2015-02-18, 06:46
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Du lever i en fantasivärld om du tycker att en jurist från Örebro har samma chanser som en sådan från Uppsala. Arbetsgivare/rekryterare är petiga och oärliga in i helvete. De kommer inte erkänna att de diskriminerar men naturligtvis spelar lärosäte en roll. Jag har upplevt detta själv i andra branscher och det lär vara ännu värre i juridiken.

Du kan också titta på hur det ser ut i UK, där alla vill till Oxbridge eller i USA där alla vill till Yale eller Harvard. Man söker inte till dessa skolor för att de är billiga...

Ta skolan med högst status (Uppsala). Uppsala är nog den vackraste staden också. Om du inte kommer in där så ta Lund.

Stockholm har inget studentliv och är allmänt obehagligt och stökigt att vistas i. Många pluggar i Stockholm helt enkelt för att de inte kom in i Uppsala eller Lund. Enda fördelen med Stockholm är, som Sobofied säger, att det är mer flexibelt och man har mer frihet. Upplägget är mer modernt, men det uppväger inte på långa vägar alla problem (obehaglig miljö, för mycket folk, fula och smutsiga lokaler).

Det du ska välja efter:

1- Staden du trivs bäst i. BESÖK STÄDERNA OCH LOKALERNA innan du väljer.
2- Anseende på utbildningen.
3- Upplägg på utbildningen. Kolla i programplaner, scheman, fråga studievägledare om upplägg, fråga studenter om faktiska upplägg, kolla vilka inriktningskurser som finnas att välja mellan.

Jag vet inte om någon sådan diskriminering finns på de större byråerna men kanske på de mindre byråerna där det kan finnas oprofesionella rekryterare. Hur som helst borde det fortfarande vara betyget som räknas och sedan personlighet/CV/(kontakter). Jag såg att Lindahl alldeles nyligen rekryterade två bitr.jur från uppsala, en från umeå och 3 från stockholm till stockholmskontoret. För övrigt undrar jag om du har studerat i både stockholm och uppsala eftersom du verkar veta så mycket. Det känns som att du endast är ute för att provocera så jag lämnar resten därhän.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-02-18 kl. 06:50.
Citera
2015-02-18, 11:00
Medlem
Citat:
Du lever i en fantasivärld om du tycker att en jurist från Örebro har samma chanser som en sådan från Uppsala. Arbetsgivare/rekryterare är petiga och oärliga in i helvete. De kommer inte erkänna att de diskriminerar men naturligtvis spelar lärosäte en roll. Jag har upplevt detta själv i andra branscher och det lär vara ännu värre i juridiken.

Du kan också titta på hur det ser ut i UK, där alla vill till Oxbridge eller i USA där alla vill till Yale eller Harvard. Man söker inte till dessa skolor för att de är billiga...

Ta skolan med högst status (Uppsala). Uppsala är nog den vackraste staden också. Om du inte kommer in där så ta Lund.

Stockholm har inget studentliv och är allmänt obehagligt och stökigt att vistas i. Många pluggar i Stockholm helt enkelt för att de inte kom in i Uppsala eller Lund. Enda fördelen med Stockholm är, som Sobofied säger, att det är mer flexibelt och man har mer frihet. Upplägget är mer modernt, men det uppväger inte på långa vägar alla problem (obehaglig miljö, för mycket folk, fula och smutsiga lokaler).

Det du ska välja efter:

3- Upplägg på utbildningen. Kolla i programplaner, scheman, fråga studievägledare om upplägg, fråga studenter om faktiska upplägg, kolla vilka inriktningskurser som finnas att välja mellan.

Jämför inte Harvard Law med Uppsalas dito, eller amerikansk/brittisk arbetsmarknad med svensk.

Kommer man inte in i Uppsala, kommer man knappast in i Lund heller. vhs.ur/statistik
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2015-02-18 kl. 11:05.
Citera
2015-02-18, 17:25
Medlem
Citat:
...

Det du ska välja efter:

Så korvstoppning är mer modernt än PBL?
Citera
2015-02-18, 18:14
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingofManhattan

Plan och bygglagen?? Eller menar du problembaserad lärande? Tro det eller ej men vi har det på SU också.
Citera
2015-02-18, 20:39
Medlem
Citat:

Som konstaterat ovan, så tror jag inte upplägget skiljer sig så värst mellan universiteten. Visst, SU stoltserar inte med en viss metod, men nog skulle jag säga att undervisningen till största del baserar sig på problem som skall lösas, med undantag för vissa ämnen (styrda av de något äldre lärarna).

Med det sagt skulle jag inte säga någon utbildning vara mer modern än den andra, pga. brist på erfarenhet från fler än ett universitet. Det kan vara klokt att tänka på
Senast redigerad av Lindgren08 2015-02-18 kl. 20:46.
Citera
2015-02-18, 20:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Som konstaterat ovan, så tror jag inte upplägget skiljer sig så värst mellan universiteten. Visst, SU stoltserar inte med en viss metod, men nog skulle jag säga att undervisningen till största del baserar sig på problem som skall lösas, med undantag för vissa ämnen.
Håller med dig. Istället för att fundera över vilket lärosäte som är bäst, finast och mest ärorikt (d.v.s. att stå och välja mellan Uppsala universitet och övriga lärosäten) bör man se till faktorer som bostad, vad man vill göra vid sidan om studierna, om man känner särskilt för en viss stad etc. Möjligtvis kan också betyg (d.vs. inte GU) eller särskilda fördjupningskurser vara relevant att väga in om man står och velar. Genusaspekten är också relevant (d.v.s. inte Umeå).
Citera
2015-02-18, 21:55
Medlem
Det verkar som att jag trampade på en öm tå. Men ja, jag tyckte att det var dags att utmana denna tråds "alla lärosäten är lika mycket värda"-politiska korrekthet.

Jag fick en gång välja lärosäte och det jag behövde då var klara svar och starka åsikter, inte någon form av "juridiskt korrekt", "det beror på"-svar.

Varför skrev jag föregående inlägget? För att jag har erfarenhet från olika lärosäten och jag tycker att läsare gynnas av klarspråk och ärlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är i alla fall betydligt enklare att få ett arbete på en ärorik byrå med en examen från ÖU, än om man snittar B/Ba.

Säger du som är statusbesatt och sitter i Uppsala av alla ställen och betygshetsar.

I vilket fall är det bättre att vara B-jurist från Uppsala än från Örebro. Eller håller du inte med?

Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Jag vet inte om någon sådan diskriminering finns på de större byråerna men kanske på de mindre byråerna där det kan finnas oprofesionella rekryterare. Hur som helst borde det fortfarande vara betyget som räknas och sedan personlighet/CV/(kontakter). Jag såg att Lindahl alldeles nyligen rekryterade två bitr.jur från uppsala, en från umeå och 3 från stockholm till stockholmskontoret. För övrigt undrar jag om du har studerat i både stockholm och uppsala eftersom du verkar veta så mycket. Det känns som att du endast är ute för att provocera så jag lämnar resten därhän.

Så ett kontor som ligger i Stockholm rekryterar folk som pluggar i Stockholm (vilket dessutom är betydligt fler än i Uppsala). Inget konstigt med detta. Här har du något roligare:

http://www.familjensjurist.se/kontor/uppsala

100% jurister från UU

I övrigt håller jag med om att det nog diskrimineras mer i de mindre byråerna, bland annat för att det nog inte finns bestämda metoder för att välja ut kandidater. Men många vill inte till de stora städerna och till de viktigaste byråerna.

Folk som är äldre och mer gammaldags har helt enkelt en bättre bild av Uppsala.

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Jämför inte Harvard Law med Uppsalas dito, eller amerikansk/brittisk arbetsmarknad med svensk.

Varför inte? För att du inte vill det?

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Kommer man inte in i Uppsala, kommer man knappast in i Lund heller. vhs.ur/statistik

Det beror helt på vilket år och vilken urvalsgrupp det är frågan om.

Men det är knappast förvånande att det är lite svårare att komma in i Lund med tanke på att det ligger nära Malmö och att det inte finns andra lärosäten i närheten.

Uppsala konkurrerar mot Stockholm och Örebro och ändå har högre antagningspoäng trots att det är betydligt fler människor som bor i Stockholm. Det säger något.

Citat:

Att välja grupp på nätet, ha flera tentor per termin och ha betydligt färre obligatoriska moment är mer modernt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Som konstaterat ovan, så tror jag inte upplägget skiljer sig så värst mellan universiteten. Visst, SU stoltserar inte med en viss metod, men nog skulle jag säga att undervisningen till största del baserar sig på problem som skall lösas, med undantag för vissa ämnen (styrda av de något äldre lärarna).

De flesta utbildningar på universitet handlar ju om problem som ska lösas...
Senast redigerad av Nytttkonto 2015-02-18 kl. 22:18.
Citera
2015-02-18, 22:04
Medlem
Citat:
Att välja grupp, ha flera tentor per termin och ha betydligt färre obligatoriska moment är mer modernt.

Nej. Här i Uppsala blir vi i alla fall intalade att PBL är det nya svarta.
Citera
2015-02-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Nej. Här i Uppsala blir vi i alla fall intalade att PBL är det nya svarta.
Nej vad? Är det något i mitt inlägg som är fel?
Citera
2015-02-18, 22:19
Medlem
Citat:

Ja, förslagsvis det jag just citerade.
Citera
2015-02-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Ja, förslagsvis det jag just citerade.
Inget är fel på det. Det stämmer till 100%. Har du överhuvudtaget någon koll på juristutbildningen i Stockholm?
Citera
2015-02-18, 22:23
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Det mesta. För de affärsjuridiska byråerna (och tingsnotarierna) gäller att examensort inte spelar roll. Om du inte litar på vad de själva säger, eller på statistiken, eller på den rena logiken i att det vore jävligt dumt att lägga vikt vid examensort jämte allt annat, så finns det också uttalanden av folk med erfarenhet av rekrytering här i tråden. Bevisbördan är sas. på dig.

Däremot finns det säkert enskilda advokater som föredrar något visst lärosäte. Their loss.

Heh, du verkar inte förstå varför det var irrelevant att jämföra med yale/harvard/oxbridge. Får hoppas på trolleri.
Senast redigerad av Sobofied 2015-02-18 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in