Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-21, 17:46
Medlem
The Hunger Games: Mockingjay Part 1

Varför såg jag den? Det undrar jag med.
Citera
2015-02-21, 22:22
Medlem
Livet är underbart

Vettefan o mdet var en feelgoodfilm som en snubbe på internet sa. ganska sorglig om jag får säga det själv. 4/5.
Citera
2015-02-21, 23:17
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Livet är underbart

Vettefan o mdet var en feelgoodfilm som en snubbe på internet sa. ganska sorglig om jag får säga det själv. 4/5.
Frank Capra filmen?
Citera
2015-02-21, 23:26
Bannlyst
Wyrmwood En rätt kul australiensisk film om zombies och överlevare, varav en av dem blir en zombiemästare.

6/10
Citera
2015-02-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Frank Capra filmen?
http://www.imdb.com/title/tt0118799/
Citera
2015-02-22, 00:09
Medlem
Patrik2108s avatar
The Best Offer (2013)

Efter Anarkhos recension (som jag dock inte läste innan) och betygsättning av denna film så tog jag mig an denna. Crime-Mystery-Drama är något som alltid fascinerar mig.
Filmen var lite för lång. Jag har inget emot långsamt tempo men i nåt skede kan det bli lite för mycket av det. Storyn skulle ha hållit även i lite kortare version. Den onödigt utragna handlingen gjorde att jag inte orkade hålla uppe intresset och inlevelsen och blev därför inte så berörd som man kanske borde bli. Jag får kopiera Anarkhos vitsord. Jag kan inte ge så lågt som 6 men det var heller inte riktigt bra.

7/10
Citera
2015-02-22, 00:20
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Wyrmwood

Satt senast igår och suktade efter någon skön z-rulle. Ska nog ta och kolla in den. Tack för tipset.
Citera
2015-02-22, 00:37
Medlem
chessjamts avatar
Foxcatcher 2014

Imdb: Foxcatcher

John du Pont, multimiljonär, har en förkärlek till brottning och väljer att sponsra ett eget brottarlag bestående av främst Mark Schultz och dennes äldre bror David Schultz. Du Pont framstår som en smått disträ tränare där drömmen om ett amerikansk OS-guld i brottning betyder allt. Relationerna mellan bröderna Schultz och du Pont blir efter ett tag problematiska. Slitningar uppstår vilket visar sig kommer att ha konsekvenser för de inblandade.

En av de filmer som jag har sett fram emot mest när det gäller oscarsbidragen. Läste lite kommentarer om filmen strax innan jag såg den och där verkade den kritiseras för att vara tråkig och träig. Detta stämmer till viss del, tyvärr. Tempot i filmen är långsamt vilket vissa kan störa sig på. För mig gjorde det inte något särskilt. Stundtals var det riktigt vackert filmat med du Ponts ranch i höstfärger och vinterskrud. Interiörerna/inomhusmiljöerna var också vackra och detaljrika i du Ponts herrgårdsvilla.

Steve Carell är sminkad intill oigenkännlighet i rollen som John du Pont och gör en slående prestation, om ändock lite stelt. Detsamma kan sägas om Mark Ruffalo och Channing Tatum som Schultzbröderna. Ingen av dessa tre herrar verkar kunna le naturligt utan alla ser mer eller mindre buttra, sura och allvarliga ut. En ytlig observation skulle kunna vara att regissören Bennet Miller har tittat på för mycket Ingmar Bergman filmer och sagt åt sina skådespelare att nu är det slut på det roliga och verkligen försöka få filmen och karaktärerna/skådespelarna att se så dystra ut som möjligt. En måhända grov generalisering men min uppfattning är att Miller verkligen försöker suga ut all slags glädje som den här filmen kan tänkas ge för att göra den så seriös och allvarlig som möjlig.

Det är en medioker film, i likhet med American Sniper och Boyhood. Man bör vara förbered på att det är ett långsamt tempo och att karaktärerna verkar nedstämda i stort sett hela filmen igenom. Har svårt att se den här filmen konkurrera mot de andra bidragen i de tunga kategorierna på oscarsgalan. Möjligen bästa make-up för Steve Carells karaktär, annars finns det stor risk att den går tomhänt ifrån galan.

Betyg: 2.5/5
Citera
2015-02-22, 01:35
Bannlyst
Romper Stomper (1992)
Gillade filmen skarpt, kändes genuint stundtals. Kul att se Russell Crowe så galen. Rekommenderas!

Betyg: 7/10
Citera
2015-02-22, 01:42
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Foxcatcher 2014

Imdb: Foxcatcher

John du Pont, multimiljonär, har en förkärlek till brottning och väljer att sponsra ett eget brottarlag bestående av främst Mark Schultz och dennes äldre bror David Schultz. Du Pont framstår som en smått disträ tränare där drömmen om ett amerikansk OS-guld i brottning betyder allt. Relationerna mellan bröderna Schultz och du Pont blir efter ett tag problematiska. Slitningar uppstår vilket visar sig kommer att ha konsekvenser för de inblandade.

En av de filmer som jag har sett fram emot mest när det gäller oscarsbidragen. Läste lite kommentarer om filmen strax innan jag såg den och där verkade den kritiseras för att vara tråkig och träig. Detta stämmer till viss del, tyvärr. Tempot i filmen är långsamt vilket vissa kan störa sig på. För mig gjorde det inte något särskilt. Stundtals var det riktigt vackert filmat med du Ponts ranch i höstfärger och vinterskrud. Interiörerna/inomhusmiljöerna var också vackra och detaljrika i du Ponts herrgårdsvilla.

Steve Carell är sminkad intill oigenkännlighet i rollen som John du Pont och gör en slående prestation, om ändock lite stelt. Detsamma kan sägas om Mark Ruffalo och Channing Tatum som Schultzbröderna. Ingen av dessa tre herrar verkar kunna le naturligt utan alla ser mer eller mindre buttra, sura och allvarliga ut. En ytlig observation skulle kunna vara att regissören Bennet Miller har tittat på för mycket Ingmar Bergman filmer och sagt åt sina skådespelare att nu är det slut på det roliga och verkligen försöka få filmen och karaktärerna/skådespelarna att se så dystra ut som möjligt. En måhända grov generalisering men min uppfattning är att Miller verkligen försöker suga ut all slags glädje som den här filmen kan tänkas ge för att göra den så seriös och allvarlig som möjlig.

Det är en medioker film, i likhet med American Sniper och Boyhood. Man bör vara förbered på att det är ett långsamt tempo och att karaktärerna verkar nedstämda i stort sett hela filmen igenom. Har svårt att se den här filmen konkurrera mot de andra bidragen i de tunga kategorierna på oscarsgalan. Möjligen bästa make-up för Steve Carells karaktär, annars finns det stor risk att den går tomhänt ifrån galan.

Gillar din recension och håller med till fullo. Jag älskar Steve Carell, såg honom på Ellen DeGeneres här om veckan. Dom surrade lite om filmen och fick den att låta spännande och intressant för någon som inte var insatt i den verkliga händelsen.

Med höga förväntningar började jag kolla på filmen och blev grymt besviken. Seg rätt igenom. Det enda positiva jag ser är just Steve Carell göra en roll som är såpass avvikande från vad han brukar spela, och han gjorde det rätt bra enligt mig.
Citera
2015-02-22, 02:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Foxcatcher 2014

Jao, jag håller med dig, verkligen ingenting speciellt alls.
Citera
2015-02-22, 02:41
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jao, jag håller med dig, verkligen ingenting speciellt alls.

Minst en rak trea. Jag gillade både grundstoryn och skådespelarprestationerna. Stort minus eftersom det känns som att man saknar/missar stora delar av storyn efter filmen, så på det sättet är den ju mindre bra.

Den fick mig sugen på boken så den är i posten nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in