2015-02-25, 17:45
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Min åsikt, vilken jag tror inte är ovanlig bland feminister, är att
1) sexuell makt (på det sätt som åsyftas här åtminstone) inte är en essentiell eller ens vidare relevant del av feminism och jämställdhet,
samt

Snarare så att allt som missgynnar män per automatik inte är "essentiell eller ens vidare relevant". Det är givetvis anledningen till att man bör avskaffa tvång i politiken.

Citat:
2) kvinnor har inte större sexuell makt än män, det är nog sant att i mer civiliserade länder får kvinnor välja partners i större utsträckning än män får det, fast oftast är de begränsade till de män som visat intresse medan män är fria att visa intresse för vem de vill.

Jag kanske är ovanligt "modern" och "jämställd" av mig. Men inte finns det några konkreta negativa konsekvenser för kvinnor om de väljer att visa intresse för en man? Tror nog snarare att det handlar om att det är jobbigt och obehagligt att visa intresse för människor, och om man har män som kan göra det åt en, då gör man det nog inte i onödan.

Citat:
Ja, kvinnor kan också göra detta och uppmuntras nog att göra det i alla högre grad som en följd av förhöjd allmän genusmedvetenhet, men det är fortfarande långt ifrån normalfallet. När det väl har blivit vanligt kommer det förstås också vara vanligt att män får välja partners.

Finns det något som tyder på detta? Vad jag förstår det väl snarare så att kvinnors tendens att "gifta sig upp" har ökat (snarare än minskat) med ökad jämställdhet. Kort sagt, får kvinnorna välja själva, väljer de rikare och bättre män.
Citera
2015-02-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Detta är en av de främsta flosklerna på detta forum och som ständigt tycks dyka upp.

Denna idé existensberättigande förutsätter en mortpart: kvinnan som totalt komplett ointresserad sexuell varelse. Gäspande ligger hon och plågar sig igenom sexpumpande män mens hon funderar på vad hon ska avkräva honom i form av pengar och dyra pälsar som tack för att hon: "ställer upp".
När hon väl fått sin "betalning" så drar hon sin kos till näst offer hon kan utöva sin sexuella makt på.

Sorry gubben, du har tittat på för mycket skit på TV.

Du lever i ett samhälle/ tid där folk gängar sig, bildar par, skaffar kottar och gemensamma lån och där kvinnor absolut har ett eget sexuellt sug efter män med stort M. Snygga, roliga, sexiga, charmiga män, du förstår, vi kvinnor älskar att ligga med er.
Så män besitter precis samma sexuella makt över kvinnor. Män har exakt, på pricken faktiskt, samma möjlighet säga nej tack du, inte intresserad och segla iväg ut genom dörren och lämna en besviken donna efter sig, ingen större skillnad alls där.
Ni gossar får väl lära er lite självkontroll och inte vara så gnälliga.

Jag gillar att du tar hans ord, gör om det till något helt annat, och sedan drar en slutsats efter dina egna ord. Sorry gubben men jag tror att du har tittat alldeles för mycket på TV när det gäller att lära sig argumentera, för du är väldigt dålig på det!

Män har långt ifrån samma sexuella makt över kvinnor eftersom att efterfrågan för kvinnor är större än efterfrågan för män, kvinnor väljer och vrakar, väljer endast "de bästa männen i samhället" eller rättare sagt "de män som kvinnor tycker är bra personer", så att alla andra får en enorm press från sig redan sen de är barn att försöka leva upp till detta samhällsideal som kvinnors sexlust har skapat.

Citat:
Ni gossar får väl lära er lite självkontroll och inte vara så gnälliga.

Det är precis det här som det handlar om, här har du egentligen bekräftat att det TS säger är sant. Samt så sätter du PRESS på män att de ska leva upp till ett moral som innebär ett enormt högt socialt status, många vänner så att man inte är rädd för att säga nej till tjejer, bra karriär, manliga figurer som tät och perfekt skäggväxt etc, etc.

Ironiskt hur du felförklarar TS och sedan motbevisar ditt egna påstående.
Citera
2015-02-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Jag gillar att du tar hans ord, gör om det till något helt annat, och sedan drar en slutsats efter dina egna ord. Sorry gubben men jag tror att du har tittat alldeles för mycket på TV när det gäller att lära sig argumentera, för du är väldigt dålig på det!

Män har långt ifrån samma sexuella makt över kvinnor eftersom att efterfrågan för kvinnor är större än efterfrågan för män, kvinnor väljer och vrakar, väljer endast "de bästa männen i samhället" eller rättare sagt "de män som kvinnor tycker är bra personer", så att alla andra får en enorm press från sig redan sen de är barn att försöka leva upp till detta samhällsideal som kvinnors sexlust har skapat.

Det är precis det här som det handlar om, här har du egentligen bekräftat att det TS säger är sant. Samt så sätter du PRESS på män att de ska leva upp till ett moral som innebär ett enormt högt socialt status, många vänner så att man inte är rädd för att säga nej till tjejer, bra karriär, manliga figurer som tät och perfekt skäggväxt etc, etc.

Ironiskt hur du felförklarar TS och sedan motbevisar ditt egna påstående.

Förslag till dig, läs vidare i tråden, jag har typ postat 1 trillion inlägg i denna tråd med svaret på ditt påstående kring just sexuell makt. Läs. sen kan du återkomma med nån relevant kritik.
Citera
2015-02-25, 21:29
Medlem
Citat:
Förslag till dig, läs vidare i tråden, jag har typ postat 1 trillion inlägg i denna tråd med svaret på ditt påstående kring just sexuell makt. Läs. sen kan du återkomma med nån relevant kritik.
Är detta ditt motargument? Att det du skrev var fel och min kommentar är det du egentligen tycker, och därför har jag fel?

Herregud, om du vill hävda dig, gör rätt från början och skriv inte skit som inte stämmer. Jag känner igen ditt nick och håller med mycket som du skriver, men det verkar väldigt mycket som att du vänder kappan efter vinden. Har du uppmärksamhetsproblem?
Citera
2015-02-25, 21:35
Medlem
Citat:
Är detta ditt motargument? Att det du skrev var fel och min kommentar är det du egentligen tycker, och därför har jag fel?

Herregud, om du vill hävda dig, gör rätt från början och skriv inte skit som inte stämmer. Jag känner igen ditt nick och håller med mycket som du skriver, men det verkar väldigt mycket som att du vänder kappan efter vinden. Har du uppmärksamhetsproblem?

Snälla du…du tar ett inlägg från mig som ligger strax i början på denna tråd….jag har som sagt debatterat vidare och skrivit typ samma sak ca 30 ggr om och om och om igen, som just är svar på det du lägger som påståendet i ditt inlägg
Måste jag verkligen sitta och svara exakt samma sak dig också gång nr 31, eller kanske du kan behaga masa dig tillbaka till början och följa tråden? SEN kan du komma med nått lite ny vinkel kanske? eller är det för svårt?
Citera
2015-02-25, 21:38
Medlem
Citat:
Snälla du…du tar ett inlägg från mig som ligger strax i början på denna tråd….jag har som sagt debatterat vidare och skrivit typ samma sak ca 30 ggr om och om och om igen, som just är svar på det du lägger som påståendet i ditt inlägg
Måste jag verkligen sitta och svara exakt samma sak dig också gång nr 31, eller kanske du kan behaga masa dig tillbaka till början och följa tråden? SEN kan du komma med nått lite ny vinkel kanske? eller är det för svårt?
Ja absolut, så du menar att jag har fel med min första kommentar?
Citera
2015-02-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ja absolut, så du menar att jag har fel med min första kommentar?

Din åsikt att jag tar hans ord och gör om dem? typ binder halmdocka?

tja kan jag ta en titt på..

Det jag svarade på i hans TS var i princip hela hans tankegång kring vad sexuell makt är och att just kvinnor i världen skulle sitta på denna, men inte män.
Det är ett missförstånd i vad "makt" faktiskt betyder. Och vad "sex" faktiskt är för något.
Det är inget "kapital" som kvinnor sitter på.

Väldigt kort beskrivet nu. Jag har som sagt skrivit en 30 mil förklaringar i tråden kring denna min ståndpunkt.

Jag kan absolut diskutera vidare med dig, men då utifrån nån ny vinkel, tack.
Senast redigerad av ScottWalter 2015-02-25 kl. 21:56.
Citera
2015-02-25, 22:31
Medlem
Citat:
Din åsikt att jag tar hans ord och gör om dem? typ binder halmdocka?

tja kan jag ta en titt på..

Det jag svarade på i hans TS var i princip hela hans tankegång kring vad sexuell makt är och att just kvinnor i världen skulle sitta på denna, men inte män.
Det är ett missförstånd i vad "makt" faktiskt betyder. Och vad "sex" faktiskt är för något.
Det är inget "kapital" som kvinnor sitter på.

Väldigt kort beskrivet nu. Jag har som sagt skrivit en 30 mil förklaringar i tråden kring denna min ståndpunkt.

Jag kan absolut diskutera vidare med dig, men då utifrån nån ny vinkel, tack.
Nu vinklar du igen vad ordet "makt" betyder. Så du påstår alltså att det inte finns något problem, att feministerna borde lägga ned eftersom att de lever i 60 talet och nu är det 2015? Otroligt.
Citera
2015-02-25, 23:09
Medlem
Citat:
Nu vinklar du igen vad ordet "makt" betyder. Så du påstår alltså att det inte finns något problem, att feministerna borde lägga ned eftersom att de lever i 60 talet och nu är det 2015? Otroligt.

makt definieras:

"Makt är ett sociologiskt, teologiskt, organisationsteoriskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Makt

Sen kan du själv sätta in kvinnor som A. och män som B. och bilda dig din egen uppfattning om det finns något som ger A. makt när hon säger nej tack till en mans sexuella invit.

Resten av ditt inlägg fattar jag 0 av, kan du förtydliga?
Citera
2015-02-25, 23:12
Medlem
Citat:
makt definieras:

"Makt är ett sociologiskt, teologiskt, organisationsteoriskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Makt

Sen kan du själv sätta in kvinnor som A. och män som B. och bilda dig din egen uppfattning om det finns något som ger A. makt när hon säger nej tack till en mans sexuella invit.

Resten av ditt inlägg fattar jag 0 av, kan du förtydliga?
Det är helt otroligt hur du försöker argumentera för ingenting. I exakt vilka scenarion och hur anser du att män har mer makt än kvinnor?
Citera
2015-02-25, 23:19
Medlem
Citat:
Det är helt otroligt hur du försöker argumentera för ingenting. I exakt vilka scenarion och hur anser du att män har mer makt än kvinnor?

haha.. inte det vi diskuterar i denna tråd….TS pratar om kvinnors sexuella makt get it?
Är detta vi avhandlar så håll dig till ämnet. Klarar du inte det så lägg ner.
Citera
2015-02-25, 23:24
Medlem
Citat:
haha.. inte det vi diskuterar i denna tråd….TS pratar om kvinnors sexuella makt get it?
Är detta vi avhandlar så håll dig till ämnet. Klarar du inte det så lägg ner.
Först påstår du att kvinnor inte har högre sexuell makt, sedan påstår de att de har det, och nu försöker du påstå igen att de inte har det om jag har fattat dig rätt? Vart står du någonstans? Om du inte klarar av att hålla en diskussion så är det du som ska hålla dig ifrån tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in