2015-06-17, 15:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Efter att ha fått inspiration från Investment Banking tråden, där böcker har delats som skildrar hur det är att jobba inom det så undrar jag om någon har rekommendationer på liknande fast för jurister.

Alltså verklighetsbaserade böcker och filmer där man får en aning om hur det är att vara jurist. Är främst ute efter yrket som affärsjurist.
Lär säkert inte existera, men chansar ändå.

Är inte hjälten/hjältinnan i Lapidus nya böcker affärsjurist? Jag har inte läst dem själv.

13h jobb, 1h träning och 1h alkohol om dagen blir tyvärr inte direkt fantastisk litteratur eller drama.
Citera
2015-06-17, 15:48
Medlem
Hej! Igår fick jag reda på att jag hamnade 1.25 poäng från AB på termin 2 juristgprogrammet i Örebro (20.5/30p på privaträttstentan). Tror ni att det finns chans att få ett AB i slutbetyg vid en omprövning eller rättelse eller är det helt kört? 40% av klassen fick U på tentan men det antar jag är ganska vanligt vid en terminstenta?
Citera
2015-06-17, 15:50
Medlem
Sobofieds avatar
Re ovan diskussion om att UU är helvetet på jorden, är det någon som faktiskt har råkat ut för den där riva-sidorna-ur-boken-grejen eller annat i den stilen?
Citera
2015-06-17, 17:10
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draffay
Hej! Igår fick jag reda på att jag hamnade 1.25 poäng från AB på termin 2 juristgprogrammet i Örebro (20.5/30p på privaträttstentan). Tror ni att det finns chans att få ett AB i slutbetyg vid en omprövning eller rättelse eller är det helt kört? 40% av klassen fick U på tentan men det antar jag är ganska vanligt vid en terminstenta?

Du kan begära omprövning om du anser att din tenta är felrättad. Jämför dina egna svar med svarsmallen och skriv ett mail till examinatorn där du motiverar varför du anser att dina svar förtjänar mer poäng. Att skriva "jag behöver en poäng till för AB, snälla kolla på min tenta igen" kommer inte ge dig några poäng.
Citera
2015-06-17, 17:58
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Re ovan diskussion om att UU är helvetet på jorden, är det någon som faktiskt har råkat ut för den där riva-sidorna-ur-boken-grejen eller annat i den stilen?
Jag har inte sett det med egna ögon (riva-sidor-ur-boken-grejen), men ryktesvägen har man ju hört det. Tror det mesta av den karaktären är just rykten som följer med år efter år för att få det att låta lite blodigt att ta sig igenom utbildningen.

Däremot en viss spydighet, arrogans och översitteri har jag upplevt från kursare. Men det finns alltid en klick människor som tror sig vara förmer så jag går inte och inbillar mig att det är exklusivt för Juristprogrammet. Hittar man bara några schyssta människor att hänga med så överlever man.

Sen är väl stressnivån generellt sätt hög får jag väl erkänna, men det är pga egna krav för att nå mina mål och inte något som kursarna eller utbildningen i sig står för. Tror det är viktigt att man kan varva ner emellanåt, annars blir det väldigt mycket stressigare.
Citera
2015-06-17, 19:43
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Jag har inte sett det med egna ögon (riva-sidor-ur-boken-grejen), men ryktesvägen har man ju hört det. Tror det mesta av den karaktären är just rykten som följer med år efter år för att få det att låta lite blodigt att ta sig igenom utbildningen.

Däremot en viss spydighet, arrogans och översitteri har jag upplevt från kursare. Men det finns alltid en klick människor som tror sig vara förmer så jag går inte och inbillar mig att det är exklusivt för Juristprogrammet. Hittar man bara några schyssta människor att hänga med så överlever man.

Sen är väl stressnivån generellt sätt hög får jag väl erkänna, men det är pga egna krav för att nå mina mål och inte något som kursarna eller utbildningen i sig står för. Tror det är viktigt att man kan varva ner emellanåt, annars blir det väldigt mycket stressigare.

Det där är rykten och vandringssägner som sprids från generation till generation på de juridiska fakulteterna. Samma sägner berättades på juridiska fakulteten i Lund när jag pluggade där. Det är cirka 10 år sedan jag blev klar, men folk var som folk är mest. Det fanns en och annan hyperelititisk streber som såg sig som förmer än alla andra, men det stora flertalet var schysst folk som gärna hjälpte kompisar och kursare. Det enda som stämmer med tokfeministernas berättelse, var likriktningen bland kursarna. De nya jur stud härmade de äldre studenternas klädsel och vanor. Detta är dock mycket vanligt på alla sammanhållna studieprogram.
Citera
2015-06-17, 19:46
Medlem
Hej. Vad är nackdelen och fördelen mellan juristprogrammet och rättsvetenskap-programmet??
Citera
2015-06-17, 19:57
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyckeromdig
Hej. Vad är nackdelen och fördelen mellan juristprogrammet och rättsvetenskap-programmet??

Det finns bara nackdelar med rättsvetenskapsprogrammet. Du kommer att konkurrera om samma jobb som jurister (och andra samhällsvetare), men ha en sämre utbildning. När jag säger samma jobb, menar jag jobb som handläggare eller utredare. Det är många (mer än hälften) av juristerna som jobbar med sådant då betygskonkurrensen är hård och endast de med högst betyg kommer ifråga för de renodlade "juristjobben".

Juristprogrammet ger dig dessutom en yrkesexamen som är ett grundkrav för många av de renodlade juristjobben. Du kan t.ex. inte bli domare, åklagare, kronofogde etc som rättsvetenskapare.
Citera
2015-06-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Det finns bara nackdelar med rättsvetenskapsprogrammet. Du kommer att konkurrera om samma jobb som jurister (och andra samhällsvetare), men ha en sämre utbildning. När jag säger samma jobb, menar jag jobb som handläggare eller utredare. Det är många (mer än hälften) av juristerna som jobbar med sådant då betygskonkurrensen är hård och endast de med högst betyg kommer ifråga för de renodlade "juristjobben".

Juristprogrammet ger dig dessutom en yrkesexamen som är ett grundkrav för många av de renodlade juristjobben. Du kan t.ex. inte bli domare, åklagare, kronofogde etc som rättsvetenskapare.

Men alla kan inte bli jurister speciellt om man har "normal-låga" betyg.. Därför tänkte jag efter rättsvetenskap
Citera
2015-06-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Det närmaste jag kommit är att jag hittade en komplett uppsättning av kurslitteraturen för statsrätt, tillhörande biblioteket, gömd bakom en rad av bruna lagböcker på SU:s bibliotek.

Det är inte riktigt på samma rent nazistonda sabotagenivå som att riva ut sidor, men det var ju inte så snyggt heller. Möjligen ärorikt.
Citera
2015-06-17, 22:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det närmaste jag kommit är att jag hittade en komplett uppsättning av kurslitteraturen för statsrätt, tillhörande biblioteket, gömd bakom en rad av bruna lagböcker på SU:s bibliotek.

Det är inte riktigt på samma rent nazistonda sabotagenivå som att riva ut sidor, men det var ju inte så snyggt heller. Möjligen ärorikt.

Inför kommande specialkurs har jag faktiskt funderat på att gömma stadsbibliotekets exemplar av Studier rörande påföljdspraxis mm. (1295 kr exkl moms).
Citera
2015-06-17, 22:47
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb

Det där med att gömma böcker man behöver förekommer på alla institutioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in