2015-01-30, 08:07
Medlem
Kukmackas avatar
Observe and Report (2009)

Hade inga förväntningar på denna rulle men blev positivt överraskad då humorn passade mig.
Citera
2015-01-30, 08:46
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
The Riot Club (2014)

Spännande och till viss del charmig (nåväl) film om överklassens England där psykologiska analyser kan göras i flera timmar. Väldigt bra skådespelarinsatser, dessa unga killar har potential! Dessutom ett par väldigt väl utvalda karaktärer, inte minst Leighton (Freddie Fox), Hugo (Sam Reid) och Ryle (Sam Claflin). Sam Claflin som dessutom levererar bland de bästa replikerna jag sett på länge, perfekt castad.

Roligt att se Oxford och England istället för ett urvattnad Harvard eller annan valfri Ivy League.
Lite som Illuminati så vill man ändå tro att klubbar likt denna finns och beter sig exakt så som i filmen, otroligt exklusiva med avancerade invigningsritualer och gamla traditioner. En film som speglar åtminstone mitt hopp och egna fantasi bra. 8/10.

Lite väl orättvist med 6.2 på IMDb för övrigt?
Ska ses senare idag.

OnT: 11.6 http://www.imdb.com/title/tt2655788/?ref_=fn_al_tt_1

Fransk film om en medelålders man som jobbar som värdetransportör och hamnar i någon form av 40 årskris eller liknande och beslutar sig för att ta hämnd på sin arbetsgivare på ett ganska okonventionellt sätt. Så tolkar jag huvudkaraktärens beslut att göra som han gör iaf.

Lite speciell film som ändå lämnar en med ett "varför?" typ. Svårt att veta om man ska se huvudkaraktären som en hjälte eller en idiot.

Helt ok skådespeleri, även om det där sydeuropeiska jiddrandet och handviftandet är lite väl påfrestande överdrivet mellan varven.

6/10.
Citera
2015-01-30, 09:38
Medlem
Fjantors avatar
The imitation game - http://www.imdb.com/title/tt2084970/?ref_=nv_sr_1

Otroligt stark rollprestation av Benedict Cumberbatch.

4/5
Citera
2015-01-30, 10:21
Medlem
Catapillas avatar
Nosferatu - nattens vampyr

Höjdarfilm. Isabelle Adjani var helt suverän, även fotot och musiken var riktiga stämningshöjare.
Inte bättre än versionen från '22 men inte långt ifrån.

Ska definitivt se mer Herzog.
Citera
2015-01-30, 10:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Nosferatu - nattens vampyr

Höjdarfilm. Isabelle Adjani var helt suverän, även fotot och musiken var riktiga stämningshöjare.
Inte bättre än versionen från '22 men inte långt ifrån.

Ska definitivt se mer Herzog.
Ett utmärkt exempel på hur en remake borde göras. Behålla kärnan i originalberättelsen men göra det med en egen vision och stil.
Citera
2015-01-30, 10:52
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ett utmärkt exempel på hur en remake borde göras. Behålla kärnan i originalberättelsen men göra det med en egen vision och stil.

Det har du helt rätt i, alldeles för ofta är remakes är dåliga utföranden av en bra berättelse.
Om man inte har sett originalet kan man få ut något av historien men är man bekant med historien redan blir det totalt ointressant.

Så inte fallet med denna filmen, att ha sett originalet störde mig inte det minsta.
Citera
2015-01-30, 12:21
Medlem
Parniels avatar
The Master 2012, regi Paul T Anderson med Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman (!!) och Amy Adams

Jag gillade den här filmen. Den hade en väldigt "disturbing" känsla över sig genom hela filmens gång. Det är den här filmen som jag kommer minnas av Paul Thomas Anderson. Sett alla hans filmer och min favorit är nog There Will Be Blood tillsammans med Boogie Nights, men det är den här filmen jag kommer minnas. Av två saker.

1) Joaquin Phoenix som gör en helt briljant roll. Wow. Man måste se filmen för att förstå. Han växer för varje film som går. En favorit idag. Helt sjukt att det är samma person i The Master som i Her.

2) Philip Seymour Hoffman. Varför var du tvungen att lämna oss? En sån stor skådespelare som jag alltid haft nära hjärtat. En otroligt bra insatts, som vanligt från hans sida då han verkligen lever sig in i rollen och blir Lancaster Dodd 100%.

Se den här filmen, riktigt bra. Bra filmat som vanligt med Andersons filmer, på det unika sättet han alltid filmar dom. Dessutom så är soundtracket bra. Och handlingen som har hand om sektämnet.

Betyg: 8/10

http://www.rottentomatoes.com/m/the_master_2011/
Senast redigerad av Parniel 2015-01-30 kl. 12:24.
Citera
2015-01-30, 12:48
Medlem
N.I.Bs avatar
En kort recension om Sunny(2011) av Hyeong-Cheol Kang

Handlingen utspelar sig i Seol där filmen tidshoppar mellan 1980 och nutid. Filmen hoppar från ett tjejgäng som kallar sig för Sunny, tills nutid då "Sunnygänget" är splittrat och lever sina egna liv. Allting blir annorlunda när en av tjejerna i "Sunny" blir diagnostiserad med cancer och önskar att hela tjejgänget ska återförenas.

Väldigt gripande film stundtals och blandar nutid och dåtid på ett väldigt snyggt sätt. Karaktärerna är väldigt annorlunda från varandra och alla har lite roliga och konstiga egenskaper. Filmen skulle jag nog säga är en feelgood-film fast med inslag av dysterhet.
Jag tyckte i alla fall den var bra och underhållande. Slutet fick mig att bli glad och ledsen på samma gång vilket är en ganska konstig känsla.

- 7/10 - 3/5
Senast redigerad av N.I.B 2015-01-30 kl. 12:50.
Citera
2015-01-30, 13:04
Medlem
MartinStLouiss avatar
Childs Play 3 från 1991.

Bra film som håller samma klass som de första två filmerna. Betyg: 3/5.
Citera
2015-01-30, 14:36
Medlem
gurkmajjas avatar
Sällar mig till skaran som nyligen sett The Riot Club.

Bra skådisar rakt igenom, vissa spelar obehagligt bra, fina miljöer och snyggt foto utan att vara mästerligt. Storyn är intressant och deprimerande och spännande.

7/10
Citera
2015-01-30, 15:30
Medlem
kanelipullas avatar
Såg nyss.. Before I Go to Sleep. Helt okej film och sevärd.
En spännande mystery/thriller. Betyg 6/10

http://www.imdb.com/title/tt1726592/?ref_=nv_sr_1
Citera
2015-01-30, 15:37
Bannlyst
Såg precis The imitation Game

Jag vet inte vad jag personligen ska tänka, men den var ju intressant minst sagt
För mig handlade filmen mest om det hemlighetsfulla skapandet av människor, med
terapier framkallade Trauman, kontroll av individer och masskontroll av massorna.

Med rum i oändligheten och MI6. Men men det är ju bara en rulle! Ultra violence.

Helt ok popcornfilm där alla inblandade kan känna sig smarta allt efter mysteriet uppdagas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in