2015-07-29, 17:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capsyl
Men om jag skulle sälja... säg att jag sätter kursen på 930kr. Och det finns någon som faktiskt är villig att ge 930kr som i det här fallet. Borde inte aktien då logiskt skjuta i höjden? Den som vinner på det är ju alla som redan är med på tåget och den som säljer?
Såvida du inte är enda säljaren så finns det säkert nån som säljer billigare än dig. Han som är villig att betala 930 får då givetvis köpa av den som säljer för lägst.

Edit: Fast det där orderdjupet ser jävligt skumt ut. Nåt måste vara fel.
Citera
2015-07-29, 20:41
Medlem
2 frågor:

Har märkt att jag lägger rätt så jävligt mycket i courtage, (daytrades på medelnivå runt 40 kkr per köp).
Finns det något bra sätt att minska courtaget? (förutom det uppenbara att trada mindre :P)

Gör ofta småvinster på kanske 1500-2000kr.
Då blir ju runt 100 kr i courtage rätt mycket pengar enligt mig.

Går det deala ner priset på avanza, använda något annat sätt att trada eller bara suck it up?
Citera
2015-07-29, 23:39
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Normanbeloppet beräknas på ett genomsnitt av de senaste fem årens redovisade kostnader och LF Global Index sänkte sina avgifter nyligen.

Så det är inte helt rättvisande.

Bara upplyser.

Jag uppskattar kommentarer jag fått och det blev hälften av mina pengar på
LF Global Index och hälften på SPP aktiefond USA.
Citera
2015-07-30, 01:56
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capsyl
Inför öppningen av Stockholms börsen idag kollade jag aktien Autoliv och kollade hur orderdjupet såg ut för köpare och säljare. (Skärmdump: http://postimg.org/image/auhjwpgjd)

Det finns alltså en säljare på 898kr och en köpare på 898kr vilket blir en affär. Men sen är det nr 2 i listan för köpare som tagit och höjt med över 30kr per aktie? Dvs till priset 930kr? Varför chockhöjer man så här när det finns bra mycket bättre priser att gå in på? Är det något fuffens? Finns det någon idé bakom detta? Eller är personen i fråga bara korkad och vill förlora pengar?

Det du såg var öppningscallen. Den översta raden visar aktuellt jämviktspris. Sedan listas övriga bud på marknaden. Jämviktspriset kan ändras allteftersom bud ändras ända fram tills att handeln släpps igång. Läs mer på tex https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/06/22/hur-fungerar-callen.html
Citera
2015-07-30, 16:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Har du en anledning till att SPP aktiefond USA är ett bättre alternativ? Magkänslan är inte tillräcklig och att se att aktiefonden överavkastad globalt index är inte heller en anledning.

Att aktier i USA gått bra är ingen anledning till att det kommer fortsätta vara så. Värderingarna är höga. Aktivt förvaltade fonder som SPP aktiefond USA brukar ta höga avgifter och dessutom ofta underavkasta index under en längre tid.
SPP hävdar inte heller att fonden är aktiv utan snarare indexföljande. Avgiften är ungefär som andra billiga indexfonder. Därmed inte sagt att fonden är rätt just nu när amerikanska börsen står relativt högt.
Citera
2015-07-30, 22:23
Medlem
Tackar för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Det du såg var öppningscallen. Den översta raden visar aktuellt jämviktspris. Sedan listas övriga bud på marknaden. Jämviktspriset kan ändras allteftersom bud ändras ända fram tills att handeln släpps igång. Läs mer på tex https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/06/22/hur-fungerar-callen.html
Citera
2015-07-31, 09:14
Medlem
Finns det någon bra sida som ger överblick om vilka företag som är på väg till börsen samt när man kan teckna sig för dessa?

Finns ju lista på nyemissioner.se men där står inte datum för teckning.
Citera
2015-08-02, 16:39
Medlem
Flickvaens avatar
Aktiespararna.se har en lysande funktion på sin sida som låter en prenumerera på specifika bolag. Jag får till exempel ett email varje gång H&M släpper ett pressmeddelande eller det kommer nyheter om H&M.

Finns det någon sida med samma funktion fast för bolag på Amerikanska börsen?

/F
Citera
2015-08-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Aktiespararna.se har en lysande funktion på sin sida som låter en prenumerera på specifika bolag. Jag får till exempel ett email varje gång H&M släpper ett pressmeddelande eller det kommer nyheter om H&M.

Finns det någon sida med samma funktion fast för bolag på Amerikanska börsen?

/F

Jag skulle gissa på att mer eller mindre alla bolag har så att du kan prenumerera på deras pressmeddelanden och rapporter på respektive hemsida.
Citera
2015-08-04, 18:00
Medlem
Om jag skulle köpa exempelvis Novartis som är ett schweiziskt bolag på Avanza så köper man på NYSE och valutan är då USD. Om man skulle köpa Novartis direkt på den schweiziska börsen så är valutan CHF men det blir både dyrare och krångligare att göra så. Vad aktien kostar i USD beror väl till stor del på vad aktien kostar i CHF samt hur mycket valutaparet USD/CHF rör sig? Om jag köper på NYSE ska jag då räkna det som att jag har valutaexponering mot USD eller CHF?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3446/novartis-ag

Jag vet att utdelningen betalas i CHF men då konverteras den till USD och sedan till SEK? Då blir jag alltså exponerad mot både CHF och USD?
Senast redigerad av Travliraren 2015-08-04 kl. 18:20.
Citera
2015-08-05, 00:47
Medlem
BarbecueBobs avatar
Snabb fråga

existerar det daily graf för put/call ratio för stockholmsbörsen eller tyska börsen någonstans?
Citera
2015-08-05, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travliraren
Om jag skulle köpa exempelvis Novartis som är ett schweiziskt bolag på Avanza så köper man på NYSE och valutan är då USD. Om man skulle köpa Novartis direkt på den schweiziska börsen så är valutan CHF men det blir både dyrare och krångligare att göra så. Vad aktien kostar i USD beror väl till stor del på vad aktien kostar i CHF samt hur mycket valutaparet USD/CHF rör sig? Om jag köper på NYSE ska jag då räkna det som att jag har valutaexponering mot USD eller CHF?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3446/novartis-ag

Jag vet att utdelningen betalas i CHF men då konverteras den till USD och sedan till SEK? Då blir jag alltså exponerad mot både CHF och USD?
Du är exponerad mot CHF. Priset på respektive börs torde skilja sig minimalt (men i USA handlar du en ADR eller ADS som ibland motsvarar multipla aktier). Kolla eventuella skatteuttag i varje land i kedjan. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in