Citat:
Ursprungligen postat av
BleAivano
Tvärtom så har prislappen ökat enligt en rapport publicerad av den Kanadensiska regeringen.
http://ottawacitizen.com/news/politics/rising-f-35-price-tag-setting-up-tough-choices-dnd-report-suggests
Prislappen kommer även att bero på i hur många exemplar planet tillverkas.
I och med att flera länder verkar köpa färre exemplar än väntat/väljer andra plan
så kommer prislappen att stiga.
Kommer verkligen C-versionen komma ut i större utsträckning? US Navy verkar ju vara rätt ljumna på F35. De verkar köpa ett eller två ex per år bara för att vara med, sen inta vänta o se.
Med tanke på hur underhållsintensivt stealth är...så kommer de sannolikt ha mest problem. Havet är inget snällt ställe för en så delikat maskin som F35an. Sen kan man fundera på hur flygarna i USN verkligen upplever det hela. Att gå från en grym maskin som F14D som i sitt sista utförande var mycket slagkraftig med toppfart på 2.25M till F18 hornet som är en modernare maskin, toppfart 1.8M men frågan om den är bättre än sin föregångare!? Sist kommer nu F35C, en bombtruck som i bästa fall når 1.6M och är sämre i de flesta flyggrenar. Piloterna har alltså gått från en fullblodsarab (F14) till en mustang (F18) till en åsna...hur kul är det.
Jag är ingen expert, men USA har sen 30 år tillbaka bara hoppat på värdelösa araber och lite annat löst folk som knappt kan försvara sig i luften. Det verkar som att de tror på sin egen propaganda och designar numer sina flygplan efter det. Att tro att BVR ska funka är mer som att tro på jultomten. Personligen tror jag det här synsättet kommer slå bakut på sin egen orimlighet.
Baby of pigs syndrome verkar slå till igen...
Personligen är jag en sucker för F14 Tomcat. Ser ut som jaktkärra och var det med uppgradering till strikemöjligheter.
Vad hade hänt om man beslöt sig för att göra en modern version av F14!? En F14E super tomcat. Ha kvar grundläggande airframe, swing wing, nya motorer, komposit, viss stealth, aesa, avionik m.m.
Hade blivit en grym maskin känner jag på mig.
Tror den spöat skiten ur både hornet och f35c