Det verkar som att jag trampade på en öm tå.

Men ja, jag tyckte att det var dags att utmana denna tråds "alla lärosäten är lika mycket värda"-politiska korrekthet.
Jag fick en gång välja lärosäte och det jag behövde då var klara svar och starka åsikter, inte någon form av "juridiskt korrekt", "det beror på"-svar.
Varför skrev jag föregående inlägget? För att jag har erfarenhet från olika lärosäten och jag tycker att läsare gynnas av klarspråk och ärlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Det är i alla fall betydligt enklare att få ett arbete på en ärorik byrå med en examen från ÖU, än om man snittar B/Ba.

Säger du som är statusbesatt och sitter i Uppsala av alla ställen och betygshetsar.
I vilket fall är det bättre att vara B-jurist från Uppsala än från Örebro. Eller håller du inte med?
Citat:
Ursprungligen postat av
Icecrypt08
Jag vet inte om någon sådan diskriminering finns på de större byråerna men kanske på de mindre byråerna där det kan finnas oprofesionella rekryterare. Hur som helst borde det fortfarande vara betyget som räknas och sedan personlighet/CV/(kontakter). Jag såg att Lindahl alldeles nyligen rekryterade två bitr.jur från uppsala, en från umeå och 3 från stockholm till stockholmskontoret. För övrigt undrar jag om du har studerat i både stockholm och uppsala eftersom du verkar veta så mycket. Det känns som att du endast är ute för att provocera så jag lämnar resten därhän.
Så ett kontor som ligger i Stockholm rekryterar folk som pluggar i Stockholm (vilket dessutom är betydligt fler än i Uppsala). Inget konstigt med detta. Här har du något roligare:
http://www.familjensjurist.se/kontor/uppsala
100% jurister från UU
I övrigt håller jag med om att det nog diskrimineras mer i de mindre byråerna, bland annat för att det nog inte finns bestämda metoder för att välja ut kandidater. Men många vill inte till de stora städerna och till de viktigaste byråerna.
Folk som är äldre och mer gammaldags har helt enkelt en bättre bild av Uppsala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommarnattsbira
Jämför inte Harvard Law med Uppsalas dito, eller amerikansk/brittisk arbetsmarknad med svensk.
Varför inte? För att du inte vill det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommarnattsbira
Kommer man inte in i Uppsala, kommer man knappast in i Lund heller. vhs.ur/statistik
Det beror helt på vilket år och vilken urvalsgrupp det är frågan om.
Men det är knappast förvånande att det är lite svårare att komma in i Lund med tanke på att det ligger nära Malmö och att det inte finns andra lärosäten i närheten.
Uppsala konkurrerar mot Stockholm och Örebro och
ändå har högre antagningspoäng trots att det är betydligt fler människor som bor i Stockholm.
Det säger något.
Citat:
Ursprungligen postat av
KingofManhattan
Så korvstoppning är mer modernt än PBL?
Att välja grupp på nätet, ha flera tentor per termin och ha betydligt färre obligatoriska moment är mer modernt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lindgren08
Som konstaterat ovan, så tror jag inte upplägget skiljer sig så värst mellan universiteten. Visst, SU stoltserar inte med en viss metod, men nog skulle jag säga att undervisningen till största del baserar sig på problem som skall lösas, med undantag för vissa ämnen (styrda av de något äldre lärarna).
De flesta utbildningar på universitet handlar ju om problem som ska lösas...