Citat:
Snarare så att allt som missgynnar män per automatik inte är "essentiell eller ens vidare relevant". Det är givetvis anledningen till att man bör avskaffa tvång i politiken.
Citat:
2) kvinnor har inte större sexuell makt än män, det är nog sant att i mer civiliserade länder får kvinnor välja partners i större utsträckning än män får det, fast oftast är de begränsade till de män som visat intresse medan män är fria att visa intresse för vem de vill.
Jag kanske är ovanligt "modern" och "jämställd" av mig. Men inte finns det några konkreta negativa konsekvenser för kvinnor om de väljer att visa intresse för en man? Tror nog snarare att det handlar om att det är jobbigt och obehagligt att visa intresse för människor, och om man har män som kan göra det åt en, då gör man det nog inte i onödan.
Citat:
Ja, kvinnor kan också göra detta och uppmuntras nog att göra det i alla högre grad som en följd av förhöjd allmän genusmedvetenhet, men det är fortfarande långt ifrån normalfallet. När det väl har blivit vanligt kommer det förstås också vara vanligt att män får välja partners.
Finns det något som tyder på detta? Vad jag förstår det väl snarare så att kvinnors tendens att "gifta sig upp" har ökat (snarare än minskat) med ökad jämställdhet. Kort sagt, får kvinnorna välja själva, väljer de rikare och bättre män.