aktivt förvaltade fonder och håll dig enbart till passiva indexfonder.
Senast redigerad av Razy 2015-05-09 kl. 17:54.
Citera
2015-05-09, 18:13
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qeadzc
Byt!

Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Byt så snart du bara kan! Avgiften spelar STOR roll på längre sikt.

Den första är en passivt förvaltad indexfond, därav den låga avgiften. Och som du då kan räkna ut är fond nr 2 en aktivt förvaltad fond.

Undvik generellt sett aktivt förvaltade fonder och håll dig enbart till passiva indexfonder.

Okej =)
Tackar.
Citera
2015-05-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Du får titta på fondernas handelsinformation. Jag tar Avanza Zero som exempel.
Stopptid: 13:00
Affärsdag köp: Samma dag
Syns på kontot köp: Nästa dag

Du har alltså lagt ordern innan marknaden öppnade 2015-05-08, vilket gör att du är före stopptiden 13:00, alltså har köpet gått igenom samma dag. Dina andelar syns däremot i din depå nästa börsdag, alltså 2015-05-11. På måndag bör du kunna se dina fonder i depån, förutsatt att de har samma köpdatum och datum då det syns på kontot. Vissa andra fonder kan ha längre tider.

Jag förstår vad du menar men borde jag inte se typ ett "reserverat belopp"? summan är ju redan bestämd liksom. Jag ser heller inget i "transaktioner".
Citera
2015-05-10, 00:49
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Jag förstår vad du menar men borde jag inte se typ ett "reserverat belopp"? summan är ju redan bestämd liksom. Jag ser heller inget i "transaktioner".

Du borde se det under "Aktuella ordrar" för fonder eller "Fondordrar" (Minns inte på rak arm vad det står) under Mina sidor.

Är dock inte helt säker när det gäller månadssparande i fonder,jag köper mina manuellt för att det är roligare Dessutom kan man tajma lite med dipparna då också
Citera
2015-05-10, 03:33
Medlem
Draken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
En bra sida som hjälper nybörjare komma igång.

http://www.rikatillsammans.se/2014/07/31/en-bra-portfolj-for-nyborjaren-som-vill-bygga-en-pengamaskin/

Tack för länken, gillar den starkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Avanza Mini passar perfekt för dig och dina behov. Finns någon sammanställning där det visar när det blir mer lönsamt vid handel över en viss summa, hittar den dock inte nu.

Du betalar courtage både vid köp och sälj av en aktie. Det enklaste är att du samlar alla dina aktier och eventuella fonder i ett investeringssparkonto (ISK). I ett ISK behöver du inte tänka på skatten eller deklarationen något nämnvärt då det sker per automatik. Du betalar en årlig schablonskatt på hela ditt kapital (ca 1%).

Läs mer om ISK här:
https://www.avanza.se/konton/isk.html

Det kostar inte att inneha Avanza Mini? Inga bankavgifter eller konstiga priser förutom när man handlar på börsen eller hur? Står iaf så på deras internetsida men vill vara på den säkra sidan...

Så man betalar courtage även när man säljer? Fan det visste jag inte. Så man måste egentligen satsa ganska mycket pengar för att ha en någorlunda vinst för att kunna betala courtageX2?

Den enda fördelen med ett ISK är att det är mindre skatt? I länken står det "Under 2015 betalar du bara 0,27% i skatt och väljer om du vill spara i aktier, fonder eller andra värdepapper.", om det är så lite så måste väl finnas nån "hake"? Varför existerar AF konton om man ändå bara använder ett ISK?
Senast redigerad av Draken1 2015-05-10 kl. 03:39.
Citera
2015-05-10, 11:11
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo

Ditt saldo borde ha minskat med beloppet du handlade för och en fondorder borde finnas på ditt konto. Handlar du på Avanza ser du även orderns status. Under transaktioner kommer ingenting förrän allt är klart, ofta även en dag sent.
Citera
2015-05-10, 11:57
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Tack för länken, gillar den starkt.

Det kostar inte att inneha Avanza Mini? Inga bankavgifter eller konstiga priser förutom när man handlar på börsen eller hur? Står iaf så på deras internetsida men vill vara på den säkra sidan...

Så man betalar courtage även när man säljer? Fan det visste jag inte. Så man måste egentligen satsa ganska mycket pengar för att ha en någorlunda vinst för att kunna betala courtageX2?

Den enda fördelen med ett ISK är att det är mindre skatt? I länken står det "Under 2015 betalar du bara 0,27% i skatt och väljer om du vill spara i aktier, fonder eller andra värdepapper.", om det är så lite så måste väl finnas nån "hake"? Varför existerar AF konton om man ändå bara använder ett ISK?

Nej det kostar inget med Avanza Mini. Det är bara en courtageklass som blir mest lönsam när man gör affärer mindre än ~15000 kr.

Du behöver inte "satsa" särskilt mycket. Säg att du köper för 1000 kronor. Då betalar du (1000*0,0025) = 2,5 kr, vilket jag tror blir avrundat till 3 kr. Tillsammans med courtaget du säljer för så betalar du totalt (0,0025*2) =0,5% i courtage för Avanza Mini. Detta betyder att om du säljer när aktien gått upp 0,5% så går du +-0.

Den absolut största fördelen är att det är så låg skatt (till skillnad från 30% på vinsten på vanlig depå), men även att du slipper krångla med deklarationen. ISK är en relativt ny sparform 2012 och den kom till för att det skulle bli mer fördelaktigt för dig som sparare. Den enda "haken" är väl att man inte kan kvitta bort förluster, men vem har tänkt att gå med förlust?

Dessutom, om du sparar i räntor och obligationer endast så är det bättre med vanlig depå. ISK förutsätter att ditt kapital växer med runt 2% årligen för att du ska tjäna på det. Kanske kom ISK till för att få småspararna att ta mer risk och kliva in på aktiemarknaden, men det är bara en spekulation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in