2015-02-13, 14:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Jag är student. Jag tycker den är sund

Yeah, men byråalkoholen är ju gratis! Livsfarligt.
Citera
2015-02-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Yeah, men byråalkoholen är ju gratis! Livsfarligt.

Livsfarligt roligt

Nej, men jag håller faktiskt med dig om att det känns som att det kan supas lite väl mycket. Detta kanske inte är ett problem för sommarnotarier, men mitt intryck av de reguljärt anställda är att många (eller egentligen några) är ute oftare och har roligt än jag själv, och då undrar jag spontant hur de får det att gå ihop när de även har trippla min arbetsbörda.

Men vem är jag att döma.
Citera
2015-02-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Livsfarligt roligt

Nej, men jag håller faktiskt med dig om att det känns som att det kan supas lite väl mycket. Detta kanske inte är ett problem för sommarnotarier, men mitt intryck av de reguljärt anställda är att många (eller egentligen några) är ute oftare och har roligt än jag själv, och då undrar jag spontant hur de får det att gå ihop när de även har trippla min arbetsbörda.

Men vem är jag att döma.
De har inte tid att ha några relationer utanför arbetet så då får man kröka bort sina sorger med likasinnade.

Jag har en polare som jobbade på inom IB ett halvår och det var ungefär likadant där, man jobbade röven av sig och när man inte jobbade så gick man antingen hem och sov eller så söp man skallen av sig, det fanns inte tid till att umgås med någon annan än arbetskamrater.
Citera
2015-02-13, 19:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Övriga meriter och personligt brev... äh. Säg som det är. Det gäller att ha tur. Övriga meriter och det personliga brevet kommer värderas olika beroende på vem som läser och bedömer. Mest av allt behövs alltså tur. Har han inte AB i straff- och processrätt kan han nog glömma anställning hur som helst.
Att ha tur behöver man alltid ha, oavsett om man söker sommarnotarie, uppsatspraktik eller biträdande jurist. Det är så oerhört många personer som söker med likvärdiga meriter, vilket gjorde att jag ansåg det så självklart att det inte nämndes.

Citat:
Ursprungligen postat av res-judicata
Någon som vet om sommarnotarietjänser (trainees osv) hos affärsjuridiska byråer (ex.vis Setterwalls, Vinge, Mannheimer, DLA Nordic osv.) betalar ut lön för dessa tjänster den tid man spenderar där på sommaren? Står ej något i ansökan.
Ja, självklart.
Citera
2015-02-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av res-judicata
Någon som vet om sommarnotarietjänser (trainees osv) hos affärsjuridiska byråer (ex.vis Setterwalls, Vinge, Mannheimer, DLA Nordic osv.) betalar ut lön för dessa tjänster den tid man spenderar där på sommaren? Står ej något i ansökan.

(Tillägger att lönen inte är något att skriva hem om - den varierar i häraden 17 500 - 22 500 beroende på byrå, de flesta i nedre delen av angiven skala) (Domstol betalar kring 18 000, dock får man semesterdagar där!)
Citera
2015-02-16, 17:11
Medlem
Jag har lite planer på att läsa juridik nu till hösten, det jag undrar är: Vilken skola ska man söka till? Betygen är det inga problem med. Vad jag har förstått har skolorna lite olika undervisningssätt men har man lika goda chanser i arbetslivet efter studierna om man läser i Göteborg som exempelvis i Uppsala?
Eller är det enbart Uppsala, Lund eller Stockholm som gäller?
Har skolorna lite olika inriktning också eller är grundutbildningen likadan överallt och man får själv välja sin inriktning T7 och framåt?
Citera
2015-02-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinza
Jag har lite planer på att läsa juridik nu till hösten, det jag undrar är: Vilken skola ska man söka till? Betygen är det inga problem med. Vad jag har förstått har skolorna lite olika undervisningssätt men har man lika goda chanser i arbetslivet efter studierna om man läser i Göteborg som exempelvis i Uppsala?
Har skolorna lite olika inriktning också eller är grundutbildningen likadan överallt och man får själv välja sin inriktning T7 och framåt?

Ja, du har lika goda chanser oavsett lärosäte. Möjligtvis aningen sämre med en examen från Örebro eller Umeå, men främst är det dina akademiska meriter som avgör.

Uppsala och Umeå använder sig av PBL, problembaserad inlärning, vilket i praktiken innebär fler seminarium och färre föreläsningar; mindre korvstoppning, men det är givetvis en stor del av utbildningen även för Uppsala- och Umeåstudenter

Grundutbildningen är likadan på samtliga lärosäten (rätta mig om jag har fel?) men utbudet av specialkurser varierar från lärosäte och lärosäte.

Mvh snubbe med liknande planer. Vad jag skrivit är alltså andrahandsinformation.
Citera
2015-02-16, 19:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinza

Vilken skola spelar ingen roll för karriären.

Du läser pretty much samma grejer överallt första 6-7 terminerna - några högskolepoäng mer/mindre i ett visst ämne hit eller dit - och därefter specialkurser. "Inriktning" är inte riktigt ett passande begrepp för jurstuds, och såvitt jag förstår är det sällan relevant för arbetsgivare vilka specialkurser du läst. Kurserna kan ligga i olika ordning, och det ryktas illvilligt om att Umeå har ett konstant genomgripande genusperspektiv, men det är förmodligen inget att lägga stor vikt vid.

Stockholm har överlag ganska mycket föreläsningar och få obligatorier. Det passar kanske bättre för någon som vill jobba/studera vid sidan av, inte vill hänga i skolan mycket etc. Jag upplever dock att vi går mot alltfler obligatorier, basgruppande osv varför jag skulle ta detta med en nypa salt.

Jag hade valt efter den stad du skulle trivas bäst i. Är det studentliv du vill ha rekommenderar jag inte Stockholm.

In fact rekommenderar jag inte SU alls. De har en kurs i rätthistoria där PM:et är jättetråkigt. Man kan här invända att man kanske inte ska basera sitt studieortsval efter en uppgift på T6, men jag önskar jag hade gjort det.
Senast redigerad av Sobofied 2015-02-16 kl. 19:57.
Citera
2015-02-17, 12:34
Medlem
Är det någon som har gamla duggor från JÖK:en på su 15hp?
Har nämligen dugga under seminariet där man kan få några creditpoäng till tentan. Det finns gamla tentor på kurshemsidan men inga gamla duggor. Finns det någon som läst JÖK på SU och sitter på gamla duggor som denne vill så snällt dela med sig av?

tack
Citera
2015-02-17, 23:16
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Absolut, men låt det inte gå ut över betygen bara.

Självklart inte ! Är detta någonting som tas upp i CV:et eller så? (dum fråga kanske). Jag menar på vilken nivå ska man ha engagerat sig på. Skriver man på sitt CV att man varit engagerat i blabla utskottet och gjort mat eller fixat fester osv eller måste man varit ordförande liksom. Vad är relevant för en arbetsgivare, har nyexade jurister med sina kårengagemang på cv:et.
Citera
2015-02-18, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilken skola spelar ingen roll för karriären.

Du lever i en fantasivärld om du tycker att en jurist från Örebro har samma chanser som en sådan från Uppsala. Arbetsgivare/rekryterare är petiga och oärliga in i helvete. De kommer inte erkänna att de diskriminerar men naturligtvis spelar lärosäte en roll. Jag har upplevt detta själv i andra branscher och det lär vara ännu värre i juridiken.

Du kan också titta på hur det ser ut i UK, där alla vill till Oxbridge eller i USA där alla vill till Yale eller Harvard. Man söker inte till dessa skolor för att de är billiga...

Ta skolan med högst status (Uppsala). Uppsala är nog den vackraste staden också. Om du inte kommer in där så ta Lund.

Stockholm har inget studentliv och är allmänt obehagligt och stökigt att vistas i. Många pluggar i Stockholm helt enkelt för att de inte kom in i Uppsala eller Lund. Enda fördelen med Stockholm är, som Sobofied säger, att det är mer flexibelt och man har mer frihet. Upplägget är mer modernt, men det uppväger inte på långa vägar alla problem (obehaglig miljö, för mycket folk, fula och smutsiga lokaler).

Det du ska välja efter:

1- Staden du trivs bäst i. BESÖK STÄDERNA OCH LOKALERNA innan du väljer.
2- Anseende på utbildningen.
3- Upplägg på utbildningen. Kolla i programplaner, scheman, fråga studievägledare om upplägg, fråga studenter om faktiska upplägg, kolla vilka inriktningskurser som finnas att välja mellan.
Senast redigerad av Nytttkonto 2015-02-18 kl. 02:35.
Citera
2015-02-18, 05:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Du lever i en fantasivärld om du tycker att en jurist från Örebro har samma chanser som en sådan från Uppsala. Arbetsgivare/rekryterare är petiga och oärliga in i helvete. De kommer inte erkänna att de diskriminerar men naturligtvis spelar lärosäte en roll. Jag har upplevt detta själv i andra branscher och det lär vara ännu värre i juridiken.

Du kan också titta på hur det ser ut i UK, där alla vill till Oxbridge eller i USA där alla vill till Yale eller Harvard. Man söker inte till dessa skolor för att de är billiga...

Ta skolan med högst status (Uppsala). Uppsala är nog den vackraste staden också. Om du inte kommer in där så ta Lund.

Stockholm har inget studentliv och är allmänt obehagligt och stökigt att vistas i. Många pluggar i Stockholm helt enkelt för att de inte kom in i Uppsala eller Lund. Enda fördelen med Stockholm är, som Sobofied säger, att det är mer flexibelt och man har mer frihet. Upplägget är mer modernt, men det uppväger inte på långa vägar alla problem (obehaglig miljö, för mycket folk, fula och smutsiga lokaler).

Det du ska välja efter:

1- Staden du trivs bäst i. BESÖK STÄDERNA OCH LOKALERNA innan du väljer.
2- Anseende på utbildningen.
3- Upplägg på utbildningen. Kolla i programplaner, scheman, fråga studievägledare om upplägg, fråga studenter om faktiska upplägg, kolla vilka inriktningskurser som finnas att välja mellan.
Det är i alla fall betydligt enklare att få ett arbete på en ärorik byrå med en examen från ÖU, än om man snittar B/Ba.

Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Finns det en rimlig chans att jobba som jurist (det vill säga med rättsfall och argumentation) om man snittar B-BA? Eller är det i huvudsak AB-folk och tingsmeriterade som har denna möjlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in