Foxcatcher 2014
Imdb:
Foxcatcher
John du Pont, multimiljonär, har en förkärlek till brottning och väljer att sponsra ett eget brottarlag bestående av främst Mark Schultz och dennes äldre bror David Schultz. Du Pont framstår som en smått disträ tränare där drömmen om ett amerikansk OS-guld i brottning betyder allt. Relationerna mellan bröderna Schultz och du Pont blir efter ett tag problematiska. Slitningar uppstår vilket visar sig kommer att ha konsekvenser för de inblandade.
En av de filmer som jag har sett fram emot mest när det gäller oscarsbidragen. Läste lite kommentarer om filmen strax innan jag såg den och där verkade den kritiseras för att vara tråkig och träig. Detta stämmer till viss del, tyvärr. Tempot i filmen är långsamt vilket vissa kan störa sig på. För mig gjorde det inte något särskilt. Stundtals var det riktigt vackert filmat med du Ponts ranch i höstfärger och vinterskrud. Interiörerna/inomhusmiljöerna var också vackra och detaljrika i du Ponts herrgårdsvilla.
Steve Carell är sminkad intill oigenkännlighet i rollen som John du Pont och gör en slående prestation, om ändock lite stelt. Detsamma kan sägas om Mark Ruffalo och Channing Tatum som Schultzbröderna. Ingen av dessa tre herrar verkar kunna le naturligt utan alla ser mer eller mindre buttra, sura och allvarliga ut. En ytlig observation skulle kunna vara att regissören Bennet Miller har tittat på för mycket Ingmar Bergman filmer och sagt åt sina skådespelare att nu är det slut på det roliga och verkligen försöka få filmen och karaktärerna/skådespelarna att se så dystra ut som möjligt. En måhända grov generalisering men min uppfattning är att Miller verkligen försöker suga ut all slags glädje som den här filmen kan tänkas ge för att göra den så seriös och allvarlig som möjlig.
Det är en medioker film, i likhet med American Sniper och Boyhood. Man bör vara förbered på att det är ett långsamt tempo och att karaktärerna verkar nedstämda i stort sett hela filmen igenom. Har svårt att se den här filmen konkurrera mot de andra bidragen i de tunga kategorierna på oscarsgalan. Möjligen bästa make-up för Steve Carells karaktär, annars finns det stor risk att den går tomhänt ifrån galan.
Betyg: 2.5/5