Citat:
Gör en liten omskrivning, ange källan. Dom kollar inte så noga på T1, det går liksom inte att få underkänt (nästan). Men var noga med språket. Syftningsfel, komma på rätt ställen, stavfel, avstavningar, särskrivningar. Följ "juridisk skrivguide". (Ni har väl den boken?)När man skriver PM på T1 - hur mycket inspiration är man tillåten att hämta från tidigare publicerade artiklar och uppsatser? Kan jag exempelvis föra samma tes med liknande resonemang, givet (såklart) att jag förärat texten med min personliga prägel och att den är sprungen ur mina egna studier och slutsatser, inte från någon annans tidigare publikation? Svamlig fråga. Tack för svar. Trevlig lördag på er!
Citat:
Njae. På T1 är det nog mer formalia som bedöms? Ju senare på programmet du är ju större vikt läggs vid det juridiska resonemanget? Så tycker jag.
Citat:
Skatteverket har flextid från 6:00 till 21 eller 22:00, om jag minns rätt. Du kan flexa din lunch också. En timma friskvård i veckan. De har inte 40 timmars arbetsvecka heller.En fråga om juristyrket och stressen som ofta nämns i anknytning till det. Min plan är att skaffa ett 7-16-jobb, gå till jobbet 40h i veckan och leva ett drägligt liv. Jag är verkligen inte ute efter att glida, men suktar varken efter karriär eller stora pengar. Ett vanligt hederligt svenssonliv utan hjärtinfarkt och utmattningssyndrom står på önskelistan.
Många gånger påtalas den enorma arbetsbelastningen och förväntningar på arbete 80 timmar i veckan. Finns det andra vägar att gå efter en juristutbildning eller är man dömd att arbeta sig till döds?
Det känns som att en juristexamen är bred och väger tungt och att man borde kunna hitta jobb med rimlig arbetsbelastning som inte tillhör statusyrkena. Vad tror ni?
Många gånger påtalas den enorma arbetsbelastningen och förväntningar på arbete 80 timmar i veckan. Finns det andra vägar att gå efter en juristutbildning eller är man dömd att arbeta sig till döds?
Det känns som att en juristexamen är bred och väger tungt och att man borde kunna hitta jobb med rimlig arbetsbelastning som inte tillhör statusyrkena. Vad tror ni?
Titta t ex på Lotterinspektionen.se
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Om-oss/Arbeta-pa-LI/Fordel-Lotteriinspektionen/
Citat:
Nonsens. Sök alla terminer på alla studieorter!God kväll alla juriststudenter!
Efter att ha rest ett halvår så har jag nu bestämt mig för att söka till juristprogrammet.
Är dock osäker på om det är bättre att söka in till hösten istället för våren.
Spelar det någon roll? Bryr sig arbetsgivare om man sökt in på våren eller hösten?
Eftersom att de flesta skolorna enbart har intagning på hösten så känns det som att de flesta byrån anställer när studenterna från höstterminerna tar examen. Alltså finns det fler arbetsmöjligheter då. Stämmer detta?
Kan ha helt fel.
Även, Stockholm eller Uppsalas Universitet när det kommer till studentlivet?
Tack på förhand!
Efter att ha rest ett halvår så har jag nu bestämt mig för att söka till juristprogrammet.
Är dock osäker på om det är bättre att söka in till hösten istället för våren.
Spelar det någon roll? Bryr sig arbetsgivare om man sökt in på våren eller hösten?
Eftersom att de flesta skolorna enbart har intagning på hösten så känns det som att de flesta byrån anställer när studenterna från höstterminerna tar examen. Alltså finns det fler arbetsmöjligheter då. Stämmer detta?
Kan ha helt fel.
Även, Stockholm eller Uppsalas Universitet när det kommer till studentlivet?
Tack på förhand!
Det går också att byta studieort mitt i utbildningen.