2007-11-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pölsa
Om du flyttar till Norge och skall ta ett lån kommer de att begära en UC från Sverige. Hur länge du måste ha bott i Norge och varit Norsk medborgare innan de nöjer sig med enbart Norsk UC är nog varierande bland bankerna. Om jag inte missminner mig helt finns det även avtal mellan Sverige och Norge så att kronofogdeskulder kan utmätas i det andra landet vilket även innebär att du får en anmärkning i Norge.

Jag har betalningsanmärkningar i Sverige men var över till Norge och jobbade.
När jag frågade min norska bank om det förelåg hinder för ev. lån pga av mina anmärkningar fick jag till svara att de bryr sig endast om att jag sköter mina betalningsåtaganden i Norge samt att jag har god återbetalningsförmåga. De bryr sig inte om skulder/anmärkningar i Sverige.

Detta var en liten lokal bank så det kan ju skilja sig mellan bankerna skulle jag tro.
Citera
2008-07-25, 17:57
Medlem
Hajjarduvaa88s avatar
Kronofogden [Kan inte betala skuld, vad händer? /Mod]

Ehmm ja undrar va som kan hända om man har en skuld på kronofogden
som man ej kan betala va e det värsta som kan hända?

och vad händer om man vägrar betallning?
Citera
2008-07-25, 18:04
Moderator
Humbugs avatar
De gör väl utmätning så småningom och kommer hem till dig och beslagtar säljbart gods.
Citera
2008-07-25, 18:06
Bannlyst
https://www.flashback.org/showthread.php?t=679038.
Även svar på som händer om personen inte betalar och massa annat som är nyttigt.
Citera
2008-07-25, 18:09
Medlem
Hajjarduvaa88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
https://www.flashback.org/showthread.php?t=679038.
Även svar på som händer om personen inte betalar och massa annat som är nyttigt.
Hur tog du lån utan ha jobb? vart?
Citera
2008-07-25, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hajjarduvaa88
Hur tog du lån utan ha jobb? vart?
Ljög för banken, Swedbank! Visst, jag hade jobb och så. Men inte fan tjänade jag 185 000/år. När jag tog mitt lån hade jag jobbat i 1 månader och fått en lön på 4 500kr. Tjejen i telefonen gjorde en UC på mig och det gick igenom, vilket jag ångrar idag faktiskt. Inför varje månad har jag tufft med mitt lån till banken. Den har gått till krono 3 gånger. Alltid betalat i sista sekund, vilket varit skönt.

Har du jobb?
Citera
2008-07-25, 18:23
Medlem
Hajjarduvaa88s avatar
Citat:
Ljög för banken, Swedbank! Visst, jag hade jobb och så. Men inte fan tjänade jag 185 000/år. När jag tog mitt lån hade jag jobbat i 1 månader och fått en lön på 4 500kr. Tjejen i telefonen gjorde en UC på mig och det gick igenom, vilket jag ångrar idag faktiskt. Inför varje månad har jag tufft med mitt lån till banken. Den har gått till krono 3 gånger. Alltid betalat i sista sekund, vilket varit skönt.

Har du jobb?

Nope...
Citera
2008-07-25, 18:26
Medlem
Mockens avatar
De gör en utmätning hos dig, antingen med värdesaker, eller drar pengar från din lön.

PS: FB-regel nummer 0.01. Rubriken ska visa vad diskussionstråden handlar om
Är ditt inlägg huvudsakligen en fråga skall rubriken sluta med ett frågetecken. DS
Citera
2008-07-25, 21:22
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Ekonomi
/Mod
Citera
2008-07-27, 20:07
Bannlyst
Har en fråga. Om jag har en skuld på 4000 som går till krono. Efter ett år, hur stor är den skulden då om jag inte betalar den?
Citera
2008-07-27, 20:29
Medlem
Colberts avatar
Citat:
Har en fråga. Om jag har en skuld på 4000 som går till krono. Efter ett år, hur stor är den skulden då om jag inte betalar den?

Beror på vad som avtalats. T.ex kreditkortsföretag brukar ha höga straffräntor. Även förseningsavgifter förekommer, men måste vara avtalade innan skulden uppkommit för du ska tvingas betala. Om inget särskilt avtalats så är det räntelagen som gäller, dvs riksbankens referensränta (fn 4,5%) plus 8 procentenheter = 12,5% per år. Till det kommer avgifter på knappt 1000 kr (300 kr till fogden plus att den som söker får debitera dig några hundra för besväret).

Summa summarum ca 5000 kronor alltså, om du inte avtalat något annat med den du är skyldig.
Citera
2008-07-27, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Colbert
Beror på vad som avtalats. T.ex kreditkortsföretag brukar ha höga straffräntor. Även förseningsavgifter förekommer, men måste vara avtalade innan skulden uppkommit för du ska tvingas betala. Om inget särskilt avtalats så är det räntelagen som gäller, dvs riksbankens referensränta (fn 4,5%) plus 8 procentenheter = 12,5% per år. Till det kommer avgifter på knappt 1000 kr (300 kr till fogden plus att den som söker får debitera dig några hundra för besväret).

Summa summarum ca 5000 kronor alltså, om du inte avtalat något annat med den du är skyldig.
Om en invdrivningsman kommer till mig och vill att jag skriver på pappret som han ger mig och jag vill inte skriva på det. Vad händer blir följderna utav det? Blir det åtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in